Kiszámolták, milyen hatással voltak a hazai gazdaságra az uniós pénzek
Idén május 1-én ünnepeljük uniós csatlakozásunk 21. évfordulóját. EU-s tagságunknak számos, nehezen számszerűsíthető gazdasági előnye van: a vámmentes uniós export, a működőtőke-beáramlás és a szabad munkaerőáramlás. Ezeknél jóval könnyebben megragadhatók a pénzbeli uniós támogatások hatásai, melyekről a GKI készített összefoglalót.
- 2004-2008 közt az uniós pénzek összege a későbbiekhez képest aránylag szerény volt, ekkor a hazai GDP 0,2-1,6%-át tették ki.
- 2009-ben már 2,8%-on állt a mutató, majd gyors felfutást követően 2014-ben 5,3%-on tetőzött.
- A csúcsév után újból csökkenő pályára állt, de még a leggyengébb 2017-es évben is a GDP közel 2,5%-ának megfelelő támogatásnak örülhettünk.
- 2018-tól 2023-ig évi 4,5-5 milliárd euró élénkítette hazánk gazdaságát, mely a GDP 2,4-3,7%-ának felelt meg.
Összességében az uniós csatlakozás óta eltelt időszakban nettó 67,8 milliárd euró támogatás érkezett hazánkba (21 600 milliárd forint. Ez az összeg a 2024-es hazai GDP 26%-ának felel meg, illetve több, mint egy teljes évnyi hazai beruházás volumene. Éves átlagban GDP arányosan 2,8% nettó forrás érkezett hazánkba 2004 után (2010 után az éves GDP 3,5%-a).
Az EU-s támogatások egyenlege nominálisan és a GDP arányában (milliárd euró, %)

Forrás: Európai Bizottság és KSH adatai alapján GKI számítás
A GKI makromodellje segítségével kiszámolta, mindez milyen hatással bírt a hazai gazdaságra.
- Uniós tagságunk első négy évében a hatás a későbbiekhez képest mérsékelt volt, ekkor 0,3-0,6%-kal növelte a GDP-t.
- 2007-ben az uniós támogatások segítségével sikerült elkerülnünk az enyhe recessziót.
- 2009-ben már 1,2%-kal emelték a források a GDP-t, majd egyre növekvő ütem mellett
- 2014-ben már 2,7%-kal,
- 2015-ben 2,4%-kal járultak hozzá a hazai gazdaság bővüléséhez.
- Az ezt követő években 1,3-1,9% között mozgott a mutató.
- A 2010-es, 2011-es és a 2013-as növekedés csak az uniós forrásoknak volt betudható. A többi évben a bővülés jelentős részét az uniós források tették ki, recesszióban pedig nagymértékben tompították a gazdasági visszaesést.
Összességében 2004 és 2023 közt az éves átlagos GDP növekedés 0,7% lett volna az EU-s támogatások nélkül, míg azokkal átlagosan 2,1% volt. Az éves átlagos GDP hatás tehát 1,4% volt, duplája az önerőből származó növekedésnek.
GDP változása és GDP változása az EU-s támogatások nélkül (%)

Forrás: GKI makromodellje (GDP EU-s támogatások nélkül) és KSH (GDP)
Az EU-s források nemcsak a gazdaság bővülésére, de a költségvetésre is pozitívan hatottak. Egyrészről az uniós források kiváltottak közvetlen állami kiadásokat, például a közvetlen agrártámogatásokat (földalapú támogatás), amelyeket az EU közvetlenül fizet ki a gazdálkodóknak a Közös Agrárpolitika (KAP) keretében, így ezeket nem a magyar költségvetésnek kellett állnia. Hasonlóképp, az uniós társfinanszírozású operatív programokon keresztül megvalósuló pedagógusbér-emelés is mérsékelte az oktatási szektor hazai bérkiadásait.
Másoldalról az EU részéről érkeztek közvetett, az államkasszán átfolyó támogatások, melyek mérsékelték az állami beruházások költségvetésre rótt terheit.
Példa erre:
- az infrastruktúra-fejlesztésre érkező pénzek (utak, autópályák, vasútvonalak stb.),valamint a közintézmények energetikai korszerűsítése.
- Hasonlóképp, az innovációs és kutatás-fejlesztési támogatások, amelyek a versenyképesség növelését szolgálták, nagyrészt uniós programok keretében kerültek kifizetésre.
- A munkaerőpiaci programok (átképzések, közfoglalkoztatási projektek, ifjúsági garancia program) szintén jelentős uniós társfinanszírozással működtek, ezáltal csökkentve a szociálpolitikai kiadások hazai finanszírozási igényét.
- Az oktatási és egészségügyi infrastruktúra fejlesztése, például iskolák, óvodák, kórházak felújítása, szintén gyakran EU-s forrásból valósult meg.
A megvalósuló projektek az adóbevételek oldaláról is támogatták a költségvetést; 2010 és 2023 közt az EU-s nettó kifizetések kb. 40%-a jelent meg az államháztartás bevételi oldalán, ami a 15%-os önerőt (hazai költségvetési kiegészítő kiadásokat) leszámítva közel 30%-os kiadás arányos nettó bevételt jelent. Ez az éves költségvetések átlagosan 2,5%-a, vagyis ennyivel javították a költségvetési egyenleget.
Mindemellett érdemes megjegyezni, hogy az uniós források gyakran korlátozott hatékonysággal kerültek felhasználásra és gyakori volt a túlárazás is. Ennek ellenére az európai uniós tagságunk gazdasági előnyei vitathatatlanok, a magyar gazdasági bővülés motorjaként szolgáltak az előző másfél- két évtizedben.
Miért emelkedtek Magyarországon a munkaerőköltségek kevésbé, mint a régió többi országában?
- 2026.01.09Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben. A konferencia ingyenes, de regisztrációhoz kötött. A program és a regisztráció a jegyek menüpont alatt.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.28Vezetés- és szervezetfejlesztés szakmai konferencia Bokor Attila Aranykalitkában című kutatásának harmadik fejezetéhez érkeztünk, amely ötven vezetői életúton keresztül három évtized szervezeti és vezetői tapasztalatát mutatja be. Az OD Partner is mérföldkőhöz érkezett: 30 évesek lettünk. Kinyitjuk szakmai műhelyünket és megosztjuk, hogyan gondolkodunk vezetésről, szervezetről, és aktuálisan milyen témákban mélyedünk el.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!
Részletek
Jegyek
- 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is.
Részletek
Jegyek
A Z generáció világszerte a modern munkaerőpiac egyik legnehezebb rajtjával szembesül. Miközben a fiatalok munkanélkülisége több kontinensen... Teljes cikk
Az Európai Unióban a 15–74 éves népesség 11,7 százaléka – mintegy 26,7 millió ember – nem tudja teljes mértékben kihasználni munkaerejét,... Teljes cikk
A friss diplomások számára hét éve nem volt ilyen nehéz elhelyezkedni: a kezdő pozíciók száma 12 százalékkal csökkent. A vállalatok a bizonytalan... Teljes cikk
- Magyarország régiós szinten is rosszul áll a nemi esélyegyenlőségben 1 hete
- Új kihívások előtt a debreceni munkaerőpiac - nem csak munkáskéz, kompetencia is kell 2 hete
- Íme a friss KSH-adatok: csökken a foglalkoztatás, hosszabb az álláskeresés 3 hete
- "Többek vagyunk azáltal, hogy más kultúrákkal is együttműködünk" - a Pannonjob és a Club Tihany megoldása a munkaerőhiányra 3 hete
- Mennyország vagy rémálom a munka jövője? A techguruk nem értenek egyet 3 hete
- A budapesti álláskeresők száma és változása 2024 és 2025 között 3 hete
- Modern Gyárak Éjszakája 2025: rekordok, innováció és lehetőségek a munkaerőpiacon 1 hónapja
- Nincsenek nők és kisebbségek, csak fehér férfiak - ilyen lenne a munka világa? 1 hónapja
- Ebben a vármegyében nőtt leginkább a dolgozók száma – Megérkeztek a KSH friss adatai 1 hónapja
- Az álláskeresők száma a magyar vármegyékben - grafikon 1 hónapja
- A foglalkoztatási ráta a magyar vármegyékben - grafikon 1 hónapja
Egy CEO naplója - a világ egyik legnépszerűbb podcastja