Megjelent: 8 hónapja

Könnyed vezetés - Vágy, vagy lehetőség?

Az elmúlt években, többek között a gazdasági, a munkaerő-piaci helyzet leírására az egyik legtalálóbb betűszó a VUCA lett. Mind szervezeti, csapat, mind vezetői szinten szembesültek a résztvevők a betűszó által jellemzett helyzettel, amikor folyamatosan váratlan, bizonytalan és komplex kihívásokkal kénytelenek szembesülni. Lehet ilyenkor könnyedén venni a vezetést? Lehet erőlködés, erőfeszítés nélkül vezetni?

images

Valószínűleg a vezetők többsége szerint ez nehezen kivitelezhető, hiszen egyik napról a másikra újabb és újabb kihívásokkal szembenézni, egyik állapotból a másikba billenve élni és működni messze nem könnyű feladat.

Hogyan lehetne ezt könnyedén csinálni?

Lynn Scott, az Effortless Leader Revolution - szabad fordításban A Könnyed Vezető Forradalma - program elindítója úgy gondolta, hogy lehetséges megvalósítani ezt a vezetési stílust. A Coaching Határok Nélkül (CHN) nemzetközi workshop sorozatának előadójaként azt mutatta be nekünk, hogy mi kell ahhoz, hogy a vezetés könnyed és erőfeszítésektől mentes legyen.

Az, hogy valamilyen tevékenység mekkora erőfeszítést és mekkora hozzá tartozó stresszt jelent, elsősorban azon múlik, hogy milyenek és mekkorák a kihívások, amelyekkel szembe kell néznünk, illetve azon, hogy hogyan küzdünk meg ezekkel. A vezetők elsősorban a következő kihívásokkal állnak szemben:

  • Pontosan mit kell csinálni (most) és a rengeteg tennivaló közül miért éppen ezt, és pont most
  • Információs túlterhelés (amely gyakorta vezet „lefagyáshoz”, cselekvésképtelenséghez)
  • Hogyan építsen csúcsteljesítő csapatot

Lynn programjának a küldetése az, hogy segítsen a vezetőknek sikeresen szembeszállni ezekkel a kihívásokkal, méghozzá anélkül, hogy keményebben kellene dolgozniuk. A program szerint 4 fő pillérre kell fókuszálni és szilárd alapokat kell kiépíteni, gyakorolni és kísérletezni kell, és lényeges, hogy egyszerre csak kis lépéseket vállaljunk be. Mit jelent mindez?

A négy pillér, amelyeket szilárdan alá kell támasztanunk megfelelő alapozással:

  • Idő - azaz idő a dolgok átgondolására és fókuszálás azokra a dolgokra, amelyek a legnagyobb változást jelentik.
  • Transzformáció - azaz magabiztos, hiteles, becsületes kommunikáció és hatásgyakorlás, hogy képesek legyünk magunk körül alakítani a világot és benne önmagunkat a kívánt változás irányába.
  • Beszéd - azaz az idegtudományok és az agykutatás eredményeinek megértése és felhasználása a beszélgetésekben, vagyis hogyan beszélgessünk bárkivel bármiről úgy, hogy együtt teremtsük meg a beszélgetés céljának megfelelő kimenetét, eredményét.
  • Csapat - azaz csináljuk azokat a dolgokat, amelyek a nyerő csapatot motiválják, fejlesztik és összetartják.

Hogyan tudjuk mindezt szilárdan megalapozni?

Lynn ScottLynn Scott
Lynn Scott első, nagyon fontos ajánlása az, hogy a vezető kezdje magával, ne a többiekkel! Egyszerű, már nagyon régen megfogalmazott tézis ez: „A változás te magad légy!” Úgy tűnik mégsem felesleges ismételni és hangsúlyozni. Tudjuk magunkról, hogy kik vagyunk (önismeret), azaz legyünk tisztában az értékeinkkel, vezetőként a vezetésünk értelmével, céljával, erősségeinkkel és vakfoltjainkkal. (A gyengeségeinkre úgyis figyelmeztetnek mások.) A szilárd alapok lerakásához vezetőként érdemes feltenni a kérdést magunknak: „Ismerem elég jól magamat?” Ennek az egyszerű kérdésnek a megválaszolása több fontos területre irányítja a figyelmet: melyek a motivációim, milyen preferenciák és hiedelmek irányítják a gondolataimat, cselekvéseimet a vezetés során. A könnyed vezetés állapotához való eljutás megalapozásához milyen visszajelzésre van szükségünk, hogy az (ön)tudatosságunk fejlődjön? Milyen kérdéseket kell önmagunk és mások felé megfogalmazni, hogy ezeket a visszajelzéseket megkapjuk? Amikor ezekre a kérdések megvannak a válaszok, indulhat a könnyed vezetés megvalósítása!

A szilárd alapok lerakása után fókuszálhatunk a könnyed, erőfeszítésektől mentes vezetés 4 pillérére. (A cikknek nem célja a teljes workshop anyagának átadása ezért pillérenként csak egy-egy fontos momentumot emelek ki)

Az Idő pillér - Keressük meg a legidőpazarlóbb dolgokat, illetve azonosítsuk azokat, amelyeket kerülünk, nehezen csinálunk meg! Különítsünk el minden nap 20 perce időt, amikor csak magunkkal foglalkozunk!

A Transzformáció pillér - Vezetőként el tudjuk juttatni üzeneteinket a munkatársakhoz úgy, hogy azok meghallják, megértsék azokat, és azoknak megfelelően cselekedjenek? Nyilvánvalóan ez a pillér szoros kapcsolatban van a Beszéd pillérrel, vagyis a beszélgetéseink, kommunikációnk megfelelőségével. Érdemes példaképeket, olyan személyeket keresni, akik komoly pozitív befolyást tudtak gyakorolni másokra. Mit és hogyan csináltak ők? Mit tudok én ebből tanulni és megvalósítani a saját kommunikációmban? (Természetesen itt is a kis lépések elvét alkalmazva lehet a legjobb eredményeket elérni.)

A Beszéd pillér - Figyeljük meg, hogy milyen beszélgetéseket kerülünk és milyenekben veszünk részt szívesen! Keressük meg a miérteket! Tanuljuk meg, milyen beszélgetés-minták nyitják meg a partnerek elméjét és milyenek építenek bizalmat! Azt is, hogy melyek során záródik az elme és melyek, amelyek bizalmatlansághoz vezetnek! A motivációk ismerete nagyban segít ebben! Ahhoz, hogy a másik emberben az elfogadás érzését (és így az általunk kívánt cselekvéseket, attitűdöt) elérjük. Rossz hangulatú, negatív beszélgetések esetén a stressz hatására megnő a kortizol termelés, amely szűkülő tudati működést eredményez és védekező (estleg támadó) viselkedésbe torkolhat. Ilyen állapotban a partnerünktől, de magunktól sem várhatjuk el a teljes együttműködést, a magasabb teljesítményt. (Az üss, fuss, lefagyás, behódolás állapotok valamelyikébe kerülünk a döntés- és cselekvőképesség állapota helyett.) Lynn második (délutáni) workshopja a jelenlétről, speciálisan a coach jelenlétéről szólt. A jelenlét és annak megnyilvánulásai fontos elemét képezik ennek a pillérnek: Hallgatás (meghallgatás és meghallás), olyan kérdések feltevése, amelyekre nincs saját válaszunk (vállaljuk a nemtudás tényét). Ez odafigyeléssel, gyakorlással és kis lépésekben valósítható meg.

A Csapat pillér - A csapat teljesítménye a vezetés minőségét is jelzi. Fontos, hogy vezetőként értékelni tudjuk a csapatunk teljesítményét. Minél több szempontot veszünk figyelembe, annál hatékonyabban tudunk vezetőként beavatkozni. (Belső és külső kommunikáció, együttműködés, tudásmegosztás stb.) Érdemes szempontonként skálázva értékelni a teljesítményt és meghatározni azt, mi kell ahhoz, hogy egy ponttal javuljon az érték.

Látható, hogy ezek nem különlegesen bonyolult dolgok, mégis - Lynn tapasztalatai szerint - a fentieket figyelembe véve és alkalmazva a vezetés sokkal könnyedebbé tehető.

Gogolák Zoltán ACC - Ábri Judit MCC (CHN alapító)

Fotók: Peredi Ágnes
  • 2020.08.30Sämling Solution most induló online nyílt képzései! Összes képzésünk elérhető online, professzionális csapatunk profi megoldásokkal a megszokott színvonalon a következő képzéseket ajánlja figyelmébe: Virtuális csapatok menedzselése, Practical Task&Project menedzsment, Hogyan oktassunk online, Kreatív problémamegoldás, Megtartó erőim a változó időkben, Reziliencia,Virtuális interjútechnika Részletek Jegyek
  • 2020.09.17HR Basic képzés HR feladatai vannak? Szeretné rendszerezni ismereteit, vagy szeretné összevetni saját gyakorlatát a másokéval, illetve egyszerűen csak érdeklődik a téma iránt? Nálunk megtanulhatja mit és hogyan kell hatékonyan csinálni. Jöjjön el képzésünkre és sajátítsa el – évek helyett 11 napban – az operatív HR munka legfontosabb eszközeit! Részletek Jegyek
  • 2020.10.06Vigyázz, jönnek az ellenőrök! Az ellenőrzésektől mindenki tart. Sok esetben azonban nem könnyű magunkat kiismerni a jogszabályok és az ellenőrzési folyamatok útvesztőjében. Ebben az eligazodásban szeretnénk segíteni olyan szakértőkkel, akik az ellenőrzések napi gyakorlatára látnak rá. Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
A vezetők top öt prioritása

Csak minden ötödik vezető mondja magáról, hogy hatékony a távolról történő vezetésben, pedig ez volt és lesz az egyik legfontosabb képesség -... Teljes cikk

Így cselekszik a válságálló vezető

Válsághelyzetben a munkatársak sokkal jobban figyelnek vezetőjükre: előrejelzést, megoldást, nyugtatást várnak tőle. De ő hogyan viszonyuljon a... Teljes cikk

HR vezetők rendkívüli helyzetben (10.) - Fluck Benedek, MVM Csoport

„HR étlapot” kellett alkotnunk a 60 cég, és közel 15 ezer munkavállaló különböző csoportjainak kezelésére. A munkavállalók 55-60%-a home... Teljes cikk