Megjelent: 3 éve

Első a priorizálás!

Ha valaki hozzászokik, hogy munkája során tudatosan priorizál, az előbb-utóbb rutinra tesz szert, és ha nem is gondolkodás nélkül, de intuitívan, tapasztalataira bátran hagyatkozva dönt.

images

Muszáj indulni a bőröndért, mert megy a gép, viszont közben feltűnik, hogy a laptop bekapcsolva maradt. Kikapcsolás előtt hirtelen megjelenik egy üzenet: a következő hétre hívott szakértő hirtelen támadt betegsége miatt lemondja a projektben a részvételét. Nincs mese, fel kell hívni a projektmenedzsert, miközben a gép indul - pedig vele már a tranzitból telefonálva is lehetne beszélni.

A priorizálás jóval több, mint a tevékenységek sürgős és fontos címkékkel ellátása. Nemcsak rangsorolás, hanem egyben tervezés és balanszírozás is. Mit eredményez a hatékony priorizálás? A célkitűzésekben tudatosságot, a döntéshozatalban világos és letisztult folyamatot, a tervezésben minőséget, a folyamatokban rendet - a vállalati mindennapokban pedig egyensúlyt. Amikor a teendőinket priorizáljuk, mindig a feladatok végrehajtásához szükséges forrásokat optimalizáljuk.

Minél kevesebb a forrás, annál fontosabb a prioritás. A prioritás egyben motiváció is: amit muszáj azonnal megcsinálni, azt csak veszteségek árán halaszthatjuk. Érdemes elébe menni a tűzoltásnak, annak, hogy „boruljon" a terv: ez pedig a célok megfogalmazásával és strukturálásával lehetséges.

Amikor rangsoroljuk a feladatokat, számos kritériumot kell figyelembe venni. Ezek az elvárások, a felelősségi körök, a sikermutatók és a saját értékelésünk paraméterei. A rangsornak vannak állandó és ideiglenes részei. Fogadjuk el ezt, és nézzünk szembe azzal (akár beletörődve, akár higgadt nyugalommal), hogy új információ, vagyis, végső soron, új helyzet bármikor mindezt felülírhatja. Ekkor jön az újratervezés, ami annál kevésbé fájdalmas, minél jobb volt az eredeti tervünk.

A priorizálás eszköz, amelyet ha nem működtetünk, berozsdásodik. Eszközként arra szolgál, hogy céljainkat hatékonyan teljesítsük, mégpedig azáltal, hogy feladatainkat megfelelően végezzük el. A priorizálás eszköze csak akkor működik, ha tisztában vagyunk ügyfeleink, beosztottjaink és saját főnökünk prioritásaival is - hiszen mindegyiküknek más fontos. Nem lehet elégedett magával az, akivel az ügyfelei nem elégedettek.

Az első számú vezető prioritásait már a vállalat küldetése és a víziója is meghatározza, ezek nélkül elaprózódnak és szanaszét esnek a feladatok, „beszakad a projekt”. Ezek adják azt a fókuszt, melyet a mindennapok természetesen rendre megszakítanak… de akkor sem szabad megfeledkezni róluk. Ám ha valaki hozzászokik, hogy munkája során tudatosan priorizál, az előbb-utóbb rutinra tesz szert, és ha nem is gondolkodás nélkül, de intuitívan, tapasztalataira bátran hagyatkozva dönt.

A jó vezető hosszú távon is képes jól priorizálni, és nem ijeszti meg az állandó újra és újratervezés sem…

Kristóf Györgyi
Hammel & Hochreiter
Business & Management Consulting

  • 2020.08.30Sämling Solution most induló online nyílt képzései! Összes képzésünk elérhető online, professzionális csapatunk profi megoldásokkal a megszokott színvonalon a következő képzéseket ajánlja figyelmébe: Virtuális csapatok menedzselése, Practical Task&Project menedzsment, Hogyan oktassunk online, Kreatív problémamegoldás, Megtartó erőim a változó időkben, Reziliencia,Virtuális interjútechnika Részletek Jegyek
  • 2020.09.17HR Basic képzés HR feladatai vannak? Szeretné rendszerezni ismereteit, vagy szeretné összevetni saját gyakorlatát a másokéval, illetve egyszerűen csak érdeklődik a téma iránt? Nálunk megtanulhatja mit és hogyan kell hatékonyan csinálni. Jöjjön el képzésünkre és sajátítsa el – évek helyett 11 napban – az operatív HR munka legfontosabb eszközeit! Részletek Jegyek
  • 2020.10.06Vigyázz, jönnek az ellenőrök! Az ellenőrzésektől mindenki tart. Sok esetben azonban nem könnyű magunkat kiismerni a jogszabályok és az ellenőrzési folyamatok útvesztőjében. Ebben az eligazodásban szeretnénk segíteni olyan szakértőkkel, akik az ellenőrzések napi gyakorlatára látnak rá. Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
Értékelhetik a stratégiai cégek a távozó katonákat

A Honvédelmi Minisztérium (HM) arra kérte a létfontosságú magyar vállalatok vezetőit, hogy értékeljék a veszélyhelyzetben hozzájuk kirendelt... Teljes cikk

Változásmenedzsment koronavírus idején: jelesre vizsgáztunk

Mit tanultak a vezetők a koronavírus által előidézett különleges helyzetből, és hogyan lehet sikeresen felkészíteni egy szervezet tagjait a hasonló... Teljes cikk

Munkahelyből kreatív tér lesz az iroda

Az egészen biztos, hogy az iroda, mint munkahely a jövőben funkciójában és kinézetében is jelentősen átalakul. Nagyobb szerepe lesz a közösségi... Teljes cikk