Menedzsment-outsourcing az időszakos projektekhez
Lassan kezdjük megszokni, hogy egy cég működéséből sok mindent lehet outsourcingolni. Ne gondoljuk azonban azt, hogy a logisztika, az IT és a call centerek kiszervezésével a sor véget ér! Meg lehet ezt tenni a menedzsmenttel is, sőt sokszor kell is. Hazánkban azonban a cégek sokszor takargatják a problémáikat és nem fordulnak külső segítséghez, pedig egy kívülről érkező erőforrással gyorsabban jönne a megoldás is.
A kiszámíthatatlan kihívások korát éljük, állítja Richard Scase professzor, amely szerinte azt igényli a vállalatoktól, hogy folyamatosan innovatívak és stratégiailag rugalmasak legyenek. Az alapvető és gyorsan megoldandó üzleti kérdés az, hogy a ma felvetődő stratégiai kérdésekre lehet-e belső megoldásokat találni, vagy pedig outsourcingra van szükség.
Többen véljük úgy, hogy a vállalati problémák megoldása egyre kevésbé elképzelhető külső erőforrások bevonása nélkül. De hogy ezt elismerik vagy egyáltalán felismerik-e a cégvezetésben, az kérdéses. A mi kultúránkban nehezen, míg más kultúrákban ez lényegesen könnyebben megy. Például Hollandiában, ha egy cégnek nehézségei vannak, nyíltan beszél róla, és "megnyomja a Help gombot". Nálunk sajnos még mindig nem elegen jutottak el oda, hogy ne szégyellnivalóként kezeljék a cégnél felmerülő nehézséget. Pedig minél hamarabb nyomja meg valaki a Help gombot, annál könnyebben lehet megoldást találni. Minél később határozza el magát a tulajdonos vagy cégvezető, annál nagyobb árat fizet érte. És ez alatt nem a külső erőforrásért fizetett árat értem, hanem azt, amely veszteségeket a cég szenved közben, minden tekintetben.
És ezen a ponton fontos szót ejteni a döntésről és a felelősségvállalásról. Sokszor látjuk azt a cégek vezetésében, hogy a problémás helyzetben várnak valamire. Vajon mire? Hiszen senki nem fogja megoldani helyettük a problémát, senki nem fog döntést hozni helyettük. Sokan azzal hitegetik ilyenkor magukat, hogy még információkat kell gyűjteniük a döntéshez, mert akkor majd jobb lesz, és csak aztán döntenek. Ez a megközelítés mindazonáltal nem sok jót ígér. A legtöbb iskolában még ma is arra szocializálnak bennünket, hogy minden problémának egyetlen helyes megfejtése van. A valódi világban azonban más is létezik. Vannak ugyanis olyan "rosszul strukturált" problémák is, amelyeknek nincs egyetlen helyes megoldása. Aki nem tud elrugaszkodni az iskola világától, és attól, amit ott megtanult, az képtelen lesz dönteni, amikor cége sorsáról van szó. Márpedig a vezető pont arról ismerszik meg, hogy dönt.
A Make or Buy? - régi kérdés: belső megoldásokat keres, avagy külső erőforrásokat von be egy cégvezetés? Persze be tudom én otthon is a hajamat festeni, de jobban járok, ha egy profi fodrász csinálja meg. Ha én csinálom, az nem más, mint buherálás. Ha a profi fodrász csinálja, akkor minden esély megvan rá, hogy jól sikerül a festés.
A Help gomb megnyomása - amennyiben eljut egy cég idáig - sok mindent eredményezhet: többféle külső erőforrást lehet igénybe venni, különféle menedzsment-eszközök állnak rendelkezésre. Hogy melyiket választja egy HR vezető és/vagy cégvezető, az több mindentől függ. Egyrészt attól, hogy milyen hiányállapot van a cégben. Ez ugyanis lehet készséghiány, lehet tudáshiány, lehet tapasztalathiány, lehet kapacitáshiány, és ezeknek bármilyen fajta kombinációja. Ha készségekben van hiány, sokat segíthet egy tréner, a tudásfrissítésben megoldás lehet egy üzleti coach, és vannak olyan üzleti helyzetek, amikor a hiányt (tudás-, tapasztalat-, és kapacitáshiány) csak egy interim menedzser tudja áthidalni. Ezekben a helyzetekben a menedzsment-erőforrást kell pótolni. Van, amikor egy interim menedzserre van szüksége a szervezetnek, de van olyan helyzet is (például cégutódlás, reorganizáció), amikor egy interim menedzserekből álló csapat szállítja a megoldást.
Amikor a cég vezetésében gyors változásra és rugalmasságra van szükség, akkor a klasszikus tréning, tanácsadás és toborzás nem elégséges - ilyenkor interim menedzsmentre van szükség. A lean and mean (karcsú és egyszerű) koncepció elterjedése is jelentősen hozzájárul ahhoz, hogy a vállalatok az interim menedzsmentben találják meg a megoldást. Hiszen a lean and mean semmiféle belső tartalék-kapacitást nem tesz lehetővé. Amikor nem állandó feladatokhoz, hanem az időszakosan felmerülő projekthez (például egy stratégiagi IT projekthez, vagy cégösszeolvadások pénzügyi levezényléséhez) felsővezető szükségeltetik, akkor az interim menedzsment által outsourcingolni lehet a menedzsmentet. Tehát: egy szolgáltatást vásárolva, és nem pedig állandó alkalmazotti vezetővel növelve a menedzsment csapatot. Korunk kiszámíthatalan kihívásai pont azt igénylik, hogy a menedzsment csapatok folyamatosan megújuljanak.
A külső erőforrások bevonásának a kínálati oldalát is fontos megnézni. Már nemcsak a fejlett piacgazdaságokban megfigyelhető, hanem nálunk is: kialakult a képzett, tapasztalt, érett, önmagát foglalkoztató menedzserek, szakemberek (self-employed professionals) rétege. Handy metaforájával élve: a "bolhák". Ők azok, akik nem akarnak hosszú távú alkalmazotti karriert, illetve elégedettek azzal, amit már elértek e téren. Ehelyett teljes mértékben meg akarják élni, gyakorolni akarják tehetségüket. Folyamatos változást, kihívásokat és izgalmat keresnek munkájukban. Csak rövid, határozott időre akarnak felelősek lenni egy menedzsment tagjaként. Életüket projektek sorozataként fogják fel.
Van azonban egy fontos dolog, amin nem lehet átsiklani, és nem lehet elégszer hangsúlyozni: a "bolha lét" nem egy kicsit más, mint az alkalmazotti lét, hanem szignifikánsan más. Sokan elkövetik azt a hibát, hogy alábecsülik az alkalmazotti létből való ugrást abba a világba, ahol mindent egyedül kell megoldani és ahol az embernek önmagát, mint terméket kell eladnia, napról napra, megbízásról megbízásra. A mi kelet-európai szocializációnk nem készített fel erre. Ezért különösen fontos ezzel foglalkozni, és tanulni. Jelenleg a képzési piacon és a szolgáltatók üzleti koncepciójában még alig jelenik meg ez a gondolat. Kivételek szerencsére vannak: a "bolha létre" való felkészítés része az Interim Menedzser Akadémia képzési programjának, hiszen enélkül aligha képzelhető el sikeres interim menedzser.
Magyari Éva
Interim menedzsment szakértő
- 2025.11.25Pannon HR Konferencia Budapest A Pannon HR Konferencia Budapest 2025 a humánerőforrás-szakma egyik kiemelt találkozója, ahol elismert szakértők – Tari Annamária, Molnár Attila, Gácsi Anna, Dr. Sipka Péter és Sipka Bence – osztják meg tapasztalataikat a legaktuálisabb HR-trendekről és kihívásokról. Egy nap, amely inspirációt, tudást és értékes szakmai kapcsolatokat kínál minden HR-szakember számára.
Részletek
Jegyek
- 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!
Részletek
Jegyek
- 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is.
Részletek
Jegyek
Ősszel a hazai vállalatoknál megugrik az új munkatársak száma, és ezzel együtt a betanítási terhek is. A rosszul szervezett munkakezdés akár 50... Teljes cikk
Magyarországon már a második generációval érkezik a családi vállalkozásokkal kapcsolatban, a nemzetközi szóhasználatban élő "harmadik... Teljes cikk
Mi teszi a munkát valóban értelmessé? Miért hajlandók sokan akár a fizetésük egy részéről is lemondani, ha cserébe értelmet találnak abban, amit... Teljes cikk
- Sokkoló számok: nagyot esett a dolgozói és a vezetői elköteleződés 7 hónapja
- Felmérés: csökkent az elkötelezettség, különösen a vezetők körében 7 hónapja
- Milyen kihívások formálják a bérszámfejtés outsourcing piacot 9 hónapja
- Trendalkotó múlt, inspiratív jövő - Ocskay Szilárd, a NEXON alapító-ügyvezetője 10 hónapja
- Élesedik a verseny a dobogón: itt vannak a legnagyobb HR és bérszámfejtő outsourcing cégek 10 hónapja
- Az outsourcing piacon terjeszkedik a Prohuman Group 10 hónapja
- Zenei menedzser képzés indul a Debreceni Egyetemen 10 hónapja
- Ez lett a legfontosabb készség, avagy "superskill" a munkaerőpiacon 12 hónapja
- Elhunyt Sass Katalin, a Nexon alapítója 12 hónapja
- Bérszámfejtés outsourcing: Hogyan növelheti a hatékonyságot és csökkentheti a kockázatot? 12 hónapja
- Mit tehetnek a cégek a munkahelyi jóllétért? 13 hónapja

Mi történne, ha egy napra minden nő szabadságra menne?