Így teszi le a névjegyét egy új vezető
Hogyan forgatja fel egy új vezető a megmerevedett rendszert? Bár a New Amsterdam című sorozatot akár „egyszerű” kórházsorozatnak gondolhatnánk, azonban, ha egy kicsit HR szemüvegen keresztül nézzük, akkor bizony számos vezetéstechnikai, szervezetfejlesztési tanulságot is levonhatunk belőle.
A fiatal és energikus Dr. Goodwin (beszélő név: a „jó győz”!) azzal indítja első napját, hogy összehívja az összes osztályvezetőt, orvost és megfogalmazza a sorozat egyik kulcsmondatát: „Hogyan segíthetek? Én dolgozom értetek, hogy ti a betegeitekért dolgozhassatok.” Majd pedig azzal folytatja, hogy kirúgja a szívsebészeket, egy az egyben, akik a számlázást a gyógyítás elé helyezték. Majd pedig azt is elmondja, hogy a rendszer mi magunk vagyunk, vagyis a változás, a változtatni akarás rajtunk múlik. Így a mégoly merev kereteken, amelyek az egészségügyben előfordulnak, is lehet alakítani.
Ő pedig egyértelmű, hogy változást akar és irányítja is ezt a változást. Sokkolja a szervezetet sok szempontból. Amiből persze ellendrukkerek és erős szövetségesek is egyaránt következnek. A „hogy segíthetek?” a betegek és kollégák felé is számtalan alkalommal elhangzik, és alapvető hatással van a munkavégzés attitűdjére. Érdekes a későbbi részek folyamán az, ahogy ezt tőle a többiek átveszik, vagyis beépül a szervezeti kultúrába a páciensek felé a segítő hozzáállás, odafordulás. Meghallgatják őket, a panaszaikat, nem pedig a fejük felett döntenek róluk. Ügyfélközpontúvá válik a gondolkodás: vagyis "A beteg az első."
Persze az egész sorozat nem egy vezetéstechnikai egyszeregy, hanem vannak benne izgalmas esetek, sok-sok emberi történet és karakterek, akiket lehet jobban vagy kevésbé kedvelni. Persze az már más kérdés, hogy a változások, amiket az orvosigazgató kreál mennyire reálisak és fenntarthatók, pláne egy amerikai közkórházban. Vajon meg lehet szegni a szabályokat újra és újra, és ezzel meg lehet gyógyítani a rendszert?
Már csak azért is szimpatikus a Ryan Eggold által alakított karakter, mert olyan, a sokszor leírt ideális vezetőt testesíti meg, aki kiveszi a részét a munkából, általában műtősruhában szaladgál, és amikor megkérdezik tőle, hogy miért teszi, akkor azt válaszolja, hogy azért mert orvos. Vagyis számára ez az elsődleges öndefiníció, nem pedig az, hogy igazgató. Empátiával fordul kollégái és a betegek felé is, a takarítókkal ugyanúgy beszél, méghozzá saját anyanyelvükön - spanyolul -, mint az orvoskollégákkal. Persze munkamániás is, ami rányomja bélyegét a családi életére és az egészségére egyaránt.
Az egyik epizódban még azt is felderíti, hogy kik végeznek felesleges munkát a kórházban, például az önműködő sorompónál ülő parkolóőr vagy a régi típusú röntgeneket elemző alkalmazott vagy az informatikus, aki egy olyan rendszerrel foglalkozik, amit már senki nem használ. Nekik új, olyan feladatokat ad, munkaköröket kreál, amire szükség van, amiben újra értelmet találhatnak, amiért lelkesedhetnek. Ezzel újraéleszti az elkötelezettségüket, saját hasznosságuk érzését.
És még számos vezetői szempontból érdekes gyakorlat jelenik meg a sorozatban, ami bár nem mentes a hatásvadász elemektől, mégis erősen rá lehet kattanni. Folytatás pedig lesz, mert a harmadik évad éppen most debütált az NBC-n.
- 2025.11.25Pannon HR Konferencia Budapest A Pannon HR Konferencia Budapest 2025 a humánerőforrás-szakma egyik kiemelt találkozója, ahol elismert szakértők – Tari Annamária, Molnár Attila, Gácsi Anna, Dr. Sipka Péter és Sipka Bence – osztják meg tapasztalataikat a legaktuálisabb HR-trendekről és kihívásokról. Egy nap, amely inspirációt, tudást és értékes szakmai kapcsolatokat kínál minden HR-szakember számára.
Részletek
Jegyek
- 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!
Részletek
Jegyek
- 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is.
Részletek
Jegyek
Akár lehetne egy szokványos rendőr-sorozat is, ahol sorjáznak az esetek, a központi karakterek pedig megoldják őket. Ez részben így is van, de van egy... Teljes cikk
Eleonora Agostini olasz fotográfus Tanulmány a pincérkedésről című kiállítása látható a budapesti Mai Manó Ház PaperLab Galériájában. A... Teljes cikk
Értelmes munkát végzünk-e? Elvesszük-e majd a robotok munkáját? Litkai Gergely humorista a HR területére merészkedik Személyzeti ügyek című önálló estjén. Teljes cikk
- Mi történne, ha egy napra minden nő szabadságra menne? 3 hete
- Amikor a sokszínűség kihívássá válik – kultúrák harca a munkahelyeken 1 hónapja
- Nincs más választás: állásinterjú helyett gyilkosság 2 hónapja
- Akcióban tanulnak be az újonc rendőrök 3 hónapja
- Hogyan hagy nyomot a munka a testen? – fotósorozat egy pincérnő mindennapjairól 4 hónapja
- HR standup - Litkai Gergely: Személyzeti ügyek 5 hónapja
- A melós, avagy az akciófilmes dolgozó ember 9 hónapja
- 5 fontos változás a külföldiek foglalkoztatásában 9 hónapja
- Így látja a jövőt Bill Gates 10 hónapja
- Tehetségbarát vállalat díjért versenyezhetnek a munkaadók 10 hónapja
- Ha nem dolgozol, ne is egyél? 11 hónapja

Mi történne, ha egy napra minden nő szabadságra menne?