kapubanner for mobile
Megjelent: 13 éve

Aki kérdez: Király József

HR Szubjektív rovatunkban Király József, a MALÉV HR igazgatója válaszol Dr. Pellioniszné dr. Paróczai Margit, a Richter Gedeon emberi erőforrás igazgatójának a kérdésére.

- Milyen gyakorlati nehézségeket okozott az utóbbi években történt gyakori tulajdonosváltás? Hogyan lehet ilyen változó környezetben vállalati kultúrát fenntartani, az elkötelezettséget biztosítani?

- Minden változás, így egy tulajdonos váltás is turbulenciát okoz a szervezetben, különösen egy zártkörűen működő részvénytársaság esetében. A tulajdonos váltáson túl azonban - a kérdező gyakoriságára vonatkozó állítását meg kell cáfoljam, ugyanis összesen kétszer történt tulajdonos váltás az elmúlt 15 évben - a tulajdonosok képviselőinek, az igazgatóságnak, valamint a topmenedzsment gyakori változásának jelentősebb hatása van, ami valóban számtalan esetben bekövetkezett az elmúlt években. Sok esetben ez radikális szemlélet változással, és eltérő vállalati kultúra igényével, elvárásával is járt.

Mit lehet ilyenkor tenni? A HR területnek minden időben felkészültnek, naprakésznek kell lennie. Rendelkeznie kell olyan tudással, tervvel, amivel össze tudja hangolni az új vezetés - a korábbiakhoz képest lényegesen eltérő - igényeit a cég lehetőségeivel, hagyományaival meglévő értékeivel azonban nyitottnak kell lenni az újra is.

A Malév Zrt. az idei évben ünnepeli megalapításának 65. évfordulóját, ezért elmondható, hogy több évtizedes hagyományokkal rendelkezik. Munkavállalóink elkötelezettsége, a cég iránti lojalitása rendkívül erős. Ezt az erős kötődést tudjuk átadni a hozzánk csatlakozó új kollégáknak is és átörökíteni tulajdonosról tulajdonosra, menedzsmentről menedzsmentre. Belátható, hogy más elvárásokkal és más kultúrából érkezik egy magyar, egy angol, egy orosz vagy egy német első számú vezető. Büszkék vagyunk arra, hogy a vállalati kultúránkat, elkötelezettségünket sikerült elfogadtatnunk és továbbvinnünk a különböző nemzetiségekből álló, multinacionális és multikulturális menedzsmenteken keresztül.

Ebben a folyamatban a HR területnek hatalmas és kitüntetett szerepe volt és van. Szót kell ejteni azonban a cégnél működő érdekképviseletekről, a hat szakszervezetről és az üzemi tanácsról is. Sok esetben a menedzsment és a közvélemény is csak a konfliktus keresést vagy konfliktus helyzeteket látja az érdekképviseletek kapcsán. Az olvasók jogosan következtethetnek erre, ha a sajtóban követték a Malév Zrt.-nél zajló eseményeket.

Ezzel szemben, több esetben éppen a menedzsment komoly és mély változtatási szándéka okozott konfliktus helyzetet, melyet az érdekképviseletek érvelésével és a felek kompromisszum kereső viselkedésével sikerült mindkét oldal megelégedésére kompromisszumokon alapuló megállapodásokkal lezárni úgy, hogy a működési költségeket csökkentettük és az operációt optimalizáltuk.

Summázva, a légiközlekedési iparágat 2001 óta sújtó válságok - 2001.09.11., madárinfluenza, olajválság, sertésinfluenza, általános gazdasági világválság, izlandi vulkánkitörés, újabb olajválság - közepette az elkötelezettség és motiváció fenntartható, ha a munkáltató megérti és megpróbálja orvosolni a munkavállalók problémáit, a szociális partnereket valódi partnerként kezeli és mindezt őszinte párbeszéd és folymatos kommunikáció fenntartásával teszi.

KÉRDÉS:

Dara Pétert, a DEVISE Hungary ügyvezetőjét kérdezem: Miben lát változást az elmúlt időszakban a HR szakmában? Mi lesz a HR és a HR-esek jövője? Stratégiai partner vagy személyügyi adminisztrátor?
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Egy lassú előre, két gyors hátra: foglalkoztatási pávatánc

Rövidített munkaidő és home office, nem csak hálás konferenciatéma vagy hatásos márkaépítési üzenet kellene, hogy legyen, hanem valódi people... Teljes cikk

Hogyan zajlik egy globális szervezeti kultúra átalakítása cégegyesülést követően? - válaszol Lőrinczi Máté, a Danfoss Industrial globális HR vezetője

HR Szubjektív rovatunkban Lőrinczi Máté, a Danfoss Industrial divíziójának globális HR vezetője kérdez, miután válaszolt Bondici Flóra, a Chorus... Teljes cikk

Így zajlik a szervezeti evolúció a szemünk előtt

„Nem a legerősebb szervezet lesz a túlélő, nem is a legintelligensebb, hanem az, amelyik a leginkább fogékony a változásra” – mondta Charles... Teljes cikk