Milyen tanulási lehetőségeket rejt a csoportos coaching? - I. rész
Egyre népszerűbbek nálunk is a csoportos coaching különböző formái, akár önállóan, akár tréning utánkövetésként, akár komplex szervezetfejlesztési folyamat részeként.
Ebben a cikksorozatban a csoportos coachingra és csoportos coaching során mobilizálható tanulási szintekre fókuszálunk: az alapok tisztázása (jelen cikk) után, megnézzük, melyek ezek a tanulási szintek, hogyan hozhatóak mozgásba, a coach részéről mit igényel az egyes tanulási szintekkel való munka. A második részben meg fogjuk vizsgálni, hogy milyen tanulási lehetőségeket rejt magában a feldolgozott eset, majd a harmadikban azt, hogyan használhatjuk a módszert különböző készségek fejlesztésére. A cikksorozat befejező, negyedik részében pedig ránézünk arra, hogyan használható a módszer csapattagok közötti együttműködés fejlesztésére.
Kezdjük akkor azzal, hogy a csoportos coaching műfaja! Mit is takar pontosan? Mire tudjuk használni? Hogyan néz ki egy csoportos coaching folyamat és miben rejlik a csoportos coaching ereje?
A csoportos coaching terminust ebben a cikksorozatban úgy használom, mint az egyén csoportos közegben történő fejlesztése. Tehát a fejlesztés egysége az egyén, az ő kompetenciája, rálátása az adott témára. Az ülések középpontjában az egyéni elakadások és kihívások állnak. Az egyes résztvevők célja egyedi, más-más dologban szeretnének előrelépni. Szemben a teamcoachinggal, ahol a fejlesztés egysége a team, a fejlesztési cél közös, fókuszban a team- és csapatszintű jelenségekkel. (Hibrid esetet képez majd, amikor a sorozat utolsó részében azt vizsgáljuk meg, amikor egy team vesz részt csoportos coachingban.)
Christine Thorton úgy definiálja a csoportos coachingot, hogy „Emberek kis csoportja, akik rendszeres időközönként találkoznak, aktívan bevonódva a munkába, azzal a céllal, hogy fejlődjenek, beleértve új készségek és kompetenciák kifejlesztését is. A résztvevők azáltal tanulnak, hogy egymással interakcióba lépnek és gondolatokat cserélnek.”(Group and Team Coaching, The Essential Guide, 2017:9)
A nagyobb résztvevői létszám kapcsán bizonyos hatások akár multiplikálódhatnak is, hiszen - képzeljük csak el -, mennyivel többet tud adni, ha egy adott jelenségre egy egész csoport ad visszajelzést, mint amikor „csak” egy coach ad! A csoportban rejlő erő bármilyen fejlesztésben nagy löketet tud adni: legyen szó akár arról, hogy a csoport nyomást gyakorol az egyénre, amikor az egyén elkerülné a konfliktust, nem akar szembenézni valamivel, vagy akár arról, amikor a csoport katalizálja az egyén saját belső erőforrásait, emeli az egyént, vagy éppen rámutat az esetleges vakfoltjaira, vagy akár eddig fel nem merült megoldási lehetőségeket tár fel a csoport az egyén számára.
Egyre elterjedtebb Magyarországon is az akciótanulás, és a mesterelme módszertana. Én ezeket leginkább facilitációs módszertanok közé sorolnám. Megértésem szerint ezeket a módszertanokat adott problémák megoldása, és a problémamegoldás módjának magasabb szintre emelése hívta életre. Sokkal inkább a történet szintjén jelentenek előrelépést, míg a lényegesen nagyobb teret engedő csoportos coaching a történeten túl az emberrel is dolgozik, mindaz, amire az egyéni coaching teret enged, meg tud jelenni a csoportos coaching ülések során is.
Ha a csoportos coaching, mint fejlesztési eszköz mellett döntünk, fontos néhány praktikumot is számba vennünk:
- Létszám: legyen elég résztvevő ahhoz, hogy a meglátások sokszínűsége biztosítva legyen, és egyúttal ne legyen túl sok résztvevő sem, mert azzal elveszik az aktív bevonódás lehetősége. Az ideális létszám 5-8 fő.
- Összetétel: igazodjon a fejlesztési folyamat céljához. Egyaránt van létjogosultsága annak, hogy egy csoportban egy szervezet azonos szintjén lévő tagok legyenek, meg annak is, hogy különböző szintűek. Működhet úgy, ha egy vagy több cégtől érkeznek a résztvevők, ha azok azonos vagy különböző hátterűek. Mindegyiknek más-más hozadéka lehet (például lehetőség nyílik megtapasztalni azt, hogy felsővezetői szinten más is hasonló problémákkal küzd, illetve belelátni a különböző szintek dilemmáiba és az ezzel járó szélesebb szervezeti látókör is jó tapasztalat). Fontos, hogy a lehetséges hozadékokat vegyük figyelembe, és nézzük meg, hogy az összetétel hogyan tudja leghatékonyabban támogatni a fejlesztési célt.
- A folyamat felépítése: mindenképpen célszerű egy nyitóülés, ahol szerződik a csoport, tisztázódnak a keretek. A résztvevők felkészültségi szintjétől függően a folyamat elejére akár be is illeszthetőek olyan kompetenciafejlesztések, mint például az empatikus odafigyelés vagy a kérdezéstechnika, ez megkönnyíti a későbbi ülések menetét. A folyamat elején célszerű tisztázni a felelősségeket is. Mi az esethozó felelőssége, a résztvevőké, a csoportos coaché, hogyan dolgozik majd a csoport, ha többen is szeretnének esethozók lenni, vagy ha éppen senki nem hoz esetet. Fontos, hogy az ülések során minden résztvevő legyen legalább egyszer esethozó. Végül mindenképpen szükséges egy záróülés, ahol újra fókuszba kerül a folyamat célja és a közös munka, illetve ez a közösen elért siker és a közös munka során megszületett tanulások, felismerések ünneplésének fóruma is.
Ha megvan a fejlesztési fókusz, összeállt a csoport a fejlesztési célhoz igazodva, kezdődhet a közös munka, kezdődhet a tanulás!
Szabó Tamara PCC, a Legacy Kft kötelékében dolgozó tréner, coach és facilitátor
A cikk eredetileg a Magyar Coachszemlében jelent meg.
- 2025.10.01HVG Állásbörze 2025 Toborozz országosan 3 nap alatt - online, foglalj virtuális standot!
Részletek
Jegyek
- 2025.10.07Óbudai Egyetem Állásbörze Jöjjön el, legyen kiállító! Kerüljön közvetlen kapcsolatba tehetséges, frissen diplomázó vagy végzős hallgatókkal, akik készen állnak a szakmai pályafutásuk elindítására. Akik naprakészen ismerik a legújabb technológiákat, elméleteket és iparági trendeket.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.14Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Rendezvényről rendezvényre több újítással, színesebb programokkal, felméréssel és számos csatornával is találkozhatnak az érdeklődők.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.21Pannon Állásbörze 2025. A Pannon Állásbörze – ahol a jövő szakemberei és a legjobb munkaadók találkoznak
Részletek
Jegyek
A sikeres toborzás kulcstényezője egy felkészült szakterületi vezető, a szaknyelvben hiring manager. Hogyan lehet képezni őket? Mi ebben a HR és a... Teljes cikk
Hátukon viszik a céget, hozzák a bevételt, gyorsan képesek reagálni a változásokra. Ők a kulcsemberek. Nehéz őket elcsábítani az álláspiacon és... Teljes cikk
Nem csak a mesterséges intelligenciához való alkalmazkodás függvénye, hogy versenyképesek maradunk-e a szakmánkban. Ahhoz, hogy naprakészek maradjunk... Teljes cikk
- A külföldön diplomázott magyarok 40 százaléka tért haza - itt a friss kutatás 3 hónapja
- Ezek a legjobb céges coaching gyakorlatok 4 hónapja
- Száznál is több dolgozót küldenek el az egri autóipari gyárból 5 hónapja
- Megtiltotta az AI-cég a hozzájuk jelentkezőknek, hogy AI-t használjanak a felvételihez 5 hónapja
- Czomba Sándor: A regisztrált álláskeresők alacsony száma a gazdasági fordulat jele 5 hónapja
- Új vezető a Magyar Fejlesztési Bank élén 7 hónapja
- Így gyorsult fel az infláció az OECD-ben 7 hónapja
- Kutatás: Drasztikusan romlik a gyerekek nyelvi teljesítménye a járvány óta 7 hónapja
- IdomSoft: piaci mintára építi a szervezeti kultúráját az állam legnagyobb fejlesztőcége 8 hónapja
- Mit tehetnek a cégek a munkahelyi jóllétért? 8 hónapja
- Melyek a legfontosabb soft skillek? Itt a lista 8 hónapja