Szerző: Berta László
Megjelent: 1 éve

Ezek lesznek a menő tréningek 2020-ban

Kinek van szüksége tréningekre? Jellemzően a kkv-knak, a vezető szintek alatt dolgozóknak, és átfogóan mindenkinek a hatékony működés és kiemelten a digitalizáció hódítása miatt. Kilenc tréningcég válaszaiból állítottuk össze, hogy milyen trendek vannak és lesznek a tréning ágazatban, hol lenne a legnagyobb szükség a munkájukra és hol látnak feltáratlan forrásokat.

images

A magyar tréningpiacon milyen lényeges trendek voltak 2019-ben?

Több válaszadó tartja lényeges 2019-es trendnek a vezetők képzését; volt, aki kiemelte, hogy a vezetői tréningek fókusza erősödik a megtartó vezető irányába. Legalább ilyen fontosnak tartják a dolgozói alsó szintek tréningezését.

Tudatosak a vásárlók, mérhetőséget, konkrét eredményeket akarnak látni a tréningekből. Makó Ferenc, a Sensa Consulting ügyvezető igazgatója szerint elegük van a jópofa huncutságokból, amiknek nincs kézzel fogható eredménye.

Münnich Iván, a Sämling Solution ügyvezető igazgatója úgy látja, hogy a tréningpiacnak két oldalról volt jelentős felhajtó ereje 2019-ben. Nőtt a gazdaság és fogyóban az ember. Ez magával hozta, hogy a cégek egyre fontosabbnak látják az emberek fejlesztésének szerepét. Egyrészt egyre nehezebben pótolhatók, másrészt ösztönző hatása van számukra a tréningeknek. Az egyik fő trendvonal, hogy a vezetők mellett egyre hangsúlyosabb a szakértői és egyéb dolgozói szintek tréningezése. Hasonlóan gondolja Bencsik Zoltán, a TréningPartner ügyvezetője is, szerinte olyan rétegeket, pl. olyan vezetőket is egyre gyakrabban tréningeznek, amelyeket korábban nem volt jellemző, akik közvetlen kapcsolatban állnak a dolgozókkal, ahol a nagyobb fluktuáció van. Ocskay Szilárd, a Nexon ügyvezető igazgatója a változások általános témakörét tartja olyannak, amely oly módon dominálta az általuk látott tréningpiacot, hogy előtérbe kerültek az online megoldások és short programok.

Bártfai-Jablonszky Andrea, a JA Communicate ügyvezetője, vezető-trénere kiemelte, hogy megerősödött a már korábban érzékelhető komplex fejlesztési folyamatokban való gondolkodás. Tehát már nem pár napos tréningeket rendelnek a cégek, hanem diagnózis, képzés, utánkövetés formában átfogó programokat. A Saldo szerint a pénzügyi szektorban leginkább a munkavállalók naprakész ismereteinek frissítését és felkészültségük minél magasabb szinten tartását célzó tréningek kerültek fókuszba.

Érdekes - bár nem széleskörűen megerősített - tapasztalat, hogy egyre gyakorlatorientáltabb és élményszerűbb (extravagánsabb) tréninget várnak el a megrendelők, illetve az úgynevezett konzerv tréningek helyett a korábbi évekhez hasonlóan még inkább az egyedi, céges igényekre szabott tréningek nyernek teret. Említették még a válaszadók a stresszkezelést, és hogy az agilitás berobbant a tréningpiacra is.

Az Infoszféra szerint az idén nőtt az államilag engedélyezett, tanúsítványt adó képzések iránti kereslet, aminek, úgy véli, az lehet az oka, hogy mivel egyre kevesebb a szakképzett munkaerő, nincs idő a több hónapos, éves OKJ-s képzésekre, és a cégek így próbálják a tapasztalatlan munkavállalót gyorstalpalóval megfelelő szakmai szintre hozni.

Milyen trendek várhatóak 2020-ban?



A piac szereplőinek álláspontja szerint a testreszabott, az igényekhez kialakított tréningeknek van jövője. 2020-ban nagy hangsúly kerül a vezetők képzésére, komplex fejlesztési programokra, a virtuális kommunikáció fejlesztésére és a mentális jólétre.

Borsós Ilona, a SKULL Oktató és Tanácsadó Kft. ügyvezető partnere szerint egyre több cég látja át, hogy fejlesztenie szükséges a vezetőit, mind a menedzsment, mind a közép- és csoportvezetői réteget. A Sämling Solution meglátása, hogy a tréning szakma egyre inkább támogatni fogja a cégeket abban, hogy a dolgozók mentálhigiéniés jóllétéért is felelősségét vállaljanak. JA Communicate kiemelete a felelőségvállalást, a hatékony belső kommunikációt és a wellbeing támogatjását. Más válaszadók az újfajta élmény tréningek nagyobb számú megjelenésére és a stresszcsökkentést támogató módszerek megismerésére számítanak.

A komplex fejlesztési programok további teret fognak nyerni a JA Communicate várakozásai szerint. A TréningPartner kiemelte, hogy a tréningeknek egyre inkább részévé válnak olyan módszertani elemek mint az utánkövető workshopok, csoportos, egyéni coaching, ahol a tanulási folyamat részeként a felmerülő kérdéseket, tapasztalataikat meg tudják tárgyalni a trénerrel, coach-csal.

A Sämling Solution álláspontja az, hogy igény lesz a virtuális teamek vezetésének oktatására. A Training360 előrejelzése részben egyezik ezzel, Gál Ferenc szervezetfejlesztési üzletágvezető szerint várhatóan felerősödnek az új generációs irodai munkával kapcsolatos témák, például ilyen a virtuális kommunikáció és generációk közötti hatékony együttműködés. A Saldo kiemelte az Y generáció képviselőinek képzését.

A Saldo várakozása szerint továbbra is vezető szerepet töltenek be majd a készségfejlesztő tréningek, a különböző ágazatspecifikus nyelvi képzések, továbbá a HR szakmának szóló tréningek. A Nexon meglátása, hogy a tréningkurzusainkat online és jelenléti formában is érdemes elérhetővé tenni úgy, hogy a résztvevőnek nem kell lemondani a trénerről sem.

Milyen ágazatoknak van a legnagyobb szüksége a tréningekre 2020-ban?



A Sensa és a Skull a gyártó szektort emelte ki, a Saldo a közszférára hívta fel a figyelmet, ahol tapasztalata szerint nem fektetnek nagy hangsúlyt a dolgozók megfelelő képzésére. Ezen a területen szükségesnek érzi a piacihoz hasonló tréning környezet kialakítását. Egy tréningcég az értékesítést emelte ki és az adatvédelem területét, ahol még mindig nagyon sokan nem felelnek meg az elvárásoknak. A JA Communicate meglátása szerint a vezetők mellett az eladói munkakörben dolgozóknak, a reklamációkkal és panaszkezeléssel foglalkozóknak, valamint az oktatásban és egészségügyben dolgozóknak van a legnagyobb szüksége tréningre. Training360 a vezetői szintek alatt lát hiányosságot: a szervezetek legnagyobb része alultréningezett, pedig a szervezeti hatékonysághoz fontos, hogy minél több dolgozó eljusson tréningekre.

TréningPartner ágazatoktól függetlenül mindenkinek szükségesnek tartja a tréninget, aki emberekkel áll kapcsolatban. Hozzá hasonlóan a Sämling Solution is úgy látja, hogy iparág függetlenül szükség van a szolgáltatásra. Kifejtette, hogy rengeteg hazai vállalkozás áll életciklus váltás előtt, ahol fontos lenne a tulajdonos vezéreltségből átállni adatvezérelt és menedzsment vezérelt működésre. Továbbá többen kacsintgatnak a nemzetközi terjeszkedés felé. Ezeknek a szervezeteknek kiemelten szüksége van szervezetfejlesztésre, tréningre és coachingra. A Nexon sem iparágakat említett, hanem cégméretet; szerintük a mikro-, kis- és középvállalkozások körében van a legnagyobb szükség tréningre és tanácsadásra a sikeres működés érdekében. Ez hozzájárulhat a vállalkozói ismeretek fejlesztéséhez, a szervezetük irányításához, valamint a nemzetközi piacra jutásukat szolgáló tudás megszerzéséhez.

Hol vannak még feltáratlan forrásai a tréningcégeknek?



A válaszadók többen is a cégméret alapján határozták meg, hol lehet hely a terjeszkedésre. Első helyen a kkv-kat említették, volt, aki a nagyobbakban, kifejezetten a 100 fő feletti és a közepes méretű cégekben lát lehetőséget. A kis cégek fizetőképességének korlátaira is felhívták páran a figyelmet, az egyik lehetséges megoldásként szerepelt a pályázati forrásokból finanszírozás, amiben a pályázatok elkészítésénél érdemes segíteni a tréning cégeknek. Egyes ágazatokban is lehetnek fehér foltok, így például a közszférában, a szolgáltató szektorban és a közüzemi cégeknél. Volt olyan válaszadó, aki úgy látja, a hazai trénerek eléggé harcedzettek, ezért a nemzetközi terjeszkedés valódi lehetőség számukra, persze megfelelő nyelvismerettel.

Fotó: Pexels.com
  • 2020.10.22 HR folyamatok/HR kommunikáció/Változásmenedzsment A képzésen összefoglaljuk és rendszerbe helyezzük a HR folyamatokat, megismerkedünk a HR kommunikáció szerepével és témaköreivel, valamint megtudjuk, mit jelent a változásmenedzsment. Kiknek ajánljuk? A képzést azoknak ajánljuk, akik szeretnének fejleszteni a belső kommunikáción, illetve a változások menedzselését hatékonyabbá szeretnék tenni. Részletek Jegyek
  • 2020.11.17Toborzás a LinkedIn-en és a Facebook-on - ONLINE A Toborzás a LinkedIn-en és a Facebookon 1 napos workshopon délelőtt kérdést kaphat LinkenInnel kapcsolatos kérdéseire, szó lesz továbbá a vállalati oldal fontos elemeiről, karrieroldalról és oldal-analitikákról. Délután példákkal színesítve ismerkedhet meg a kampánykezeléssel, kapcsolati háló felépítésének kérdéseivel és egyéb, Facebookkal kapcsolatos funkcióval. Részletek Jegyek
  • 2020.11.23Művezető képzés A művezetők szakmai továbbképzése a vezetői feladataik eredményes és hatékony ellátására. A résztvevők vezetői, problémamegoldási és termelékenységfejlesztési készségeinek fejlesztése konkrét feladatokon, szituációs játékokon, esettanulmányokon keresztül. Részletek Jegyek
  • 2020.12.05 Teljesítménymenedzsment és motiváció A résztvevők megtanulják, beosztottjaik teljesítményére ható területek helyes menedzselését. Képessé válnak akár munkavégzés közben hatásos, rövid coaching beszélgetések levezetésére. Megismerik a teljesítmény menedzsment eszközrendszerét. Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
Mit tettek és tanultak a vezetők home office-ban?

Kíváncsiak voltunk, hogy a koronavírus-járvány alatt három különböző szektorban működő cég vezetői hogyan kezelték a home office-t, és mit... Teljes cikk

Tankerek, vitorlások, bárkák - ki éli túl a tréningcégek közül?

Az árbevétel a tavalyi felére is eshet a tréningcégeknél a koronavírus-válság hatására. Kiknek jobbak a túlélési esélyei? Lesz-e online... Teljes cikk

Távoktatás: keretrendszer kell

A járvánnyal kapcsolatos intézkedések lépéskényszerbe hozták az oktatási szolgáltatókat (tréning cégek, nyelviskolák, (köz)oktatási... Teljes cikk