Az egyéni, kis hozzájárulások rengeteget számítanak
Naszádos Márk hozzátette, hogy egy magyar találmányról van szó, amit több ország átvett, és kisebb-nagyobb módosításokkal alkalmaz is. Hazánkban is több módosításon esett már át a rendelkezési lehetőség, a jogi környezet, az adótörvény változásai hatására módosult a rendelkezői kör, de továbbra is létezik, s ez önmagában is egy előny a civil szektor számára. Sikere abból is eredhet, hogy az adófizetők, ha már befizetik keresetük egy komoly részét a központi költségvetésbe, örömmel határozzák meg, hogy milyen célra legyen, legalább az a kis hányad fordítva. Én is arra költöm legszívesebben a nettó keresetemet, amire szeretném - persze vannak kötelező kiadások is. Csak úgy, mint a régi idézetben áll: "császárnak, ami a császáré, Istennek, ami az Istené". Ahogyan egyre növekszik a társadalomban a felelősségtudat, amint megérzi egy-egy ember, hogy mit jelent az ő egyéni tette egy nagyobb rendszer működése érdekében, úgy sajátítják el az egyének, vagy akár csoportok az adományozás kultúráját. Ennek idő kell, de a folyamat elindult.
A szakember nem bocsátkozott jóslásokba, hogy miként változik majd ez az adományozási forma. Ebben az évben is változott némileg az adózás, az adóbevallás módja Magyarországon. Ennek köszönhetően kicsit jobban oda kell figyelni, tudatosan kell hozzáállni, hogy a személyi jövedelemadó bevallásához kötődően május 22-éig (illetve munkáltató felé május 10-éig) rendelkezzünk a saját százalékainkról. Nem kell egyszerre történnie az adóbevallással, a lényeg, hogy az adott határidőig megejtsük a rendelkezést. Amúgy van sok lehetőség a rendelkezési jog fejlesztésére, ilyenek lehetnek a jog kiterjesztése vállalkozásokat terhelő adónemekre, vagy esetleg több százalékról való rendelkezésre adni lehetőséget. Így tehát cégek is rendelkezhetnének, például a vállalati társadalmi felelősségvállalás címén, a másik lehetőséggel pedig még jelentősebb összegek jutnának a civil szférának.
Hány Big Mac áráért adományozunk?
Magyarországon az adományozási kultúra még gyerekcipőben jár - folytatta a gondolatsort Cseh Balázs. A civil szervezetek száma nagyon magas, a támogatottságuk viszont meglehetősen csekély. A források leginkább pályázati összegekből, az egy százalék adományokból, illetve nagyvállalati támogatásokból tevődnek össze. Fejlődésre mindig adódik lehetőség, hiszen jóval intenzívebb kapcsolatokra, akár önkénteskedés ösztönzésére vagy jó ügyek vivésére folyamatosan szükség lesz.
Az amerikai adományozási kultúrához képest elmaradott az ország, „reálértéken” számolva míg nálunk havonta egy Big Mac menü értékét adományozzuk, addig az amerikaiak tizenöt Big Mac menü árát adják oda civil szervezeteknek. Az adományozóknál fontos lenne, hogy tudatosan, tervezetten építsék be a költségvetésükbe a segítségnyújtásnak ezt a formáját, a szervetek részéről pedig a visszacsatolásnak van óriási jelentősége; hiszen az adományozó látja, hogy mire, hogyan fordították az általa nyújtott bevételt, s így legközelebb is szívesen fog pénzt adni.
Egy százalék gyűjtésére jogosult, előzetesen regisztrált civilszervezetek javára lehet rendelkezni. Listájukat minden évben a Nemzeti Adóhivatal közleményben teszi közzé - folytatta a gondolatsor a MACI - Magyar Civilszervezetek kampány szakembere. Az Adhat Adatbázis a legnagyobb és legrészletesebb hazai alapítvány és egyesület kereső, amelyben több tízezer regisztrált szervezet tevékenységét lehet megismerni, felhasználva akár az ott olvashatóakat a döntésünkhöz. A szervezeteknek a Nemzeti Adóhivatal előírásainak kell megfelelni még a kiutalás időpontjában is, megfelelve a kedvezményezetti feltételeknek. A feltételekről is a Nemzeti Adóhivatal ad tájékoztatást.
Az adományozói bizalom megerősítésén dolgoznak azon szervezetek, melyek már csatlakoztak az Adománygyűjtő Szervezetek Önszabályozó Testületéhez, és fogadták el magukra nézve kötelezőnek az adománygyűjtésre vonatkozó Etikai Kódexet, melynek fő sarokpontjai a hitelesség, törvényesség, átláthatóság és nyilvánosság. Tagszervezeteik az Etikai Kódexnek megfelelően kezelik a hozzájuk beérkező adományokat és tevékenységüket átláthatóan kommunikálják. A Testület tagjai „Etikus Adománygyűjtő Szervezet” logót használhatnak, mellyel erősíthetik meglévő és potenciális támogatóik bizalmát. A Testület „1% barát munkahely” akciójában vállalatok segítségét kérik az SZJA 1%-os rendelkező nyilatkozatok gyűjtésében és továbbításában a NAV felé. Nem kérnek sem pénzt, sem más megerőltető dolgot a cégektől, csak egy pici segítséget ahhoz, hogy a dolgozóknak megkönnyítsék a nyilatkozatok leadását.
Cikkünk több oldalas! Lapozzon!
1. oldal - Havonta egy Big Mac menü ára - ennyit adakozunk
2. oldal - Az egyéni, kis hozzájárulások rengeteget számítanak