Eltűnhet a munkahelyek fele az autóiparban
Több tízezer autóipari munkahely eshet az elektromobilitás áldozatául Németországban a Fraunhofer IAO gazdaságkutató intézet kedden publikált, az autóipari vállalatok szakmai képviselete, a Verband der Automobilindustrie (VDA) és az IG Metall gépipari szakszervezet megbízásából készült tanulmánya szerint, amelyet az MTI ismertet.
Az elektromos autók hajtáslánca alig kétszáz részegységből áll, szemben a jelenlegi technológiához szükséges mintegy ezerkétszáz részegységgel. Az elektromos autók terjedése azonban nem csak a hajtáslánc-gyártó ágazatot, hanem más fémipari és gépipari ágazatokat is hátrányosan érintene a foglalkoztatás alakulása szempontjából - mutatnak rá. A német autóipar az elmúlt években átlagosan 840 ezer alkalmazottat foglalkoztatott.
A tanulmány megállapításai azonban Jörg Hofmann az IG Metall szakszervezet főtitkára szerint "nem adnak okot pánikra", hiszen időben jelzik az ágazat előtt álló kihívásokat. "A politikának célzott intézkedésekkel kell létrehoznia a strukturális átalakulás keretfeltételeit, az autóiparnak pedig tömeges átképzési programmal kell gondoskodnia arról, hogy alkalmazottai ne essenek a strukturális átalakulás áldozatául" - fogalmazott.
A Bosch autóipari beszállító cég üzemi tanácsának elnöke, Hartwig Geisel rámutatott, hogy egyes régiókban tudatos megelőző intézkedések nélkül komoly foglalkoztatási gondok léphetnek fel. Példaként a homburgi és bambergi üzemeket hozta fel, ahol a 13 ezer alkalmazott szinte kizárólag belsőégésű motorok alkatrészeinek előállításával foglalkozik. "A térség ipari bázisának megóvása érdekében feltétlenül új technológiákat kell betelepíteni" - figyelmeztetett.
A technológiai váltás Oliver Riedel, a Fraunhofer IAO kutatásvezetőjének véleménye szerint is elsősorban a benzinmotorokra szakosodott kisebb autóipari beszállítókat veszélyezteti leginkább. Az IG Metall szakszervezetnek ezért feltett szándéka foglalkoztatási tervet készíteni minden egyes autóipari vállalat számára.
Az elektromobilitás kulcsfontosságú eleme az akkumulátor, amelynek gyártását jelenleg szinte kizárólag dél-koreai és kínai vállalatok végzik. Bernd Osterloh, a Volkswagen üzemi tanácsának elnöke szerint mindent meg kell tenni annak érdekében, hogy a következő akkumulátor generáció már feltétlenül Európában készüljön. A lítium-ion akkumulátor technológiába invesztálni ezért szerinte elhibázott lépés lenne.
MTI; fotó: Pixabay
- 2025.11.25Pannon HR Konferencia Budapest A Pannon HR Konferencia Budapest 2025 a humánerőforrás-szakma egyik kiemelt találkozója, ahol elismert szakértők – Tari Annamária, Molnár Attila, Gácsi Anna, Dr. Sipka Péter és Sipka Bence – osztják meg tapasztalataikat a legaktuálisabb HR-trendekről és kihívásokról. Egy nap, amely inspirációt, tudást és értékes szakmai kapcsolatokat kínál minden HR-szakember számára.
Részletek
Jegyek
- 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!
Részletek
Jegyek
- 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is.
Részletek
Jegyek
Elbocsátások, leépítések, bizonytalanság a munkaerőpiacon. A vállalatok ma már nemcsak a profitért, hanem a hírnevükért is küzdenek. A kérdés... Teljes cikk
Egyre több munkavállaló nem csendben távozik munkahelyéről, hanem látványos, sokszor virális akcióval búcsúzik főnökétől: van, aki rezesbandát... Teljes cikk
A kormány minden rendelkezésre álló eszközzel támogatja az elbocsátott Dunaferr dolgozók elhelyezkedését. Az állásbörzék és képzési programok... Teljes cikk
- Thyssenkrupp: 80 főt elküldenek, 100 új pozíciót hirdetnek Budapesten 3 hónapja
- Álláspara Németországban: munkahelyek tízezrei veszélyben 3 hónapja
- Autóipari visszaesés Romániában: több tízezer munkahely forog kockán 4 hónapja
- Több tízezer autóipari munkahely megszűnését okozhatják az amerikai importvámok 8 hónapja
- Tízmilliókat ad dolgozóinak egy cég, ha felmondanak 8 hónapja
- Brutális leépítésbe kezd az Audi 9 hónapja
- Közel húszezer autóipari munkahely szűnt meg Németországban - ez csak a kezdet? 9 hónapja
- Elmondta a Bosch vezér, hány munkahely szűnik majd meg 9 hónapja
- 1900 munkahelyet számol fel a Porsche 10 hónapja
- Közel 900 új munkahelyet teremt Magyarországon egy e-autós kínai cég 11 hónapja
- Nem kell pánikolni, de érdemes végiggondolni mi lenne, ha valaki elveszítené az állását 11 hónapja

Mi történne, ha egy napra minden nő szabadságra menne?