kapubanner for mobile
Megjelent: 8 éve

A robotok be fognak épülni a vállalatvezetésbe

Egyelőre az ügyfélszolgálatos munkában nem tudják kiváltani az embereket, de az új ipari forradalom sok munkhelyet át fog formálni, a robotok be fognak épülni a HR-be, sőt, a vállalatvezetésbe is.

Napjaink mindenkit foglalkoztató kérdései közül ezt hallom a leggyakrabban: „milyen munkakörök fognak megszűnni a robotok és a robotizáció térnyerése miatt?” Rendezvények sorozata is foglalkozik a témával, lásd „ Future of work” , „Jövő fürkészés” és még sorolhatnám. Igazából szerintem nem ez a jó kérdés, inkább az, hogy a robotok hogyan fogják átalakítani a vállalatok munkafolyamatait.

Ahhoz, hogy ezt vizsgálhassuk, először rendet kell teremteni a fogalmak szempontjából.

Az úgynevezett RPA (robotic process automation) a nagy volumenű alacsony komplexitású irodai folyamatokat vagy azok részeit automatizálja egy szoftver segítségével, amit tekinthetünk a kiszervezés további lépésének is.

Ahhoz, hogy az RPA költséghatékonyabbá tegye például az ügyfélszolgálati tevékenységét, részeire kell szedni a folyamatokat és meg kell támogatni egy újonnan összerakott workflow-val. A közép-kelet európai szolgáltatóközpontok képviselőinek szervezett legutóbbi konferencián kiderült, hogy a régióban az összes SSC már legalább egy éve elindult az RPA útján.

A jelenlevők egyöntetűen azt mondták, hogy nem lehet teljesen kiváltani a jelenlegi ügyfélszolgálatos munkatársak tevékenységét robotokkal, hiszen például a problémákat és a kivétel kezelést nem tudják átvenni az emberektől. Az, hogy mennyire lehet kiváltani az embert egy robottal vállalatonként és folyamatonként is változik, a Siemens képviselője pl. 90, a GE regionális felelőse 30%-ra becsülte ennek mértékét.

Kizárólag robotokkal nem fog menni

Kognitív automatizációról beszélünk akkor, ha komplexebb, rutinszerűen ismétlődő feladatokat, vagy szöveg felismerés alapján automatizálunk. Japánban évek óta elterjedt az olyan szállodai minibár, amely a benne levő ital kivételét szenzorral érzékeli és azonnal ráterheli a szobaszámlára, az USA-ban pedig már 2005-ben találkoztam azzal, hogy a repülőgépen elveszett csomagom reklamációját hangfelismerő robot kezelte. Itt sem lehetett teljesen automatizálni az ügyintézők munkáját, ugyanis az én magyar akcentusomat a robot nem ismerte fel, így kénytelen volt humán ügyintézőhöz kapcsolni.

Szociális robotizációról beszélünk akkor, ha szenzorok, mesterséges intelligencia (AI avagy artificial intelligence) és mechanikai robotok kombinációja segiti az emberi munkát. Ennek fejlettebb változata, amikor az algoritmus az emberi beavatkozás hatására módosul, azaz tanul a beavatkozásokból. Erre példa a sofőr nélküli jármű. Érdemes megjegyezni, hogy míg a 4-es metróra nyugodtan felülünk úgy, hogy tudjuk, egy robot vezeti, addíg a repülőgép fel- és leszállását továbbra is jobban szeretjük, ha a pilóták végzik. Ennek egyik oka az, hogy a 4-es metró kötöttpályás, tehát a hibalehetőség kisebb, mint a repülőgép esetében, ahol szabad pályán közlekedünk.

A robotizáció mindegyikére rohamtempóban terjednek a különféle alkalmazások. Az, hogy milyen területeken terjed majd el jobban vagy kevésbé, az sok mindenen múlik, például a fogyasztókon is. Azt várhatjuk, hogy a robotizációval érintett munkakörök nagy része átalakul és a folyamatokba integrálódik az új technológia. Fontos megjegyezni, hogy a feladatok szegregálásához mindenképpen kell egy új koncepció, mert másképpen „gondolkodnak” a robotok, például egy vírusgyanús email-t a humán ügyintéző lehet, hogy felismer és megnyitás nélkül töröl, a robot viszont biztos, hogy meg fogja nyitni.


Cikkünk több oldalas! Lapozzon!
1. oldal - A robotok be fognak épülni a vállalatvezetésbe
2. oldal - A robotok be fognak épülni a HR-be és a vállalatvezetésbe is
  • 2025.10.01HVG Állásbörze 2025 Toborozz országosan 3 nap alatt - online, foglalj virtuális standot!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.10.07Óbudai Egyetem Állásbörze Jöjjön el, legyen kiállító! Kerüljön közvetlen kapcsolatba tehetséges, frissen diplomázó vagy végzős hallgatókkal, akik készen állnak a szakmai pályafutásuk elindítására. Akik naprakészen ismerik a legújabb technológiákat, elméleteket és iparági trendeket.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.10.14Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Rendezvényről rendezvényre több újítással, színesebb programokkal, felméréssel és számos csatornával is találkozhatnak az érdeklődők.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.10.21Pannon Állásbörze 2025. A Pannon Állásbörze – ahol a jövő szakemberei és a legjobb munkaadók találkoznakinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
AI és a jövő munkaerőpiaca: kinek lesz robotkollégája és kinek lesz munkahelye?

Az AI el fogja venni a munkánkat? Aki programozással, adminisztrációval vagy írással foglalkozik, annak számolnia kell ezzel. Más szakmákban a... Teljes cikk

Meeting szoftverek: hogyan válasszunk?

A pandémia egyik hozadéka volt a home office elterjedése és ezzel együtt az internetes térben bonyolított megbeszélések is virágzásnak indultak. A... Teljes cikk

"Ember a gépben" botrány: olcsó munkaerővel pótolták a mesterséges intelligenciát egy cégnél

A Nate nevű amerikai technológiai startup egy AI-alapú vásárlási asszisztensként reklámozta magát. Azt ígérte, hogy a felhasználók nevében... Teljes cikk