Így készítsük fel autónkat a nagy hidegre
Ahogy közeleg az ősz, majd beköszönt utána a tél, egyre több autósnak jut eszébe a téligumik felszerelése. Ám ilyenkor nem csak az abroncsokra kell gondolni, hanem a hűtővízre, az ablakokra és az akkumulátorra is.
AkkumulátorTalán sajnos már mi is jártunk úgy, hogy a nagy hidegnek köszönhetően kocsink nem indult el. Ez azért történt, mert az akkumulátort nem készítettük fel kellően a hidegre és ez sok kellemetlenséget okozhat számunkra, főleg, ha sietve indulunk valahova.
Először is, fontos, hogy megtisztítsuk az akkumulátort a korróziótól. Ezt tehetjük zsírral, glicerinnel, vagy kontaktspray-vel. Azt azonban jó észben tartani, hogyha az akkumulátorunk már 3 évnél régebbi, akkor célszerű egy megbízható szakszervízben megmérni a teljesítményét, mert nagyon nagy fagyban 50 százalékkal is csökkenhet a teljesítménye.
Olaj
Időközönként mindenképpen fontos ellenőrizni az olajat és ha szükséges, akkor azt cserélni kell! Ezt megtehetjük mi is, ám ha nem vagyunk tapasztalta, akkor forduljunk szakemberhez! Arra azonban nagyon figyeljünk oda, hogy ha olajcsere előtt állunk, akkor csak azonos specifikációjú olaj kerüljön a tartályba, olyan, ami megfelelő a gépjárműnek.
Ablaktörlők és az ablakok
Télen a hó, a havaseső és a jég még nagyobb bajt okozhat, főleg, ha nem látunk ki az ablakokon rendesen. Még a nagy hideg előtt fontos, hogy ellenőrizzük az ablaktörlő lapátok állapotát. Ha el vannak már kopva esetleg eltörtek, mindenképp cseréljük le! Ebben az időjárásban, a biztonságos vezetés érdekében még jobban figyeljünk oda az ablaktörlőkre!
Tipp: A szélvédőre ráfagyott jeget semmiképp se az ablaktörlővel akarjuk leszedni, hanem olvasszuk le az ablakfűtéssel. Ilyenkor még segíthet, ha téli ablakmosóval és jégkaparóval állunk neki letakarítani a jeget. Fagyban az ablakmosó folyadékot is le kell cserélni olyanra, ami nem fagy meg. Rendszeresen ellenőrizzük azt, hogy elegendő ablaktörlő folyadék van-e a tartálya, hiszen kellemetlen meglepetést okozhat, ha nem tudjuk megfelelően letakartani a szélvédőt, amikor az előttünk lévő kocsi felveri a sarat és a latyakot.
Hűtővíz
Magyarországon mínusz 20-25 fok körüli a legalacsonyabb hőmérséklet és jó ezt tudni, ha hűtővizet kell cserélni, hiszen az a jó, ha ennél 5 fokkal hidegebb időjárást elbíró fagyállót használunk.
Fontos azt is tudni, hogy két évente teljesen le kell cseréni a hűtővizet, hiszen a keletkezett korróziót megakadályozó anyagok mellett olyan összetevők is vannak benne, amelyek kenést biztosítanak más alkatrészeken is.
Fékek
Különösen télen fontosak, hogy a gépjármű fékei megfelelő állapotban legyenek. Ilyenkor egy hirtelen csúszás vagy előzés esetén életeket menthet az, ha időben le tudjuk állítani az autót, ezért ezt semmiképp nem szabad elhanyagolnunk. Az a legjobb, ha szakember segítségét kérjük és vele ellenőriztessük a fékeket, a féktárcsát és a fékbetéteket. Fontos az is, hogy a fékdob ne legyen elkopva, illetve meg kell nézni a fékfolyadék szintjét is.
Ajtók, zárak
A gépjármű ajtajainak gumitömítését is rendszeresen ellenőrizni kell és ahhoz, hogy sokáig jó állapotban legyenek, tisztítani kell őket, majd tisztítás után át kell vékonyan kenni glicerinnel.
Az igazi hidegre és fagyra érdemes a zárakat is megfelelően felkészíteni. Ilyenkor jégoldó spray-vel fújjuk le őket, még a nagy fagyok előtt.
Gumiabroncs ellenőrzése és cseréje
Az egyik legfontosabb, amit a hideg beállta előtt mindenképpen cseréltetni kell, azok a gumiabroncsok. Semmilyen okból nem szabad télen fent hagyni a nyárigumit, hiszen ezzel rengeteg balesetet okozhatunk. Nem csak saját, de embertársaink életére is vigyázzunk az utakon és ezért nagyon fontos, hogy a megfelelő abroncsok kerüljenek az autóra, olyan, ami az időjárásnak megfelelő.
Rengeteg különbség van a téli és nyárigumi között, melyet sokan nem is tudnak. A legnagyobb különbség pedig eleve az anyagösszetételük. A téligumiba van plusz olyan anyag, amely megvédi a gumit attól, hogy fagyba kevésbé legyen ruganyos és megkeményedjen. A másik fontos különbség a bordázottság, aminek köszönhetően a téli gumival felszerelt autó jobban tapad az útra és sokkal előbb képes lefékezni.
Ne hanyagoljuk el az abroncsokat, és ahogy közeleg a tél, ellenőrizzük téligumijainkat, hogy megfelelő állapotban vannak-e. A nyárigumikat 7 Celsius fok alatt kell lecserélni téligumira.
- 2026.01.09Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben. A konferencia ingyenes, de regisztrációhoz kötött. A program és a regisztráció a jegyek menüpont alatt.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.28Vezetés- és szervezetfejlesztés szakmai konferencia Bokor Attila Aranykalitkában című kutatásának harmadik fejezetéhez érkeztünk, amely ötven vezetői életúton keresztül három évtized szervezeti és vezetői tapasztalatát mutatja be. Az OD Partner is mérföldkőhöz érkezett: 30 évesek lettünk. Kinyitjuk szakmai műhelyünket és megosztjuk, hogyan gondolkodunk vezetésről, szervezetről, és aktuálisan milyen témákban mélyedünk el.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!
Részletek
Jegyek
- 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is.
Részletek
Jegyek
Az AI korában új luxus lett, ha valódi ember válaszol az ügyfélszolgálaton. Balogh Péter, szoftverfejlesztő, üzletember és angyalbefektető friss... Teljes cikk
Még tart az ajkai erőműben szombaton történt baleset vizsgálata - tájékoztatta a Veolia Energia Magyarország Zrt. hétfőn az MTI-t. Teljes cikk
A munka világa 2025-ben már nem a klasszikus irodai hierarchiáról szól: ma már fizetnek azért, ha valaki ölel, alszik vagy épp AI-személyiségeket... Teljes cikk
- Így lehetsz jobb vezető nőként 3 hete
- Vissza az irodába és vissza a múltba - miért kezdenek főnökösködni a vezetők? 1 hónapja
- A vezetés nem jutalom, hanem szakma: a mikromenedzsment nem HIBA, hanem HIÁNY 1 hónapja
- Nincs szánalmasabb közhely annál, hogy "ezek a mai fiatalok" 1 hónapja
- Felmérés: a boldog vezetők boldogabb csapatokat eredményeznek 2 hónapja
- Röpködnek a milliók: ennyit lehet most keresni vezetőként 2 hónapja
- Hullámlovasok és rallyversenyzők: HR-t vezetni időnként extrém sport 2 hónapja
- 10 új igazgató a PwC Magyarország vezetői között 3 hónapja
- A dolgozók kétharmada szerint az AI-vezetők igazságosabb és hatékonyabb munkahelyeket teremtenének 4 hónapja
- A vezető nem chatbot és osztódni sem tud 4 hónapja
- A dolgozók majdnem fele az AI-t választaná főnökének egy ember helyett 4 hónapja
Egy CEO naplója - a világ egyik legnépszerűbb podcastja