kapubanner for mobile
Szerző: HRPortal.hu hírszerkesztő - Forrás: MTI
Megjelent: 18 éve

Pegazusra vagy igáslóra van nagyobb szükség?

Gyakran és sokan felróják a magyar iskolának, hogy tananyag- és ismeretközpontú, noha a modern világ sokkal inkább a készségek, képességek fejlesztését igényelné. Szakmai körökben kompetencia alapú oktatásról beszélnek. Olyan ismeretekről, képességekről, tulajdonságokról, amelyekre ráépíthetjük a jövőnket.

Mindig volt kompetencia-fejlesztés az iskolákban, most azonban azért vált kulcsszóvá a kompetencia, mert az oktatás pragmatikus irányba tolódott el világszerte - mondja dr. Horváth Attila oktatáskutató. A tanítást, az átadásra kerülő ismereteket, az emberi tulajdonságok kialakítását, a készségek, képességek fejlesztését a munkaerőpiac igényeihez, az életben való érvényesüléshez, boldoguláshoz kell igazítani.

Az emberi tulajdonságokat minták nyújtásával, viszonyulások begyakorlásával lehet tanítani. Vegyük például a vállalkozói képességet, ami voltaképpen a kezdeményező készség kialakítását jelenti. És a kezdeményezés - miközben tudás és képesség -, egyben a világhoz való viszonyunkat, nyitottságunkat is jelenti. Sőt, a változásra, változtatásra való hajlandóságunkat is. Ezek a képességek, viszonyulások bizonyos helyzetekben begyakorolhatók. Ilyen helyzetek kialakítására, megoldására kell bátorítani a gyerekeket - állítja az oktatáskutató.

A főként ismeretek átadására, a tananyag feldolgozására felkészített tanároknak nehéz, szinte lehetetlen megtanítani olyat, amit nem tudnak, és olyan mintát mutatni, amilyenek nem vagyunk. Esetleg befogadni se akarunk más mintát, mert nem vagyunk nyitottak. Ám soha nem is leszünk, ha ezért örökösen csak kárhoztatjuk a nevelőket és a gyerekeket.

Dr. Horváth Attila szerint az a legnagyobb baj, hogy nem élünk őszinte világban. A munkaadó magához lojális, együttműködő kreatív, nyitott, kezdeményező dolgozót vár. Aztán felveszi minimálbérrel, nyolc helyett tíz órát dolgoztatja, fütyül a kezdeményezésére, kreativítására, nem tűri a visszabeszélést, nem kíváncsi az ötleteire. A munkaadó tehát Pegazust kér az iskolától, de igáslovat alkalmaz. Így nehéz dolga van az iskolának, amikor a munkaerőpiacra figyelve akar kompetencia alapú oktatást végezni, onnan kívánja megtudni, milyen tulajdonságok, képességek kellenek az életben való boldoguláshoz - ismeri el dr. Horváth Attila, hozzátéve, hogy vannak azért üdítő kivételek a munkáltatók között is, de több a külföldi példa. Véleménye szerint ezért is lenne jó, ha a magyar fiatalok közül többen vállalnának munkát egy időre külföldön. Jól kamatozó szakmai gyakorlat volt ez már a XVII. században is. Most, az átjárhatóvá tett határok idején, az európai államok unióba szövetkezésének korában miért ne válna be? - teszi fel a kérdést az oktatáskutató.


  • 2025.11.25Pannon HR Konferencia Budapest A Pannon HR Konferencia Budapest 2025 a humánerőforrás-szakma egyik kiemelt találkozója, ahol elismert szakértők – Tari Annamária, Molnár Attila, Gácsi Anna, Dr. Sipka Péter és Sipka Bence – osztják meg tapasztalataikat a legaktuálisabb HR-trendekről és kihívásokról. Egy nap, amely inspirációt, tudást és értékes szakmai kapcsolatokat kínál minden HR-szakember számára.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is. info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
A jövő a bátor lányoké: így válhatnak a tinik az AI-korszak nyerteseivé

A jövő nemcsak azoké, akik tudnak kódolni, hanem azoké is, akik mernek kérdezni, gondolkodni és újat alkotni. Mégis, a magyar lányok többsége ma... Teljes cikk

Képzések: ingyenes és online tanfolyamok, felnőttképzési lehetőségek

Mit tehet az a munkavállaló, álláskereső, karriertervezésen gondolkodó, aki szeretné képezni magát. Milyen lehetőségek vannak a hagyományos... Teljes cikk

Rémisztő számok: a magyar iskolások nyelvtanulásban sereghajtók

2023-ban a magyar általános iskolások mindössze 1,8 százaléka, a 11–15 éves tanulóknak pedig csak 6,1 százaléka tanult két vagy több idegen... Teljes cikk