kapubanner for mobile
Megjelent: 1 éve

A megtartás Szent Grálja: a Mattering

Az emberi természet egyik legalapvetőbb igénye az az érzés, hogy számítok, fontos vagyok, azaz a mattering. De hogyan kapcsolódik ez az elköteleződéshez, megtartáshoz, a szervezeti kultúrához? Miért fontos ez a vezetők és a HR számára? És mi az az anti-mattering? Ezeket jártuk körül a Concordia két vezető tanácsadójával: Tormássy Krisztinával és Kosztra Balázzsal.

Kosztra Balázs, Tormássy Krisztina, Concordia-

A ’vegyetek észre’, ’figyeljetek rám is’ érzés már gyermekkorban megjelenik bennünk és felnőttként sem nőjük ki. Munkahelyi környezetben a köszönés kultúrája a legszemléltetőbb példa a matteringre. Belépsz a munkahelyedre, meglátod a portást, recepcióst, mint a vállalat előfutárait, szemkontaktust vesztek fel és köszöntök egymásnak. Jó esetben, jó érzéssel tölti el mindkét felet, hogy észrevették, figyelmet kapott, ezáltal fontos személynek tartják. Evidens? Sok helyen nem az. Ennek ellentéte az anti-mattering, amikor már a vállalat kapujában ignorálnak, nem köszönnek rád és senki nem biccent feléd míg elérsz a munkapultodhoz. Melyik eset tölt el jó érzéssel?

Számítok érzés. Hogyan tehetek még többet érte?

Ahány ház, annyi szokás. Tartja a mondás, és a tanácsadók 5-6 fős kiscsoportos gondolkodásra hívják a résztvevőket. A kérdés egyszerű: hogyan tudod a mattering érzést erősíteni a kollégákban és vállalati szinten mit tesztek ezért? A válaszok sokszínűek: a triviálistól a komplex rendszerek használatáig érkeznek példák, mint: „a kollégákat bevonjuk a döntéshozatalba”, „tiszta kommunikációt használunk”, „egymásra figyeléssel”, „visszajelzésekkel”, „tematikus klubbok alapításával: futó-, teázó-, gamer, stb.”, „ötletgyárral, aminek keretében a kollégák saját ötleteiket bevezetik egy online rendszerbe, és ha az beválik juttatás is jár érte”, „a Kelj fel Jancsi! díjjal, vagyis aki adott évben a legnagyobbat szívta egy projekttel, de megcsinálta azt”. „Nem táncoltunk messzire a kályhától” – szól frappánsan az egyik résztvevő, majd folytatja válaszát: „meghallgatjuk a másikat, odafigyeléssel”.

Nem számítok érzés. Hogyan tehetek ellene?

Úgy tűnik többünket megérintett már legalább egyszer vállalati környezetben (is) az anti-mattering. A szerencsésebbek bizonyára csak hírből találkoztak a következő kijelentésekkel: „te ezt nem tudhatod”, „majd inkább én”, „az tegnap volt”, vagy hallottak olyan történeteket, amikor negligálják a csapat egyik tagját, és nem kérik ki a véleményét a többiek mellett, sőt az illetőt nem hívják meg a csoportos megbeszélésre, vagy amikor sokadik alkalom után sem emlékszik a vezető közvetlen munkatársaink nevére, elnézést kérve a rossz névmemóriájáért, esetleg az egyik munkatárs folyamatosan degradálja a körülötte lévőket. Az egyik résztvevő azt mondja: „Olykor a vezetők, a tulajdonuknak tekintik a munkavállalókat.”, a kommunikáció fontos az anti-mattering visszaszorítása érdekében. 

Hogyan tudjuk mindezt megszüntetni, hogy az önbecsülésünkön ne essék csorba? Érzékenyítéssel, visszajelzéssel elszenvedőként és szemtanúként is, a visszajelzés jutalmazásával, valamint a véleményvezérek megnyerésével. A csoport egyetértően bólogat, hogy mindezek felvállalásához kulcsfontosságú a kellő önismeret, érzelmi-intelligencia és a példamutatás. 

Alapvető szemléletmódváltás is szükséges a mattering elterjedéséhez és az anti-mattering visszaveréséhez, hiszen attól még, hogy elmegyünk egy autószerelő műhelybe és meztelen nős naptárt látunk a falon, attól még az ott dolgozók nem akarják a nőket megalázni, csak megszokottá vált már az ilyen jellegű poszter, hiszen a felmenők is így cselekedtek.

Nyitókép: Kosztra Balázs és Tormássy Krisztina a Tréning Kerekasztal konferencián

Fotó: Bódogh Gabriella

  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Mire figyeljünk a külföldi vendégmunkások beillesztésénél?

A harmadik országbeli munkavállalók beillesztése, a kulturális különbözőségek kezelése, kihívásokkal teli folyamat lehet. Hódosi Zoltán két... Teljes cikk

Az üzleti gondolkodás fejlesztése a HR-ben

Az HR és az üzleti gondolkodás összekapcsolása kiemelkedő fontosságú a vállalatok sikere szempontjából. A humán erőforrás szakembernek ugyanakkor... Teljes cikk

Net-Coach ösztöndíjas felnőttképzést indít tavasztól az NMHH

Új felnőttképzési program indul tavasztól a váci Apor Vilmos Katolikus Főiskola és a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) együttműködésében. Teljes cikk