kapubanner for mobile
Megjelent: 15 éve

Titkárnő, asszisztens: nem könnyű kiválasztani a legjobbat

Speciális tudású szakembereket megtalálni, vagy hiányszakmákat betölteni nem könnyű feladat, de a népszerű adminisztratív pozíciókban dolgozók kiválasztása is kihívás elé állítja a HR szakembereket. Az asszisztensek, titkárnők, irodavezetők, titkárságvezetők meglelése mindkét oldalon versenyt jelent, hiszen akár több százan is megpályáznak egy-egy pozíciót.

Toborzás

A nagymennyiségű jelentkezések szűrésére különböző módszerek létezetnek, de az előszűrés - esetleg több lépcsőben - elengedhetetlen, ha időt szeretnénk spórolni, és el szeretnénk kerülni az esetenként hetekig húzódó folyamatot. A jó módszer megválasztásával nem csak időt nyerünk, ugyanakkor nem engedünk értékes önéletrajzokat eltűnni, átbújni a szűrő résein. Hiszen megtalálni a megfelelő titkárnőt, asszisztenst, irodavezetőt, vagy akár ügyintézőt, minden látszat ellenére komoly feladat.

Tanácsadói oldalon a toborzás sarkalatos pontja leginkább a szubjektív tényezők jelenléte.

Könnyű a jelentkezőket objektív szempontok alapján felmérni, úgy, mint nyelvtudás, szövegszerkesztő és táblázatkezelő ismeretek. Léteznek különböző tesztek a munkatempó, a kommunikáció, a feladat priorizálás képességének felmérésére, de minden esetben a cég, sőt, a közvetlen felettes és a munkatársak mentalitásától függ, milyen személyiségjegyekkel rendelkező álláskereső lesz a befutó.

Melyek a jó asszisztens legfontosabb tulajdonságai?

Az önálló ötleteket, és a vezetővel szembeni kritika nyílt megfogalmazását nem minden felettes értékeli, azonban sok vezető beosztásban lévő ember igényli, hogy valakivel megbeszélhesse egy-egy döntését, és építő jellegű kritikát, ellenérveket is halljon. Így a leendő felettes mentalitásától függ, hogy egy csendes végrehajtó típusú, vagy egy hangosabb kreatív, ötletelő típusú munkatársat képzel el maga mellé.

Abban azonban általában minden munkaadó egyetért, hogy az ideális asszisztens terhelhető, stressz tűrő, kiváló problémamegoldó, lojális, rendszerező gondolkodású, aki jó kommunikációs képességekkel rendelkezik, összeszedett, precíz, megbízható, gyors felfogó képességű. Valamint jól ért a szükséges számítógépes programokhoz és jól beszéli a kívánt idegen nyelvet. A gépírástudás is sokszor elvárt képesség. Léteznek kevésbé kiemelt, de fontos adottságok is, úgy, mint a szövegértési képesség, a helyesírás. Ezek meglétét természetesnek vesszük, de hiányuk azonnal feltűnik.

Tapasztalat

Egy asszisztens, vagy irodavezető kiesése a munkából általában abba a kényszerhelyzetbe sodorja a munkaadókat, hogy minél előbb találjanak utánpótlást, így eleve megakadályozva azt, hogy jó adottságokkal rendelkező, de az asszisztencia területén még nem tapasztalt jelentkezők labdába rúghassanak. Az egyik legfőbb szempont az új kolléga, vagy kolléganő kiválasztásánál, hogy a korábbi tapasztalata majdnem tökéletesen, vagy ha lehet, inkább tökéletesen megfeleljen az új munkakörének. Ez a megközelítés az önéletrajzok szűrését egyszerűbbé teszi - mivel amely pályázónak nincs meg a kellő irányú és idejű tapasztalta, kiesik - ugyanakkor elképzelhető, hogy egy hosszú távon is kiválóan dolgozó, lojális, és minden fenti tulajdonsággal rendelkező munkatárs esik el így annak lehetőségétől, hogy bizonyítson.

A kiválasztás dilemmái

A fenti problémák ismeretében, összefoglalva a következő megoldandó problémákkal szembesül a toborzás-kiválasztást végző szakember:

- nagy mennyiségű önéletrajz beérkezése
- az interjúk lebonyolítása
- a kiválasztási folyamat elhúzódása.

A kötetlen interjút követően nehezebb a jelentkezők összehasonlítása, a strukturált interjúnak azonban meg van az a veszélye, hogy bármilyen trükkös kérdéseket eszeljen is ki a kérdező, minden jelentkezőtől hasonló válaszokat kap. A szituációk elmeséltetése sem működik minden jelölt esetében megfelelően.

Mindezek ismeretében hasznos végiggondolni a toborzás elindításakor, mely szempontok a legfontosabbak, és milyen elv mentén kívánjuk lebonyolítani a kiválasztást. A tapasztalat a fontosabb, vagy a rátermettség?

Verseny az idővel

Amennyiben úgy érezzük, a megfelelő tapasztalat a garancia arra, hogy az új munkatárs a legkevesebb idő alatt munkába álljon, a folyamat egyszerűbb, bár nem biztos, hogy rövidebb. Már az önéletrajzok előszűrésénél felmerül a probléma, hogy nagy mennyiségű pályázatot kell áttekinteni, amely pályázatoknak csak kis része releváns olyan értelemben, hogy az álláskereső tapasztalata és képzettsége minden kritériumnak megfelel.

A rostán fennmaradt - már lényegesen kevesebb - pályázó telefonos előszűrése szintén fontos momentum. Hiszen a munkavégzés helyszíne, a cég jellege, a munka jellege és a fizetés mértéke mind olyan szempontok, amelyekkel kapcsolatban az álláskeresők nehezebben kötnek kompromisszumot. Így mindkét félnek van lehetősége visszakozni, és nem pazarolni időt olyan találkozóra, amely már eleve sikertelenségre van predesztinálva.

Számolni kell azzal, hogy a tapasztalt és jó nyelvtudással rendelkező álláskeresők hamar találnak munkahelyet, így a leegyeztetett interjúk sem valósulnak meg minden esetben. Így, ha ezt az utat követjük, számíthatunk arra, hogy a kevesebb leszervezett és még kevesebb megvalósult interjú miatt a kiválasztás elhúzódhat.

A másik lehetőség, miszerint a rátermettség kiderítése a cél, több előkészületet vesz igénybe, és költségesebb, ugyanakkor könnyebben jósolható a folyamat időtartama. Ebben az esetben is nagy mennyiségű pályázatot kell áttekinteni, ugyanakkor a szűrésnek nincsenek szigorú szabályai, így a lazább válogatás kevesebb időt vesz igénybe.

Nagyobb cégeknél bevett gyakorlat az AC és DC rendszerek használata, de kisebb cégek, időráfordítással kidolgozhatnak egy saját, (nyelvi, számítógépes, és egyéb) kompetencia- és személyiség tesztsort is, amely akár "mini Assessment Centerként" működhet. Beleépíthetnek meglévő módszereket (pl.: Irattárca gyakorlat), ugyanakkor kreativitással és a vezetők együttműködésével saját gyakorlatok is bevezethetők a jelentkezők megfelelő és széleskörű szűrésére.

Ezt követően a teszteken jó eredményt elérő jelöltekkel tartott személyes interjú során az interjúztató olyan álláskeresőkkel ülhet szemben, akik képességeiket illetően nagy valószínűséggel megfelelnek a pozícióra, így valóban csak arra kell koncentrálnia, hogy olyan benyomást tud-e tenni a beszélgetés alatt, hogy leendő munkatársai szívesen fogadják a csapatban.

A folyamat e része kulcsfontosságú a munkaadó és munkavállaló részére is, hiszen egy rossz döntés hiábavaló időpocsékolást jelent mindkettőjük számára, valamint további költségeket a felvételiztető cégnek, és felesleges kudarcélményt a jelentkező számára.

Így a szubjektív szempontokat ebben az esetben nem lehet, és nem is kell kivonni a folyamatból. Hiszen a jelentkezők habitusának felméréséhez személyiség tesztek elvégzése nyújthat ugyan támpontot a kiválasztásnál, azonban van egy nagyon fontos tényező, amelyet előzetesen nem mérhetünk semmilyen skálán, és ez az összhang. Összhang vezető és asszisztens között, amely az asszisztens szakértelme mellett garanciát jelenthet a hosszú távú és harmonikus együttműködésre.

László Zsófia HR tanácsadó
Aarenson Consulting

  • 2025.11.25Pannon HR Konferencia Budapest A Pannon HR Konferencia Budapest 2025 a humánerőforrás-szakma egyik kiemelt találkozója, ahol elismert szakértők – Tari Annamária, Molnár Attila, Gácsi Anna, Dr. Sipka Péter és Sipka Bence – osztják meg tapasztalataikat a legaktuálisabb HR-trendekről és kihívásokról. Egy nap, amely inspirációt, tudást és értékes szakmai kapcsolatokat kínál minden HR-szakember számára.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is. info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Jégkorszak a munkaerőpiacon: se elbocsátás, se felvétel, se előléptetés

Mintha jégpáncél borítaná az amerikai munkaerőpiacot: hónapok óta alacsony a toborzás és az elbocsátások száma, a dolgozók pedig úgy érzik,... Teljes cikk

Közel 1000 pályázót hozott be ez a toborzási kampány - esettanulmány

„Százból öt! Te benne vagy?” Ezzel a címmel indított tavaly októberben toborzási kampányt a HungaroControl. A cél legalább 700 jelentkező... Teljes cikk