Tréning, coaching vagy interim?
HR-esként sokszor felmerül a kérdés, hogy megtérül-e egy képzés, kiket küldjünk el rá? Vagy csak jutalom formájában alkalmazzuk-e? Egyáltalán melyik az eredményesebb, a tréning vagy a coaching? És mikor érdemes inkább interim menedzsmentben gondolkodnunk? Cikkünkben az alapvető különbségeket vesszük sorra.
A 90'-es évek végéig a tréning élesen elkülönült, majd a coaching ebben az időszakban indult igen gyors fejlődésnek abból a felismerésből kiindulva, hogy a személyre szabott fejlesztéseknek sokkal nagyobb a hatékonysága. Míg a tréning egyes kompetenciák begyakorlására fókuszál, a coaching személyreszóló választ ad a vezetési és személyiségi kérdésekre.
Mindkettő erősen épít az "itt és most elvére", de az alkalmazott módszertanban döntő különbségek vannak. Érdemes felfigyelni emellett egy egyre inkább tért nyerő speciális ágra is, az interim menedzsment szolgáltatásra, ahol az interimek a 6-8 hónapos szerződéses periódus alatt napi szinten, célirányosan segítik a rájuk bízott csapat fejlődését, rendkívül nagy vezetői tapasztalatukat felhasználva.
Az interim sajátossága ebben a szerepkörben, hogy nem törekszik arra, hogy állandó munkaszerződést kapjon a megbízótól, így az őt követő vezető és csapat felkészítése is rá hárul az adott feladat megoldásán kívül.
A legmérvadóbb különbségeket a tréning és coaching között az alábbi táblázatban foglaltuk össze:
TRÉNING
- Speciális készségek fejlesztése
- Válaszok adása, tudás továbbítása
- Nagyobb célok felé ível, feladata az ehhez szükséges ismeretek átadása
- Máshogy cselekedni
- Meghatározott tematika szerint határozza meg a napirendet
- A résztvevők motivációja változó nagyságú és intenzitású
- Tartalom által vezérelt
- Információt ad, "nyom" a fogadó felé
- A tréner feltételezhetően felkészültebb az adott témából, alárendelt viszony állhat fenn
- A tréner kijavíthatja a résztvevőt
- Magában foglalja az elmondást és utasítást
- A tréner és résztvevő közti kapcsolat nem feltétlenül együttműködő
- Átlagos bizalmat feltételez, esetenként egyirányút
- A tréner a téma szerinti tárgyi tudással kell rendelkezzen, valamint tapasztalattal, hogy azt miként lehet hatékonyan megtanítani
- A tréning célja képességek, módszerek, elméletek, taktikák és stratégiák elsajátítása és begyakorlása
- A tréning a képesség elsajátítására fókuszál, a tréner ezen képesség elsajátítását segíti elő
COACHING
- Tanulás kérdéseken és érdeklődésen keresztül
- Segíteni valakinek, hogy megtalálja a válaszokat
- Konkrét teljesítménycélokra, adott kompetenciák alkalmazására fókuszál
- Máshogy gondolkodni
- A coachee személyes igényei szerint történik
- A coachee maga választja az utat, a motiváció nagy és stabil
- Folyamat által vezérelt
- Információt, válaszokat "húz" ki a coacheeból
- A coach és coachee egyenlő, mellérendelt viszony áll fenn
- A coach segít a coacheenak kijavítania, korrigálnia magát
- Segíti a coacheet, hogy megtalálja a saját további útját
- A coachés coachee közti kapcsolat együttműködő
- Kölcsönösen nagy bizalmat feltételez
- A coach gyakorlati tapasztalattal kell rendelkezzen, hogy végig tudja vezetni a folyamatokon a tanulót, akciótervet tudjon készíteni a cél elérésére, elszámolható legyen a megvalósításért és a célok rendszeres finomhangolásáért
- A coaching célja inspirálni, motiválni és megkönnyíteni a teljesítést vagy a cél megvalósítását
- A coaching alatt a coachee értéket teremt, a coach maga is hozzájárul az értékteremtéshez
A táblázat egyes részeihez felhasznált forrás: http://developcoach.com/
A fenti összehasonlítás mentén elmondhatjuk, hogy a tréning a csoportos helyzetekben rejlő tanulás előnyeit használhatja ki egy esetleges tudáshézag kiegyenlítésében, míg a coaching általában egy az egyben zajlik, és itt fejti ki legnagyobb hatását, ---– tulajdonképpen egy szemléletváltozáson keresztül, amely mélyrehatóan érinti a szervezetet.
A kérdés természetesen mindig a cél. Amennyiben bizonyos speciális ismeretek megszerzése a cél, a legköltséghatékonyabb a tréning. Amennyiben a szemléletmód fejlesztése a cél egy hosszabb távú eredmény érdekében, úgy a coaching a hatékonyabb. Ha egy konkrét, nagy vezetői tapasztalatot igénylő feladat vagy projekt gyors megoldása a cél, amely új lendületet ad a szervezetnek, akkor az interim a jó választás ----– osztotta meg tapasztalatait Steiner László, a Magyar Interim Menedzsment Egyesület elnöke. Ezt a döntést azonban mindig egy átfogó elemzésnek kell megelőznie.
Lukács Áron
Mindkettő erősen épít az "itt és most elvére", de az alkalmazott módszertanban döntő különbségek vannak. Érdemes felfigyelni emellett egy egyre inkább tért nyerő speciális ágra is, az interim menedzsment szolgáltatásra, ahol az interimek a 6-8 hónapos szerződéses periódus alatt napi szinten, célirányosan segítik a rájuk bízott csapat fejlődését, rendkívül nagy vezetői tapasztalatukat felhasználva.
Az interim sajátossága ebben a szerepkörben, hogy nem törekszik arra, hogy állandó munkaszerződést kapjon a megbízótól, így az őt követő vezető és csapat felkészítése is rá hárul az adott feladat megoldásán kívül.
A legmérvadóbb különbségeket a tréning és coaching között az alábbi táblázatban foglaltuk össze:
TRÉNING
- Speciális készségek fejlesztése
- Válaszok adása, tudás továbbítása
- Nagyobb célok felé ível, feladata az ehhez szükséges ismeretek átadása
- Máshogy cselekedni
- Meghatározott tematika szerint határozza meg a napirendet
- A résztvevők motivációja változó nagyságú és intenzitású
- Tartalom által vezérelt
- Információt ad, "nyom" a fogadó felé
- A tréner feltételezhetően felkészültebb az adott témából, alárendelt viszony állhat fenn
- A tréner kijavíthatja a résztvevőt
- Magában foglalja az elmondást és utasítást
- A tréner és résztvevő közti kapcsolat nem feltétlenül együttműködő
- Átlagos bizalmat feltételez, esetenként egyirányút
- A tréner a téma szerinti tárgyi tudással kell rendelkezzen, valamint tapasztalattal, hogy azt miként lehet hatékonyan megtanítani
- A tréning célja képességek, módszerek, elméletek, taktikák és stratégiák elsajátítása és begyakorlása
- A tréning a képesség elsajátítására fókuszál, a tréner ezen képesség elsajátítását segíti elő
COACHING
- Tanulás kérdéseken és érdeklődésen keresztül
- Segíteni valakinek, hogy megtalálja a válaszokat
- Konkrét teljesítménycélokra, adott kompetenciák alkalmazására fókuszál
- Máshogy gondolkodni
- A coachee személyes igényei szerint történik
- A coachee maga választja az utat, a motiváció nagy és stabil
- Folyamat által vezérelt
- Információt, válaszokat "húz" ki a coacheeból
- A coach és coachee egyenlő, mellérendelt viszony áll fenn
- A coach segít a coacheenak kijavítania, korrigálnia magát
- Segíti a coacheet, hogy megtalálja a saját további útját
- A coachés coachee közti kapcsolat együttműködő
- Kölcsönösen nagy bizalmat feltételez
- A coach gyakorlati tapasztalattal kell rendelkezzen, hogy végig tudja vezetni a folyamatokon a tanulót, akciótervet tudjon készíteni a cél elérésére, elszámolható legyen a megvalósításért és a célok rendszeres finomhangolásáért
- A coaching célja inspirálni, motiválni és megkönnyíteni a teljesítést vagy a cél megvalósítását
- A coaching alatt a coachee értéket teremt, a coach maga is hozzájárul az értékteremtéshez
A táblázat egyes részeihez felhasznált forrás: http://developcoach.com/
A fenti összehasonlítás mentén elmondhatjuk, hogy a tréning a csoportos helyzetekben rejlő tanulás előnyeit használhatja ki egy esetleges tudáshézag kiegyenlítésében, míg a coaching általában egy az egyben zajlik, és itt fejti ki legnagyobb hatását, ---– tulajdonképpen egy szemléletváltozáson keresztül, amely mélyrehatóan érinti a szervezetet.
A kérdés természetesen mindig a cél. Amennyiben bizonyos speciális ismeretek megszerzése a cél, a legköltséghatékonyabb a tréning. Amennyiben a szemléletmód fejlesztése a cél egy hosszabb távú eredmény érdekében, úgy a coaching a hatékonyabb. Ha egy konkrét, nagy vezetői tapasztalatot igénylő feladat vagy projekt gyors megoldása a cél, amely új lendületet ad a szervezetnek, akkor az interim a jó választás ----– osztotta meg tapasztalatait Steiner László, a Magyar Interim Menedzsment Egyesület elnöke. Ezt a döntést azonban mindig egy átfogó elemzésnek kell megelőznie.
Lukács Áron
- 2025.10.01HVG Állásbörze 2025 Toborozz országosan 3 nap alatt - online, foglalj virtuális standot!
Részletek
Jegyek
- 2025.10.07Óbudai Egyetem Állásbörze Jöjjön el, legyen kiállító! Kerüljön közvetlen kapcsolatba tehetséges, frissen diplomázó vagy végzős hallgatókkal, akik készen állnak a szakmai pályafutásuk elindítására. Akik naprakészen ismerik a legújabb technológiákat, elméleteket és iparági trendeket.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.14Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Rendezvényről rendezvényre több újítással, színesebb programokkal, felméréssel és számos csatornával is találkozhatnak az érdeklődők.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.21Pannon Állásbörze 2025. A Pannon Állásbörze – ahol a jövő szakemberei és a legjobb munkaadók találkoznak
Részletek
Jegyek
További cikkek
Akár 150 millió forint ingyenpénz: nincs most ennél kedvezőbb képzési pályázat
Negyedik szakaszába lépett a GINOP plusz munkahelyi képzéseket támogató program, amelyben 15 milliárd forintra pályázhatnak a vállalkozások. A... Teljes cikk
Átadták a Szakképzési díjat: itt vannak a győztesek
Kódolás népszerűsítése több generáció körében, étterem és cukrászda működtetése a szakképzésben, társadalmilag hasznos innovációk... Teljes cikk
Kapcsolódó hírek
- Kisebbségi kamuzás és egy nap alatt lezavart tréning - vádat emelt az ügyészség 3 hónapja
- "A tréning ma már nem úri hóbort" - Merre tart a magyar tréningpiac 2025-ben? 3 hónapja
- "HR vezetők, figyelem! Így fejlesztheti csapatát célzott, gyakorlatias képzésekkel - díjmentes konzultációval" 3 hónapja
- Ezek a legjobb céges coaching gyakorlatok 4 hónapja
- Itt vannak az Év trénere díj nyertesei 6 hónapja
- Itt a lista, ezek a legnagyobb tréningcégek Magyarországon 6 hónapja
- Felkészülés a jövő kihívásaira: Komplex vállalati képzések a Viapantól 6 hónapja
- Mit tehetnek a cégek a munkahelyi jóllétért? 8 hónapja
- Képezd magad - ne csak az iskolapadban, az üzleti életben is! 8 hónapja
- Nem félnek a trénerek a mesterséges intelligenciától 9 hónapja
- Hogyan érvényesíthető a coaching szemléletű vezetés multinacionális környezetben? 9 hónapja