kapubanner for mobile
Megjelent: 15 éve

Önmegvalósító menedzserek - coaching válság idején

Bár a legtöbb cégnél szűkült a fejlesztésre fordított keret, az összegen belül megnőtt a coaching, az egyéni fejlesztés aránya. A megkeresések az eddigi klasszikus dilemmák mellett két újabbal egészültek ki. Egyrészt a vezetők abban várnak segítséget, miként kommunikáljanak a válság miatt távozó kollegákkal és hogyan motiválják a bent maradókat, másrészt sok menedzser a karrierváltáshoz kér coach-ot.

Az éveken keresztül felfutóban levő iparágak közép és felsővezetői az elmúlt években alig, vagy soha nem szembesültek azzal a kihívással, hogy egy beosztottól meg kell válni, akik meg maradnak, de nem tudják biztosan, azokat pedig okosan motiválni, lelkesíteni, hogy a 8 órás munkaidejüket ne álláskereséssel, hanem értékteremtéssel töltsék.

- Egyik ügyfelem azzal keresett meg, hogy hogyan mondjon fel az alkalmazottainak, hiszen neki ilyesmit eddig nem kellett tennie, ráadásul most is csak kényszerből kell tennie, hiszen kizárólag a válság miatt nem tudja alkalmazni őket, pedig kiváló munkaerői vannak. A coaching folyamán először azt elemeztük, hogy feltétlenül meg kell-e az adott munkaerőtől válni. Ügyfelem részletesen felsorolta, hogy azokat a lehetőségeket, ahová át tudná helyezni a munkaerőt, felmerült a részmunkaidős foglalkoztatás kérdése is. Azaz, mielőtt a dolgozóval megosztotta volna a konkrét megoldási lehetőséget, a coaching folyamán minden lehetséges alternatívát átbeszéltünk - mesélte egyik esetét Báthory Németh Andrea. A coaching eredménye végül az lett, hogy sikerült elérni, hogy a vezető nyugodtan leüljön a beosztottjával megbeszélni a közeljövőt, tehát felkészült a téma megbeszélésére, amelyben már csak azt kellett megvárnia, hogyan dönt a beosztottja. Néhány dolgozó felmondott, néhányan elfogadták a kapott ajánlatokat, de ez a protokoll folyamat a vezetőnél készségszintűvé vált és nem okozott sem előtte, sem utána stresszt, álmatlan éjszakákat. - Így válik a rögtönítélő felmondás menete egy átgondolt, profi válságkommunikációvá - fogalmazott a coach.

Báthory Németh Andrea másik történetének egy ügyvezető-tulajdonos a főszereplője, aki ennek a problémakörnek a folytatásában akadt el. Számára a válságból eredő felmondás nem okozott gondot, ellenben azt vette észre, hogy akik maradtak, bizalmatlanná, acsarkodóvá váltak egymás között és vele is. A probléma kielemzése során kiderült, hogy az ügyvezető nem is beszélte meg a dolgozókkal, miért pont ők maradhatnak a cégnél. Az úgynevezett pozitív megerősítés kimaradt a "kinek mondok fel - kinek nem" folyamatból. Ez rögtön bizonytalanságot eredményez a dolgozók körében és könnyen egymás ellenségeivé válnak, hiszen azt várják, hogy a következő körben nekik fognak felmondani.

Mint a coach elmondta, átbeszélték azokat a belső motivációs eszközöket, amivel lelkesíteni, motiválni lehet a megmaradt dolgozókat. - A legfontosabb ebben, hogy üljön le velük beszélni. Jelen esetben elég volt a vezetőséggel megbeszélni a részleteket, majd a vezetők a saját beosztottjaikkal szintén megbeszélték a válság jelen és várható hatásait. Attól, hogy a főnök megosztotta gondolatait, illetve aggodalmait is a beosztottjaival, ettől a "haladjunk együtt tovább" érzése közössé vált és a lelkesedés előtérbe került - fejtette ki a szakember, hozzátéve, hogy az ügyfél később jelezte, a nyílt kommunikáció a főnök-beosztott között visszahozta a régi bizalmat a cégnél.

Önmegvalósító menedzserek - A helyes önismeret fontossága

Újabban azok a menedzserek is coach-okhoz fordulnak, akiket búsás (akár több évnyi!) végkielégítéssel engedtek el, így van idejük és pénzük is azon elgondolkodni, hogyan tovább. Karrierváltás, önmegvalósítás, mid-life-crisis - főleg a 40-50 közötti vezetőkre jellemző dilemmák, akik eddig pénzügyi, kontrolling igazgatók voltak, vagy lízing cégnél vezetők, és most van lehetőségük az önmegvalósításra, már nem a számokat akarják nézegetni, hanem pl méhészetet, borászatot, asztalos üzemet indítani, vagyis kombinálni a munkát a hobbijával, amiből aztán meg tudna élni - mondta Komócsin Laura, a Business Coach Kft. ügyvezetője, az International Coach Federation magyar tagozatának elnöke.

A válságnak általában a negatív következményeit vesszük észre. Pont a coach, az üzleti edző, aki a focipálya széléről, kívülről tudja meglátni azokat a lehetőségeket, amiket a pályán lévő nem képes észrevenni. Nem azért, mert nem elég jó, hanem azért, mert aki a problémákat napi szinten belülről éli meg, nagyon sok esetben nem tud vagy nem szokott önmagára kívülről nézni. - Mint coach, többször találkoztam olyan ügyféllel, akivel arról szólt a munkánk, miként tudná jobban értékelni azt, hogy neki még van munkája. Számára ez evidens volt, "engem úgy sem rúgnak ki" jeligével élte életét. Ez az ügyfél is beszűkült nézőpontból ismerte saját helyzetét. Több alkalmas találkozó kellett, mire megérezte ennek súlyát, kezdte megbecsülni helyzetét és feletteseit. Ebből kifolyólag a gőgös beszédstílusa is megváltozott, higgadtabb, empatikusabban beszélt kollegáival. Azaz elérte, hogy a helyes önértékeléssel nagyon is reálisan kezelje saját helyzetét, egyben legyen büszke önmagára legalább annyira, mint cégére. Ez a gondolkodásmód még jobban megteremtette a lojális együttműködést cég és dolgozója között, ami a nehéz gazdasági helyzetben szinte alapfeltétellé vált/válik - fogalmazott Komócsin Laura.

A szakember elmesélt egy másik esetet is, amikor egyik ügyfele arról panaszkodott, hogy borzasztó érzés, hogy a válság miatt a mutatószámai nagyon alacsonyak és számára ez a véget is jelentheti. - Tulajdonosi székből nézte és látta ilyen lehangolónak a mostani eredményeket. Szintén a reális önismerethez kapcsolódik ez a kérdés is, hiszen miért gondolta ügyfelem, hogy a bevétel mindig exponenciálisan fog felfelé törekedni töretlenül. Természetesen ez gazdasági kérdés, de a coaching folyamán a cég és önmaga reális önértékelésére sok időt fordítva, míg az ügyfél maga mondta ki, hogy igen is törvényszerű a részleges megtorpanás. Ez a belátás átsegítette azon, hogy a focipálya széléről nézve önmaga és cége helyzetét, ne a pánik uralkodjon el rajta, így a higgadt, realitásokon nyugvó döntéseket hozzon - magyarázta Komócsin Laura.

Karrierváltásra több ok miatt is sor kerülhet. Sokakkal megtörtént, hogy 18-20 évesen, amikor pályát választottak, nem azt választották, amihez igazán kedvük volt, hanem az adott pálya társadalmi megítélése alapján döntöttek. Lehet, hogy akkor azok a szülők voltak a legbüszkébbek gyerekeikre, akik befektetési bankári pályán indították el gyerekeiket, de mára már nem ugyanaz a megítélése, azaz lehet, hogy jobban járt volna, vagy legalább most jobban jár, ha végre azt csinálja, amit igazán szeret - emelte ki Báthory Németh Andrea.

Látens karrierváltást hozhat a válság is. Egy gazdasági vezető például, miután jelentős végkielégítés kíséretében elbocsátották, úgy döntött, maradni szeretne ugyan pénzügyi területen, de mivel megengedhette magának, hogy ne 7 számjegyű legyen a havi fizetése, elment kevesebbért dolgozni egy olyan iparágba, amiben jobban érzi magát. Így a lelkiismerete tisztább lett, emberibbnek érezte a környezetet, és minden nap úgy fekszik le, hogy tett valamit a környezetért, a világért, még ha kevesebbet is keres most, mint tavaly.

Business Coach
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Mindenki coach, aki coachol? - avagy a life coaching sötét oldala

2019 és 2022 között 54 százalékkal nőtt a life coachok száma, így ez az egyik leggyorsabban növekvő szakma az Egyesült Államokban. Népszerűsége... Teljes cikk

Milyen az igazi emberközpontú munkahely?

Bár sok cég vallja magáról, hogy emberközpontú, legyen szó, akár az ügyfelekről vagy a munkavállalókról, és valószínűleg bizonyos folyamataik... Teljes cikk

Mi leszel, ha nagy leszel? - miért céltalanok a mai fiatalok és mit tehetünk ellene?

Hogyan vált a fiatalkori céltalanság társadalmi jelenséggé és mit tehetünk ellene? Mennyiben hibás a közösségi média? Ez az cikk segíthet a... Teljes cikk