kapubanner for mobile
Szerző: HRPortal.hu hírszerkesztő - Forrás: MTI
Megjelent: 16 éve

Pegazusra vagy igáslóra van nagyobb szükség?

Gyakran és sokan felróják a magyar iskolának, hogy tananyag- és ismeretközpontú, noha a modern világ sokkal inkább a készségek, képességek fejlesztését igényelné. Szakmai körökben kompetencia alapú oktatásról beszélnek. Olyan ismeretekről, képességekről, tulajdonságokról, amelyekre ráépíthetjük a jövőnket.

Mindig volt kompetencia-fejlesztés az iskolákban, most azonban azért vált kulcsszóvá a kompetencia, mert az oktatás pragmatikus irányba tolódott el világszerte - mondja dr. Horváth Attila oktatáskutató. A tanítást, az átadásra kerülő ismereteket, az emberi tulajdonságok kialakítását, a készségek, képességek fejlesztését a munkaerőpiac igényeihez, az életben való érvényesüléshez, boldoguláshoz kell igazítani.

Az emberi tulajdonságokat minták nyújtásával, viszonyulások begyakorlásával lehet tanítani. Vegyük például a vállalkozói képességet, ami voltaképpen a kezdeményező készség kialakítását jelenti. És a kezdeményezés - miközben tudás és képesség -, egyben a világhoz való viszonyunkat, nyitottságunkat is jelenti. Sőt, a változásra, változtatásra való hajlandóságunkat is. Ezek a képességek, viszonyulások bizonyos helyzetekben begyakorolhatók. Ilyen helyzetek kialakítására, megoldására kell bátorítani a gyerekeket - állítja az oktatáskutató.

A főként ismeretek átadására, a tananyag feldolgozására felkészített tanároknak nehéz, szinte lehetetlen megtanítani olyat, amit nem tudnak, és olyan mintát mutatni, amilyenek nem vagyunk. Esetleg befogadni se akarunk más mintát, mert nem vagyunk nyitottak. Ám soha nem is leszünk, ha ezért örökösen csak kárhoztatjuk a nevelőket és a gyerekeket.

Dr. Horváth Attila szerint az a legnagyobb baj, hogy nem élünk őszinte világban. A munkaadó magához lojális, együttműködő kreatív, nyitott, kezdeményező dolgozót vár. Aztán felveszi minimálbérrel, nyolc helyett tíz órát dolgoztatja, fütyül a kezdeményezésére, kreativítására, nem tűri a visszabeszélést, nem kíváncsi az ötleteire. A munkaadó tehát Pegazust kér az iskolától, de igáslovat alkalmaz. Így nehéz dolga van az iskolának, amikor a munkaerőpiacra figyelve akar kompetencia alapú oktatást végezni, onnan kívánja megtudni, milyen tulajdonságok, képességek kellenek az életben való boldoguláshoz - ismeri el dr. Horváth Attila, hozzátéve, hogy vannak azért üdítő kivételek a munkáltatók között is, de több a külföldi példa. Véleménye szerint ezért is lenne jó, ha a magyar fiatalok közül többen vállalnának munkát egy időre külföldön. Jól kamatozó szakmai gyakorlat volt ez már a XVII. században is. Most, az átjárhatóvá tett határok idején, az európai államok unióba szövetkezésének korában miért ne válna be? - teszi fel a kérdést az oktatáskutató.


  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
A tanár is munkavállaló!?

Employer branding, toborzás, munkáltatói márka, karrierút, megtartás, juttatások, bérbenchmark stb. Szinte már elcsépelt szavak, unalomig... Teljes cikk

Megállítható-e a képzett munkaerő külföldre áramlása?

A brain drain, azaz „agyelszívás” a magasan képzett munkavállalók elvándorlását jelenti egy fejlettebb, magasabb életszínvonalat biztosító... Teljes cikk

Hányan vannak azok, akik munka nélkül egyáltalán nem engedhetnék meg maguknak a tanulást?

Az Eurostudent legfrissebb felmérése szerint hazánkban a felsőoktatásban tanuló hallgatók egynegyede (25%) közepes anyagi nehézségekkel küzd, míg a... Teljes cikk