kapubanner for mobile
Megjelent: 11 éve

Megfordultak a trendek az IT-outsourcingban

A klasszikus outsourcing-modell legfényesebb napjainak azonban vége, a menedzsmenteknek kényszerűen új megoldások után kell nézniük – írja a Computerworld.hu cikke.


Az egyes részlegek kiszervezésének kedvezett az, hogy a nemzetközi vállalatok átalakították a szerkezetüket, s nem a cégközpont kisebb méretű másolataival pöttyözték tele a világot, hanem olyan funkcionális központokkal, amelyek az adott helyen a legnagyobb hatékonysággal szolgálhatták a vállalat egészének üzleti céljait – áll a cikkben.

Ugyanakkor most az látszik, hogy a technológia, amely ezt lehetővé tette a nemzetközi kiszervezést, az most addig fejlődött, hogy lassan feleslegessé teszi azt.

Az IT-menedzsmenteknek a költségcsökkentés és a részleg tevékenységének üzleti szempontú optimalizálása érdekében változtatásokat kell végrehajtaniuk. Ennek érdekében jelentős mértékben a házon belül kell megoldani azokat a feladatokat, amelyeket korábban kihelyeztek, és többek között újra kell szervezni a technológiai támogatás működését, véghez kell vinni a különféle technológiai platformok integrációját és erősíteni kell az automatizálást.

A külföldre történő kiszervezés a magyar vállatok zöménél sohasem jelentett igazi opciót, ezért a most megjelent ellentétes irányú folyamat sem okoz komoly fejtörést a hazai CIO-k széles körének. Azok a technológiák azonban, amelyek a kiszervezési piac átalakulását támogatják, nálunk is kifejtik hatásukat. Magyarország továbbá inkább az outsourcing célpiaca volt, s ezt a státusát talán nem is veszíti el, mert nálunk a körülmények nem sokat változtak. Nem úgy az amerikai és nyugat-európai vállalatok kedvenc kiszervezési desztinációiban, hiszen Kína és India az utóbbi időben megdrágultak (például Kínában az előírt minimálbér már több térségben elérte a közép-európainak, így a magyarnak is megfelelő szintet), s a rossz kommunikáció miatti zavarokkal, valamint a távolság időnként elkerülhetetlen fizikai leküzdéséből adódó költségekkel együtt sokat veszítettek vonzerejükből – már nem szolgáltatnak tartós költségmegtakarítást.

A Gartner piacelemző cég szerint az IT-outsourcing-szerződések értéke gyorsan esik, mert egyre több cég tapasztalja, hogy a minőségi munka csak úgy tartható fenn, ha megvan hozzá a házon belüli ellenőrzés. Az „olcsóbb a jobb” szemlélet egyre kevésbé tartható. A cégek ugyanis már nem csak a forgalmuk növekedésére törekszenek, hanem inkább a profitmarzsok megemelésére. Arra pedig a jó minőségű termékek és szolgáltatások esetében van lehetőségük.

Erre vall a HFS Research felmérése is, amely szerint a következő két évben globálisan az Egyesült Államok lehet a legkívánatosabb célpont a szolgáltató központok létesítésére, ami pedig a klasszikus outsourcing egyik fő működési terepe volt.

A fokozott automatizálás és a külföldi munkaerő igénybevételének csökkenő járulékos előnyei miatt az informatikai outsourcing-szolgáltatásokban egyre kevesebben fognak dolgozni a világon. A Gartner becslése szerint az outsourcing-szolgáltatások volumene világszerte legalább 15 százalékkal esik 2016-ig.

Az outsourcing részben a felhőszolgáltatásokkal, részben az adatközponti szolgáltatásokkal, részben a BYOD-trend térnyerésével is újabb fordulatot vett. A szoftver-, a platform-, és az infrastruktúra-, sőt a hardver-outsourcing ugyanis egyre közönségesebbé válik.

Végső soron kereskedelmi megbízottak és mindenféle szakértők egész hálózata kapcsolódhat a vállalatok tevékenységéhez, s némi túlzással a szűken vett menedzsmenten kívül szinte minden kiszervezhető a vállalatból. Az outsourcing tehát úgy alakul át az IT területén, hogy a vezetők elismerik: nincsenek meg a belső képességeik a technológiai projektek kivitelezésére a cégük igényeinek megfelelően. Ezért aztán a versenyképességet leginkább befolyásoló technológiai területeken kibérlik a szakértelmet a mobilizáció, a közösségi média, a számítási felhők és a nagy adat feldolgozásának alkalmazásához. Ez pedig messze más már, mint a mechanikusan ismétlődő feladatok kihelyezése olyan helyekre, ahol ezeket olcsóbban lehet elvégezni.

A jövőben az outsourcing további átalakulása várható, méghozzá olyan szférákban, amelyek a klasszikus modellben kulcsfontosságúak voltak. A technológiai támogatás frontvonala, a helpdesk tipikusan ilyen terület. Megjelent ugyanis a kognitív számítástechnika, s valószínűleg az olyan területeken, mint a helpdesk, a tanulásra képes rendszerek át fogják venni az emberek helyét.

Computerworld.hu
  • 2025.11.25Pannon HR Konferencia Budapest A Pannon HR Konferencia Budapest 2025 a humánerőforrás-szakma egyik kiemelt találkozója, ahol elismert szakértők – Tari Annamária, Molnár Attila, Gácsi Anna, Dr. Sipka Péter és Sipka Bence – osztják meg tapasztalataikat a legaktuálisabb HR-trendekről és kihívásokról. Egy nap, amely inspirációt, tudást és értékes szakmai kapcsolatokat kínál minden HR-szakember számára.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is. info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Contracting

Munkaerő-közvetítésben a contracting egy sajátos foglalkoztatási forma, ami a klasszikus közvetítés és a kölcsönzés között helyezkedik el.... Teljes cikk

Ezért foglalkoztass megváltozott munkaképességű kollégát

A megváltozott munkaképességű emberek foglalkoztatására való nyitottság mögött sokféle szándék és cél húzódhat. Ezeket vette sorra Kappel... Teljes cikk

Itt vannak a legnagyobb hazai üzleti szolgáltató központok

Már mintegy 100 000-en dolgoznak a shared service vagy business service iparágban, amely az utóbbi tizenöt év jelentős munkahelyteremtője volt.... Teljes cikk