Szerző: Dr. Poór Ferenc
Csatlakozz hozzánk a Viberen
Megjelent: 12 éve

Milyen képzést válasszunk és hogyan? II.

images

images

Dr. Poór Ferenc
Konkrét ajánlati programok értékelése
Az elmúlt évben gyűjtöttük azokat az ajánlati programokat, amelyek az interneten megjelentek, illetve egyes potenciális megrendelők véleményezésre eljuttattak hozzánk. Az ajánlatot tevő megjelölése nélkül szószerinti idézetek következnek az egyes cégekhez eljuttatott ajánlatokból.

'Meggyőzés és értékelés mesterfokon' címmel tett ajánlatból idézet:

"A tréning segítséget nyújt a következő technikák és készségek elsajátításában

Hogyan képviselje meggyőzően álláspontját?
Hogyan ismerje fel személyes erősségeit a beszédben, és hogy alkalmazza ezeket céltudatosan?
Hogyan fogalmazzon tisztán és érthetően?
Hogyan javítsa meggyőzőképességét?
Hogyan alkalmazza a hatásos érvelés valamely mechanizmusát?"

"A tréning tartalma:

Betekintés a meggyőzés pszichológiájába
Az optimális felkészülés elemei
Az érveléstechnikai "aranyszabályok" nehéz helyzetekre
A megfogalmazás művészete
Biztos fellépés -kompetens kiállás
Erőszakmentes kommunikáció
A saját személyiség szerepe"

'A tréning során az egyes témaköröket szituációs gyakorlatok, kiscsoportos feladatok és interaktív beszélgetések keretében dolgozzák fel'

Az interneten bármikor elérhető ajánlat szószerinti idézete a fenti. A HR szakember feltétlen kérdéseket fogalmaz meg.

- Kinek szól ez az ajánlat?
- Melyik cég számára biztosít magasabban képzett szakembereket ez a képzés?
- Milyen gyakorlatok biztosítják, hogy a tréninget elvégző személy alkalmazásképes tudás birtokába jut?
- Mi az a kompetencia szint, amit amelyet ez a tréningnek nevezett képzés ad?

Mi feltesszük a kérdést: Tréning ez egyáltalán?
Lehetne sorolni még a gyakorlat alapján megfogalmazható kérdéseket, de ha az előbb felvetettekre nem kapunk választ akkor, miért választjuk ezt a "tréningnek" nevezett képzést?

Ne tekintsék kiragadottnak a következő szöveget, de ezt személy szerint nekünk küldték, vagyis célszemélyhez szólónak lehet tekinteni. A következő tréning ajánlatot kaptuk:

"Oktatásszervezés - tréningmenedzselés

Cél: a képzés és oktatási folyamatok hatékony menedzselése, strukturált és cég erőforrás-hiányaihoz alkalmazkodó oktatási tervek készítése, a konkrét oktatási tervek készítése, a konkrét oktatások lebonyolításának támogatása, az eredmények adminisztrálása, a képzések finanszírozása.

Ajánljuk: azoknak, akik cégükben az oktatások, képzések, tréningek szervezésért (lesznek) felelősek.

Tartalom:
- tudásmenedzsment,
- célok meghatározása, igények begyűjtése, oktatási tervek készítése,
- az oktatás PR-je,
- a résztvevői és vezetői értékelési eljárások, vizsgák szervezése, lebonyolítása,
- külső és belső erőforrások menedzselése, a képzés tartalma: tudás, készség,
hozzáállás; szakképzési hozzájárulás és pályázatok

Időtartam: 16 óra; Részvételi díj: 106.00 Ft + Áfa."

Az előző ajánlattal kapcsolatos kérdések ez esetben is feltehetők, de továbbiak is felmerülnek, ha komolyan vizsgáljuk, hogy az ajánlat tartalmaz-e olyan tényezőt, amire a munkatársaknak hatékonyabb munkájuk eredményessége érdekében szükségünk van. Joggal kérdezzük, hogy

- A tartalomként jelzett elemek tartalma mi is?
- Ezek a megfogalmazások a nagy általánosságot testesítik meg csupán.
- Kik jelentik a célzott személyi kört, mely munkakörökre jelent többletet?
- Az ismeretek gyakorlati alkalmazása miként valósul meg?
- Milyen mérési eszközökkel értékelik a résztvevők felkészültségét?

Folytathatnánk a kérdéseket, de sem konkrét cél, sem alkalmazásképes tudás szintje, sem az elérhető kompetencia nem lelhető fel az ajánlatban. Joggal vetjük fel, hogy ez a képzés ad-e számunkra megfogható segítséget.

Fontos leírnunk, hogy több tíz ajánlat elemzésével szolgálhatnánk, de talán a megrendelő számára lényeges értékelési módszerekre utaltunk a fentiekben. Minden képzési ajánlat esetén kérdéseket kell feltennünk és arra keresnünk a választ ahhoz, hogy a számunkra megfelelő képzést kiválasszuk és megrendelhessük.

A képzési program
A videotréninghez, tanfolyamhoz és minden iskolán rendszeren kívüli képzési alkalomhoz a képző szervezetnek programmal kell rendelkezni (HR szótár képzési program szócikke) /a 2001. évi CI. törvény a felnőttképzésről előírása szerint/, ez alapfeltétele a képző szervezet nyilvántartásba vételének, a képzés regisztrációjának. Az értékelhető ajánlatnak tehát a potenciális megrendelőre adaptáltan mindazt tartalmaznia kell, ami a képzési program tartalmaként előírt. (Az interneten fellelhető ajánlatok jelentős része nem felel meg ennek a követelménynek.) A jó képzési ajánlati program az általunk leírtak szerint értékelhető, abból megállapítható, hogy a mi felkészítési céljainknak annak tartalma és módszerei megfelelnek-e.

A képzési alkalmak megrendelése nagy felelősséget jelent, hisz a sok cég hatásvizsgálata megállapította, hogy nem azt kapták, amit ígért a képző cég, amit a megrendelő elvárt. A korábbi OKJ felsőfokon minősített oktatásszervező képzést tartalmazott és a tapasztalatok is azt igazolják, hogy ez a tevékenység szakirányú képzettséget igényel, nagy körültekintést igényel. Ennek a közleménynek az a célja, hogy a HR szakemberek segítséget nyújtson a megfelelő színvonalú, céljaikat megfelelően szolgáló képzések kiválasztásához.

(Tisztelt olvasó! Az Ön által küldött céges ajánlati programok értékelésére kész vagyok! Várom megkeresésüket /poor.ferencdr@chello.hu/, amelyre rövid időn belül értékeléssel válaszolok. A cikkben leírt fogalmak nyomán kérem olvassa el a HR Szótár szócikkeit, minden bizonnyal egy sor kérdésben segítséget kap a fogalmak napi gyakorlatban való érvényesülésével kapcsolatban.)

Előző rész>>>

Dr. Poór Ferenc


Follow hrportal_hu on Twitter