Megjelent: 7 éve

Kérdőjelek a céges nyelvoktatással kapcsolatban - a szakértő válaszol

images

Cégünk HR osztálya két csoportban tervez angol nyelvi képzést. Célként az egyik csoportban az alapfokú szint elérését tűztük ki kezdő szintről, míg a másikban alapfokon lévő dolgozóknak kell a középfokú szintet elérniük. Ehhez körülbelül hány nyelvóra szükséges?

Kezdő szinttől alapfokig (B1), vagy alapfokú nyelvvizsga szintről (B1) középfokú nyelvvizsga szintig (B2) munka mellett tanuló felnőtteknek átlagosan 250-300 tanórára van szüksége. Nem szabad elfelejteni azt sem, hogy ez az óraszám abban az esetben lesz elegendő, ha a résztvevő ugyanennyi időt rá tud és akar szánni az önálló tanulásra is.

Cégünk több vidéki telephelyen szeretne nyelvi képzést megvalósítani. Melyik út a járhatóbb: minden városban külön képzővel szerződni vagy egy nagyobb, országos hálózattal rendelkező nyelviskolával lebonyolítani a képzéseket?

A több városban zajló képzések esetén komoly szervezési, adminisztrációs feladatok jelentkeznek, amennyiben cél az, hogy a megrendelő képes legyen az összes megrendelt képzést azonos szempontok szerint áttekinteni, a hatékonyságot mérni. Különösképpen így van ez, ha sok képzővel szerződik a cég a képzések megvalósítására. Ezzel szemben, ha egy országos lefedettséggel rendelkező nyelviskolát választunk partnernek, csökkenhetnek a terhek, hiszen csak egy céggel kell kapcsolatot tartani. Egy ilyen képző nagyobb valószínűséggel rendelkezik azzal a szakmai és szervezési tapasztalattal és tudással, amely egy több városra kiterjedő képzés koordinálásához szükséges. Adminisztrációs szempontból is könnyebbséget jelenthet, hogy minden képzési helyszínen azonos a dokumentáció, a minőségbiztosítás oldaláról nézve pedig sokkal nagyobb arra a garancia, hogy mindenhol az elvárható legmagasabb színvonalon bonyolítják le a tanfolyamokat. Szakmai szempontból fontos még kiemelni, hogy az egységes tanmenet és a tanároktól megkövetelt módszertan sokkal átláthatóbbá és egységesebbé teszi a képzéseket. Ha például valamelyik dolgozót egy új területre helyeznek, jobban biztosítható az átjárhatóság a képzések között.

Ön szerint mikor indokolt anyanyelvi tanár alkalmazása?

Anyanyelvi tanárt akkor érdemes kérni a nyelviskolától, ha a potenciális hallgatók szintje legalább B1 (alapfok), de igazán hasznos a B2 vagy a C1 szintű tanfolyamok esetén lehet. A tapasztalat az, hogy a középfoknál alacsonyabb szinteken, amikor a nyelvtani magyarázatok fontos szerepet játszanak, célszerűbb magyar anyanyelvű tanárt kérni. Az anyanyelvi tanárok jelentős része (tisztelet a kivételnek) a nyelvtanításon belül nem minden készség fejlesztésében jártas, ezért a kezdeteknél a módszertanilag és nyelvileg egyaránt kifogástalan magyar anyanyelvű tanár hatékonyabb lehet, vele gyorsabb lehet a haladás a legtöbb esetben.

A nyelviskola partnerünk által ajánlott anyanyelvi tanárnak nincs egyetemi tanári diplomája, csak DELTA/CELTA/CELT végzettséggel rendelkezik. Véleménye szerint ez a képesítés biztosítja a megfelelő szintű nyelvoktatást?

Igen, hiszen ezek nemzetközileg elismert képesítések, amelyek mögött színvonalas képzések állnak, sok esetben lényegesen több gyakorlati órával, mint amit a magyar felsőoktatás biztosít. Tapasztalatunk szerint az ilyen végzettséggel rendelkező oktatók megfelelően felkészültek a nyelv oktatására. A DELTA magasabb színvonalat, míg a CELTA vagy CELT egy alap tanári képesítést ad, amire a nevük is utal. Delta = Diploma in English Language Teaching to Adults, míg a CELTA vagy CELT = Certificate in English Language Teaching. Ezekre a képzésekre főleg anyanyelvi tanárok jelentkeznek, akik nyelvtani ismereteiket bővítik és alapos módszertani képzést kapnak a tréningek során. A képzés során tanítási gyakorlat van, amelyet trénerek értékelnek. A világ számos országában a nyelviskolákban elvárás, hogy a fenti képesítések egyikével rendelkezzenek a tanárok. A DELTA végzettséggel már vezetőtanári vagy tanulmányi vezetői státusz is elérhető. Sokszor a magyar nyelvtanári végzettséggel rendelkezők is elvégzik ezeket a képzéseket, hogy módszertani ismereteiket bővítsék, felfrissítsék és esetlegesen angol nyelvtanári munkát kapjanak külföldön.

Cégünknél csoportos képzés keretében kívánjuk megvalósítani a nyelvoktatást. Ön szerint hány fős az ideális csoportméret?

Véleményem szerint a nyelvoktatás hatékonyságát nem feltétlenül a csoportméret határozza meg. Sokkal inkább befolyásoló tényező lehet az egyes csoporttagok nyelvi szintje, illetve a tudásbeli, szintbeli különbségek. Ha egy 4 fős csoportba egymástól jelentősen eltérő szintű hallgatókat erőltetünk, akkor a csoport nyelvi fejlődése nem lesz hatékony, ellentétben például egy 6-8 fős csoporttal, ahol minden tanuló egy szinten van, pl. kezdő. Fontos elvárás tehát a nyelviskola partnerrel szemben, hogy a nyelvoktatásra jelentkezőkből homogén csoportokat alakítsanak ki. A homogenitás alatt azt kell érteni, hogy egy-egy tanfolyami csoporton belül ne legyen 50-60 óránál nagyobb szintkülönbség. Minél alacsonyabb szintű az adott tanfolyam kiinduló szintje, annál nehezebben kezelhetők a csoporton belüli tudásszintbeli különbségek. Ezt pedig úgy lehet a legjobban elérni, ha a nyelvi képzés indulását alapos, írásbeli és szóbeli szintfelmérés előzi meg, amelynek eredményét ténylegesen figyelembe is veszi a megrendelő. Nem homogén csoportok esetén ha a tanmenetet a jobbakhoz igazítjuk, a gyengébbek lemorzsolódnak, ha a gyengékhez igazítjuk, a jobbak unatkoznak.

Hogyan zajlik egy szintfelmérés?

A szintfelmérés célja szerint kétféle lehet. A felmérés célja lehet egyfelől a vállalathoz jelentkező vagy már a cégnél dolgozó munkavállalók nyelvi tesztelése abból a célból, hogy megállapítsuk, az adott személy a munkakör betöltéséhez szükséges nyelvtudással rendelkezik-e. Ebben az esetben a nyelvhasználati igényhez igazítva szóbeli / telefonos és vagy írásbeli tesztet érdemes végezni, amelynek kimenetele szerint lehet megfelelt / nem megfelelt.

A szintfelmérés másik célja pedig a tanfolyami rendszerben a megfelelő szintű tanfolyamba való beiskolázás érdekében elvégzett mérés. Ebben az esetben minden eredmény megfelelt, de más-más nyelvi szintet mutat, amelyet a tanfolyami csoportok és a tanmenetek összeállításakor figyelembe kell venni.

Forma alapján megkülönböztetünk komplex szintfelmérést (hallás utáni értés, beszéd, írás, olvasás értés és közvetítési készség), vagy csak egyes készségek (pl: csak hallás utáni értés és beszéd) mérésére irányuló mérést.

A dolgozók pontos nyelvi szintjének meghatározásához mindenképpen a komplex szintfelmérési rendszert javasolom, hacsak nem lehet egyértelműen kijelenteni, hogy az adott dolgozói célcsoportnak csak bizonyos nyelvi készségeit kell használni a munkavégzés során.

Az általam jónak tartott komplex szintfelmérési rendszer a leggyorsabb és leghatékonyabb módja a nyelvi szint meghatározására. Az írásbeli teszt fokozatosan nehezedő, legalább 40-60 kérdésből álló cloze-teszt.

A fokozatosan nehezedő cloze-teszt tesztelési szakértők szerint több szempontból is a leghatékonyabb mérési forma. Mivel a tesztben nem többszörös választás van, hanem a nyelvhasználónak önállóan kell a példamondatokból hiányzó egy szót, nyelvi elemet beírnia, ezért a találgatás teljesen kizárt. A teszt egyszerre mér olvasásértést, helyesírást, nyelvhelyességet és lexikai tudást.

Elengedhetetlen eleme a komplex szintfelmérésnek a szinttől függően 5-10 perces szóbeli interjú, amit képzett szaktanár végez. Jelenleg az üzleti és a magánszférában is a használható idegen nyelvtudás legfontosabb komponense a szóbeliség, hiszen az idegen nyelvi kommunikáció legnagyobb része szóban zajlik. Ezért önmagában egy írásbeli szintfelmérő nem elégséges eszköz a nyelvtudás feltérképezésére.

Szintfelmérési gyakorlatunkban számos alkalommal tapasztaljuk azt, hogy a passzív, írásbeli tudás nem áll összhangban a nyelvhasználó szóbeli készségeivel. Tipikus probléma, hogy szóban alacsonyabb szinten vannak a nyelvet nem aktívan, napi szinten használók. Természetesen van ellenpélda is, gyakran a grammatikai tudás kerül háttérbe a folyékony szóbeli nyelvhasználat mellett. A nyelvtanár által levezetett, kidolgozott szintezett kérdéssor alapján végzett szóbeli szintfelmérés a legalkalmasabb eszköz ezeknek a fontos különbségeknek a feltérképezésére. A képzett nyelvtanár már az írásbeli szintfelmérő javítása közben is képet tud alkotni a résztvevő nyelvi erősségeiről és hiányosságairól, a szóbeli interjú alapján pedig teljesen kirajzolódik a valós nyelvi szint. A szintfelmérés az általános és az üzleti szókincsre is kiterjed.

Ha nincs arra lehetőség, hogy egy időben, egy helyszínen történjen a szintfelmérés, akkor a komplex teszt online és telefonos vagy video tesztként állítható össze. Az online szintfelmérés lehetőséget ad arra, hogy egymástól távol eső helyszíneken található kollégákat is fel lehessen mérni, illetve időkorlát beépítésével a meg nem engedett segédeszközök használata is jórészt kiküszöbölhető.
  • 2020.04.09Online workshopok és E-learning képzések április 9-től Válassza online workshopjainkat fix időben, vagy az e-learning alapú, rugalmas tanulási formát, amelyben bárhol és bármikor, önállóan, a saját időbeosztása szerint sajátíthatja el a tananyagot! Részletek Jegyek
  • 2020.06.127 Skills for Assertiveness_Egy napos nyelvi tréning A tréning nap 100%-ban gyakorlati feladatokra és a tapasztalati tanulásra épül. Egyedülálló alkalom, hogy az idegen nyelvi tudást felszínre hozzuk, gyakoroljuk, hasznos panel kifejezéseket rögzítsünk a folyékony és magabiztos megszólaláshoz. A júniusi tréningünkre első sorban a B1+/B2 szintű jelentkezőket várjuk. Részletek Jegyek
  • 2020.06.16Gyakorlatban startol az új Tbj 2020. július 1-jétől már a mindennapos munka során alkalmazni kell a bérszámfejtés, járulékmegállapítás és az egészségbiztosítás pénzbeli ellátásainak megállapítása során is. Elméletben már sokat tudunk róla, de mi a helyzet a gyakorlati oldalon? Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
Íme, egy internetbiztonsági sorvezető szülőknek!

Az ESET szakemberei összegyűjtötték, hogy mire érdemes figyelni a digitális oktatásba csöppent gyerekek internethasználata során, és hogy levegyék... Teljes cikk

Ingyenes programozóképzés indul - karrierváltóknak is jó lehet!

Ingyenes kurzust indít Magyarország első szuperintenzív programozó bootcampje azoknak, akik tanulással töltenék a koronavírus miatt felszabadult... Teljes cikk

Az it-cégek kínálják a legjobb lehetőségeket a kisgyermekes nőknek

A fizetések és rugalmas lehetőségek tekintetében is az it-szektor kínálata a legerősebb jelenleg, ha a kisgyermekes nők előtt álló karrierutakat... Teljes cikk