Az IT-outsourcing partner kiválasztásának 6 aranyszabálya
A cégek egyre inkább saját alaptevékenységükre összpontosítanak és az egyéb feladatokat, például a céges informatikai rendszer kiépítését és üzemeltetését külső szolgáltatóra bízzák. A IT-outsourcing azonban komoly üzleti döntést követel, melynek kulcskérdése a megfelelő partner kiválasztása.
A NAVIGATOR Informatika Zrt. összegyűjtötte azokat az ismérveket és alapvető elvárásokat, amelyeket a nagyvállalatoknak, valamint a kis- és középvállalkozásoknak egyaránt szem előtt kell tartaniuk a racionális döntéshez, azaz a megfelelő IT-outsourcing partner kiválasztásához.
"A megfelelő IT-outsourcing partner kiválasztásánál véleményünk szerint minimálisan három feltételnek kell együttesen teljesülnie. Ezek a magas színvonalú és professzionális informatikai rendszerüzemeltetés, a fajlagosan alacsonyabb költségszint, illetve a szerződéses biztonság" - mondta Juhász Lajos, a Navigator Informatika Zrt. vezérigazgatója. "Az IT-outsourcing mellett döntő vállalatoknak éppen ezért nagy hangsúlyt kell fektetniük a szolgáltatással szemben támasztott elvárások alaposan átgondolt és a felek számára jól átlátható, pontos megfogalmazására. Ha ugyanis a fenti feltételek közül valamelyik nem teljesül, akkor veszélybe kerül az IT-outsourcing konstrukció lényege, azaz nem valósul meg a hatékonyság-növelés és költségcsökkentés" - tette hozzá Juhász Lajos.
1. Elsődleges döntési szempontok: az ár, a referenciák, a szakmai kompetencia és a folyamatos rendelkezésre állás
2. A szolgáltatástól elvárt igények pontos meghatározása
3. A szolgáltatást választó vállalat méretének figyelembe vétele
4. Az IT-outsourcing szolgáltató, mint stratégiai partner?
5. Foglalkoztatási garancia
6. További alapvető elvárások a leendő partnerrel szemben
A NAVIGATOR tapasztalatai szerint elsősorban azok a vállalatok helyezik ki informatikai tevékenységüket, ahol informatikával támogatottak az értékteremtő folyamatok, illetve az adott szervezetnél fontosnak tartják a folyamatos, magas szintű rendelkezésre állást, mindig figyelnek a biztonságos működésre és a költségek szinten tartására. Emellett azok a vállalatok döntenek a kiszervezés mellett, amelyeknél korábban már előfordult jelentős adatveszteséggel vagy költséggel járó informatikai rendszerösszeomlás. A NAVIGATOR ügyfelei leggyakrabban saját eszközeik üzemeltetésére, többek között felhasználó támogatásra, alkalmazás menedzsmentre és saját infrastruktúra üzemeltetésére adnak megbízást, de a vállalat ügyfélkörében számos olyan cég is megtalálható, amelyeknek teljes informatikai infrastruktúráját a NAVIGATOR biztosítja.
Ez utóbbi lehetőséget korábban jellemzően a 100 főnél több munkatársat foglalkoztató vállalatok választották. A NAVIGATOR PC-mentes BUDGET-IT szolgáltatásának köszönhetően azonban az IT-outsourcing már a kis- és közepes méretű vállalatok számára is elérhető, hiszen kezdeti beruházás és saját informatikai infrastruktúra nélkül vehetik igénybe a szolgáltatást.
1. Elsődleges döntési szempontok: az ár, a referenciák, a szakmai kompetencia és a folyamatos rendelkezésre állás
Az informatikai erőforrás-kihelyezés komoly üzleti döntést követel a vállalatok vezetőitől. A kiválasztásnál döntő szerepet játszik az ár, hiszen a jelenlegi gazdasági helyzetben még inkább alapvető elvárás a szolgáltatások minél alacsonyabb költségszintjének biztosítása. A másik fontos tényező a szakmai kompetencia, mivel a szolgáltató csak a megfelelő tapasztalatok birtokában képes megalapozott tanácsokat nyújtani a rendszer optimalizálására, működésének stabilabbá és hatékonyabbá tételére. Jól működő IT-outsourcing szolgáltatás esetén a szolgáltatónak garantálnia kell az üzemfolytonosságot, ezért a folyamatos rendelkezésre állás szintén elengedhetetlen szempont a kiválasztásánál. Ha pedig a szolgáltató mindemellett egy meggyőző referencialistát is fel tud mutatni, akkor biztosak lehetünk abban, hogy informatikai rendszerünk megfelelő kezekbe kerül.
2. A szolgáltatástól elvárt igények pontos meghatározása
A NAVIGATOR szakértői szerint egy megfelelően működő IT-outsourcing szolgáltatásnak mindig minőség- és hatékonyságbeli javulást kell eredményeznie. Amennyiben a kiszervezés mellett döntünk saját munkafolyamataink jellegéhez legjobban illeszkedő szolgáltatási konstrukciót kell kérnünk a leendő partnertől. Pontosan meg kell határozni az elvárt szolgáltatási csomagokat és a garantált szolgáltatási szinteket, valamint el kell dönteni, mely tevékenységek kerülnek kiszervezésre: például a szoftverleltár kezelését, vagy a szerverek üzemeltetését rábízzuk-e a szolgáltatóra. Ha ezt elmulasztjuk, előfordulhat, hogy olyan szolgáltatásért kell majd fizetnünk, amelyet valójában ki sem használunk.
A minőség folyamatos mérésére szolgáló SLA (Szolgáltatási Szint Megállapodás - Service Level Agreement) szintek például garanciát jelentenek a szolgáltatás minőségére. Az SLA szintekhez első lépésként éretté kell tenni az informatikai rendszert, amelyre egy jól behatárolt átmeneti időszakot, projektet kell meghatározni. Ennek a költségét a szolgáltató viseli, amelyhez határozott idejű (3-5, akár 7 éves) szerződést kell kötni.
3. A szolgáltatást választó vállalat méretének figyelembe vétele
Az informatikai tevékenység kiszervezése már a kis- és közepes méretű vállalatok számára is rövid távú megoldást jelenthet költségeik csökkentésében és hatékonyságuk növelésében. Az IT-outsourcing szolgáltatónak a vállalatok méretének és fenntartási költségeiknek megfelelően kell kialakítani az árakat, hogy valóban személyre szabott és költséghatékony szolgáltatást nyújtson. Kiemelt szerepet kap tehát a leendő IT-outsourcing szolgáltató ügyfelei és a szolgáltatót választó cég méreteinek hasonlósága, mivel a tapasztalatok szerint a nagy ügyfelekre szakosodott szolgáltatók méretgazdaságosságuk kihasználásának következtében a kisebb vállalatoknak csak magasabb árú ajánlatot tudnak adni.
4. Az IT-outsourcing szolgáltató, mint stratégiai partner?
Fontos, hogy az informatikai rendszer rugalmasan és a lehető legalacsonyabb költségek mellett, időben tudja követni a vállalatunk vagy környezetének változásait: például a hálózat, a tűzfalak, vagy a vírusvédelem fejlesztéseket. Ennek érdekében a megfelelő IT-outsourcing ajánlatban a szolgáltató, mint stratégiai partner szerepel, felvállalva, hogy az üzemeltetett rendszert folyamatosan informatikai szükségleteinknek megfelelő szinten tartja. A stratégiai partnerség mindkét fél számára kölcsönös előnyöket jelent, így például az ügyfélnek nem kell külön fizetnie a rendszerbevezetéseknél, fejlesztéseknél, méretezésnél, illetve egyéb változásoknál.
5. Foglalkoztatási garancia
Megfelelő informatikai outsourcing szerződés esetén a szolgáltató foglalkoztatási garancia keretében átveszi, minősíti és a megfelelő feladatkörben magasabb hatékonyság mellett foglalkoztatja a vállalat informatikai munkatársainak egy részét. Ennek köszönhetően az informatikai folyamatok is gördülékenyebben működhetnek. A NAVIGATOR a korábbi informatikai alkalmazottak átlagosan 70 százalékát foglalkoztatja tovább egy-két éves foglalkoztatási garanciát nyújtó szerződés keretében.
6. További alapvető elvárások a leendő partnerrel szemben:
- Az IT-outsourcing partner rendelkezzen korszerű és hatékony üzemeltetési eszközökkel: telefonos ügyfélszolgálattal, megfelelő nyilvántartási rendszerrel, felügyeleti és menedzsment eszközökkel.
- Az IT-outsourcing partner biztosítsa a szoftverek legalizációját.
- Az IT-outsourcing partner rendelkezzen felelősségbiztosítással.
- Az IT-outsourcing partner garantáljon biztonsági minimumokat.
- Az IT-outsourcing partner rendelkezzen stratégiával arra vonatkozólag, hogy milyen szervezeti megoldással valósítja meg a kiszervezés után a hatékony kommunikációt.
- Az IT-outsourcing partner felé legyen elvárás, hogy megfelelő nyilvántartási rendszerrel rendelkezzen a helyes informatikai eszközgazdálkodáshoz, elősegítve például a gépcserék költségoptimalizálását.
Mi történik, ha választottunk?
Az IT-outsourcing alapvetően üzleti döntés, ezért ahhoz, hogy valóban élvezhessük a szolgáltatás adta előnyöket, a megfelelő partner kiválasztása után körültekintően kell eljárnunk az IT-outsourcing szerződés elkészítésekor is, hiszen ez a mozgatórugója az IT-outsourcer partnerrel folytatott hosszú távú és sikeres együttműködésnek. A legfontosabb kritériumok többek között az IT-outsourcing szerződés tárgyának, a szerződéses garanciáknak és a mérési metódusoknak a pontos definiálása, hiszen csak így optimalizálhatók a jövőben elvárt szolgáltatási szintek. A kártérítés tárgyi és időbeli korlátainak meghatározásával pedig egyértelművé tehető a felek kártérítési felelőssége.
- 2025.10.01HVG Állásbörze 2025 Toborozz országosan 3 nap alatt - online, foglalj virtuális standot!
Részletek
Jegyek
- 2025.10.07Óbudai Egyetem Állásbörze Jöjjön el, legyen kiállító! Kerüljön közvetlen kapcsolatba tehetséges, frissen diplomázó vagy végzős hallgatókkal, akik készen állnak a szakmai pályafutásuk elindítására. Akik naprakészen ismerik a legújabb technológiákat, elméleteket és iparági trendeket.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.14Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Rendezvényről rendezvényre több újítással, színesebb programokkal, felméréssel és számos csatornával is találkozhatnak az érdeklődők.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.21Pannon Állásbörze 2025. A Pannon Állásbörze – ahol a jövő szakemberei és a legjobb munkaadók találkoznak
Részletek
Jegyek
Hol tart a HR 2025-ben? Melyek a nagy témák? Erről beszélgettünk Csépai Martinnal, a Deloitte HR tanácsadási vezetőjével. A szakértő egyebek... Teljes cikk
A Prohuman Group megvásárolta a létesítménygazdálkodással foglalkozó Green Vector Kft. 75%-os, valamint a contact center piacon meghatározó szerepet... Teljes cikk
December 12-én váratlanul elhunyt Sass Katalin a piacvezető bérszámfejtő és HR menedzsment szolgáltató, a NEXON alapító tulajdonosa, ügyvezetője.... Teljes cikk
- Az outsourcing piacon terjeszkedik a Prohuman Group 4 hónapja
- Elhunyt Sass Katalin, a Nexon alapítója 7 hónapja
- Bérszámfejtés outsourcing: Hogyan növelheti a hatékonyságot és csökkentheti a kockázatot? 7 hónapja
- RPO: a toborzás kiszervezése megoldás lehet az SSC-k munkaerőhiányára 8 hónapja
- 5 gyakori tévhit a bérszámfejtés kiszervezésről 9 hónapja
- Új piacra tört be a vezető HR szolgáltató - az ügyfélélmény magasabb szintjét kívánja elhozni a WHC 9 hónapja
- Új irodába költözött a régió egyik legnagyobb bérszámfejtő cége 9 hónapja
- Kutatás: az új munkatársak felvétele a legnagyobb kihívás a pénzügyi vezetők szerint 12 hónapja
- Hogyan szervezzük ki a toborzási folyamatot? Mi fán terem az RPO? 12 hónapja
- Ki és hogyan kezelheti a GDPR adatokat kiszervezett bérszámfejtés esetén? 1 éve
- Új trend: bérszámfejtés mellett a HR-folyamatok kiszervezése 1 éve