kapubanner for mobile
Megjelent: 11 éve

Jó kommunikációs készség: a cégek hogy állnak ezzel?

Az álláskeresési kommunikáció az álláshirdetéssel kezdődik, de az általános céges kommunikáció hiányosságai sajnos az egész álláskeresési folyamatra kihatnak – sokat ártva ezzel az álláskeresőknek, írja a HR Blog oldalán Jobangel.

images

images

A legtöbb álláshirdetés írásánál valamiért azt gondolják, hogy körülményes, hivataloskodó fogalmazás és a titokzatoskodás is szükséges. Majd csodálkoznak, hogy teljesen más profilú emberek jelentkeznek, mint várták volna, vagy senki, hiába ment a hirdetés hetekig-hónapokig.

Ritkán cégek hirdetésírói keresnek meg, hogy próbáljak segíteni, álláskeresői szemmel mi a baj a hirdetésükkel? Legtöbbször az, hogy nem elég konkrét, vagy nem elég vonzó. Ha értékesítési asszisztenst keresünk, és a hirdetés szerinti feladat az, hogy „sikeres sales csapatunk munkájának hatékony támogatása”, abból senki sem tudja, mit kell csinálni. Ha ehelyett azt írjuk, hogy írásos árajánlatok összeállítása az ügyféllátogató kereskedők információi alapján, termékek beárazása árlistából vagy éppen ügyfelek hideghívása a kereskedők látogatási tervének összeállításához, akkor a jelölt el tudja dönteni, tudja-e, akarja-e ezt.

Néha a pozíció-elnevezés önmagában riasztó, a „munkatárs” például nem beosztás. Legyen képes a hirdető eldönteni még a hirdetés feladása előtt, hogy asszisztenst vagy operatív, önállóan dolgozni tudó embert keres. Értem, hogy a hirdetésben nem mindig szerepelhet a cég neve, de akkor legalább az iparág szerepeljen, mert például az az értékesítő, aki eddig italhűtőket adott el, nem biztos, hogy akar reklámtárgyakkal foglalkozni, de esetleg nyílászárókkal igen.

A „műszaki ismeret előny” kitétel önmagában semmit sem ér, műszaki az IT is, meg a mezőgazdasági gépészet is, sőt a mélyépítészet is, ha ehhez társul egy “sikeres, fejlődő cégünk keres” meghatározás, az már használhatatlanná teszi a hirdetést, amiben egyébként igazgatói asszisztenst keresnek. A „versenyképes fizetés” ígérete és a „fizetési igény megjelölésével” kitétel egy hirdetésen belül zavart keltő, de még véletlenül sem vonzó. Most akkor tudja a cég, mennyit szán rá, mi a versenyképes, vagy nem? Vagy piackutatást végez így, mennyi pénzért milyen embert lehet találni? Azt nem így kell… A „fiatalos csapatunk” elriaszthat egy egyébként jó jelöltet, aki már elmúlt 35-40-50 éves, ha pedig burkolt diszkriminációnak szánták, külön súlyos. A munkavégzés helye ne egy megye legyen, hanem minimum városszinten tudassa a hirdetés. A budapesti munkavégzésről ne derüljön ki, hogy Esztergomban van az iroda.

Természetesen egy idétlen hirdetésre is lehet jó pályázatot beadni, arra spekulálva, hátha „betalálunk”, és meggyőző lesz az anyagunk – sok ilyet írtam már azokkal, akik segítséget kértek tőlem. Az idétlen hirdetésre írt jó pályázat is azt tartalmazza, mit tud a jelölt, mit várhatnak tőle, mit szeretne csinálni, miért szeretné stb. Példámnál maradva, ha a jelenleg italhűtőt értékesítő jelöltünk beírja, hogy mely területeken keres állást, elkerüli a felesleges köröket a reklámtárgyasokkal. Ebben benne van az is, hogy a reklámtárgyasok jó eséllyel nem válaszolnak majd az álláspályázatára, de jelöltünk ezzel sem veszített semmit. Ha pedig a jelölt „beletalál” az igényekbe, benne van a kockázat, hogy egy rosszul kommunikáló céggel kerül kapcsolatba, így az állásinterjún meg kell győződnie arról, hogy menni fog az együttműködés a céggel. Állásinterjún pedig a jelöltnek is kérdezni kell, mint tudjuk.

Egy jó hirdetés

Amikor az álláskeresők hirdetéseket olvasnak, tudni szeretnék, milyen cég hirdet, hol van a munkavégzés pontos helye (értem, hogy Budapest, de nem mindegy, hogy Csepel vagy Óbuda), miről szól a feladat , mi van a juttatási csomagban. Értem, hogy fizetési összeget nem lehet kiírni, de hogy a fizetés fix+jutalék+bónusz részekből áll, közölhető lenne, vagy a választható cafeteria elemeket is fel lehetne sorolni. A munkavégzésről el lehetne mondani, hogy 4-6-8-12 órás, hétvégi munkavégzés szükséges stb. A pontos feladatkörről pedig muszáj lenne részleteket írni ((telefont kell felvenni, levelezni kell ügyféllel, nem „fejlődő üzletágunk napi munkáját támogatni”) ahhoz, hogy a megfelelő jelöltek jelentkezzenek. Ezzel megkönnyítve mindkét fél helyzetét: a cégek nekik érdekes jelöltektől kapnának álláspályázatot, az álláskeresőket pedig megkímélnénk a fölösleges stressztől, amivel az álláskeresés jár.

Jobangel
HR Blog
  • 2025.10.01HVG Állásbörze 2025 Toborozz országosan 3 nap alatt - online, foglalj virtuális standot!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.10.07Óbudai Egyetem Állásbörze Jöjjön el, legyen kiállító! Kerüljön közvetlen kapcsolatba tehetséges, frissen diplomázó vagy végzős hallgatókkal, akik készen állnak a szakmai pályafutásuk elindítására. Akik naprakészen ismerik a legújabb technológiákat, elméleteket és iparági trendeket.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.10.14Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Rendezvényről rendezvényre több újítással, színesebb programokkal, felméréssel és számos csatornával is találkozhatnak az érdeklődők.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.10.21Pannon Állásbörze 2025. A Pannon Állásbörze – ahol a jövő szakemberei és a legjobb munkaadók találkoznakinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Networking mesterfokon - mit tegyünk, ha nehezen jegyezzük meg a neveket?

A személyes figyelem növeli az ügyfélélményt, legyen szó vendégről, ügyfélről vagy épp üzleti partnerről. A név használata azt üzeni: "Fontos... Teljes cikk

Hogyan tehető vonzóvá a vegyipar a Z generáció számára?

Sok cég küzd a tehetséges fiatal kollégák megtalálásával és megtartásával. A hazai gazdaság egyik legerősebb ága, a vegyipar számára azonban... Teljes cikk

Kiderült: a szakmailag nőies viselkedés még férfiakat is diszkriminálhat

Megnyilvánul-e a nemek között egyenlőtlenség az online szakmai együttműködési platformokon, és ha igen, miképp? Erre kereste a választ... Teljes cikk