Növekedésre sarkall a SPAR-Plus fúzió
A SPAR tavaly sikeresen magába olvasztotta a Plus-t, az így átvett 2300 dolgozó mellé pedig további létszámbővítést tervez - árulta el a HR Portálnak Kiss Judit, a cég humán erőforrás igazgatója. HR-szempontból azonban még nem ért véget a fúzió, a Plus-üzletek átalakítása mellett a dolgozókat is átképzik, hogy a diszkonthoz szokott személyzet képbe kerüljön az új választékkal, illetve a SPAR-nál alkalmazott rendszerekkel.
Kiss Judit elmondása szerint mindez elengedhetetlen volt, tekintve, hogy a társaság elképzeléseinek középpontjában a Plus-üzletek szupermarketté való alakítása áll. Ehhez a korábbi diszkontválaszték több ezer termékkel történő kibővítése szükséges, márpedig azt a kevés számú diszkontszemélyzettel nem lehet megvalósítani. "Éppen ezért nemcsak hogy képezzük az átvett dolgozókat, hanem - válság ide, válság oda - további munkatársakkal is ellátjuk őket, hogy ki tudják szolgálni ezen igényeket. Természetesen a konkrét üzletenkénti létszám a választékon kívül jelentősen függ a realizált forgalomtól is, mindazonáltal összlétszámunk mindenképpen több száz fővel magasabb lesz a korábbinál" - jelezte a SPAR HR igazgatója.
A SPAR átalakítja a Plus-üzleteket
További változás, hogy a Plus-üzleteket lehetőleg minél jobban átszabják SPAR-mintára: némelyik egységben kiszolgáló pultok is lesznek, amelyekben megfelelő kereskedelmi szaktudással rendelkező kollégákra van szükség, hiszen ez a munka magas szintű frissáru ismeretet, kiváló kommunikációt és gyakorlatot igényel. A társaság a tervek szerint az elvárt kompetenciákkal rendelkező szakembereket nem a munkaerőpiacon keresi majd meg, hanem speciális képzéssel maga tanítja meg a szakmára. "Elsősorban saját dolgozóinkból a legjobbakat választjuk ki a képzésekre. Így nyújtunk törődést, tudást, magasabb jövedelmet és egyúttal motivációt is munkatársainknak" - magyarázta a HR igazgató.
A változással egyébként a legnagyobb nyomás az üzletek vezetőit éri. Ők azok, akiknek nagyon gyorsan kellett a választék kibővítésével egy újat elindítaniuk, közben megtanulni a SPAR-kultúrát, az új számítástechnikai rendszert, majd pár hónapon belül teljesen átállni erre. "Míg egy diszkontban az üzletvezető az első számú végrehajtó szakmunkás, addig nálunk menedzser, aki gazdálkodik, tervez, kommunikál, irányítja és ellenőrzi csapatát, méghozzá tulajdonosi szemlélettel" - mutatott rá Kiss Judit. Ennek érdekében a SPAR folyamatos képzésekkel és a partner-üzletekből a helyszínen nyújtott gyakorlati segítséggel is támogatja a vezetőket. A vállalat HR vezetője úgy véli, az elmúlt hónapok alatt hetekben mérhető az a képzés, melyet a területi vezetőknek és az üzletvezetőknek szerveztek. Kialakítottak ugyanis egy modulokból egymásra épülő oktatási ütemtervet, melynek még korántsem értek a végére. "Például kezdtünk az interjútechnika oktatásával, a vezetői kommunikációval, jelenleg pedig éppen a munkajog és a munkaidő-nyilvántartás van porondon. Mindezzel párhuzamosan a SPAR juttatási rendszerének előnyösebb elemeit folyamatosan vezetjük be" - részletezte a szakember.
Nem vesznek el a szervezeti értékek
Arra a kérdésre, hogy a fúzió során mi lesz a Plus szervezeti értékeivel, Kiss Judit úgy válaszolt, nem szeretnék úgy beállítani magukat, mintha a piacon életrevalóbb vállalatként mindent jobban tudnának. Szívesen tanulnak a Plus-dolgozóktól, hiszen a régi, hűséges kollégákkal egy nyelvet beszélnek, és szükségük van az ötleteikre, mialatt az újak kitartásukkal segítik a változásokat. Hozzátette: eddig minden korábban átvett vállalattól (például Kaisers) tanultak valamit. Tiszteletben tartják a korábbi értékeket, mivel közösen kell alkalmazniuk a legjobb megoldásaikat. "Ami lényeges, s ebből nem engedünk, hogy mi a vezetőinkben nem a passzívan végrehajtó alkalmazottat, hanem az önállóan gondolkodó, többet-jobbat teremtő, egymással kiválóan csapatban együttműködő embereket látjuk. A beosztott munkatársainkat megbecsüljük, tanítjuk, miközben biztonságot nyújtunk nekik, és mindezt korrekt elszámolás mellett, mely véleményem szerint a mai magyar körülmények között kivételes hozzáállás" - mutatott rá a HR igazgató.
A "sparosítás" nem húzható el sokáig, elvégre a piac nem vár, s a vevő sem érezhet bizonytalanságot - fogalmazott Kiss Judit. A dolgozókat a lehető leggyorsabban kell mindenre megtanítaniuk, a gazdasági válság nehézségei és a versenytársak folyamatos támadásai között ugyanis nem könnyű a SPAR helyzete. "Az elmúlt 6 hónapon belül minden rendszert SPAR-osra cseréltünk, elindítottunk egy új logisztikai központot Üllőn, mely átvette az összes Plus-üzlet ellátását. Az értékesítési szervezetünket is úgy építjük fel, hogy a leghatékonyabb tudás- és tapasztalatátadást tegye lehetővé. Csak akkor fogjuk tudni a kultúraváltást a tervezett gyorsasággal végrehajtani, ha ezzel a munkatársaink azonosulni tudnak" - világított rá a szakember.
Mindez természetesen csak akkor valósulhat meg, ha a HR osztálynak sikerül maga mellé állítania a leendő kollégákat. A SPAR ezért az elején főként a korrekt és gyors kommunikációra helyezte a hangsúlyt, hogy pontosan jelezze számukra, mi vár rájuk, mit várnak el tőlük és a cég mit nyújt mindezért cserébe. "2009 viszont már a juttatási és motivációs rendszerről, illetve annak harmonizációjáról fog szólni, különösen, mivel a Plus központjában még csak tervezet szintjén létezett a HR szervezet kialakítása, azaz az adminisztráción túl nem sok mindenre számíthattak a dolgozók. A diszkontlánc év végi beolvadásával azonban ez megváltozik, a SPAR HR osztálya épp napjainkban veszi át a működtetést" - vázolta fel a közeljövőt Kiss Judit.
- 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is! Részletek Jegyek
- 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni. Részletek Jegyek
- 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége. Részletek Jegyek
- 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni Részletek Jegyek
Megnövekedett munkaterhelésük ellenére optimisták a női felsővezetők a vállalati növekedést, a társadalmi változásokat, a nemek közötti... Teljes cikk
Továbbra is jelentős szakadék tátong a férfiak és a nők esélyei között a startupszektorban. Közép-Kelet-Európában a befektetések 94%-a... Teljes cikk
Miközben a nők által betöltött felsővezetői pozíciók aránya világszerte 19,4%-ról 33,5%-ra nőtt két évtized alatt, a fejlődés... Teljes cikk
- Így zajlik a szervezeti evolúció a szemünk előtt 3 hónapja
- Most érdemes dönteni, ki vegye át a családi vállalkozást 3 hónapja
- "Ne kívülről hozzuk be a tudást, hanem belül építsük ki a kompetenciákat." - interjú Urbán Anitával, a Güntner Globál stratégia igazgatójával 4 hónapja
- Megvan a megállapodás, ennyivel emeli a béreket a Spar 4 hónapja
- Újabb üzletlánc csatlakozott a december 24-én zárva tartó boltok listájához 5 hónapja
- Jégvirágok 5 hónapja
- Kedvesség a munkahelyen: versenyelőny vagy gyengeség? 5 hónapja
- Innováció a teljesítményértékelésben: egy új út a minőségi visszajelzésekért 6 hónapja
- HR-igazgatóból ügyvezető? - Hogyan változik a HR szerepe a jövő munkahelyén? 6 hónapja
- 18 millió munkavállaló átképzése is kell az európai zöld átálláshoz 7 hónapja
- A kiégés szervezeti védőfaktorai 7 hónapja