kapubanner for mobile
Megjelent: 14 éve

Az IT-outsourcing partner kiválasztásának 6 aranyszabálya

A cégek egyre inkább saját alaptevékenységükre összpontosítanak és az egyéb feladatokat, például a céges informatikai rendszer kiépítését és üzemeltetését külső szolgáltatóra bízzák. A IT-outsourcing azonban komoly üzleti döntést követel, melynek kulcskérdése a megfelelő partner kiválasztása.

images

images

A választási szempontokat körültekintően kell kijelölni és értékelni, mivel a nem megfelelő összehasonlítással veszélyeztethetjük a kiszervezés eredeti céljait, azaz a költségcsökkentést és a hatékonyság-növelést. Az utóbbi időszakban a gazdasági válság hatására a vállalatoknak megnőtt az igénye az informatikai rendszereik kiszervezésére, így költségeik csökkentésére.

A NAVIGATOR Informatika Zrt. összegyűjtötte azokat az ismérveket és alapvető elvárásokat, amelyeket a nagyvállalatoknak, valamint a kis- és középvállalkozásoknak egyaránt szem előtt kell tartaniuk a racionális döntéshez, azaz a megfelelő IT-outsourcing partner kiválasztásához.

"A megfelelő IT-outsourcing partner kiválasztásánál véleményünk szerint minimálisan három feltételnek kell együttesen teljesülnie. Ezek a magas színvonalú és professzionális informatikai rendszerüzemeltetés, a fajlagosan alacsonyabb költségszint, illetve a szerződéses biztonság" - mondta Juhász Lajos, a Navigator Informatika Zrt. vezérigazgatója. "Az IT-outsourcing mellett döntő vállalatoknak éppen ezért nagy hangsúlyt kell fektetniük a szolgáltatással szemben támasztott elvárások alaposan átgondolt és a felek számára jól átlátható, pontos megfogalmazására. Ha ugyanis a fenti feltételek közül valamelyik nem teljesül, akkor veszélybe kerül az IT-outsourcing konstrukció lényege, azaz nem valósul meg a hatékonyság-növelés és költségcsökkentés" - tette hozzá Juhász Lajos.

IT-outsourcing szolgáltató kiválasztásának 6 aranyszabálya:
1. Elsődleges döntési szempontok: az ár, a referenciák, a szakmai kompetencia és a folyamatos rendelkezésre állás
2. A szolgáltatástól elvárt igények pontos meghatározása
3. A szolgáltatást választó vállalat méretének figyelembe vétele
4. Az IT-outsourcing szolgáltató, mint stratégiai partner?
5. Foglalkoztatási garancia
6. További alapvető elvárások a leendő partnerrel szemben


A NAVIGATOR tapasztalatai szerint elsősorban azok a vállalatok helyezik ki informatikai tevékenységüket, ahol informatikával támogatottak az értékteremtő folyamatok, illetve az adott szervezetnél fontosnak tartják a folyamatos, magas szintű rendelkezésre állást, mindig figyelnek a biztonságos működésre és a költségek szinten tartására. Emellett azok a vállalatok döntenek a kiszervezés mellett, amelyeknél korábban már előfordult jelentős adatveszteséggel vagy költséggel járó informatikai rendszerösszeomlás. A NAVIGATOR ügyfelei leggyakrabban saját eszközeik üzemeltetésére, többek között felhasználó támogatásra, alkalmazás menedzsmentre és saját infrastruktúra üzemeltetésére adnak megbízást, de a vállalat ügyfélkörében számos olyan cég is megtalálható, amelyeknek teljes informatikai infrastruktúráját a NAVIGATOR biztosítja.

Ez utóbbi lehetőséget korábban jellemzően a 100 főnél több munkatársat foglalkoztató vállalatok választották. A NAVIGATOR PC-mentes BUDGET-IT szolgáltatásának köszönhetően azonban az IT-outsourcing már a kis- és közepes méretű vállalatok számára is elérhető, hiszen kezdeti beruházás és saját informatikai infrastruktúra nélkül vehetik igénybe a szolgáltatást.


1. Elsődleges döntési szempontok: az ár, a referenciák, a szakmai kompetencia és a folyamatos rendelkezésre állás



Az informatikai erőforrás-kihelyezés komoly üzleti döntést követel a vállalatok vezetőitől. A kiválasztásnál döntő szerepet játszik az ár, hiszen a jelenlegi gazdasági helyzetben még inkább alapvető elvárás a szolgáltatások minél alacsonyabb költségszintjének biztosítása. A másik fontos tényező a szakmai kompetencia, mivel a szolgáltató csak a megfelelő tapasztalatok birtokában képes megalapozott tanácsokat nyújtani a rendszer optimalizálására, működésének stabilabbá és hatékonyabbá tételére. Jól működő IT-outsourcing szolgáltatás esetén a szolgáltatónak garantálnia kell az üzemfolytonosságot, ezért a folyamatos rendelkezésre állás szintén elengedhetetlen szempont a kiválasztásánál. Ha pedig a szolgáltató mindemellett egy meggyőző referencialistát is fel tud mutatni, akkor biztosak lehetünk abban, hogy informatikai rendszerünk megfelelő kezekbe kerül.


2. A szolgáltatástól elvárt igények pontos meghatározása



A NAVIGATOR szakértői szerint egy megfelelően működő IT-outsourcing szolgáltatásnak mindig minőség- és hatékonyságbeli javulást kell eredményeznie. Amennyiben a kiszervezés mellett döntünk saját munkafolyamataink jellegéhez legjobban illeszkedő szolgáltatási konstrukciót kell kérnünk a leendő partnertől. Pontosan meg kell határozni az elvárt szolgáltatási csomagokat és a garantált szolgáltatási szinteket, valamint el kell dönteni, mely tevékenységek kerülnek kiszervezésre: például a szoftverleltár kezelését, vagy a szerverek üzemeltetését rábízzuk-e a szolgáltatóra. Ha ezt elmulasztjuk, előfordulhat, hogy olyan szolgáltatásért kell majd fizetnünk, amelyet valójában ki sem használunk.

A minőség folyamatos mérésére szolgáló SLA (Szolgáltatási Szint Megállapodás - Service Level Agreement) szintek például garanciát jelentenek a szolgáltatás minőségére. Az SLA szintekhez első lépésként éretté kell tenni az informatikai rendszert, amelyre egy jól behatárolt átmeneti időszakot, projektet kell meghatározni. Ennek a költségét a szolgáltató viseli, amelyhez határozott idejű (3-5, akár 7 éves) szerződést kell kötni.


3. A szolgáltatást választó vállalat méretének figyelembe vétele



Az informatikai tevékenység kiszervezése már a kis- és közepes méretű vállalatok számára is rövid távú megoldást jelenthet költségeik csökkentésében és hatékonyságuk növelésében. Az IT-outsourcing szolgáltatónak a vállalatok méretének és fenntartási költségeiknek megfelelően kell kialakítani az árakat, hogy valóban személyre szabott és költséghatékony szolgáltatást nyújtson. Kiemelt szerepet kap tehát a leendő IT-outsourcing szolgáltató ügyfelei és a szolgáltatót választó cég méreteinek hasonlósága, mivel a tapasztalatok szerint a nagy ügyfelekre szakosodott szolgáltatók méretgazdaságosságuk kihasználásának következtében a kisebb vállalatoknak csak magasabb árú ajánlatot tudnak adni.


4. Az IT-outsourcing szolgáltató, mint stratégiai partner?



Fontos, hogy az informatikai rendszer rugalmasan és a lehető legalacsonyabb költségek mellett, időben tudja követni a vállalatunk vagy környezetének változásait: például a hálózat, a tűzfalak, vagy a vírusvédelem fejlesztéseket. Ennek érdekében a megfelelő IT-outsourcing ajánlatban a szolgáltató, mint stratégiai partner szerepel, felvállalva, hogy az üzemeltetett rendszert folyamatosan informatikai szükségleteinknek megfelelő szinten tartja. A stratégiai partnerség mindkét fél számára kölcsönös előnyöket jelent, így például az ügyfélnek nem kell külön fizetnie a rendszerbevezetéseknél, fejlesztéseknél, méretezésnél, illetve egyéb változásoknál.


5. Foglalkoztatási garancia



Megfelelő informatikai outsourcing szerződés esetén a szolgáltató foglalkoztatási garancia keretében átveszi, minősíti és a megfelelő feladatkörben magasabb hatékonyság mellett foglalkoztatja a vállalat informatikai munkatársainak egy részét. Ennek köszönhetően az informatikai folyamatok is gördülékenyebben működhetnek. A NAVIGATOR a korábbi informatikai alkalmazottak átlagosan 70 százalékát foglalkoztatja tovább egy-két éves foglalkoztatási garanciát nyújtó szerződés keretében.


6. További alapvető elvárások a leendő partnerrel szemben:



- Az IT-outsourcing partner rendelkezzen korszerű és hatékony üzemeltetési eszközökkel: telefonos ügyfélszolgálattal, megfelelő nyilvántartási rendszerrel, felügyeleti és menedzsment eszközökkel.

- Az IT-outsourcing partner biztosítsa a szoftverek legalizációját.

- Az IT-outsourcing partner rendelkezzen felelősségbiztosítással.

- Az IT-outsourcing partner garantáljon biztonsági minimumokat.

- Az IT-outsourcing partner rendelkezzen stratégiával arra vonatkozólag, hogy milyen szervezeti megoldással valósítja meg a kiszervezés után a hatékony kommunikációt.

- Az IT-outsourcing partner felé legyen elvárás, hogy megfelelő nyilvántartási rendszerrel rendelkezzen a helyes informatikai eszközgazdálkodáshoz, elősegítve például a gépcserék költségoptimalizálását.


Mi történik, ha választottunk?



Az IT-outsourcing alapvetően üzleti döntés, ezért ahhoz, hogy valóban élvezhessük a szolgáltatás adta előnyöket, a megfelelő partner kiválasztása után körültekintően kell eljárnunk az IT-outsourcing szerződés elkészítésekor is, hiszen ez a mozgatórugója az IT-outsourcer partnerrel folytatott hosszú távú és sikeres együttműködésnek. A legfontosabb kritériumok többek között az IT-outsourcing szerződés tárgyának, a szerződéses garanciáknak és a mérési metódusoknak a pontos definiálása, hiszen csak így optimalizálhatók a jövőben elvárt szolgáltatási szintek. A kártérítés tárgyi és időbeli korlátainak meghatározásával pedig egyértelművé tehető a felek kártérítési felelőssége.

  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Több az álláshirdetés februárban, közel 32 000 munkakör vár betöltésre

Januárról februárra 29 172-ről 31 665-re nőtt a magyar weben meghirdetett álláshirdetések száma. Ez közel 2500-zal több az előző hónapnál, egy... Teljes cikk

Melyek a legnagyobb üzleti szolgáltatóközpontok? - Itt a lista

A shared service vagy business service iparág az utóbbi tizenöt év jelentős munkahelyteremtője, már mintegy 100 000-en dolgoznak ilyen egységekben,... Teljes cikk

Muszáj feljebb lépni a munkahelyi "táplálékláncban"!

A mesterséges intelligencia óhatatlanul egyre nagyobb teret nyer a szolgáltatóközpontok (BSC) működésében is. Ugyanakkor a legtöbb cégnél még... Teljes cikk