kapubanner for mobile
Szerző: Paraszt Imre
Megjelent: 16 éve

Növekedésre sarkall a SPAR-Plus fúzió

A SPAR tavaly sikeresen magába olvasztotta a Plus-t, az így átvett 2300 dolgozó mellé pedig további létszámbővítést tervez - árulta el a HR Portálnak Kiss Judit, a cég humán erőforrás igazgatója. HR-szempontból azonban még nem ért véget a fúzió, a Plus-üzletek átalakítása mellett a dolgozókat is átképzik, hogy a diszkonthoz szokott személyzet képbe kerüljön az új választékkal, illetve a SPAR-nál alkalmazott rendszerekkel.

A napokban jelentette be a SPAR, hogy 2008. december 31-ével beolvasztotta a Plus üzlethálózatot, amelynek révén 174 diszkontáruház került a fennhatósága alá. A fúzió számos változást hozott a két cég életébe, különösen ami a dolgozókat illeti: habár nem volt kétséges, hogy a SPAR mind a 2300 alkalmazottat átveszi a üzletlánctól, sokan aggódni kezdtek, vajon mit tervez velük az új tulajdonos. Elvégre egy ekkora volumenű változás sosem hagyja érintetlenül a dolgozókat, rendszerint új munkakörök születnek, illetőleg különféle átszervezések mennek végbe, amikről többnyire senki sem tudja, mi lesz a vége. "Ezt elkerülendő a Plus-üzletek felvásárlását követő napokban több olyan tájékoztatót, értekezletet tartottunk, amelyeken a jövőbeni terveinkről és a dolgozókat érintő változtatásokról is információt adtunk, így meg tudtuk előzni a bizonytalanságot, egyúttal megválaszoltuk az előzetesen felmért kérdéseket" - árulta el a HR Portálnak Kiss Judit, a cég HR igazgatója. Ezzel párhuzamosan több lépésben elindult egy, a SPAR-kultúrára, a választék bővítésére, illetve az általunk alkalmazott rendszerek átállására felkészítő képzési program - tette hozzá a szakember.

Kiss Judit elmondása szerint mindez elengedhetetlen volt, tekintve, hogy a társaság elképzeléseinek középpontjában a Plus-üzletek szupermarketté való alakítása áll. Ehhez a korábbi diszkontválaszték több ezer termékkel történő kibővítése szükséges, márpedig azt a kevés számú diszkontszemélyzettel nem lehet megvalósítani. "Éppen ezért nemcsak hogy képezzük az átvett dolgozókat, hanem - válság ide, válság oda - további munkatársakkal is ellátjuk őket, hogy ki tudják szolgálni ezen igényeket. Természetesen a konkrét üzletenkénti létszám a választékon kívül jelentősen függ a realizált forgalomtól is, mindazonáltal összlétszámunk mindenképpen több száz fővel magasabb lesz a korábbinál" - jelezte a SPAR HR igazgatója.

A SPAR átalakítja a Plus-üzleteket

További változás, hogy a Plus-üzleteket lehetőleg minél jobban átszabják SPAR-mintára: némelyik egységben kiszolgáló pultok is lesznek, amelyekben megfelelő kereskedelmi szaktudással rendelkező kollégákra van szükség, hiszen ez a munka magas szintű frissáru ismeretet, kiváló kommunikációt és gyakorlatot igényel. A társaság a tervek szerint az elvárt kompetenciákkal rendelkező szakembereket nem a munkaerőpiacon keresi majd meg, hanem speciális képzéssel maga tanítja meg a szakmára. "Elsősorban saját dolgozóinkból a legjobbakat választjuk ki a képzésekre. Így nyújtunk törődést, tudást, magasabb jövedelmet és egyúttal motivációt is munkatársainknak" - magyarázta a HR igazgató.

A változással egyébként a legnagyobb nyomás az üzletek vezetőit éri. Ők azok, akiknek nagyon gyorsan kellett a választék kibővítésével egy újat elindítaniuk, közben megtanulni a SPAR-kultúrát, az új számítástechnikai rendszert, majd pár hónapon belül teljesen átállni erre. "Míg egy diszkontban az üzletvezető az első számú végrehajtó szakmunkás, addig nálunk menedzser, aki gazdálkodik, tervez, kommunikál, irányítja és ellenőrzi csapatát, méghozzá tulajdonosi szemlélettel" - mutatott rá Kiss Judit. Ennek érdekében a SPAR folyamatos képzésekkel és a partner-üzletekből a helyszínen nyújtott gyakorlati segítséggel is támogatja a vezetőket. A vállalat HR vezetője úgy véli, az elmúlt hónapok alatt hetekben mérhető az a képzés, melyet a területi vezetőknek és az üzletvezetőknek szerveztek. Kialakítottak ugyanis egy modulokból egymásra épülő oktatási ütemtervet, melynek még korántsem értek a végére. "Például kezdtünk az interjútechnika oktatásával, a vezetői kommunikációval, jelenleg pedig éppen a munkajog és a munkaidő-nyilvántartás van porondon. Mindezzel párhuzamosan a SPAR juttatási rendszerének előnyösebb elemeit folyamatosan vezetjük be" - részletezte a szakember.

Nem vesznek el a szervezeti értékek

Arra a kérdésre, hogy a fúzió során mi lesz a Plus szervezeti értékeivel, Kiss Judit úgy válaszolt, nem szeretnék úgy beállítani magukat, mintha a piacon életrevalóbb vállalatként mindent jobban tudnának. Szívesen tanulnak a Plus-dolgozóktól, hiszen a régi, hűséges kollégákkal egy nyelvet beszélnek, és szükségük van az ötleteikre, mialatt az újak kitartásukkal segítik a változásokat. Hozzátette: eddig minden korábban átvett vállalattól (például Kaiser’s) tanultak valamit. Tiszteletben tartják a korábbi értékeket, mivel közösen kell alkalmazniuk a legjobb megoldásaikat. "Ami lényeges, s ebből nem engedünk, hogy mi a vezetőinkben nem a passzívan végrehajtó alkalmazottat, hanem az önállóan gondolkodó, többet-jobbat teremtő, egymással kiválóan csapatban együttműködő embereket látjuk. A beosztott munkatársainkat megbecsüljük, tanítjuk, miközben biztonságot nyújtunk nekik, és mindezt korrekt elszámolás mellett, mely véleményem szerint a mai magyar körülmények között kivételes hozzáállás" - mutatott rá a HR igazgató.

A "sparosítás" nem húzható el sokáig, elvégre a piac nem vár, s a vevő sem érezhet bizonytalanságot - fogalmazott Kiss Judit. A dolgozókat a lehető leggyorsabban kell mindenre megtanítaniuk, a gazdasági válság nehézségei és a versenytársak folyamatos támadásai között ugyanis nem könnyű a SPAR helyzete. "Az elmúlt 6 hónapon belül minden rendszert SPAR-osra cseréltünk, elindítottunk egy új logisztikai központot Üllőn, mely átvette az összes Plus-üzlet ellátását. Az értékesítési szervezetünket is úgy építjük fel, hogy a leghatékonyabb tudás- és tapasztalatátadást tegye lehetővé. Csak akkor fogjuk tudni a kultúraváltást a tervezett gyorsasággal végrehajtani, ha ezzel a munkatársaink azonosulni tudnak" - világított rá a szakember.

Mindez természetesen csak akkor valósulhat meg, ha a HR osztálynak sikerül maga mellé állítania a leendő kollégákat. A SPAR ezért az elején főként a korrekt és gyors kommunikációra helyezte a hangsúlyt, hogy pontosan jelezze számukra, mi vár rájuk, mit várnak el tőlük és a cég mit nyújt mindezért cserébe. "2009 viszont már a juttatási és motivációs rendszerről, illetve annak harmonizációjáról fog szólni, különösen, mivel a Plus központjában még csak tervezet szintjén létezett a HR szervezet kialakítása, azaz az adminisztráción túl nem sok mindenre számíthattak a dolgozók. A diszkontlánc év végi beolvadásával azonban ez megváltozik, a SPAR HR osztálya épp napjainkban veszi át a működtetést" - vázolta fel a közeljövőt Kiss Judit.
  • 2025.10.01HVG Állásbörze 2025 Toborozz országosan 3 nap alatt - online, foglalj virtuális standot!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.10.07Óbudai Egyetem Állásbörze Jöjjön el, legyen kiállító! Kerüljön közvetlen kapcsolatba tehetséges, frissen diplomázó vagy végzős hallgatókkal, akik készen állnak a szakmai pályafutásuk elindítására. Akik naprakészen ismerik a legújabb technológiákat, elméleteket és iparági trendeket.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.10.14Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Rendezvényről rendezvényre több újítással, színesebb programokkal, felméréssel és számos csatornával is találkozhatnak az érdeklődők.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.10.21Pannon Állásbörze 2025. A Pannon Állásbörze – ahol a jövő szakemberei és a legjobb munkaadók találkoznakinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Külföldi munka

A KSH adatai szerint tavaly 41 300 magyar vándorolt külföldre, és 2020 óta folyamatos a növekedés. Sokakat vonz a magyarországinál magasabb fizetés... Teljes cikk

Nem az a fontos, hogy ki mit végzett, hanem hogy mihez ért - milyen a készségalapú HR-stratégia?

Hatalmas lehetőségeket látnak a HR vezetők abban, hogy a készségeknek nagyobb szerep jusson a HR-ben. Az átfogó készségalapú stratégia... Teljes cikk

Továbbra is jelentős a szakadék a férfi és női vállalkozások között

A férfiak vállalkozási aktivitása – korosztálytól és vállalkozási típustól függetlenül – jellemzően magasabb a nőkénél. A férfiak mintegy... Teljes cikk