Dicsérd az erőfeszítést, motiváld a következő megmérettetésre
Ha azt gondoljuk, hogy a sok dicséret feltétlenül önbizalommal és kísérletező kedvvel fogja megáldani gyermekeinket, jobb, ha még egyszer átgondoljuk. Legalábbis azt, hogy milyen fajta dicséretet adunk. Ezt állítja Carol Dweck, aki a munkatársaival az alábbi kísérletet végezte el.
Ekkor jött a második rész. Itt már két különböző nehézségű feladat közül választhattak, azzal a megjelöléssel, hogy az első könnyű, így biztos jól fogsz benne teljesíteni, a második nehezebb, de egy jó lehetőség arra, hogy fejlődjél. Mi történt? Az első körben az intelligenciájukért jutalmazott gyerekek 67 százaléka a könnyebb feladatot választotta, az erőfeszítésért dicsértek 92 százaléka pedig a nehezebbet. Úgy tűnik, megdöbbentő különbséget okozott az a korábbi, látszólag finom eltérés a kétféle dicséretnél.
Mi Dweck és munkatársai magyarázata a kétféle viselkedésre? Az intelligenciájukért dicsért gyerekek és - felnőttek is - azt gondolják magukban, hogy: "ha engem amiatt értékelsz, mert briliáns és tehetséges vagyok, akkor jobb, ha most és a jövőben nem kockáztatom ezt a pozitív ítéletet". Így nem leszek ösztönözve a kísérletezésre, a kihívásokra, és limitálják saját növekedési potenciáljukat. Ezt hívja Dweck rögzült beállítódásnak (fixed mindset).
Ezzel ellentétben az erőfeszítésükért dicsért tanulók és munkavállalók, a következőt futtatják le fejükben: "ha nem vállalok be kemény feladatokat, akkor nem fogok növekedni. Így inkább arra fókuszálnak, hogy milyen stratégiákat fognak alkalmazni, és milyen különleges erőfeszítést tegyenek bele a feladat megoldásába. Ez pedig a növekedési beállítódás (growth mindset).
A kísérlet harmadik részében a kutatók ekkor tudatosan egy túlságosan nehéz feladatot adtak, olyat, amelyről tudták, hogy a gyermekek nem lesznek képesek megoldani. És a különbség? Az első csoport tagjainak többsége frusztráltabb lett és hamarabb feladta, mint a második csoport tagjai, akik keményebben és tovább küzdöttek, sőt jobban élvezték a feladatot.
A kutatási eredmény teljes mértékben egybevág azzal a szemlélettel, amit vezetőfejlesztő kollégáinkkal a szakmában képviselünk. Ám, ha már kis korban ezt a megközelítést gyakrabban hallanák a gyermekek szüleiktől és tanáraiktól, már erre kondicionáltan érkezhetnének a vezetői pozíciókba, ahol ezt természetesebb módon gyakorolhatnák.
A fejlődéssel és kitartással kapcsolatos beállítódásunk alakítható. A kutató munkatársaival Brainology néven egy internetes oktatóprogramot is kidolgozott gyermekek számára, a motiváció és a tanuláshoz vezető agyi folyamatok szemléltetése érdekében. Általában 5-6-os tanulókkal kezdik a program bevezetését. A tanulók gyakorlati oktatást kapnak az agy működéséről, amellyel kapcsolatban a következő hasonlatot adják nekik: az agy olyan, mint egy izom, amelyet minél többször erőltetsz meg, idővel annál több mindenre lesz képes.
A kísérletet bemutató videó itt látható.
Horváth Gábor
senior tanácsadó
Krauthammer Magyarország
- 2026.01.09Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben. A konferencia ingyenes, de regisztrációhoz kötött. A program és a regisztráció a jegyek menüpont alatt.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.28Vezetés- és szervezetfejlesztés szakmai konferencia Bokor Attila Aranykalitkában című kutatásának harmadik fejezetéhez érkeztünk, amely ötven vezetői életúton keresztül három évtized szervezeti és vezetői tapasztalatát mutatja be. Az OD Partner is mérföldkőhöz érkezett: 30 évesek lettünk. Kinyitjuk szakmai műhelyünket és megosztjuk, hogyan gondolkodunk vezetésről, szervezetről, és aktuálisan milyen témákban mélyedünk el.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!
Részletek
Jegyek
- 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is.
Részletek
Jegyek
Gyakran előbb kérdeznek rá a pályázók a rugalmas munkavégzés lehetőségére, mint a juttatásokra. Ez ma már nem egyedi sok nagy multinacionális... Teljes cikk
Az IT munkapiacról, az átképzések lehetőségéről, a mesterséges intelligenciával összefüggésben a pályakezdők helyzetéről, bérekről és a... Teljes cikk
Másként állnak a munkavégzéshez, a munka világához, a vezetéshez, az állásváltáshoz vagy éppen a munka-magánélet egyensúlyához a különböző... Teljes cikk
- Még nincs kimondva, de egyre inkább ez dönti el, ki kapja meg az állást 1 hónapja
- "Fejlődni kötelező" - meddig tart a teljesítménykultúra, és hol kezdődik a félelemkultúra? 2 hónapja
- Meglepő eredmény: a magyar pedagógusok az átlagnál elégedettebbek 2 hónapja
- A vezetők többsége szerint a Z generáció a legnehezebben motiválható generáció a munkahelyen 3 hónapja
- Ennyien dolgoznának tovább akkor is, ha nem lenne szükségük több pénzre 3 hónapja
- Utálod a munkád, de nem tudsz felmondani? 20 tipp, hogy újra szeresd, amit csinálsz 3 hónapja
- Munkahelyi kultúra és elismerés – apró gesztusok, nagy hatással 4 hónapja
- Felmérés: a dolgozók fele úgy érzi, hogy stagnál 4 hónapja
- A munka értelme: 7 dolog, ami igazán számít 5 hónapja
- A dolgozók személyre szabott juttatásokat szeretnének, de a vállalatok nehezen tudnak lépést tartani 5 hónapja
- 5 kulcsfontosságú lépés a pozitív munkahelyi légkör megteremtéséhez 7 hónapja
Egy CEO naplója - a világ egyik legnépszerűbb podcastja