Így teszi le a névjegyét egy új vezető
Hogyan forgatja fel egy új vezető a megmerevedett rendszert? Bár a New Amsterdam című sorozatot akár „egyszerű” kórházsorozatnak gondolhatnánk, azonban, ha egy kicsit HR szemüvegen keresztül nézzük, akkor bizony számos vezetéstechnikai, szervezetfejlesztési tanulságot is levonhatunk belőle.
A fiatal és energikus Dr. Goodwin (beszélő név: a „jó győz”!) azzal indítja első napját, hogy összehívja az összes osztályvezetőt, orvost és megfogalmazza a sorozat egyik kulcsmondatát: „Hogyan segíthetek? Én dolgozom értetek, hogy ti a betegeitekért dolgozhassatok.” Majd pedig azzal folytatja, hogy kirúgja a szívsebészeket, egy az egyben, akik a számlázást a gyógyítás elé helyezték. Majd pedig azt is elmondja, hogy a rendszer mi magunk vagyunk, vagyis a változás, a változtatni akarás rajtunk múlik. Így a mégoly merev kereteken, amelyek az egészségügyben előfordulnak, is lehet alakítani.
Ő pedig egyértelmű, hogy változást akar és irányítja is ezt a változást. Sokkolja a szervezetet sok szempontból. Amiből persze ellendrukkerek és erős szövetségesek is egyaránt következnek. A „hogy segíthetek?” a betegek és kollégák felé is számtalan alkalommal elhangzik, és alapvető hatással van a munkavégzés attitűdjére. Érdekes a későbbi részek folyamán az, ahogy ezt tőle a többiek átveszik, vagyis beépül a szervezeti kultúrába a páciensek felé a segítő hozzáállás, odafordulás. Meghallgatják őket, a panaszaikat, nem pedig a fejük felett döntenek róluk. Ügyfélközpontúvá válik a gondolkodás: vagyis "A beteg az első."
Persze az egész sorozat nem egy vezetéstechnikai egyszeregy, hanem vannak benne izgalmas esetek, sok-sok emberi történet és karakterek, akiket lehet jobban vagy kevésbé kedvelni. Persze az már más kérdés, hogy a változások, amiket az orvosigazgató kreál mennyire reálisak és fenntarthatók, pláne egy amerikai közkórházban. Vajon meg lehet szegni a szabályokat újra és újra, és ezzel meg lehet gyógyítani a rendszert?
Már csak azért is szimpatikus a Ryan Eggold által alakított karakter, mert olyan, a sokszor leírt ideális vezetőt testesíti meg, aki kiveszi a részét a munkából, általában műtősruhában szaladgál, és amikor megkérdezik tőle, hogy miért teszi, akkor azt válaszolja, hogy azért mert orvos. Vagyis számára ez az elsődleges öndefiníció, nem pedig az, hogy igazgató. Empátiával fordul kollégái és a betegek felé is, a takarítókkal ugyanúgy beszél, méghozzá saját anyanyelvükön - spanyolul -, mint az orvoskollégákkal. Persze munkamániás is, ami rányomja bélyegét a családi életére és az egészségére egyaránt.
Az egyik epizódban még azt is felderíti, hogy kik végeznek felesleges munkát a kórházban, például az önműködő sorompónál ülő parkolóőr vagy a régi típusú röntgeneket elemző alkalmazott vagy az informatikus, aki egy olyan rendszerrel foglalkozik, amit már senki nem használ. Nekik új, olyan feladatokat ad, munkaköröket kreál, amire szükség van, amiben újra értelmet találhatnak, amiért lelkesedhetnek. Ezzel újraéleszti az elkötelezettségüket, saját hasznosságuk érzését.
És még számos vezetői szempontból érdekes gyakorlat jelenik meg a sorozatban, ami bár nem mentes a hatásvadász elemektől, mégis erősen rá lehet kattanni. Folytatás pedig lesz, mert a harmadik évad éppen most debütált az NBC-n.
- 2024.09.19PANNON HR KONFERENCIA 2024. Hagyományos őszi Pannon HR Konferenciánkon, ahol ismét neves előadókkal, érdekes és aktuális témákkal, izgalmas kerekasztal beszélgetésekkel készülünk. Célunk, hogy lehetőséget biztosítsunk a HR-es közösségnek, hogy megvitassák az aktuális kihívásokat, trendeket, valamint hogy szakmai újdonságokkal ismerkedhessenek meg. Részletek Jegyek
- 2024.09.26recruiTECH BLUE konferencia A BLUE konferencia azoknak a kékgalléros toborzásban és foglalkoztatásban érintett HR vezetőknek, toborzási szakembereknek szól, akik napi szinten küzdenek a céljaikért a munkaerőpiacon. Gyere el és tanuljuk, fejlődjünk közösen! Részletek Jegyek
- 2024.10.02Tréning Kerekasztal Konferencia 2024. A 2024-es, őszi Tréning Kerekasztal Konferenciánk célja, hogy a résztvevők sokféle megközelítést kapjanak arról, a technológia hogyan épülhet be a tréningek világába. Részletek Jegyek
- 2024.11.13Mérlegen a hibrid munkavégzés - Trendek és vállalati jó gyakorlatok a távmunka új korszakában Az esemény célja, hogy összehozza a különböző iparágak vezetőit, legjobb vállalati gyakorlatait, hogy megosszák gondolataikat és megvitassák a rugalmas foglalkoztatás jövőjét és annak vállalati kultúrákra gyakorolt hatásait, úgy mint a távmunka transzformációja, új innovációk és a mesterséges intelligencia hatásai, munkavállalói preferenciák, jogi megoldások, hatékonysági kérdések távolról, valamint vezetői kihívások és vállalati stratégiák a hibrid munka világában. Részletek Jegyek
A TréningZsonglőrök tréneri kéziköny nyomdai munkálatai során egy technológiai váltás miatt az 1000 példányból 150 db enyhén hibásan készült... Teljes cikk
Hiánypótló tankönyvet írt két magyar szerző, eredetileg angolul, az adatelemzésről. A könyv a vállalati mindennapokban is hasznos, hiszen célja,... Teljes cikk
Új évaddal debütál a Viasat3 Adom a napom című cross-platform műsora, melynek első adásában Balogh Levente napját követhetjük végig - írja az... Teljes cikk
- KIM: tovább erősödik a magyar szakképzési modell 3 hónapja
- Így hozz döntést, adatok segítségével! 4 hónapja
- Hankó Balázs: a térségfejlesztés modellje a szakképzés 5 hónapja
- Pölöskei Gáborné: a minőségi szakképzésnek lakosságmegtartó ereje van 6 hónapja
- Újra zajlik a versengés az álommelóért 6 hónapja
- Vitályos Eszter: az egyik legfontosabb kihívás a munkaerőpiaci aktivitás további növelése 7 hónapja
- Dolgozz bárhonnan - így élnek a digitális nomádok 7 hónapja
- Kulturális diplomatákat keres a kormány öt nagyvárosba 7 hónapja
- 5+2 dal a munkáról 9 hónapja
- Végzettség vs. tapasztalat: az örökzöld HR-dilemma 12 hónapja
- Még egy hétig pályázhatnak a pedagógusok a Köbüki ösztöndíjra 12 hónapja