Eltűnhet a munkahelyek fele az autóiparban
Több tízezer autóipari munkahely eshet az elektromobilitás áldozatául Németországban a Fraunhofer IAO gazdaságkutató intézet kedden publikált, az autóipari vállalatok szakmai képviselete, a Verband der Automobilindustrie (VDA) és az IG Metall gépipari szakszervezet megbízásából készült tanulmánya szerint, amelyet az MTI ismertet.
Az elektromos autók hajtáslánca alig kétszáz részegységből áll, szemben a jelenlegi technológiához szükséges mintegy ezerkétszáz részegységgel. Az elektromos autók terjedése azonban nem csak a hajtáslánc-gyártó ágazatot, hanem más fémipari és gépipari ágazatokat is hátrányosan érintene a foglalkoztatás alakulása szempontjából - mutatnak rá. A német autóipar az elmúlt években átlagosan 840 ezer alkalmazottat foglalkoztatott.
A tanulmány megállapításai azonban Jörg Hofmann az IG Metall szakszervezet főtitkára szerint "nem adnak okot pánikra", hiszen időben jelzik az ágazat előtt álló kihívásokat. "A politikának célzott intézkedésekkel kell létrehoznia a strukturális átalakulás keretfeltételeit, az autóiparnak pedig tömeges átképzési programmal kell gondoskodnia arról, hogy alkalmazottai ne essenek a strukturális átalakulás áldozatául" - fogalmazott.
A Bosch autóipari beszállító cég üzemi tanácsának elnöke, Hartwig Geisel rámutatott, hogy egyes régiókban tudatos megelőző intézkedések nélkül komoly foglalkoztatási gondok léphetnek fel. Példaként a homburgi és bambergi üzemeket hozta fel, ahol a 13 ezer alkalmazott szinte kizárólag belsőégésű motorok alkatrészeinek előállításával foglalkozik. "A térség ipari bázisának megóvása érdekében feltétlenül új technológiákat kell betelepíteni" - figyelmeztetett.
A technológiai váltás Oliver Riedel, a Fraunhofer IAO kutatásvezetőjének véleménye szerint is elsősorban a benzinmotorokra szakosodott kisebb autóipari beszállítókat veszélyezteti leginkább. Az IG Metall szakszervezetnek ezért feltett szándéka foglalkoztatási tervet készíteni minden egyes autóipari vállalat számára.
Az elektromobilitás kulcsfontosságú eleme az akkumulátor, amelynek gyártását jelenleg szinte kizárólag dél-koreai és kínai vállalatok végzik. Bernd Osterloh, a Volkswagen üzemi tanácsának elnöke szerint mindent meg kell tenni annak érdekében, hogy a következő akkumulátor generáció már feltétlenül Európában készüljön. A lítium-ion akkumulátor technológiába invesztálni ezért szerinte elhibázott lépés lenne.
MTI; fotó: Pixabay
- 2025.10.01HVG Állásbörze 2025 Toborozz országosan 3 nap alatt - online, foglalj virtuális standot!
Részletek
Jegyek
- 2025.10.07Óbudai Egyetem Állásbörze Jöjjön el, legyen kiállító! Kerüljön közvetlen kapcsolatba tehetséges, frissen diplomázó vagy végzős hallgatókkal, akik készen állnak a szakmai pályafutásuk elindítására. Akik naprakészen ismerik a legújabb technológiákat, elméleteket és iparági trendeket.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.14Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Rendezvényről rendezvényre több újítással, színesebb programokkal, felméréssel és számos csatornával is találkozhatnak az érdeklődők.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.21Pannon Állásbörze 2025. A Pannon Állásbörze – ahol a jövő szakemberei és a legjobb munkaadók találkoznak
Részletek
Jegyek
A hazai munkaerőpiac látszólag megnyugodott: a dolgozói fluktuáció országos szinten csökken, a vállalatok mégis egyre nagyobb kihívásokkal néznek... Teljes cikk
Egy friss felmérés szerint a HR és az értékesítési vezetők cserélődtek leggyakrabban az utóbbi egy évben. Teljes cikk
Tavaly mintegy 19 ezer munkahely szűnt meg a német autóiparban az EY könyvvizsgáló és tanácsadó cég friss elemzése szerint: 2024 végén még... Teljes cikk
- Közel húszezer autóipari munkahely szűnt meg Németországban - ez csak a kezdet? 4 hónapja
- Elmondta a Bosch vezér, hány munkahely szűnik majd meg 4 hónapja
- 1900 munkahelyet számol fel a Porsche 4 hónapja
- Közel 900 új munkahelyet teremt Magyarországon egy e-autós kínai cég 6 hónapja
- Nem kell pánikolni, de érdemes végiggondolni mi lenne, ha valaki elveszítené az állását 6 hónapja
- Elnök-vezérigazgató: teljes lendülettel épül a debreceni BMW-autógyár 7 hónapja
- Ezreket elküld, tízezer munkavállaló munkaidejét és bérét pedig csökkenti a Bosch 7 hónapja
- Megállapodással ért véget a sztrájk az Audi brüsszeli üzemében 10 hónapja
- Ősszel nagy bajok lesznek, ha nem történik változás 11 hónapja
- "Nem csak 210 új munkahely jön létre" - letették az alapköveit a Flex alkatrészüzemének 11 hónapja
- 400 munkahelyet hoz létre egy új autóipari beruházás 12 hónapja