Szerző: Barna Eszter
Megjelent: 5 hónapja

Így teszi le a névjegyét egy új vezető

Hogyan forgatja fel egy új vezető a megmerevedett rendszert? Bár a New Amsterdam című sorozatot akár „egyszerű” kórházsorozatnak gondolhatnánk, azonban, ha egy kicsit HR szemüvegen keresztül nézzük, akkor bizony számos vezetéstechnikai, szervezetfejlesztési tanulságot is levonhatunk belőle.

A Netflixen már két évad is megtalálható a New Amsterdam című sorozatból, ami egy New York-i közkórházban játszódik, ahová új orvosigazgató érkezik, és fenekestül felforgatja az addigi begyepesedett struktúrákat.

A fiatal és energikus Dr. Goodwin (beszélő név: a „jó győz”!) azzal indítja első napját, hogy összehívja az összes osztályvezetőt, orvost és megfogalmazza a sorozat egyik kulcsmondatát: „Hogyan segíthetek? Én dolgozom értetek, hogy ti a betegeitekért dolgozhassatok.” Majd pedig azzal folytatja, hogy kirúgja a szívsebészeket, egy az egyben, akik a számlázást a gyógyítás elé helyezték. Majd pedig azt is elmondja, hogy a rendszer mi magunk vagyunk, vagyis a változás, a változtatni akarás rajtunk múlik. Így a mégoly merev kereteken, amelyek az egészségügyben előfordulnak, is lehet alakítani.

Ő pedig egyértelmű, hogy változást akar és irányítja is ezt a változást. Sokkolja a szervezetet sok szempontból. Amiből persze ellendrukkerek és erős szövetségesek is egyaránt következnek. A „hogy segíthetek?” a betegek és kollégák felé is számtalan alkalommal elhangzik, és alapvető hatással van a munkavégzés attitűdjére. Érdekes a későbbi részek folyamán az, ahogy ezt tőle a többiek átveszik, vagyis beépül a szervezeti kultúrába a páciensek felé a segítő hozzáállás, odafordulás. Meghallgatják őket, a panaszaikat, nem pedig a fejük felett döntenek róluk. Ügyfélközpontúvá válik a gondolkodás: vagyis "A beteg az első."



Persze az egész sorozat nem egy vezetéstechnikai egyszeregy, hanem vannak benne izgalmas esetek, sok-sok emberi történet és karakterek, akiket lehet jobban vagy kevésbé kedvelni. Persze az már más kérdés, hogy a változások, amiket az orvosigazgató kreál mennyire reálisak és fenntarthatók, pláne egy amerikai közkórházban. Vajon meg lehet szegni a szabályokat újra és újra, és ezzel meg lehet gyógyítani a rendszert?

Már csak azért is szimpatikus a Ryan Eggold által alakított karakter, mert olyan, a sokszor leírt ideális vezetőt testesíti meg, aki kiveszi a részét a munkából, általában műtősruhában szaladgál, és amikor megkérdezik tőle, hogy miért teszi, akkor azt válaszolja, hogy azért mert orvos. Vagyis számára ez az elsődleges öndefiníció, nem pedig az, hogy igazgató. Empátiával fordul kollégái és a betegek felé is, a takarítókkal ugyanúgy beszél, méghozzá saját anyanyelvükön - spanyolul -, mint az orvoskollégákkal. Persze munkamániás is, ami rányomja bélyegét a családi életére és az egészségére egyaránt.

Az egyik epizódban még azt is felderíti, hogy kik végeznek felesleges munkát a kórházban, például az önműködő sorompónál ülő parkolóőr vagy a régi típusú röntgeneket elemző alkalmazott vagy az informatikus, aki egy olyan rendszerrel foglalkozik, amit már senki nem használ. Nekik új, olyan feladatokat ad, munkaköröket kreál, amire szükség van, amiben újra értelmet találhatnak, amiért lelkesedhetnek. Ezzel újraéleszti az elkötelezettségüket, saját hasznosságuk érzését.

És még számos vezetői szempontból érdekes gyakorlat jelenik meg a sorozatban, ami bár nem mentes a hatásvadász elemektől, mégis erősen rá lehet kattanni. Folytatás pedig lesz, mert a harmadik évad éppen most debütált az NBC-n.

  • 2021.08.10 Munkavédelmi technikus Munkavédelmi technikusra lehet szüksége minden olyan cégnek, amelynél kiemelten fontos a munkahelyi egészség és biztonság megvalósítása. A Munkavédelmi technikus ugyanis elősegíti a munkahelyi balesetek és foglalkozási megbetegedések megelőzését, valamint a munkavédelemre fordított költségek optimalizálást. Támogatja a munkáltatót a munkavédelmi kötelezettségek teljesítésében, ezzel hozzájárul a mulasztások és szabályszegések hátrányos személyi és anyagi következményeinek elkerüléséhez Részletek Jegyek
  • 2021.08.28Agilis Transformáció Leader képzés online, videokonferenciás Hazánkban egyre több és több vállalat lép az agilis átalakulás útjára, így felértékelődik az agilis transzformációt vezető szakemberek jelentősége. Az Agile Transformation Leader egy olyan szervezetfejlesztő szakember, aki felkészíti és végig kíséri az agilis átalakulás útján a vállalatot. Ügyfél-fókuszt, Design Thinking szemléletet hoz be, vezetőket coachol, csapatokat mentorál, miközben pozitív, felhatalmazó légkört teremt a szervezeten belül. Részletek Jegyek
  • 2021.09.23HR Basic Sajátítsd el évek helyett 12 napban az operatív HR munka legfontosabb eszközeit! HR gondolkodás e-learning videókkal, esettanulmányokkal, testre szabva gyakorlatorientáltan. Részletek Jegyek
  • 2021.09.28Kötelező visszaélés-bejelentési rendszer bevezetése, alkalmazása Az EU 2019/1937 sz. irányelve új kötelezettséget ír elő. Visszaélés-bejelentési rendszert kell alkalmazni. Minden 50 fő feletti munkavállalót foglalkoztató vállalkozásnak, továbbá a közszférában működő szervezetnek kötelező lesz visszaélés bejelentési rendszert kialakítania és működtetnie. Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter