Három F a munkaerő megtartásáért
Mit tehet egy cég, hogy megtartsa a dolgozóit és vajon mennyire sikeres ebben? Különösen hangsúlyos ez a kérdés az SSC-knél (Shared Service Centre), ahol köztudottan nagy a fluktuáció. Mi okozza az elvándorlást és mit kellene tenni, hogy ottmaradjanak a dolgozók, ne lehessen elcsábítani őket akár pár ezer forinttal több fizetésért? Ennek jártunk utána Szabó Tímeával a Partnering Central Europe tanácsadó partnerével.

A vezető, mint fluktuációs tényező
Megfelelő vezető mellett nem indokolt a munkaerő elvándorlás. Amennyiben a vezető folyamatosan kommunikál a beosztottakkal, dicséretet ad, vagy akár fejlesztendő területet jelöl meg, azaz nem csak azt figyeli, hogy a kulcs teljesítménymutatók (KPI-ok) teljesülnek-e, jelentősen hozzájárulhat a dolgozók Jól-létéhez, ezáltal megtartásához. A vezetőnek el kell döntenie, hogy hogyan akar bánni az emberekkel, mennyire szeretné őket valóban vezetni, ezáltal több időt fordítani a munkatársaira. Kétféle vezető létezik: egyik, aki jól ismeri a szakterületet, a másik pedig valójában az emberek vezetője. A mostani hierarchikus szemléletnél ez a kettő elválik egymástól. Egy vezetőnek szakmai menedzserből vezetővé kellene válnia.
A flow élmény
A Flow elmélet kimondja, hogy a dolgozó szintjére kell beállítani az elvárásokat. A túl magas követelmények összezavarnak, teljesíthetetlenek. Az sem jó, ha két-három nyelvtudással, diplomával monoton, egyhangú feladatot kap a munkavállaló, mert unatkozni fog, holott sok dolga is lehetne. A jó vezető megtalálja a középutat és tudatos munkavállalókat nevel.
Hogyan lehet a dolgozó tudatos? Ebben nagy szerepe van a magyar állami oktatásnak, és a vállalatoknak egyaránt. A fiatalok az iskolai környezetből kikerülnek a munka világába és nem kapnak segítséget. Nézzünk meg egy általános kiválasztási folyamatot. A jelölt elmegy az interjúra, jó esetben előtte tájékozódik a cég honlapjáról, majd általános, a HR szokásoknak megfelelő semmitmondó kérdéseket kap az interjún, például mondja meg, hogy mi az erőssége, gyengesége. Nem derül ki, hogy az illető akar-e tanulni, fejlődni, mennyire van kitartása. A megfelelő az lenne, ha már az Assessment Centernél részletesen bemutatnák a céget, vezetőket, ismertetnék, hogy hova fog kerülni, milyen feladatkört fog ellátni. Meg kellene tudnia, hogyan fogják mérni a teljesítményét, mennyire szabályozott környezetbe fog bekerülni, és ha így kialakul benne egy kép, másképp áll a vállalathoz, el tudja dönteni, hogy ott szeretne-e dolgozni vagy sem. A nagyvállalatoknál optimális esetben szocializációs folyamaton mennek keresztül a jelöltek, azaz segítik őket a beilleszkedésben, hogy eggyé váljanak a cég kultúrájával. Amennyiben egy cég az adott munkakörhöz nem jól határozza meg, hogy kire van szüksége, az igények nem találkoznak, így gyorsan el fog menni a dolgozó.
Az SSC-kben nagyon magas a fluktuáció, a nagyvállalatok egymástól szipkázzák el az embereket. Mivel a munkavállalók nem tudatosak, akár 5 ezer forintért is átmennek egy másik, szinte ugyanolyan vállalathoz, nincs meg bennük az a tudatosság, hogy saját karrierépítésbe kezdjenek. Erre adhatna kiváló megoldást, ha az új kollégák előképzésben részesülnének: még alkalmazásuk előtt megtanulnák, mit jelent pontosan a munkakör és egy monoton munkánál hogyan viselkedjenek.
Mit tehet az SSC, hogy megtartsa a dolgozóit?
Az SSC-k a szolgáltatási szektorban működnek, fontos szem előtt tartaniuk, hogy ha nem elégedett a munkavállaló, az ügyfél sem lesz az – véleményezi Szabó Tímea. Az elégedettség úgy is elérhető, hogy gazdagítják a munkakört: csapatmunkára ösztönzik az alkalmazottakat, ami hozzásegíti őket a jó légkör kialakításához és megtartásához.
Az SSC-knél lényeges, hogy a munkatársak folyamatos képzésben részesüljenek az amúgy is szükséges nyelvtudást tanfolyamokkal erősítsék, segítsék elő a vállalaton belüli rotálódást. A jó vezető ebben a szektorban is figyeli a beosztottait, kommunikál velük, dicséri, bizalmat és önálló döntési jogkört ad. A megfelelő kommunikáció egy juttatási forma is lehet és ezzel sok minden megelőzhető.
Azonban itt is nézzük reálisan az alkalmazottakat. Minden embernek más a motivációs tényezője. Hibás az a vállalati szemlélet, hogy dekára mérik a juttatásokat és elismerést, és mindenkinek ugyanazt adják. Nem szabad a dicsérettel fukarkodni, ha valaki valamit jól csinált, ismerjük el.
Azért nem annyira rossz!
Megkérdeztünk egy SSC-ben dolgozó fiatalt, hogy a cége milyen eszközökkel törekszik a dolgozók megtartására. Elmondása szerint havi programok szervezésével színesítik a dolgozók életét. Élő képeslapokat készítenek, amire virágmagokat szórnak, gyümölcsnapokat tartanak, süteményeket sütnek és a bevételt jótékony célra fordítják. Saját tornateremben sportolhatnak a délutáni órákban és utazásokkal, országokkal kapcsolatos előadásokat hallgathatnak. Ezen kívül kedvezményes áron masszírozást vehetnek igénybe, valamint a tetőteraszon pihenhetnek. A cég talent programja segíti őket, hogy az előrelépéshez, vagy másik pozíció betöltéséhez milyen készségek szükségesek és milyen tanfolyamokat kell elvégezniük. Online tanfolyamokon vehetnek részt és a cég finanszírozásával nyelvet tanulhatnak. A munkaállomások korlátolt száma miatt havonta több napot otthon dolgozhatnak, természetesen ezt szigorúan be kell tartaniuk, nincs lógási lehetőség – mondta Zsuzsa. Legújabban pedig play zone-t nyitott a cég büfével, billiárd és csocsó asztalokkal, x-box játékkal, pihenősarokkal és kanapéval.
Gamification, mint motivációs eszköz
Kiderült, hogy a gamification, mint üzleti játék, a munkaerő-felvételre is jól használható. Például egy többfordulós játékban az SSC különböző pozícióiba helyezkednek el a jelöltek és a vállalati stratégiának megfelelve hoznak döntéseket. Szabó Tímeáék kimondottan egy nagyvállalat monoton munkaköreire fejlesztenek ki virtuális üzleti játékrendszert, amely véleménye szerint a munkaerő megtartására is alkalmas.
- 2025.10.01HVG Állásbörze 2025 Toborozz országosan 3 nap alatt - online, foglalj virtuális standot!
Részletek
Jegyek
- 2025.10.07Óbudai Egyetem Állásbörze Jöjjön el, legyen kiállító! Kerüljön közvetlen kapcsolatba tehetséges, frissen diplomázó vagy végzős hallgatókkal, akik készen állnak a szakmai pályafutásuk elindítására. Akik naprakészen ismerik a legújabb technológiákat, elméleteket és iparági trendeket.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.14Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Rendezvényről rendezvényre több újítással, színesebb programokkal, felméréssel és számos csatornával is találkozhatnak az érdeklődők.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.21Pannon Állásbörze 2025. A Pannon Állásbörze – ahol a jövő szakemberei és a legjobb munkaadók találkoznak
Részletek
Jegyek
A legújabb csendes munkaerő-trend lassan aláássa a munkahelyi termelékenységet, és valószínűleg sok vállalat nem veszi észre időben. Teljes cikk
Hol tart a HR 2025-ben? Melyek a nagy témák? Erről beszélgettünk Csépai Martinnal, a Deloitte HR tanácsadási vezetőjével. A szakértő egyebek... Teljes cikk
A Prohuman Group megvásárolta a létesítménygazdálkodással foglalkozó Green Vector Kft. 75%-os, valamint a contact center piacon meghatározó szerepet... Teljes cikk
- Az álláskeresők szerint képzési hiány van, nem pedig készséghiány 4 hete
- Felmérés: kevés cég tartja hatékonynak a készségek értékelését 4 hete
- Így változott a gazdaság teljesítménye a KSH friss adatai szerint 4 hete
- Felmérés: Egyre kevesebb munkahelyen elvárás a diploma 1 hónapja
- Orbán Viktor: Magyarország jövője nem csupán a pártokon, hanem elsősorban a teljesítményen múlik 1 hónapja
- Felkészülés a fogadásukra: mit tehet egy cég, hogy sikeresen fogadja a Fülöp-szigeteki munkavállalókat? 1 hónapja
- Visszaszoruló HR, előretörő technológia: íme a női vezetők új prioritásai 1 hónapja
- 500 fülöp-szigeteki vendégmunkás dolgozhat majd a debreceni akkugyárban 1 hónapja
- Hogyan lehet tökéletesíteni a sportautókat? 1 hónapja
- Jó fizetés vagy valami más? Ez a legfontosabb a magyar munkavállalóknak 2 hónapja
- Új ajtók nyílhatnak a Brexit után: brit–EU megállapodás készül a fiatalokról 2 hónapja