kapubanner for mobile
Szilágyi Katalin
Megjelent: 16 éve

Avon: a nők vállalata

Az Avon folyamatosan dolgozik a családbarát munkahely politika szélesebb kialakításán, hogy ezzel is szolgálja az erős kapcsolatokra épülő vállalati kultúrát. Ezt segíti egyre bővülő cafeteria-rendszerük, tréningjeik, a rugalmas munkavégzés, a kismamák visszatérést támogató programjuk. Hogy miben áll az Avon töretlen sikere? Karcsai Ildikó, a cég HR vezetője portálunknak elárulta.

- 18 éve van jelen Magyarországon az Avon kozmetikai cég, pillanatnyilag hányan dolgoznak a gödöllői gyárban és hány tanácsadónőt foglalkoztatnak az országban? Hogyan oszlik meg a nő-férfi arány a gyártás és értékesítés területén?

- Igen, ebben az évben leszünk "nagykorúak" és minden felnőtté válás rengeteg változással jár. Ez lesz a jellemző a 2008-as évünkre. Jelenleg kismamákkal együtt 503 főt foglalkoztat gödöllői disztribúciós központunk, ahol a nők - férfiak aránya 362:142. Magyarországon jelenleg körülbelül 80.000 tanácsadónő tevékenykedik, amellyel a világon az előkelő ötödik helyet szereztük meg a lefedettségben, azaz a 100 főre jutó tanácsadói létszámban. Egyébként érdekes ez a tanácsadónői megnevezés, hiszen szép számban férfiak is dolgoznak az értékesítésben, mint tanácsadó(nő)k.

- Ha egy szépségipar iránt érdeklődő hölgy Önöknél szeretne dolgozni, milyen feltételeknek kell mindenképpen megfelelnie? Mire figyelnek leginkább egy új munkaerő felvételénél?

- Kétfelé kell választanunk a tevékenységünket. Mindenki, aki affinitást, erőt, energiát érez magában, az csatlakozhat értékesítési hálózatunkhoz és mi megtanítjuk sminkelni, kommunikálni, értékesíteni, kilépni a szürke hétköznapokból. Akik munkavállalók szeretnének lenni nálunk, azoknak késznek kell lenniük keményen dolgozni egy kellemes és baráti csapatban, legyen készségük tanulni, utazni és természetesen az angol nyelv ismerete is előny. Úgy gondolom, nem vagyunk mások a többi multinacionális vállalatnál, amiben talán különbözünk, az az erős kapcsolatokra épülő vállalati kultúránk és az Avon alapértékei, amelyek immár több mint 120 éve élnek és amelyek magunkévá tétele nélkül nehéz bárkinek is hosszú karriert befutnia a vállalatnál.

- Egy nők iránt elkötelezett vállalatról azt gondolom, biztosan női munkavállalóival szemben is elkötelezett, gondoskodik róluk. A családbarát, nőbarát politika mennyire valósul meg Önöknél?

- Jómagam is gyermekes anya lévén abszolút támogatom nemcsak női, de a családos kollegákat is. Rengeteg hölgynek az Avon jelent megélhetést, elfojtott családi háttérből a kitörést. A tanácsadónői munka sikeressé teszi női társainkat, amely fantasztikus. Az új, emancipált női ideált a mai társadalmakban még sok helyen nem tudják feldolgozni, sok családban idegen, hogy a feleség sikeres, pénzügyileg gyarapszik és a megélhetés forrása sok esetben az Avon lett. Saját tapasztalataimból adódóan személyesen is fontos számomra, hogy azon fiatal kollégák, akik családot alapítanak, ne érezzék magukat csapdában. A családbarát munkahely politika szélesebb kialakításán folyamatosan dolgozunk és próbáljuk az Avont a családhoz közelebb hozni. Jelenleg sokan rugalmas munkaidőben dolgoznak, amellyel lehetővé tudjuk tenni, hogy a fix munkakezdés vagy -befejezés ne jelentsen gondot a napi ügyek intézésében. Szülés utáni visszatérésben szintén sokaknak segít a rugalmas munkavégzés, illetve az otthoni munka lehetősége is. Jelenleg is van néhány kismamánk, akik hetente 2-3 napot otthonról dolgoznak, vagy rövidebb munkaidőben vannak a munkahelyen, majd otthon dolgoznak tovább. Az otthoni munkavégzés egyébként nemcsak a hölgyeknek, de családos apukáknál is lehetőség. A kismamák visszatérését rövidebb időtávon program keretében tudjuk támogatni. Arról nem is beszélve, hogy rengeteg kismamánk van az értékesítési csapatban, van nem egy olyan már vezető tanácsadónőnk, akik annak idején kismamamként kezdték, mostanra pedig jelentős egzisztenciát tudtak családjuknak teremteni.

- Milyen szakmai fejlődési lehetőségeket tud biztosítani a vállalat? Van lehetőség nemzetközi karrierre?

- Ez éppen a napokban egy olyan égető kérdés, amely örömünkre nagy fejfájást okoz a HR csapatnak. Olyan sokan csatlakoztak és csatlakoznak nemzetközi projektekhez, hogy szinte két kézzel kell kapaszkodnunk tehetséges és fiatal kollegáinkhoz, de természetesen mindannyian örölünk a fejlődési lehetőségeiknek és támogatjuk őket. Tavaly nyolcan csatlakoztak nemzetközi projektekhez, ez ebben az évben már elérte a három főt, pedig csak márciust írunk. A szakmai fejlődésre is nagy figyelmet és hangsúlyt fektetünk helyi és regionális szinten. 2007-ben a főbb tréningeink az angol nyelv, vezetői készségek fejlesztése, projektmenedzsment, logisztikai tanfolyamok voltak, de speciális felsőfokú tanulmányokat is támogattunk, ezeken összesen 128-an tanultak. Regionális szinten is van lehetőség szakmai fejlődésre, szintén a tavalyi évben 16-an vettek részt ilyen programban.

- Talán az egyik legnehezebb HR-feladat a dolgozók motiválása. Önöknél milyen módszerekkel igyekeznek ösztönözni, megtartani a munkaerőt?

- 2006 óta az Avonnál évente kétszer mérjük a dolgozók elégedettségét és keményen dolgozunk, hogy minél kellemesebb munkahellyé tegyük. Az anyagi ösztönzők közül motiváló lehet a cafeteria rendszerünk, amelyet ebben az évben bővítünk, a keretösszegeken szeretnénk jelentősebben emelni. Ugyanakkor jutalmazzuk a huzamosabb munkaviszonnyal rendelkezőket, illetve minden dolgozónk igen kedvező áron juthat hozzá Avon termékekhez, amely szintén növeli vállalatunk vonzerejét. Középvezetői szinten és afelett vonzó juttatási csomagokat kínálunk. Próbáljuk a kollegák részére a mindennapokat kellemesebbé tenni, mottónk, hogy az Avon egy élvezetes munkahely legyen. Szórakoztató (osztályos partik, disco, vállalati rendezvény, kirándulások, gyereknap...) rendezvényeken, vállalati ünnepeken (télapó, karácsony, nőnap, húsvét) beszámolunk a kollegáknak a vállalat eredményeiről, vannak helyi és regionális díjaink, elismeréseink, amelyek segítségével az éves munkát és eredményeket ismerjük el.

- A mai világban megváltoztak a női szerepek. Sokkal nagyobb nyomás is nehezedik a nőkre, több szerepben kell megfelelniük, ugyanakkor a karrier is fontos számukra. Ön szerint milyen a mai nőideál? Hogyan lehet összeegyeztetni a munkát a magánélettel, amikor a legtöbb munkahelyen a 9-10 órás munkaidő a természetes? Mit gondol erről?

- Ez egy nagyon nehéz kérdés, hiszen mára a családi élet teljesen átalakult, a férjeknek sokkal türelmesebbeknek kell lenniük, a gyerekeknek sokkal önállóban kell felnőniük, hiszen a társadalom egy teljesen maskulizált női ideálra tart igényt. Sok szempontot kell összeegyeztetni, hogy a mai társadalom női ideálját le tudjuk írni. A hölgyeknek nemcsak a családot kell összetartaniuk, amely valljuk be, sokkal nehezebb manapság, mint régen volt. Egy ideális anya laza és sportos tud maradni a gyermeke számára, nőies, gondoskosó és támogató partnere a férjének, valamint határozott, okos, rugalmas, erőteljes vezető a munkáltató számára. Hogy létezik-e ilyen? Hát nehéz a helyzetünk mindennek 100 százalékban megfelelni, de szerintem nagyon sokan rendkívül jól megtestesítik a 21. századi női ideállt és egyre jobban elfogadja a társadalom a nők eme átalakulását.

- A szépség-reklámokban jobbára fiatal hölgyeket látni, ráadásul számos termék az öregedés megelőzésére készül, ami azt sugallja, nem szabad öregnek látszani. Köztudott, hogy a munka világában az idősebb generáció nehezen tud érvényesülni, pedig tapasztalatukat jól lehetne hasznosítani. Az Avon hogyan viszonyul az idősebb női munkaerőhöz?

- Nálunk a legidősebb kolléga 57 éves és tavaly vettük fel. Hogy miért? Mert tapasztalt és a nyugdíjig sikeresen ki tudja nevelni utódját. Hozzáteszem, napi 200 kilométert utazik és a vállalat nagymamája.

- Egy angol kutatás vezetője szerint a munkavégzési feltételek 1991 óta alig változtak, a legtöbb ember életstílusát továbbra is a neme határozza meg. A nőknek továbbra is komoly nehézségeket okoz, ha vezetői beosztásra pályáznak. Az Avon-nál jól sejtem, hogy hölgyek ülnek a vezetői székekben?

- Nálunk sosem volt kérdés a nemiség. Mindig a tudás, a hozzáállás és motiváltság számított nyerőnek. A vállalat alapítója egy amerikai úriember volt és sok éven keresztül férfiak irányították a céget. Jelenleg az Avon elnöke hölgy, Andrea Jung. A saját berkeinken belül épp most vagyunk egy ügyvezető váltáson túl, ahol ügyvezető asszonyunk karrierjét építve egy másik országban lett ügyvezető és most egy úriember, Zafer Evren ül a magyarországi Avon vezetői székébe. A felső vezetésünkben a nők aránya most nagyobb, hiszen 5 nőre jut 3 férfiú. HR berkeken belül a regióban a 7 hölgy mellett egy férfiú dolgozik és a regionális HR vezetők is hölgyek.

- A Fortune magazin 500 legnagyobb céget felsoroló listáján szereplő vállalkozások közül sokkal jobban teljesítenek azok, amelyek vezetői között viszonylag nagy arányban képviseltetik magukat a hölgyek. Miben erősebbek Ön szerint a nők férfi kollegáiknál?

- Ami a multinacionális vállalatoknál az erős eredményoriántáltságot, profitéhséget megfelelően tudja ellensúlyozni az a női vezetőkben testesül meg. Ilyenképpen a társadalmi érzékenység, az emberorientáltság. Úgy gondolom, az emocionális intelligenciában genetikailag sokkal jobbak vagyunk.

- Szoktak-e országos találkozót szervezni a tanácsadónőknek?

- Természetesen, minden évben egy-két alkalommal, a legsikeresebb tanácsadónők részére színvonalas rendezvényt szervezünk, ahol munkájukat megköszönjük és az elkövetkező időszak termékeiről, kampányairól tájékoztatjuk őket.

- A CSR tevékenység ma már szinte elengedhetetlen egy vállalat életében. Önöknek milyen programjaik vannak a társadalmi felelősségvállalás terén?

- Köztudottan az Avon világszerte nagy részt vállal a társadalmi felelősség kérdésében. Egyik nagy múltú és sikeres tevékenségünk a Mellrák Ellenes küzdelem. Sokan nem tudják, de évek óta minden egyes termékünk vásárlásakor egy forinttal támogatjuk a Mellrák Ellenes küzdelmünket. Van Mammobuszunk, amely az országot járja, támogatunk különféle intézményeket, amelyek a mellrák megelőzését, műtéteket és utógondozásait végzi. Ugyanakkor a globális program fellép a családon belüli erőszak ellen és a katasztrófa súlytotta területeket is nagy erőkkel támogatja. Ezeket a jövőben Magyarországon is kiterjesztjük majd.

Ugyanakkor mi itt helyi szinten támogatjuk a rászorulókat, iskolákat, civil szervezeteket termékeinkkel, folyamatos a munkakapcsolatunk egy helyi csökkent munkaképességűeket foglalkoztató céggel. Mint női vállalat és tanácsadónők ezreivel a hátunk mögött, úgy gondolom, próbálunk mindenhol ott lenni és segíteni.

- Mit gondol, miben rejlik az Avon sikere?

- Úgy gondolom, elsősorban a vállalat 5 alapértéke jelenti a vállalat sikerét. Ezek a Hit, Bizalom, Tisztelet, Alázatosság, Tisztesség. Másodsorban az, hogy ezek az értékek és termékek nők millióinak jelentenek megélhetést. A mai rohanó világban olykor olyan jó néhány kellemes szót váltani a szomszéddal és közben átnézni az aktuális katalógust. Jó összejönni a barátnőkkel a cukiban és jót pletykálkodni, közben átlapozni a katalógust. Olyan jó karácsony előtt a rohanó bevásárlás helyett a családdal összeülni és forró teát szürcsölgetve áttekinteni az éppen aktuális katalógust. Annyira bizsergető érzés, amikor ismeretlenül leszólítok valakit az utcán és megmutatom neki az éppen aktuális katalógust és aztán jót beszélgetünk a világ nagy dolgairól. Imádom ezt a közeget és szeretek kint lenni a lányokkal a fielden címet szerezni, kinevezni. És úgy gondolom, az emberek is érzik ezt és sokan nem is akarva, de a kellemes beszélgetés hevében rendelnek terméket. Köszönjük.

Egy kis Avon történelem

Az Avon története 1886-ban kezdődött, amikor az alapító David H. McConell New Yorkban California Perfume néven létrehozta vállalkozását. Az akkor 28 éves McConell erdetileg utazó könyvkereskedő volt és illatminták ajándékozásával próbálta népszerűsíteni könyveit. Rövid időn belül kiderült, hogy a parfümök sikeresebbek, mint a könyvek ezért kezdett kozmetikumok értékesítésével foglalkozni. A vállalkozás növekedésével tanácsadónőket alkalmazott, ők szállították házhoz a megrendelt termékeket és szükség esetén hasznos tanácsokkal látták el a vásárlókat.

1939-ben a cég felvette az Avon Products Incorporated nevet Shakespeare szülővárosa Stratford Upon Avon után. A folyamatosan növekvő vállalat 1946-ban részvényeket bocsátott ki. Két év múlva már 1200 részvényese volt. Az észak-amerikai sikeres szereplés után megkezdte világhódító útját, először Közép- és Dél-Amerikában, Ausztráliában, majd Európában. Néhány évvel azután, hogy jegyezte részvényeit a New York-i Értéktőzsdén, egyike lett a világ legkeresettebb részvényeinek. 1979-ben 3 milliárd dolláros forgalmat ért el és világszerte egymillió tanácsadónő forgalmazta termékeit. 1993-ban létrehozták az Elnöki Irodát, amely az integrált globális stratégiák kidolgozásával és a leányvállalatok közötti megfelelő erőforrás allokáció biztosításával foglalkozik.

Ma az Avon a világ vezető közvetlen értékesítési rendszerű vállalata. Központja ma is New York-ban található. Világszerte több millió Tanácsadónő értékesíti az Avon termékeit. A cég magyarországi leányvállalata, az Avon Cosmetics Hungary 1990-ben, a demokratikus átalakulásokat követően az elsők között érkezett az országba.

Szilágyi Katalin, HR Portal
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
A nők által alapított startupokhoz csak a befektetések 1%-a jut el - így lehetne ezen változtatni

Továbbra is jelentős szakadék tátong a férfiak és a nők esélyei között a startupszektorban. Közép-Kelet-Európában a befektetések 94%-a... Teljes cikk

Kiábrándítóan lassan növekszik a női vezetők száma - mutatjuk, hogy befolyásolja ezt a rugalmas munkavégzés

Miközben a nők által betöltött felsővezetői pozíciók aránya világszerte 19,4%-ról 33,5%-ra nőtt két évtized alatt, a fejlődés... Teljes cikk

Hogyan építsük a vállalati kultúrát hibrid munkavégzés esetén?

A csapatépítés ösztönzésével, az eredmények jutalmazásával, a kommunikáció támogatásával és a munka-magánélet egyensúlyának... Teljes cikk