kapubanner for mobile
Megjelent: 11 éve

Bővülő szolgáltató központok, de hol a képzett munkaerő?

A legfrissebb becslések szerint a magyarországi üzleti szolgáltató központok (SSC) összesen mintegy 25 ezer embert foglalkoztatnak, és a felmérésben résztvevő nagyvállalatok az elkövetkezendő két évre tervezett növekedési rátája 20 százalék, amely átlagosan mintegy 1800 munkahely megteremtését jelzi előre.

A Magyar Szolgáltatóipari és Outsourcing Szövetség (HOA) friss felmérése szerint az SSC piac fejlett, ahol a magas hozzáadott értéket teremtő szolgáltatások kerültek túlsúlyba, szemben az induló piacok többnyire adminisztratív tevékenységeivel. Ez egyértelműen egy jól képzett szakember bázist feltételez, amely Magyarországon rendelkezésre állt az SSC-k számára.

Fontos azonban kiemelni, hogy mára a kutatásban résztvevők elsődleges kockázatnak tekintik működésük szempontjából a több nyelvet beszélő, megfelelően képzett munkaerő-utánpótlás biztosításának megoldatlanságát. Ez ma az SSC iparág legsúlyosabb problémája, amely megoldásra vár.

A felmérésből kiderül, hogy a Budapesten működő szolgáltató központok aránya tovább nőtt a tavalyi évhez képest, a szolgáltató központokban dolgozók 83 százaléka fővárosi, 12,5 százaléka debreceni székhelyű centerek alkalmazottai. A felmérés szerint Kelet-Magyarország, kiváltképp Debrecen a foglalkoztatottak számát tekintve a legjelentősebb vidéki helyszín és célállomás. Ennek okát vizsgálva: Debrecen város remek infrastruktúrával rendelkezik, és már eddig is magasan képzett, több nyelven beszélő munkaerő áll rendelkezésre. Számos magyar nagyváros a megfelelő infrastruktúra hiánya miatt (pl. „A” kategórás irodaházak, megfelelő összeköttetés hiánya a város körüli településekkel stb..) veszít el befektetőket (Pl: Nyíregyháza, Szeged).

A szolgáltató központok folyamatosan keresnek munkaerőt, a jelentkezők azonban sok esetben nem rendelkeznek a szükséges kompetenciák és készségek döntő részével. A válaszadók a legnagyobb veszélyt a cégek működésére egyértelműen a szakember utánpótlás megoldatlanságában látják. Az oktatási rendszer kedvezőtlen átalakítása, valamint a nyelveket beszélő fiatalok elvándorlása az iparág jövőjét fenyegetik, hiszen ezzel a szakember bázis folyamatosan szűkül, az igény viszont folyamatosan nő.

Igen jelentős az szolgáltató központra épülő beszállítói kör. Noha helyi alvállalkozók egyaránt lehetnek hazai KKV-k és multinacionális cégek, a kutatás szerint a központok mintegy 90 százaléka helyben dönt az alvállalkozókról. A leggyakoribb igénybe vett szolgáltatások a hr, pénzügyi és informatikai szolgáltatások.

Bár 5 százalékkal csökkent az országot stabilitását kockázatnak tekintők aránya, elmondható, hogy ez a mutató továbbra is magas és a javulás elsősorban annak köszönhető, hogy mára a mindent felülíró megoldatlan kérdés az SSC-k számára a szakember utánpótlás problémájának megoldatlansága. Idén a válaszadók 33 százaléka tart az ország-kockázattól.

Az éves természetes lemorzsolódás számadatai nem változtak a tavalyi évhez képest. A mutatók egyértelműen egy fejlett SSC piacra jellemzőek, ahol már kialakult az SSC munkakultúra megtartó hatása. A 2014. évi kutatásunkban azonban árnyaltuk a képet. A nagyobb méretű SSC-knél magasabb, míg a kisebb méretűeknél alacsonyabb a fluktuáció mértéke. Ugyanez az öszefüggés figyelhető meg a területi elhelyzkedést figyelembe véve; vidéken kisebb a fluktuáció, mint Budapesten.
  • 2025.11.25Pannon HR Konferencia Budapest A Pannon HR Konferencia Budapest 2025 a humánerőforrás-szakma egyik kiemelt találkozója, ahol elismert szakértők – Tari Annamária, Molnár Attila, Gácsi Anna, Dr. Sipka Péter és Sipka Bence – osztják meg tapasztalataikat a legaktuálisabb HR-trendekről és kihívásokról. Egy nap, amely inspirációt, tudást és értékes szakmai kapcsolatokat kínál minden HR-szakember számára.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is. info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Contracting

Munkaerő-közvetítésben a contracting egy sajátos foglalkoztatási forma, ami a klasszikus közvetítés és a kölcsönzés között helyezkedik el.... Teljes cikk

Ezért foglalkoztass megváltozott munkaképességű kollégát

A megváltozott munkaképességű emberek foglalkoztatására való nyitottság mögött sokféle szándék és cél húzódhat. Ezeket vette sorra Kappel... Teljes cikk

Itt vannak a legnagyobb hazai üzleti szolgáltató központok

Már mintegy 100 000-en dolgoznak a shared service vagy business service iparágban, amely az utóbbi tizenöt év jelentős munkahelyteremtője volt.... Teljes cikk