Csatlakozz hozzánk a Viberen
Megjelent: 14 éve

Még specializáltabb cafeteria csomagok az új esztendőben

images

images

Az új esztendő még specializáltabb béren kívüli juttatási csomagokat hoz magával. A cafeteria rendszerek kifizetődő hasznosítását nyugtázza a Magyar Posta gyakorlata is, ahol idén 130.000 forint értékben részesítik adómentes juttatásban a teljes munkaidős dolgozókat. Ezt az alkalmazottak étkezési jegyre, önkéntes nyugdíjpénztári tagságra, iskolakezdési segélyre, üdülési csekkre, és egészségpénztári hozzájárulás formájában is igényelhetik élethelyzetüknek megfelelően más-más juttatási arányokat felölelő csomagokban. "A választható béren kívüli
juttatási csomagokat úgy állítottuk össze, hogy élethelyzetnek megfelelően tudjanak dönteni a munkatársak, mely csomagot választják. Értelemszerűen egy nyugdíjhoz közel álló postás sokkal inkább azt a csomagot választja, amelyben nagyobb részt képvisel az önkéntes nyugdíjpénztári befizetés, míg egy többgyermekes postás szülő várhatóan azt a csomagot jelöli meg magának, amelyben szerepel az iskolakezdési támogatás" - nyilatkozta oldalunknak Tomecskó Tamás a Magyar Posta szóvivője.
A szakember a több éves cafeteria rendszer kapcsán elmondta, hogy "mindenképpen előnyös a cég számára a komplex juttatási csomagok kidolgozása, hiszen így a munkavállalóknak adott juttatások -motivációs jellegükön túl - nettó juttatásoknak minősülnek. A csomagok úgy lettek összeállítva, hogy figyelembe vettük egy-egy juttatásnál az adómentesség értékhatárát". Ezek az értékhatárok pedig 2006-ban szintén kedvező feltételeket teremtenek a cafeteria-rendszereknek.

A közép-, és nagyvállalatoknál, de még a kisvállalati szegmens gyakorlatában is egyértelműen megfigyelhető, hogy a vállalati cafeteria csomagok 2006-os alakulása egyre inkább a dolgozói, személyes igényekre specializálódik, mint ahogy az a tendencia is egyre jobban kirajzolódik, hogy a cégek a lehető legnagyobb igényt kielégítendő, a juttatási csomagok legszélesebb skáláját igyekeznek kialakítani. Csak tudnunk kell, hogy mire lenne igény az alkalmazottak részéről...

A HR Portal 2005-ös szakmai felmérése szerint a munkáltatók legtöbbje úgy tapasztalja, hogy a béren kívüli juttatási eszközök közül -a juttatási csomagot igénybe vevő személy vállalati pozíciója függvényében - a cégautó, a mobiltelefon és az étkezési utalvány a legkedveltebb, majd ezeket követi az egészség-, és nyugdíjpénztári hozzájárulás, az üdülési támogatás, valamint az ajándékutalvány. Ezt a gyakorlatot támasztja alá a MÁV cafeteria rendszere is.

Mint arról a MÁV Kompenzációs Főosztálya beszámolt, cégüknél az elmúlt esztendőben a legtöbb alkalmazott a nyugdíjpénztári tagdíj-hozzájárulást és étkezési utalványt, továbbá az egészségpénztári tagdíj-hozzájárulást választotta. Már megszokottnak számít, hogy igen sokan vettek igénybe magáncélú ruhapénz-támogatást, viszont ezzel szemben megfigyelték, hogy az egy évvel korábbi tapasztalatokhoz képest jelentősen -mintegy 37 százalékkal- nőtt az üdülési csekket igénylők száma. Szintén kiugróan magas eltérésként mutatkozott, hogy az elmúlt esztendő során a hatodik legkedveltebb béren kívüli juttatásként lépett elő az otthoni
Internet igénylése. Ők ennek megfelelően alakítják ki az új esztendőben a különböző összetételű juttatási csomagokat.

Az azonban mindenképpen hangsúlyos irányvonalnak tekinthető a cafeteria-rendszert hasznosító vállalatoknál, hogy a dolgozók motivációja céljából egyre többet fordítanak béren kívüli juttatásokra. Egyre több vállalat próbálja újdonságokkal -mint az Internet-hozzájárulással, vagy akár a Kürt Rt.-nél is alkalmazott orvosi-, és sportszolgáltatásokkal- megtartani dolgozóit. A 2006-os cafeteria-rendszerek kidolgozása során a munkáltatók minden eddiginél jobban ügyelnek az alkalmazottak életszínvonalára és a kulcsszemélyek egyedi igényeire, hiszen mint az az 1996-ban a cafeteria-rendszert elsőként alkalmazó MOL Rt. gyakorlatából is kiderült, a béren kívüli juttatási csomagok igencsak hatékonynövelő és ösztönző HR-eszközként funkcionálnak. És hogy mire számíthatnak 2006-ban a munkáltatók? Minden eddiginél keményebb versenyre a dolgozói megtartás érdekében. Aki ugyanis nem tartja az igencsak rohanó tempót a juttatási rendszerek területén, könnyen kulcsemberek nélkül találhatja magát a piacon.


Garai Katalin
Follow hrportal_hu on Twitter