Szerző: HRPortal.hu hírszerkesztő Megjelent: 2 hónapja

A kreativitás és innováció stratégiai szerepe

A Coaching Határok Nélkül (CHN) 7. évadjának novemberi workshopján David J. Hall, az Ideas Centre Group alapítója és vezetője megmutatta a különbséget két világ közt: ami éppen van és ami lehetséges. Az előadó coach, a kreativitás és innováció szakértője.

Kreativitás és innováció. Két sokat használt jellemző, elvárás, kompetencia. Az innováció manapság majd minden nagyvállalat értékei közt szerepel. De vajon tudja is minden vállalat és annak minden kollégája, hogy mit is jelent az innováció, és mi köze a kreativitáshoz? Ez a két fogalom kéz a kézben jár, sőt, olyanok akár egy ikerpár. Kreativitás nélkül nincs innováció, a kreativitás az innováció alapja, mégis sokszor próbálják leválasztani egyiket a másikról. Az innovációt szeretjük, igen, gyere és csináld, de a rózsaszín, cukormázzal bevont kreativitást kérjük inkább hagyd otthon. Légy innovatív, mert az profitot hoz, de kreatív inkább ne, mert az azt jelenti, hogy kezelhetetlen vagy, egoista, egy csapongó őrült, aki folyamatosan a fellegekben jár. Pedig ez messze áll az igazságtól.
David J. HallDavid J. Hall: Új mintákat kell rajzolnunk, új ösvényeket kialakítani az agyban

A kreativitás fejleszthető készség

Minden ember képes rá, mindenki tud kreatív lenni. Van, akinek jobb érzéke van hozzá, vagy jobban használja, és van, akinek több erőfeszítést kell tennie és többet gyakorolnia. Az üzleti világban a kreativitás nem elsősorban a művészi érzéket jelenti, itt a kreativitás az új és hasznos ötletek generálásának folyamata, az innováció pedig ezen ötletek megvalósítása: értékteremtés a kreatív folyamat eredményeként.

A kreativitás - és ezáltal az innováció is - különféle technikák és eszközök segítségével előhozható, serkenthető. A kulcs az agyunkban rejlik. Meg kell tanulnunk másképp használni, felülírni az eddig bevésődött mintákat és egyre több és több új mintát létrehozni. A kreativitás otthona a jobb agyféltekében van. Míg bal agyféltekénk a racionális, lineáris, logikus és objektív, a jobb agyféltekénk a csavaros, csapongó, játékos, absztrakt és naiv. Egy, a David J. Hall által említett statisztika szerint négyéves korban a gyermekek kreativitás szintje 98%-on van, ez valójában a zseni szint. Tíz évesen már csak 34%, 17 évesen pedig 11%. Hogy miért csökken ilyen drasztikusan? A tanult mintázatok miatt.

Sir Ken Robinson TED előadásaiban elmagyarázza ennek a folyamatát. Már az óvodában elkezdjük kinevelni a kreativitást a kicsikből, az oktatás pedig szinte kizárólag a bal agyféltekére koncentrál. A tanult úton kell eljutni az egyetlen helyes megoldáshoz és szorgalmasan visszamondani a tankönyvből, hogy mit gondolt a költő. A másként gondolkodást, az alternatív, kreatív utakat nem hogy nem jutalmazzák, de egyenesen büntetik, ahogy a hibát, hibázást is. Ezek a minták térképként ívódnak a fejünkbe: egyetlen helyes megoldás lehetséges, az egyik nyer, a másik veszít. Mintha más lehetőség nem is létezne.

Minden az agyra vezethető vissza

A CHN workshop-ján David J. Hall rengeteg olyan példát hozott, ahol a bal agyfélteke által vezérelt környezetben, a kreativitás iránti kezdeti totális ellenálláson átjutva zseniális, komoly profitot hozó innovációk születtek. Például, ahol egy nagyon nívós nagyvállalat teljes felsővezetése szuperhősöknek öltözve, és azok erejét magukra öltve fordították át az új, de hasztalan ötleteiket újító és hasznos megoldásokká, melyek minden addigi sikerükön túlíveltek.

A szakértő szerint nehéz arra koncentrálnunk, ami lehetne, ami lehetséges. Még meglátnunk is nehéz, mert az agyunk másképp van kalibrálva. Az agyunk fordítva látja a világot, a visszájáról nézi a képet, a visszapillantó tükröt bámulva próbálja vezetni az autót. Így nőttünk fel, erre lettünk kondicionálva. A bevált mintákon túli világ veszélyes, bizonytalan, fenyegető, az agyunk pedig mindent megtesz, hogy távol tartson bennünket a veszélytől. Így a négyéves gyermek játékosságára és naiv kreativitására felnőtt korra rátelepednek a mentális blokkok, melyek eleve megakadályozzák a korábbi őrült ötletek születését. Ahhoz, hogy visszataláljunk a kreatív problémamegoldáshoz, ezeken a mentális blokkokon kell áttörnünk magunkat. Új mintákat kell rajzolnunk, új ösvényeket kialakítani az agyban, melyek idővel sztrádákká, új szokásokká, új térképpé alakulnak.
Egy-két őrült szuperhősös meeting, átlegózott óra, vagy asszociációs kártyajáték után a kollégák óhatatlanul összekacsintanak majd a folyosón

És hogy miért fontos ez egy szervezetben, az üzleti életben? Az innováció miatt. Az innováció érték. Az innováció előny. Az innováció cél és eszköz is egyben. Innováció azonban nincs kreativitás nélkül. A kreativitást pedig elő kell csalogatni. Ez a kreatív facilitátor dolga. Ebbe kaptunk bepillantást David J. Halltól. Egy nagyrészt coach-okból álló célcsoportnak nehéz kilépnie a coach szerepből, a kreatív facilitátor szerep pedig éppen ezt követeli meg, hiszen pontosan szembe megy azzal, ami egy coach dolga. Persze ez nem csoda, hiszen két külön szakmáról beszélünk.
A coach abban hisz, hogy a válasz az ügyfélben van. A coach nem ad tanácsot, nem kínál konkrét megoldást, a coach kérdez, és a kérdései által hozza ki az ügyfélből a megoldást. Mintha azt mondaná: "Te vagy a megoldás. Benned van a kulcs, már mindent tudsz, csak felszínre kell hoznunk azt a tudást. Bizonyos, hogy benned van, gyere, segítek, hogy megtaláld."

Cikkünk több oldalas! Lapozzon!
2. oldal - A kreatívitást facilitálni kell
Follow hrportal_hu on Twitter

Még sosem látott feladatokat kell ellátni

A modern világ kihívásai, az állandó változás nagyon gyors alkalmazkodásra késztetnek minket, olyanra, amihez alaposan ki kell lépnünk a komfortzónánkból. De hogyan tudunk erre, ha nem is felkészülni, mert azzal már késében vagyunk, hanem lépést tartani vele? Erről is kérdeztük Lőrincz Orsolyát, a GROW Csoport ügyvezetőjét. A téma a március 21-i Tréning Kerekasztal Konferencián is napirenden lesz. tovább..

További cikkek
Új igazgató került a CEPOL élére

Detlef Schröder vette át a leköszönő Bánfi Ferenc helyét az Európai Unió Bűnüldözési Képzési Ügynöksége (CEPOL) ügyvezető igazgatójaként.... Teljes cikk

1 százalékos béremeléssel oldaná meg a szlovén kormány a sztrájkhelyzetet

Egyszázalékos béremelést kínál a szakszervezeteknek a szlovén kormány, hogy elkerülje a további konfliktusokat és sztrájkokat a közszférában. A... Teljes cikk

Csökkent a munkanélküliség Franciaországban

A munkanélküliség 9 százalék alá csökkent Franciaországban tavaly az utolsó negyedévében, a mutató 2009 óta nem volt ilyen alacsony - írja az MTI. Teljes cikk

Poggyászból loptak a rakodómunkások Ferihegyen

A két rakodómunkás még januárban lopott gyűrűt, órát és parfümöt az utasoktól, most fogta el őket a rendőrség - írja a police.hu. Teljes cikk

Hétvégi munkáért járó bérpótlékot vezetnek be Szlovákiában

Jóváhagyta a pozsonyi törvényhozás a Munkatörvénykönyv azon módosítását, amely szerint májustól a hétvégén végzett munka után járó... Teljes cikk

Kapcsolódó tartalmaink 1 2 3 Bezár