kapubanner for mobile
Megjelent: 12 éve

Jó kommunikációs készség: a cégek hogy állnak ezzel?

Az álláskeresési kommunikáció az álláshirdetéssel kezdődik, de az általános céges kommunikáció hiányosságai sajnos az egész álláskeresési folyamatra kihatnak – sokat ártva ezzel az álláskeresőknek, írja a HR Blog oldalán Jobangel.

images

images

A legtöbb álláshirdetés írásánál valamiért azt gondolják, hogy körülményes, hivataloskodó fogalmazás és a titokzatoskodás is szükséges. Majd csodálkoznak, hogy teljesen más profilú emberek jelentkeznek, mint várták volna, vagy senki, hiába ment a hirdetés hetekig-hónapokig.

Ritkán cégek hirdetésírói keresnek meg, hogy próbáljak segíteni, álláskeresői szemmel mi a baj a hirdetésükkel? Legtöbbször az, hogy nem elég konkrét, vagy nem elég vonzó. Ha értékesítési asszisztenst keresünk, és a hirdetés szerinti feladat az, hogy „sikeres sales csapatunk munkájának hatékony támogatása”, abból senki sem tudja, mit kell csinálni. Ha ehelyett azt írjuk, hogy írásos árajánlatok összeállítása az ügyféllátogató kereskedők információi alapján, termékek beárazása árlistából vagy éppen ügyfelek hideghívása a kereskedők látogatási tervének összeállításához, akkor a jelölt el tudja dönteni, tudja-e, akarja-e ezt.

Néha a pozíció-elnevezés önmagában riasztó, a „munkatárs” például nem beosztás. Legyen képes a hirdető eldönteni még a hirdetés feladása előtt, hogy asszisztenst vagy operatív, önállóan dolgozni tudó embert keres. Értem, hogy a hirdetésben nem mindig szerepelhet a cég neve, de akkor legalább az iparág szerepeljen, mert például az az értékesítő, aki eddig italhűtőket adott el, nem biztos, hogy akar reklámtárgyakkal foglalkozni, de esetleg nyílászárókkal igen.

A „műszaki ismeret előny” kitétel önmagában semmit sem ér, műszaki az IT is, meg a mezőgazdasági gépészet is, sőt a mélyépítészet is, ha ehhez társul egy “sikeres, fejlődő cégünk keres” meghatározás, az már használhatatlanná teszi a hirdetést, amiben egyébként igazgatói asszisztenst keresnek. A „versenyképes fizetés” ígérete és a „fizetési igény megjelölésével” kitétel egy hirdetésen belül zavart keltő, de még véletlenül sem vonzó. Most akkor tudja a cég, mennyit szán rá, mi a versenyképes, vagy nem? Vagy piackutatást végez így, mennyi pénzért milyen embert lehet találni? Azt nem így kell… A „fiatalos csapatunk” elriaszthat egy egyébként jó jelöltet, aki már elmúlt 35-40-50 éves, ha pedig burkolt diszkriminációnak szánták, külön súlyos. A munkavégzés helye ne egy megye legyen, hanem minimum városszinten tudassa a hirdetés. A budapesti munkavégzésről ne derüljön ki, hogy Esztergomban van az iroda.

Természetesen egy idétlen hirdetésre is lehet jó pályázatot beadni, arra spekulálva, hátha „betalálunk”, és meggyőző lesz az anyagunk – sok ilyet írtam már azokkal, akik segítséget kértek tőlem. Az idétlen hirdetésre írt jó pályázat is azt tartalmazza, mit tud a jelölt, mit várhatnak tőle, mit szeretne csinálni, miért szeretné stb. Példámnál maradva, ha a jelenleg italhűtőt értékesítő jelöltünk beírja, hogy mely területeken keres állást, elkerüli a felesleges köröket a reklámtárgyasokkal. Ebben benne van az is, hogy a reklámtárgyasok jó eséllyel nem válaszolnak majd az álláspályázatára, de jelöltünk ezzel sem veszített semmit. Ha pedig a jelölt „beletalál” az igényekbe, benne van a kockázat, hogy egy rosszul kommunikáló céggel kerül kapcsolatba, így az állásinterjún meg kell győződnie arról, hogy menni fog az együttműködés a céggel. Állásinterjún pedig a jelöltnek is kérdezni kell, mint tudjuk.

Egy jó hirdetés

Amikor az álláskeresők hirdetéseket olvasnak, tudni szeretnék, milyen cég hirdet, hol van a munkavégzés pontos helye (értem, hogy Budapest, de nem mindegy, hogy Csepel vagy Óbuda), miről szól a feladat , mi van a juttatási csomagban. Értem, hogy fizetési összeget nem lehet kiírni, de hogy a fizetés fix+jutalék+bónusz részekből áll, közölhető lenne, vagy a választható cafeteria elemeket is fel lehetne sorolni. A munkavégzésről el lehetne mondani, hogy 4-6-8-12 órás, hétvégi munkavégzés szükséges stb. A pontos feladatkörről pedig muszáj lenne részleteket írni ((telefont kell felvenni, levelezni kell ügyféllel, nem „fejlődő üzletágunk napi munkáját támogatni”) ahhoz, hogy a megfelelő jelöltek jelentkezzenek. Ezzel megkönnyítve mindkét fél helyzetét: a cégek nekik érdekes jelöltektől kapnának álláspályázatot, az álláskeresőket pedig megkímélnénk a fölösleges stressztől, amivel az álláskeresés jár.

Jobangel
HR Blog
  • 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.09Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben. A konferencia ingyenes, de regisztrációhoz kötött. A program és a regisztráció a jegyek menüpont alatt.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is. info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Hazudnak a munkahelyen? Így ismerheted fel

Az őszi Internet Hungary HR-es szekciójában két előadás is a "munkahelyi hamis próféták" témakört járta körül. Milyen hazugságok figyelhetőek... Teljes cikk

Klimax: Dolgozó nők, akik minden nap újrahangolják magukat, mert nincs más választásuk

Nem kell minden nap erősnek lenned, nem kell mosolyognod, ha fáradt vagy és nem kell eljátszanod, hogy „semmi bajom, csak a hormonok”. Ma van a... Teljes cikk

Íme 4 lépés, amivel bármilyen munkahelyi vita elsimítható

A munkahelyi konfliktusok elkerülhetetlenek – de nem mindegy, hogyan kezeljük őket. Andrew Bosworth, a Meta technológiai igazgatója négy bevált... Teljes cikk