A magyar diákok átlag alatt teljesítenek
Az OECD legújabb jelentése szerint átlag alatti a magyar diákok teljesítménye az úgynevezett együttműködő problémamegoldás terén - derül ki az iskolások képességeit összegző, nemzetközi teljesítménymérési program (PISA) 2015-ös felméréséből - írja az MTI.
Az OECD-átlag kereken 500 pont, a magyar diákok azonban mindössze 472 pontot értek el.
Ez azt jelenti, hogy a vizsgált térségbeli országok közül Csehország, Észtország, Horvátország és Szlovénia is megelőzte Magyarországot, amely csak Bulgáriánál, Litvániánál és Szlovákiánál teljesített jobban.
A lányok mindenhol sokkal jobb teljesítményt nyújtottak, az OECD-átlagot tekintve 29 ponttal többet értek el a fiúknál. A legnagyobb különbségek Ausztráliában, Finnországban, Lettországban, Új-Zélandon és Svédországban voltak megfigyelhetőek, a legkisebbek pedig Kolumbiában, Costa Ricában és Peruban. Az eredmény ellentétben áll az egyéni problémamegoldást vizsgáló 2012-es PISA-felméréssel, amelyben általában a fiúk nyújtottak jobb teljesítményt.

A 24.hu által megkérdezett szakértő szerint ennek az az oka, hogy a feladatok távol álltak a magyar oktatástól. Míg utóbbiban költők életrajzát és történelmi dátumokat kell bemagolni, a PISA-tesztben két mesterséges intelligencia karaktert kellett koordinálni, és így közösen minél több kérdést megválaszolni egy Xandar nevű kitalált országról - írják.
A lap rávilágít, hogy míg az OECD országokban átlagosan 8 százalék ér el kimagasló eredményt, addig nálunk ez az arány 3 százalék, az OECD országokban átlagosan 6 százalék nem éri el a minimum elvárt szintet, nálunk a diákok 9 százaléka.
Arató Gergely, a DK szakpolitikusa a friss PISA-jelentésre utalva azt mondta, egy újabb nemzetközi oktatási felmérés bizonyítja, hogy a magyar oktatás "széthullik, lemarad". A mostani PISA-mérés egyik kérdése az egyéni és csoportos problémamegoldását mérte, ugyanis a kreativitás, a csoportos együttműködés képessége a legfontosabb elvárások közé tartozik a munkaerőpiacon - hangsúlyozta.
Különösen aggasztónak nevezte, hogy Magyarországon a szociális helyzet is erősen hat az egyes diákok teljesítményére. A szegény gyermekek ugyanis sokkal rosszabb eredményt értek el, mint a jómódúak, vagyis az oktatás nem megszünteti, hanem tartósítja a különbségeket - mondta.
Arató Gergely szerint az oktatás romló teljesítménye a kormányzati oktatáspolitika következménye. Elvették a tankönyvválasztás, a tananyag megválasztásának szabadságát, eközben egy régimódi ismeretekkel telezsúfolt alaptantervet erőltetnek rá a túlterhelt diákokra, ahelyett, hogy megtanítanák őket a problémamegoldásra - értékelt.
MTI/24.hu
- 2025.10.01HVG Állásbörze 2025 Toborozz országosan 3 nap alatt - online, foglalj virtuális standot!
Részletek
Jegyek
- 2025.10.07Óbudai Egyetem Állásbörze Jöjjön el, legyen kiállító! Kerüljön közvetlen kapcsolatba tehetséges, frissen diplomázó vagy végzős hallgatókkal, akik készen állnak a szakmai pályafutásuk elindítására. Akik naprakészen ismerik a legújabb technológiákat, elméleteket és iparági trendeket.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.14Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Rendezvényről rendezvényre több újítással, színesebb programokkal, felméréssel és számos csatornával is találkozhatnak az érdeklődők.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.21Pannon Állásbörze 2025. A Pannon Állásbörze – ahol a jövő szakemberei és a legjobb munkaadók találkoznak
Részletek
Jegyek
Az oktatás stratégiai ágazat, ami nemcsak egy politikai tételmondat, hanem a mindennapok valósága, mert egy ország jövője az iskolapadban kezdődik -... Teljes cikk
A Kulturális és Innovációs Minisztérium 12 pontból álló cselekvési tervet állított össze, hogy hogyan tudnák hasznosítani a mesterséges... Teljes cikk
Technikumi végzettséggel magasabb jövedelem érhető el, mint gimnáziumival, sőt, a 3 éves szakképzésben szerzett végzettség is közelít a... Teljes cikk
- Felmérés: Romániában a felnőtt lakosság több mint harmada funkcionális analfabéta 3 hete
- Így nézhet ki a 2025/2026-os tanév szakképzési tanév rendje 3 hete
- Kihirdették a 2025/2026-os tanév rendjét 3 hete
- A 3-22 éves népességből iskolarendszerű képzésben részt vevők aránya - grafikon 1 hónapja
- Újraírják az MI-stratégiát – már óvodától tanítani kell a mesterséges intelligenciát 1 hónapja
- Teljes munkavállalói életciklus egy kézben 2 hónapja
- Miért nincs MI-t érintő oktatási stratégia és jó ötlet-e leépíteni a bölcsészképzést? 2 hónapja
- 75 ember indult el úgy reggel munkába, hogy már soha nem tért haza 2 hónapja
- Jövő héten indul az érettségi 2 hónapja
- A felsőfokú végzettségűek aránya a 25–34 éves korú népességen belül - grafikon 2 hónapja
- Történelmi mélyponton stagnált a munkanélküliség az OECD-ben 2 hónapja