Szerző: HRPortal.hu hírszerkesztő Megjelent: 8 hónapja

Hogyan válhatunk vezető CSR vállalattá?

A globális erőforrás menedzsmenttel kapcsolatos fenyegetés egyre nő. Miközben az ENSZ Fenntartható Fejlődési Célok (UN Sustainable Development Goals) és a Párizsi Egyezmény célkitűzései segítenek az előttünk álló kihívások tudatosításában, a vállalatoktól is elvárható, hogy vezető szerepet játsszanak a kérdésben. Ha valaki fenntarthatóság téren vezető szerepet kíván betölteni, akkor első lépésként el kell fogadnia, hogy a klímaváltozás, a fosszilis üzemanyagok csökkentése, a ritka földfémek készletének kimerítése és más környezeti kérdések olyan sürgős kihívás elé állítanak, amire a vállalatoknak is lépniük kell, áll a Lexmark sajtóközleményében.

A fenntarthatóság integrálása az üzleti működésbe

Ahogy a körkörös gazdaságnak be kell épülnie a szélesebb értelemben vett gazdasági folyamatokba, úgy a vállalati fenntarthatósági terveknek is integrálódniuk kell a vállalat hosszú távú üzleti tervébe. Kevesebb energia és víz felhasználásával, kevesebb csomagolóanyag használatával, kevesebb hulladék termelésével egy kiegyensúlyozott fenntarthatósági terv költségek helyett profitot termel.

De mint bármelyik üzleti modellnek, az adott márka fenntarthatósági stratégiájának is kellően rugalmasnak kell lennie. A vállalatok folyamatosan fejlődnek. Új akvizíciók esetén például az adott márkának arra is választ kell találnia, hogy miként befolyásolják fenntarthatósági célkitűzéseit a kibővült források. A vállalatvezetőknek félévente a működés minden olyan területét át kell tekinteniük, ahol anyagfelhasználás történik, át kell gondolniuk, hogy miként lehetne az anyagfelhasználást csökkenteni, vagy az anyagokat újrahasznosítani.

A fenntarthatóság egyre növekvő fontossággal bír a C-szintű vezetők és az igazgatótanács számára. Bár érthető, hogy gazdasági nehézségek esetén a fenntarthatóság számos vállalatnál elveszíti fontosságát. Igazi elkötelezettségnek kell létrejönnie ahhoz, hogy a vállalat akkor is következetesen folytassa CSR projektjeit, ha a részvényesek nyomást gyakorolnak, hogy a vállalat kizárólag a pénzügyi teljesítményre koncentráljon. Holott a fenntarthatóságért tett lépések és a törekvés az üzleti sikerekre nem jelentenek egymásnak ellentmondó célokat. Sőt, a CEO-k 80 százaléka úgy véli, hogy a fenntarthatóság melletti elköteleződés kinyilvánítása megkülönböztető előny az adott iparágban.

Ha egy vállalat pénzügyileg stabil, akkor erősebb pozícióval bír fenntarthatósági döntések meghozatalánál, s azok üzleti folyamataiba integrálásánál - s ezzel más vállalatokat is ösztönözhet hasonló intézkedések megvalósítására.

Csatlakozz egy nemzetközi szervezethez

A márkáknak biztosra kell menniük abban, hogy elismert szervezetek tagjai legyenek, amelyek lefedettséget és megfelelő struktúrát kínálnak fenntarthatósági elkötelezettségükhöz. Mindegy, hogy az ENSZ Global Compact kezdeményezéshez vagy a Circular Economy 100 szervezethez csatlakoznak, a vállalatoknak célszerű olyan érdekelt partnerekkel együttműködni, amelyeknek céljai hasonlók. Az ilyen szervezetek és együttműködések széles összefogás alapjai lehetnek, ahol az üzleti élet szereplői úgy vélhetik, hogy képesek a folyamatok pozitív befolyásolására. Gyakran szektorokon átívelő kezdeményezések alakulnak ki, az ilyen együttműködések lehetnek a leghatékonyabbak környezetvédelmi, szociális és gazdasági előnyök elérésében.

A célok kitűzése

A márkáknak világos és elérhető célokat kell kitűzniük. Ez lehet akár a vállalat szénsemlegességének elérése egy adott határnapra, a hulladékok csökkentése vagy kevesebb természeti erőforrás felhasználása. A reális cél kitűzését követően meg kell határozni azokat a mérhető mérföldköveket, lépéseket, amelyek elvezetnek a célhoz. Érdemes rögzíteni a tapasztalatokat, és azokat a dolgokat, amelyekről kiderült, hogy még jobban lehetne csinálni. Amint a kitűzött célt elértük, ideje kicsit ünnepelni is, majd újra meghatározni a viszonyítási alapokat, és újrakezdeni a folyamatokat a már összegyűlt tapasztalatokat is figyelembe véve.

Egy másik módja annak, hogy CSR célkitűzéseinket ténylegesen elérjük az, hogy a folyamatot olyan transzparenssé tesszük, amennyire lehet.

Ahhoz, hogy egy vállalat iparági vezetővé váljon, a környezetvédelem iránti elkötelezettségnek működése központi elemévé kell válnia. A vállalatoknak észre kell venniük az igényt az azonnali cselekvésre, és elsőbbséget adni a fenntarthatóságnak, egy olyan fontos tényezőnek, amely meghatározza vállalkozásuk jövőbeli sikerességét.
Follow hrportal_hu on Twitter

Érzelmek és vállalati értékek együtt a társadalmi felelősségvállalásban

A World CSR Excellence and Leadership Awards díjat 2012 óta ítélik oda olyan vállalatoknak, akik társadalmi felelősségvállalásban kiemelkedő projekteket valósítanak meg. 2017-ben Indiában az OMV Hungária és a Lidl Magyarország hozta el hazánknak az elismeréseket.tovább..

További cikkek
Magyar szakember lett a Hogan európai vezetője

Fehér Zsoltot nevezte ki a világ legnagyobb független személyiségteszt-fejlesztő cége, a Hogan Assesment az Európáért felelős vezetőjévé. A... Teljes cikk

Nem egyöntetű az öröm a kötelező szervizdíj kapcsán

A Vendéglátó és Turisztikai Szakszervezet támogatja, míg a balatoni vendéglátósok ellenzik a Magyar Szállodák és Éttermek Szövetsége 8-15... Teljes cikk

Hétfő éjfél az adóbevallás utolsó határideje

Hétfőn éjfélig kell leadni a 2016. évi személyi jövedelemadó (szja) bevallást - mondta Kis Péter András, a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV)... Teljes cikk

Letették a Mapei új gyárépületének alapkövét Sóskúton

Az építőipari segédanyagokat gyártó és forgalmazó Mapei Kft. 2,4 milliárd forintból bővíti sóskúti gyárát és raktárát, a beruházás alapkövét szerdán tették le. Teljes cikk

Az Emmi elismerte, hogy a sofőre volt a hibás

Mint arról korábban beszámolt a Magyar Nemzet, az Emberi Erőforrások miniszterének május 15-én a Kálvin téren volt jelenése. Balog Zoltán... Teljes cikk

Kapcsolódó tartalmaink 1 2 3 Bezár