Megjelent: 19 éve

Mire nem jó a szakképzés?

Az iskolai rendszerű szakképzésből kikerülők 20 százaléka kényszerül arra, hogy elhelyezkedése érdekében egy másik szakképesítést is szerezzen, ez pedig a pályaválasztás hiányosságait mutatja - figyelmeztetett rá Székely Judit, a Szociális és Munkaügyi Minisztérium szakállamtitkára egy csütörtöki budapesti szakmai konferencián.

Az Iposz szakképzési rendezvényén a szakállamtitkár elmondta, hogy többféle felmérés is készül a munkáltatók létszámfelvételi és létszámleépítési terveiről, a keresett szakmákról, illetve azokról, amelyekben nehéz elhelyezkedni. Ez segíthet abban, hogy a pályaválasztás, szakképzés jobban igazodjon a munkaerőpiaci igényekhez. Az állandó változások, egy-egy térségre betelepülő új cégek, a megszűnők változó munkaerőigénye miatt viszont nehéz jól használható prognózisokat készíteni.

Egyre inkább követelménnyé válik, hogy a szakképző intézmények csak olyan szakmákban indítsanak képzést, amelyre tényleges munkáltatói igény van az adott térségben. A felnőttképzésben például csak az ilyen szakmák elsajátításához adnak támogatást. A munkáltatók kifogásolják azt is, hogy a szakképzetteket nem tudják azonnal a tervezett munkakörökbe állítani, általában további betanítást igényelnek. A képzésben ezt is figyelembe kell venni - jegyezte meg Székely Judit.

Szűcs György, az Ipartestületek Országos Szövetségének (Iposz) elnöke a rendezvényen ezzel kapcsolatban elmondta: szövetségük álláspontja szerint a szakiskolákban a szakmai oktatást legalább már a 10. évfolyamon el kell kezdeni, és a jelenleginél jóval nagyobb hangsúlyt kell helyezni a gyakorlati ismeretek elsajátítására. Az érdekképviseleti vezető fontos változásnak nevezte, hogy a mikro- és kisvállalkozások nagyobb lehetőséget kapnak saját alkalmazottaik továbbképzésére. Erre a szakképzési hozzájárulásból a korábbi alig 40 százalék helyett 60 százalékot használhatnak majd fel.


  • 2026.01.09Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben. A konferencia ingyenes, de regisztrációhoz kötött. A program és a regisztráció a jegyek menüpont alatt.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.28Vezetés- és szervezetfejlesztés szakmai konferencia Bokor Attila Aranykalitkában című kutatásának harmadik fejezetéhez érkeztünk, amely ötven vezetői életúton keresztül három évtized szervezeti és vezetői tapasztalatát mutatja be. Az OD Partner is mérföldkőhöz érkezett: 30 évesek lettünk. Kinyitjuk szakmai műhelyünket és megosztjuk, hogyan gondolkodunk vezetésről, szervezetről, és aktuálisan milyen témákban mélyedünk el.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is. info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
A jövő a bátor lányoké: így válhatnak a tinik az AI-korszak nyerteseivé

A jövő nemcsak azoké, akik tudnak kódolni, hanem azoké is, akik mernek kérdezni, gondolkodni és újat alkotni. Mégis, a magyar lányok többsége ma... Teljes cikk

Képzések: ingyenes és online tanfolyamok, felnőttképzési lehetőségek

Mit tehet az a munkavállaló, álláskereső, karriertervezésen gondolkodó, aki szeretné képezni magát. Milyen lehetőségek vannak a hagyományos... Teljes cikk

Rémisztő számok: a magyar iskolások nyelvtanulásban sereghajtók

2023-ban a magyar általános iskolások mindössze 1,8 százaléka, a 11–15 éves tanulóknak pedig csak 6,1 százaléka tanult két vagy több idegen... Teljes cikk

Kapcsolódó hírek