Kaizen szemlélet a Tetra Pak gyárban
Két év alatt 25 százalékkal kevesebb gyártási hulladék, 14 százalékkal csökkenő üzemi költségek, 7 százalékkal mérsékelt fajlagos áramfelhasználás és CO2 kibocsátás, nulla baleset és 75,3 százalékra növelt gépkihasználtság ez az eredménye annak a karbantartási rendszernek, amelynek második fokozatát a magyarországi csomagolóanyag gyártók közül elsőként a budaörsi Tetra Pak gyár vehette át Kyoto-ban.
Nulla baleset, nulla hiba, nulla géphiba
A világon hozzávetőleg 1.000 külföldi -– nem japán - vállalat rendelkezik azzal a tanúsítással, amely a tekintélyes Japán Üzemi Karbantartási Intézet (Japan Institute of Plant Maintenance, JIPM) által kidolgozott Teljeskörű Hatékony Karbantartás rendszer bevezetését és működtetését igazolja. A "japán rendszer" működésének alapja a munkatársak bevonása a gépek, berendezések hatékonyságának javításával kapcsolatos fejlesztő munkába, döntések delegálása a dolgozók szintjére, valamint az ő ötleteiknek és javaslataiknak integrációja a berendezések javításába és fejlesztésébe. A módszer célja az, hogy a dolgozók segítségével a veszteségek előfordulásának megakadályozása révén maximalizálja a termelési rendszer hatékonyságát, a termelési rendszer teljes életciklusában.
Japán szemlélet Budaörsön
A Tetra Pak budaörsi gyára 2001-ben kezdte meg a felkészülést a Teljeskörű Hatékony Karbantartás rendszer bevezetésére. Az összesen 5 fokozatból álló rendszer első, a JIPM által tanúsított szintjét, egy átfogó fejlesztési program megvalósításával 2009-ben érte el és tanúsíttatta a vállalat.
A rendszer eddigi működése során a budaörsi Tetra Pak gyárban 350, néhány főből álló fejlesztési csoport alakult, amelyek nemcsak a gyártás, de a logisztika, a tervezés, az adminisztráció és a beszerzés területén is működtek, és saját maguk határozták meg azokat a feladatokat, amelyek egységük veszteségeinek, hibáinak, selejt termelésének és munkaidő kiesésének minimalizálásához, nullára csökkentéséhez szükségesek voltak. A fejlesztési csoportokat és az újító dolgozókat a gyár vezetése díjakkal ösztönözte. Pénzjutalom járt a "legjobb fejlesztő" csoportnak, a legtöbb "egyéni újítást" beadó, a "legjobb rendellenesség jelző és elhárító" dolgozóknak, valamint a "legjobb oktatónak" is. A fejlesztési csoportok eddig összesen mintegy 44.000, kisebb-nagyobb, a gépek működését hátráltató rendellenességet azonosítottak. Csak a tavalyi évben több mint 1350, azaz fejenként 10 "Kaizen"-t, azaz "kis fejlesztési javaslatot" dolgoztak ki és adtak be a dolgozók.
"A világszínvonalú gépek és rendszerek hatékony működtetésének záloga maga az ember. Hatékony termelés, illetve a hatékonysági tartalékok kiaknázása nem valósulhat meg a dolgozók motivációja és bevonása nélkül -– mondta Eric Schmid, a Tetra Pak magyarországi leányvállalatának vezérigazgatója. "A japán karbantartási modell bevezetése révén gyakorlatilag belső erőforrásaink mozgósításával vagyunk képesek jobb minőségű csomagolóanyagot, kevesebb veszteséggel, kisebb ráfordítás mellett, rövidebb idő alatt és a környezeti szempontból fenntarthatóbb módon előállítani" - tette hozzá a vezérigazgató.
A Teljeskörű Hatékony Karbantartás rendszer második fokozatának auditjára a budaörsi szakemberek egy 260 oldalas összefoglalót állítottak össze a JIPM Budaörsre látogató szakértői számára. Emellett, az audit során 22 fejlesztési csoport munkája került bemutatásra a dolgozók által. A japán auditorok elismerték a jól végrehajtott és eredményes csoportmunkákat és kiemelték a vállalat munkatársainak látható elkötelezettségét a fejlesztésekkel kapcsolatban.
A Teljeskörű Hatékony Karbantartás díj második ("Következetesség a TPM alkalmazásában") fokozatát elismerő plakettet a budaörsi Tetra Pak gyár képviselője 2012. március 22-én vette át Kyotóban, ahol 2011-es teljesítménye alapján, a JIPM összesen 76 külföldi vállalatnak, köztük egyetlen magyarországi cégként, a budaörsi Tetra Pak üzemnek adta át a Teljeskörű Hatékony Karbantartás díjat.
- 2023.06.27IFRS Halasztott adó képzés Élő, interaktív, online képzés a nemzetközi beszámolókészítési elvek szerint az adózás számviteli kezeléséről. Fő cél: - a halasztott adó fogalmának megismertetése: mitől halasztott? - a halasztott adó elszámolásának célja és jelentősége - a számítás esetei és gyakorlati példákon keresztüli bemutatása.
Részletek
Jegyek
- 2023.09.01I Land gamifikált készségfejlesztés Gamifikált készségfejlesztő e-learning programunk játszva tanít: 30 napon keresztül, napi 20-30 percben egy izgalmas virtuális küldetésen vezetjük végig a résztvevőket.
Részletek
Jegyek
- 2023.10.10MŰEGYETEMI ÁLLÁSBÖRZE 150+ KIÁLLÍTÓ, TÖBB SZÁZ ÁLLÁS ÉS SZAKMAI GYAKORLAT VÁR! Kiállítóink hallgatókat, frissdiplomásokat és tapasztalt munkavállalókat is várnak állásajánlataikkal.
Részletek
Jegyek
Nem csak az alkalmazottaknál, de a vezetőknél is gyakori jelenség a kiégés. De vajon hogyan lehet felismerni a jeleit és mit lehet tenni ellene a cégen... Teljes cikk
Az adatközpontúvá válás nagyban segíti az emberközpontúságot – állítják a szakértők a KPMG 2023 tavaszi, sorrendben 11. sajtóbeszélgetésén.... Teljes cikk
A Covid-19-világjárványon kívül is számos krízis nehezítette a szervezetek életét az elmúlt években – a munkavállalók megtartása és... Teljes cikk
- Új vezérigazgató a Tetra Pak kelet-európai divíziójának élén 3 éve
- Ki az az interim menedzser és mit csinál? 4 éve
- Az új technológiai beruházás a céges kultúra fejlesztésével együtt lehet sikeres 4 éve
- Felmérés készült Magyarország lean tudásáról 4 éve
- Charles Brandet nevezték ki a Tetra Pak európai és közép-ázsiai régiója elnökének 4 éve
- Három módszer, amit érdemes lehet alkalmazni minden munkahelyen 4 éve
- XII. LEAN FÓRUM KONFERENCIA - IPAR 4.0. ÉS A LEAN - ÁPRILIS 10-11 4 éve
- Lean megoldások a kkv szektor számára 4 éve
- Módosítanak a cégek a stratégiájukon a minimálbér emelése miatt 5 éve
- XI. Lean Fórum - Konferencia, Április 26-27. Ipar 4.0 - Folyamatfejlesztés - Vezetés 5 éve
- Bevezetés a lean menedzsmentbe - a lean stratégiai alapjai 6 éve