A munkahelyi messenger sem biztonságos
Egy nemzetközi felmérés szerint bár a dolgozók többsége azt hiszi, munkája során nem veszélyezteti cégének információbiztonságát, a valóságban mégis olyan dolgokat tesz, amelyek kockázatosak. A cégvezetők pedig sokszor nem kellően szigorúak. Mfor.hu tudósítás.
Képzelt biztonság?
"A nemzetközi felmérés legérdekesebb adata, hogy a felhasználók jó része miközben kifejezetten kockázatos tevékenységeket végez munkahelyi vagy munkára használt otthoni számítógépén, tökéletesen meg van győződve arról, hogy semmi bajt nem okoz tevékenységével" - mondta Hirsch Gábor, a Cisco Magyarország hálózatbiztonságért felelős üzletfejlesztési vezetője.
Ebből a szempontból Európában sem jó a helyzet: a németeknek 45, a briteknek pedig 47 százaléka nyit meg ismeretlen címzettől, nem túl életszerű tárggyal érkező leveleket, ami már önmagában is kockázatot jelent. Még nagyobb probléma, hogy ezeknek a leveleknek sokszor a csatolt fájljait is megnézik a felhasználók, miközben ezek általában veszélyes vírusokat hordoznak.
Az összes megkérdezett 34, a németeknek 28, az olaszoknak pedig 30 százaléka veszélyezteti így cége informatikai rendszerének biztonságát.
Az azonnali üzenetküldő programok - mint például az MSN messenger - használata is veszélyezteti a cégek működését. Ezeken az alkalmazásokon keresztül ugyanis a felhasználók akár észrevétlenül adatokat oszthatnak meg a külvilággal, ami egy cég esetében üzleti titkok kiszivárgásához is vezethet.
Az európai átlagot hozzuk
A magyar viszonyok biztonsági szempontból - bár erre vonatkozó átfogó felmérés nem készült hazánkban - az európai átlaghoz közelíthetnek, mondta Weisz János, a Kancellár.hu informatikai biztonsági tanácsadó cég kereskedelmi igazgatója.
A szakember szerint egy 2006-ban végzett teszt során a megvizsgált kábelnélküli hálózatok 47,9 százaléka volt védtelen. Bár a tesztelés előtt a szakértők minden alkalommal rákérdeztek, hogy be van-e kapcsolva a biztonsági szoftver, és az esetek 51,4 százalékában igenlő választ kaptak, ezek 20 százalékánál mégsem volt aktív semmilyen védelmi megoldás.
A SavesAs információvédelmi cég 2005-ben végzett wardriving felmérése szerint Budapesten a vezetékes hálózatok 86 százaléka 24 órán belül feltörhető. További jellemző arányt mutat az a 2006-ban készült tanulmány, amely szerint a spamszűrő eszközök bevezetése előtt a teljes elektronikus levélforgalom 70-80 százaléka kéretlen email-volt.
"Az egyik legnagyobb probléma, hogy az alkalmazottak úgy tekintenek a céges informatikai eszközökre, mint nekik járó szolgáltatásra. Emiatt nehezen fogadnak el bármilyen korlátozást" - mondta Weisz János.
Rés a pajzson
A cégek vezetői nehezen értik meg, hogy az IT-biztonság komplex probléma. Weisz János szerint utóbbiak a védelmet egy eszköz és egy szoftver kombinációjaként képzelik el, amely a konkrét támadást felismeri és megakadályozza, nem pedig úgy, mint egy tudatos tevékenységet, amellyel megelőzhető a támadás.
"A tűzfal nem elég, tudatos cégfilozófiára van szükség. A vállalatok vezetőinek el kell dönteniük, hogy mit használnak, és mit nem. Az alkalmazottak körében nyilván nem lesz népszerű döntés az azonnali üzenetküldő programok - mint például az MSN-messenger - letiltása, de ha valóban nem akarunk rést hagyni a pajzson, meg kell tennünk ezt a lépést" - tette hozzá a szakértő.
Hirsch Gábor, a Cisco szakértője szerint természetesen minél nagyobb egy cég, annál tudatosabban figyelnek a rendszerbiztonságra. Viszont problémaként emelte ki, hogy sok helyen ugyan készülnek informatikai felhasználói szabályok a dolgozók részére, ám azok betartását senki nem ellenőrzi. Sőt, ha valaki lebukik például messengerezés közben, azt bocsánatos bűnnek tartják.
A problémák ellenére a Kancellár.hu több mint 600 millió forint éves forgalmat bonyolított tavaly, a teljes szektornak pedig - ha az adatmentő tevékenységeket is ideszámoljuk - körülbelül tízmilliárd forint forgalma van évente. Ez akkor is szép eredmény, ha főleg a nagy cégek, azon belül is a bankok költenek legtöbbet biztonsági fejlesztésekre, vélekedett Weisz János.
- 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is! Részletek Jegyek
- 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni. Részletek Jegyek
- 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége. Részletek Jegyek
- 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni Részletek Jegyek
Németországban és Ausztriában tízből négy tanuló fér hozzá az AI-hoz az osztályteremben, az Egyesült Királyságban és Spanyolországban ez az... Teljes cikk
Vajon mit tartogat 2024-ben a mesterséges intelligencia? 2023-ban minden eseményen téma volt az AI és ember kapcsolata, hatása egymásra. HR szempontból... Teljes cikk
A brit gazdasági szakos hallgatók szerint az ügyfélszolgálati munkakörökre lesz a legnagyobb hatással a mesterséges intelligencia - derül ki egy... Teljes cikk