Szerző: Bánosi Eszter
Megjelent: 2 éve

Így maradj fókuszált egy zajos munkahelyen

Az irodák, különösen az open office maga lehet a rémálom, különösen akkor, ha olyan feladaton kell dolgoznunk, amely megkülönböztetett figyelmet igényel. A kollégák jelenléte zavaró lehet, ha hangosan beszélgetnek egymással, vagy folyamatosan cseng a mobiltelefonjuk. Hogyan tudunk tehát békét teremteni egy open office-ban? Hogyan kezeljük a hangos munkatársakat, akik zavarják a munkánkat? Mi a legjobb módja annak, hogy megbirkózzunk a zajjal és egyéb zavaró dolgokkal az irodában anélkül, hogy antiszociálissá, netán durvává válnánk?

images

images

Amit a szakértők mondanak

Az open office előnyeiről és hátrányairól folyamatos vita folyik. Egyes kutatások azt mutatják, hogy a nyitott irodák kreativitást és bajtársiasságot váltanak ki a dolgozókból, míg újabb tanulmányok szerint az open office-ok arra ösztönzik a munkavállalókat, hogy elkerüljék egymást. Ha jól tervezik meg ezeket a tereket, akkor segíthetik az együttműködést azzal, hogy „lehetőséget kínálnak más munkakörű emberekkel való interakciókra az egész szervezeten belül” - véli David Burkus, az Oral Roberts Egyetem docense, azonban ezek az interakciók nagyon zavaróak lehetnek a munkavégzés közben. Ám mivel a vállalatok egyre inkább előnyben részesítik a nyitott közösségi tereket, nagyon fontos, hogy az alkalmazottak megtanulják a nemkívánatos zajt megfelelően kezelni. Szükségünk van tehát saját „túlélési stratégiára”, valamint olyan szabályokra, amelyeket mi és a csapatunk is el tud fogadni.

Lássuk a pozitívumokat is

Mindannyian vágyunk egy kis magányra a munkahelyen. Karen Dillon a Harvard Business Review irodai politikákról szóló útmutatójának szerzője szerint bizonyos szintű pszichológiai biztonságot nyújt az, ha az irodának ajtaja is van. A magánélet ilyesfajta védelme biztosítja, hogy a kollégák ne hallják egymás telefonhívásait, vagy ne lássák, milyen weboldalakat böngészik a másik. A szerző mégis azt mondja, hogy nagyon sok előny is származhat a kollégák ilyen fokú „intim” megismeréséből. A közös térben való munka lehetőséget ad a humorra, a nevetésre, a másik munkaritmusának megismerésére. Dillon azt javasolja, hogy próbáljuk meg elfogadni a nyitott irodák koncepcióját úgy, hogy annak pozitívumaira koncentrálunk, és lecsillapítjuk negatív érzéseinket. Szerinte az is elég, ha ellenállunk az impulzusnak, hogy folyamatosan a zaj miatt morogjunk, hiszen mi sem akarhatjuk, hogy kollégáink finnyásnak tartsanak minket.

Igazodjunk a csapat elvárásaihoz

Burkus azt javasolja, hogy beszélgessünk a csapatunkkal arról, hogyan tudnánk mindannyian optimálisan együtt dolgozni a nyitott irodában. „Először beszéljünk a menedzserrel, mivel az a legjobb, ha ezt a „vitát” a vezetés kezdeményezi” - mondja Burkus. Csapatként a célunk olyan elfogadott normák kialakítása kell, hogy legyen, amelyek mindannyiunk számára működőképesek. Azt javasolja, hogy kérjünk explicit és implicit támogatást, illetve válasszunk egy szövetségest, aki például udvariasan megkérheti a többieket arra, hogy legyenek csendesebbek, ha épp fontos telefonhívásban vagyunk, és természetesen ez legyen kölcsönösen is igaz.

Invesztáljunk fejhallgatókba

Dillon azt ajánlja, hogy vásároljunk zajcsökkentő fejhallgatókat, ha olyan feladatokon dolgozunk, amelyek intenzív koncentrációt igényelnek. A klasszikus zene növeli a teljesítményt is. A fejhallgatók egyben vizuális jelzést is adnak a többieknek arra, hogy most ne zavarjanak. „Mérlegeljük, milyen gyakran használjuk a fejhallgatót” - figyelmeztet Dillon, és hozzáteszi, akár különféle közös kódokat is kitalálhatunk, amelyek jelzik fókuszunk szintjét. „Két fülhallgató például jelezheti azt, hogy hagyj egyedül, koncentrálok, egy fülhallgató pedig azt, kérdezz rá, megszakíthatsz-e” - javasolja.


Cikkünk több oldalas! Lapozzon!
1. oldal - Így maradj fókuszált egy zajos munkahelyen
2. oldal - Mozogjunk az irodában
  • 2020.08.30Sämling Solution most induló online nyílt képzései! Összes képzésünk elérhető online, professzionális csapatunk profi megoldásokkal a megszokott színvonalon a következő képzéseket ajánlja figyelmébe: Virtuális csapatok menedzselése, Practical Task&Project menedzsment, Hogyan oktassunk online, Kreatív problémamegoldás, Megtartó erőim a változó időkben, Reziliencia,Virtuális interjútechnika Részletek Jegyek
  • 2020.09.17HR Basic képzés HR feladatai vannak? Szeretné rendszerezni ismereteit, vagy szeretné összevetni saját gyakorlatát a másokéval, illetve egyszerűen csak érdeklődik a téma iránt? Nálunk megtanulhatja mit és hogyan kell hatékonyan csinálni. Jöjjön el képzésünkre és sajátítsa el – évek helyett 11 napban – az operatív HR munka legfontosabb eszközeit! Részletek Jegyek
  • 2020.10.06Vigyázz, jönnek az ellenőrök! Az ellenőrzésektől mindenki tart. Sok esetben azonban nem könnyű magunkat kiismerni a jogszabályok és az ellenőrzési folyamatok útvesztőjében. Ebben az eligazodásban szeretnénk segíteni olyan szakértőkkel, akik az ellenőrzések napi gyakorlatára látnak rá. Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
Új magánegészségügyi szolgáltató nyílt Budapesten

Hárommilliárd forintos beruházással új magánegészségügyi szolgáltató központ nyílt Budapesten: a Wáberer Medical Centerben (WMC) a mintegy 30... Teljes cikk

Amikor a szorongás nem hagy aludni - mit lehet tenni ellene?

Mindenki ismeri az érzést: hajnalban felriad, eszébe jut valami, utána pedig órákig nem tud visszaaludni. De hogyan győzzük le ezeket a hajnali démonokat? Teljes cikk

A koronavírus szövődményei a munkateljesítményre is súlyos hatást gyakorolnak

A University College London kutatói ugyanarra a következtetésre jutottak, mint északolasz kollégáik: a koronavírus hosszú távú hatásai nem csak a... Teljes cikk