Íme, a legfontosabb munkáltatói feladatok év végéig
A szabadságolásokkal, a decemberi előrehozott fizetésekkel és a jövő évi cafetéria tervezésével is akad még tennivalója a munkáltatóknak az év végi hajrában. Íme a legfontosabb munkáltatói feladatok, amelyekre érdemes odafigyelni és időt szakítani még az év vége előtt.
A Grant Thornton Consulting Kft. tanácsadói összegyűjtötték a 2021-es év zárására, a 2022-es év indítására vonatkozó legfontosabb munkáltatói feladatokat:
1. Szabadság egyenlegek nyomon követése: Praktikus, ha időben ellenőrizzük, kinek mennyi napja maradt az év végi leállásra, kell-e egyéb munkaszervezési teendővel számolni. Ha ez fókuszba kerül, a munkavállalók is tudatosabban terveznek, számolnak, sőt, számos esetben lehet rábukkanni az év során rosszul adminisztrált szabadságnapokra. Ezek korrekciója legkésőbb decemberben indokolt és javasolt, hiszen előkészíti a következő évre történő szabadságok átvitelét, és az ezzel kapcsolatos tervezéseket.
Fontos kiemelni, hogy a Munka Törvénykönyve (Mt. 2021. I. sz. tv.) alapján a szabadságot nem a munkavállaló „veszi ki”, hanem a munkáltató adja ki (kivéve 7 napot), így a „bennragadó” szabadságok elsősorban munkáltató felelősségi körébe tartozik.
Az Mt. 123.§ (1) pontja szerint a szabadságot az esedékesség évében kell kiadni. Azonban számos élethelyzet adódhat, ami miatt mégiscsak át kell vinni a következő évre a megmaradt szabadságot, ezek a következők: A szabadságot, ha a munkaviszony október elsején vagy azt követően kezdődött, a munkáltató az esedékességet követő év március 31-ig adhatja ki. (Mt. 123 § (2))
A szabadságot, ha a munkavállaló oldalán felmerült ok miatt nem lehetett az (1) bekezdésben meghatározottak szerint kiadni, az ok megszűnésétől számított hatvan napon belül ki kell adni. (Mt. 123. § (3)) Tipikusan ilyen lehet pl. a hosszabb távollét, a betegség, a szülési szabadság stb.
Az esedékesség évében kell kiadottnak tekinteni a szabadságot, ha igénybevétele az esedékesség évében megkezdődik és a szabadság következő évben kiadott része nem haladja meg az öt munkanapot. (123. § (4)) Vagyis a december 31-én megkezdett szabadság átnyúlhat a következő év januárjának első 5 munkanapjára.
A munkáltató - a felek naptári évre kötött megállapodása alapján - a 117. § szerinti szabadságot az esedékesség évét követő év végéig adja ki. (123. § (6)) Ez annyit jelent, hogy a két fél közös akaratán minősülő jognyilatkozatában rögzítheti, hogy a ki nem adott szabadságot az életkor szerint megállapított pótszabadság erejéig következő év december 31-ig adja ki a Munkáltató. Ennek komolyabb adminisztrációja is lehet akár, melyet a következő pontban mutatunk be részletesen.
2. Előrehozott decemberi bérfizetés munkaügyi teendői
Az ünnepek közeledtével sokan „előre hozzák” a decemberi bérfizetést, hogy a karácsonyi időszak előtt megoldják a kifizetéseket, mind a belső munkatársak téli szabadságai, mind a karácsonyi készülődés támogatása miatt. Ezért sok helyen a munkaügy/HR és bérszámfejtés novemberi feladatai „összecsúsznak” a decemberi bér-előkészítés feladataival, „még alig zártuk az egyiket, már elő kell készíteni a következőt”. Ezzel érdemes számolni a decemberi munkaszervezéskor, hogy minél gördülékenyebben menjen a megnövekedett terhelés melletti munkavégzés.
3. Cafeteria 2022
A januári cafeteria nyilatkoztatás előkészítését érdemes már a megelőző év végére időzíteni. Mivel a januári nyilatkoztatási hajrában megnövekszik az amúgy is nagy terhelés az adminisztráción, érdemes a juttatásokat időben elkezdeni tervezni. Szerencsére számos juttatási elem adózása, költségvonzata látható, tervezhető ilyenkor, el lehet kezdeni a régi szabályzat felülvizsgálatát, illetőleg új szabályzat előkészítését. Meg lehet vizsgálni, hogy munkaadói terhek egy-egy típusú juttatásnál hogyan alakulnak, a munkavállalói igények mentén szeretnénk-e új elemet kínálni, azokra érdemes ilyenkor szerződést kötni a szolgáltatókkal. A különböző juttatási elemek adózásában, valamint a munkaadói terhek kalkulációjában érdemes szakértők segítségét kérni.
A kialakított juttatási elem mentén érdemes olyan belső szabályzatot is előkészíteni, ami tartalmazza a legtipikusabb élethelyzeteket, ami a juttatásra való jogosultságra vonatkozhat. Ilyen lehet például:
Jár-e a juttatás, ha valaki tartósan távolléten van (pl. betegség miatt)?
Hogyan számoljuk a juttatást, ha valaki év/hónap közben lép be, illetőleg lép ki? Szükséges-e arányosítani?
A szabályzat előkészítését követően el lehet kezdeni annak kommunikációját a szervezeten belül, meg lehet tervezni a munkavállalók nyilatkoztatását, akár külső nyilatkoztatási rendszer bevezetésével, akár belső, saját nyilatkozati ívvel. Ezek feldolgozása erőforrást igényel, és január 1-vel induló adóévvel első körben januárban már számfejtésre is kell kerüljenek ezek a juttatások, nem érdemes az utolsó pillanatra hagyni!
Fotó: unsplash.com
- 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is! Részletek Jegyek
- 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni. Részletek Jegyek
- 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége. Részletek Jegyek
- 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni Részletek Jegyek
Optimistábbá váltak a magyar cégvezetők mind az ország, mind saját cégük kilátásait illetően a Niveus Consulting Group tanácsadó felmérése szerint. Teljes cikk
Több szakterület béradatairól készített összeállítást a piacvezető munkaerő-közvetítő cég a közelmúltban. Most a HR szakmában, elsősorban... Teljes cikk
2023-ban a bruttó átlagkereset 571 200, a kedvezmények figyelembevételével számolt nettó átlagkereset 393 700 forintot ért el. 2023-ban a bruttó és... Teljes cikk
- Egyszerűsödött a megváltozott munkaképességű dolgozók ellátásainak igénylése 3 hónapja
- Összeolvad a Vialto Consulting és az edUcate 3 hónapja
- Kipukkan az MI lufi? Embernek maradni a digitális világban 3 hónapja
- Mely harmadik országokból érkező vendégmunkásokat foglalkoztatják előszeretettel Európában és Magyarországon? 3 hónapja
- Veszély vagy potenciál a túlképzett pályázó? Így látja a fejvadász 4 hónapja
- Átvihető-e jövő évre a ki nem vett szabadság? 4 hónapja
- Év végi csapatépítés 2023 - Kérdőjelek helyett válaszok! 5 hónapja
- Vendégmunkásokra van szükségünk! Tegnapra! 5 hónapja
- Veszélyezteti a román nyugdíjak folyósítását a munkaügyi dolgozók sztrájkja 5 hónapja
- Bíróság előtt a munkaügyi miniszter korrupciós vádak miatt 5 hónapja
- Inaktív jelölteket kutatunk fel és teszünk motiválttá - Bíró Tímea, a Focus Consulting alapító-ügyvezetője 6 hónapja