kapubanner for mobile
Megjelent: 14 éve

Interim menedzsment: egy igazi szakma

Ezzel a címmel (Interim Management: a true profession) szerkesztette könyvét Jacques Reijniers holland professzor, a Nyenrode Business Universiteit tanára. A könyv több szerzőtől tartalmaz tanulmányokat az interim menedzsmentről. Az angol nyelvű szakirodalomban a témát szakmailag eddig a legigényesebben és legsokoldalúbban vizsgáló könyv is megerősíti, hogy az interim menedzsment eszköz fejlődésében kulcsfontosságú szerepet játszanak a magas szakmai színvonalon álló, jól képzett interim menedzserek.

Felmerülhet a kérdés, miért kell külön szakmának tekinteni az interim menedzsmentet, hiszen az interim menedzser korábban alkalmazott felsővezető volt, nyilván már mindent tud, amit egy vezetőnek tudnia kell és ennyi elegendő is. Ez azonban csak egy "városi legenda" és felületes megközelítésben láttatja ezt a szakmát. A valóság ugyanis mást mutat. Nem véletlen, hogy a fejlett, érett interim menedzsment piaccal rendelkező országok szakértői nagyon határozottan vallják - velünk együtt -, hogy az alkalmazott menedzserből nem lesz automatikusan interim menedzser. Dr. Albert Zandvoort, az Ashridge Business School (Egyesült Királyság) professzora így vall erről: "A multinacionális nagyvállalati környezetben megvalósított lenyűgöző menedzser-karrier nem jelent semmiféle garanciát a sikeres interim menedzser-karrierre."

Ennek a szakmának az egyik meghatározó jellemzője és ettől speciális, hogy komplex: az interim menedzsernek projektjei során egyszerre több szerepnek is meg kell felelni. Zsonglőrként kell a projekt fázisainak és szükségleteinek megfelelően betöltenie hol az operatív menedzser, hol a stratégiai tanácsadó, hol a változásmenedzser, hol pedig a coach szerepét. Az egyes szerepek mind más és más kompetenciákat igényelnek. Egy alkalmazott menedzser leginkább az első szereppel tud azonosulni, de azzal sem feltétlenül. Sokszor kiderül ugyanis, hogy az alkalmazotti létben a vállalati infrastruktúra teszi menedzserré a menedzsert, nem pedig a saját teljesítménye. Márpedig interim menedzserként kizárólag saját erőből, tudásból és készségekből lehet és kell építkeznie és eredményeket produkálnia. A fejletlen piaci környezetben sokat tud segíteni a kezdő interim menedzsereknek, ha találnak egy interim menedzsment szolgáltatót, amelyik értékesítési, marketing, és projekt-menedzsment tevékenységet nyújt számukra.

Az interim menedzser szakma másik nagyon fontos sajátossága és velejárója az "interim életmód". Annak, aki ezt a karrierutat választja, olyan kiegyensúlyozott személyiségnek kell lennie, aki jól tűri a bizonytalanságot. Fontos lelkileg és anyagilag is jól kezelni a projektszerű interim életformát. Más feladatok vannak projektmentes és projekten dolgozó időszakokban. Feladat folyamatosan adódik: van, amikor a pihenés, feltöltődés, van, amikor a képzés és van, amikor az értékesítés-marketing a feladat - akár egyedül, akár egy hiteles interim szolgáltatóval együttműködve. Mindemellett azt is jól kell kezelni, hogy az interim menedzser a projekt nélküli szakaszban "csupán" egy interim menedzser, vagyis nem vezérigazgató, vagy valamilyen egyéb vezető beosztású cím hordozója. Az ilyen időszakokban az interim menedzser nem delegálhatja aktuális feladatait senkinek sem, továbbá az alkalmazotti vezető kötelező státusz-szimbólumainak hiányát is el kell tudni fogadnia.

Az interim menedzser karrier rugalmasságot, mobilitást, feszültségtűrést és állhatatosságot igényel. A "hosszútávfutó magányossága" nem való mindenkinek. Bár nem egy könnyű út, aki ezt választja, kipróbálja és alkalmas is rá, megszereti: hiszen minden egyes megbízatás új, izgalmas kihívásra ösztönzi az interim menedzsert.

Ezt a szakmát az tudja hitelesen és jól képviselni, aki a megfelelő mentalitással és hozzáállással rendelkezik. Ez pedig arról szól, hogy az interim menedzsernek kellőképpen alázatosnak kell lennie ahhoz, hogy megértse és elviselje, az interim projektek nem az ő karrierépítését szolgálják, hanem az ügyfélről szólnak. Az interim menedzsment ugyanis az eredmények szállításáról szól.

A szakmák jelentős része igényli, hogy képzésben vegyen részt az, aki azt a bizonyos szakmát gyakorolja. Ugye nem ülnénk be olyan fogorvos székébe, akinek nincs fogorvosi diplomája, bár általános orvosként már diplomázott. Ugyanakkor az is egyértelmű, hogy csak a képzés nem elég egy szakma feladatainak magas színvonalú ellátásához. A képzés szükséges, de nem elégséges feltétel.

Az interim menedzsment szakma humán feltételrendszere három csoportra osztható. Először is szükség van az érett személyiségre, ennek különösen fontos részeként a megfelelő érzelmi intelligenciára. Mit jelent ez? Elvárás az integritás, önkontroll, alázat, kiegyensúlyozottság, valamint a kiváló kommunikációs készség, önállóság, teljesítménymotiváció és elkötelezettség magas szintje. Szükség van továbbá szavakba önthető tudásra. Végül pedig a harmadik feltételcsoport: a gyakorlat, tapasztalat. Az interim menedzser-képzés az első két feltételcsoportban segíti az interim menedzsmentet hosszútávon, szakmaként elképzelőknek. Egyrészt a személyiség területén az érzelmi kompetenciák és a szükséges készségek tudatosításában és fejlesztésében, másrészt pedig az interim menedzsment eszköz és szolgáltatás alapos megismertetésében, az interim projekt egyes fázisai sajátosságainak bemutatásán keresztül.

Mint a legtöbb szakmának, az interim menedzsmentnek is van megtanulható része, és van olyan része, melyet csak a gyakorlat adhat. Az interim projektek során szerzett tapasztalat nagyon értékes, hiszen ettől lehet valaki a szakmáját egyre magasabb színvonalon ellátó interim menedzser. Mindazonáltal az újonc katonákat sem szokás úgy a harcmezőre engedni, hogy egyáltalán nem kapnak kiképzést, és nincs megfelelő felszerelésük. Lehet ugyan, de nem célravezető.

A fentiek (komplexitás, többféle szerep, sajátos életmód, megfelelő mentalitás) indokolják, hogy legyen interim menedzser-képzés. Európa több országában (Hollandia, Belgium, Németország) évek óta folyik e szakma oktatása. Magyarországon az Interim Menedzser Akadémia jóvoltából az interim menedzserek képzése, a holland Nyenrode Business Universiteit-tel együttműködve valósul meg. Magyar és holland oktatóktól tanulhatnak, velük együtt tanulmányozhatják a magyar és nemzetközi eseteket a kurzus során az interim menedzsment eszköz iránt érdeklődők és a gyakorló interim menedzserek egyaránt.

Az Interim Menedzser Akadémia hamarosan induló képzésének magas szakmai színvonalára és valós üzleti tartalmára a képzést életre hívók és összeállítók jelentik a garanciát: olyan szakemberekről van szó, akik évek, illetve évtizedek óta foglalkoznak interim menedzsmenttel Magyarországon és Európában, jelentős tapasztalatot és tudást összegyűjtve. A magyar sajátosságok mellett az érett interim menedzsment piacoktól való tanulás lehetőségét biztosítja, hogy a képzés egy része Hollandiában, a Nyenrode Business Universiteit-en zajlik majd. A képzés végén a kurzuson résztvevők, és annak feltételeit teljesítők az Interim Menedzser Akadémia és a Nyenrode Business Universiteit közös oklevelét fogják megkapni.

Magyari Éva
interim menedzsment szakértő

Virágh Rajmund ügyvezető
Interim Menedzser Akadémia Kft.

  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Most érdemes dönteni, ki vegye át a családi vállalkozást

Az év eleje az újrakezdés ideje a generációváltásban is. A rendszerváltás idején alakult vállalkozások vezetői lassan nyugdíjba vonulnak, és... Teljes cikk

A generációváltás kérdése feszültséget generálhat a családi vállalkozásokban

Az Opten adatai szerint jelenleg mintegy 153 ezer családi vállalkozás működik Magyarországon, mely a hazai cégek mintegy 40 százaléka. A családi... Teljes cikk

Hogyan kell felkészíteni az új generációt a családi vállalkozás átvételére?

Minden családi vállalkozás életében eljön a pillanat, amikor az alapító generáció tagjai átadnák a stafétát a fiataloknak. De vajon mindkét fél... Teljes cikk