Szerző: HRPortal.hu hírszerkesztő Megjelent: 6 hónapja

A robotok be fognak épülni a vállalatvezetésbe

Egyelőre az ügyfélszolgálatos munkában nem tudják kiváltani az embereket, de az új ipari forradalom sok munkhelyet át fog formálni, a robotok be fognak épülni a HR-be, sőt, a vállalatvezetésbe is.

Napjaink mindenkit foglalkoztató kérdései közül ezt hallom a leggyakrabban: „milyen munkakörök fognak megszűnni a robotok és a robotizáció térnyerése miatt?” Rendezvények sorozata is foglalkozik a témával, lásd „ Future of work” , „Jövő fürkészés” és még sorolhatnám. Igazából szerintem nem ez a jó kérdés, inkább az, hogy a robotok hogyan fogják átalakítani a vállalatok munkafolyamatait.

Ahhoz, hogy ezt vizsgálhassuk, először rendet kell teremteni a fogalmak szempontjából.

Az úgynevezett RPA (robotic process automation) a nagy volumenű alacsony komplexitású irodai folyamatokat vagy azok részeit automatizálja egy szoftver segítségével, amit tekinthetünk a kiszervezés további lépésének is.

Ahhoz, hogy az RPA költséghatékonyabbá tegye például az ügyfélszolgálati tevékenységét, részeire kell szedni a folyamatokat és meg kell támogatni egy újonnan összerakott workflow-val. A közép-kelet európai szolgáltatóközpontok képviselőinek szervezett legutóbbi konferencián kiderült, hogy a régióban az összes SSC már legalább egy éve elindult az RPA útján.

A jelenlevők egyöntetűen azt mondták, hogy nem lehet teljesen kiváltani a jelenlegi ügyfélszolgálatos munkatársak tevékenységét robotokkal, hiszen például a problémákat és a kivétel kezelést nem tudják átvenni az emberektől. Az, hogy mennyire lehet kiváltani az embert egy robottal vállalatonként és folyamatonként is változik, a Siemens képviselője pl. 90, a GE regionális felelőse 30%-ra becsülte ennek mértékét.

Kizárólag robotokkal nem fog menni

Kognitív automatizációról beszélünk akkor, ha komplexebb, rutinszerűen ismétlődő feladatokat, vagy szöveg felismerés alapján automatizálunk. Japánban évek óta elterjedt az olyan szállodai minibár, amely a benne levő ital kivételét szenzorral érzékeli és azonnal ráterheli a szobaszámlára, az USA-ban pedig már 2005-ben találkoztam azzal, hogy a repülőgépen elveszett csomagom reklamációját hangfelismerő robot kezelte. Itt sem lehetett teljesen automatizálni az ügyintézők munkáját, ugyanis az én magyar akcentusomat a robot nem ismerte fel, így kénytelen volt humán ügyintézőhöz kapcsolni.

Szociális robotizációról beszélünk akkor, ha szenzorok, mesterséges intelligencia (AI avagy artificial intelligence) és mechanikai robotok kombinációja segiti az emberi munkát. Ennek fejlettebb változata, amikor az algoritmus az emberi beavatkozás hatására módosul, azaz tanul a beavatkozásokból. Erre példa a sofőr nélküli jármű. Érdemes megjegyezni, hogy míg a 4-es metróra nyugodtan felülünk úgy, hogy tudjuk, egy robot vezeti, addíg a repülőgép fel- és leszállását továbbra is jobban szeretjük, ha a pilóták végzik. Ennek egyik oka az, hogy a 4-es metró kötöttpályás, tehát a hibalehetőség kisebb, mint a repülőgép esetében, ahol szabad pályán közlekedünk.

A robotizáció mindegyikére rohamtempóban terjednek a különféle alkalmazások. Az, hogy milyen területeken terjed majd el jobban vagy kevésbé, az sok mindenen múlik, például a fogyasztókon is. Azt várhatjuk, hogy a robotizációval érintett munkakörök nagy része átalakul és a folyamatokba integrálódik az új technológia. Fontos megjegyezni, hogy a feladatok szegregálásához mindenképpen kell egy új koncepció, mert másképpen „gondolkodnak” a robotok, például egy vírusgyanús email-t a humán ügyintéző lehet, hogy felismer és megnyitás nélkül töröl, a robot viszont biztos, hogy meg fogja nyitni.


Cikkünk több oldalas! Lapozzon!
2. oldal - A robotok be fognak épülni a HR-be és a vállalatvezetésbe is
Follow hrportal_hu on Twitter

Egyre nagyobb a HR felelőssége

Komoly problémát jelent, ha a HR nincs ott annál az asztalnál, ahol az emberi erőforrást érintő döntések megszületnek. Márpedig ez az esetek 65%-ban így van, derült ki a HR TechWorld konferencián. Ez pedig azért is hiba, mert a HR-nek is egyre növekvő felelőssége van abban, hogy milyen lesz a jövő munkaerőpiaca, azaz a technológiai átalakulás fényében hogyan sikerül átalakítani a munkaköröket, képezni a munkavállalókat annak érdekében, hogy foglalkoztatottak tudjanak maradni. Soha nem volt ennyire gyors, és soha nem lesz ennyire lassú a változás, mint most. A konferenciáról Toldi Gábor, a Social Talent partnere számolt be a HR Portalnak. tovább..

További cikkek
Sztrájkolnak az Amazon olaszországi dolgozói a Black Friday napján

Emberségesebb munkafeltételeket és jobb bérezést követelnek maguknak az Amazon internetes kereskedelmi óriás olaszországi dolgozói, akik a Black... Teljes cikk

Folytatják a nyomozást egy iskolai alapítvány tanárát érintő sikkasztási ügyben

Az ügyészség a rendőrség döntését felülbírálva a nyomozás folytatását rendelte el az V. kerületi iskolai alapítvány tanárát érintő... Teljes cikk

Szabadságra ment a zaklatással vádolt Disney munkatárs

John Lasseter, a Pixar stúdió alapítója bocsánatot kért és fél év szabadságot vett ki, miután kiderült, hogy ölelgette munkatársait, amivel... Teljes cikk

Felfüggesztett börtönt kapott egy somogyi tanár diákok bántalmazásáért

Egy év öt hónap, másfél évre felfüggesztett börtönbüntetésre ítélte, valamint másfél évre eltiltotta a pedagógusi foglalkozástól a... Teljes cikk

Vezetőváltás a GROW Csoport élén

Ez év őszétől Sanjay Gupta vette át Magyarország egyik legnagyobb, 100 százalékban hazai tulajdonú szervezet- és humán fejlesztési cégcsoportja, a... Teljes cikk

Kapcsolódó tartalmaink 1 2 3 Bezár