Újabb krízist hozhat a veszélyhelyzet utáni visszatérés
A járvány felkészületlenül ért bennünket. Felborult az egyensúly életünk minden területén. A veszélyhelyzet után a visszatérés azonban másfajta krízist is hozhat. Mit tehetünk vezetőként és munkavállalóként, hogy elkerülhető legyen mindez? A Doktor24 klinikai szakpszichológusa, Juhász Dániel válaszol.
Bármelyik helyzetet is tapasztalja a munkavállaló, az bizonyos, hogy a járvány után megváltozott munkakörülmények és új szabályozások bevezetése mindannyiunkra hatást gyakorol.
Mindenki másképp csinálja
Ezt a jelenséget nevezhetjük „posztkarantén-stressznek”. Többen félve mennek vissza dolgozni, hiszen úgy érzik, veszélynek teszik ki magukat és szeretteiket. A munkahelyeken a kollégák között jelentős különbségek lehetnek a járványhelyzethez való hozzáállásban. Sokan továbbra is tagadják, hogy a fertőzés ellen tenni kellene, míg mások nagyon óvatosak és minden előírást szigorúan betartanak. Az eltérő hozzáállás szociális szorongáshoz vezethet.
„A stresszre adott válaszunk teljesen egyénfüggő. Mindenki az alkatától, gondolkodásmódjától, tanult mintázataitól függően reagál. Érdemes tudni, hogy a szokatlan helyzet zavarba hozza az embereket, ezért számítsunk rá, hogy az újratalálkozás feszültséget is hozhat életünkbe” - készít fel bennünket Juhász Dániel, a Doktor24 klinikai szakpszichológusa és családterapeuta jelöltje.
„A stressz oldására a megszokott rekreációs tevékenységeken túl nagyon hatékony módszer, ha úgynevezett mentális tréninget folytatunk. A tréning során felkészítjük magunkat a visszatéréssel járó konfliktusok kezelésére. Képzeljük el, milyen lesz újra a munkahelyünkön lenni, hogyan építjük be az óvintézkedéseket a mindennapi munkavégzésünkbe, mit mondunk, ha például valaki megszól minket amiatt, hogy maszkban vagyunk…
Az eltérő hozzáállás a korábbi rossz kollegiális kapcsolatokban további feszültséget okozhat. Jó azonban tudni, hogy az eddig jól működő kapcsolatok - melyekben megvolt a bizalom, az érzelmi biztonság - nagy valószínűséggel töretlenül folytatódnak és ezek igen hatékony védőfaktort jelentenek a stresszel szemben.
A társas kapcsolatok ápolása a stressz elleni védekezés egyik legjobb erőforrása. Azt gondolom, a krízis a negatív hatásai ellenére is összehozhatja az embereket, a közösségben nagyobb lojalitást, együttműködést is eredményezhet” - mondja Juhász Dániel.
Vezetőként - krízisben is
A jelenlegihez hasonló helyzettel eddig nem szembesültek a vezetők sem. Nagy nyomás nehezedik most rájuk, hiszen elvárásokat támasztanak velük szemben nemcsak a szervezeten, hanem a társadalmon belül, sőt globálisan is.
„A krízis után nagyobb fokú rugalmasság szükséges most mind a munkavállaló, mind a munkáltató oldaláról. A vezetőknek olyan keretrendszert kell kialakítani, amelyben egyértelműek a szabályok, a határok és az elvárások a munkavállalók irányában, de a személyes szabadság is lényeges szempont és a meghatározott kereteken belül fontos hagyni mozgásteret” - tanácsolja Juhász Dániel.
A visszatérés a karanténhoz hasonlóan pszichésen igen megterhelő periódus. A kiszámíthatatlanul ránk tört járvánnyal szemben az újraindulásnak azonban tervezhető elemei is vannak. Vezetőként minél jobban átgondoljuk, mit és hogyan érdemes tenni, mire hogyan fogunk/fognak reagálni, annál több az eszközünk a visszatéréssel járó krízis ellen. A fentiekből következik, hogy a vezetők számára is elengedhetetlen lépés a mentális felkészülés.
A legfontosabb az empátia és az elérhetőség
A menedzserek, HR vezetők felelőssége nemcsak a munkaszervezésben merül ki, hanem fontos feladatuk a vírus elleni védekezés és a pozitív, bizalommal teli légkör megteremtése is. A munkahelyi kapcsolatok fontos szociális kötődést jelentenek, melyek ápolására hangsúlyt kell fektetni.
„A kimondatlan, feltáratlan és kezeletlen problémák könnyen szervezeti regresszióhoz vezetnek, azaz a korábban jól működő csoportokon belül feszültségek, vitás helyzetek alakulhatnak ki. Ezek hatással vannak a csoport motivációjára és hatékonyságára. A felsorolt problémák megelőzése és feloldása a vezetők feladata” - mondja a krízistanácsadásban is jártas pszichológus.
Elengedhetetlen, hogy a munkavállalók tudják, mikor milyen intézkedés várható. Kétirányú kommunikációra van szükség az információhiányból fakadó bizonytalanság, frusztráció és konfliktusok elkerülése érdekében. Felelős vezetőként mondjuk el, melyek a rövid- és hosszútávú tervek, illetve mi az, amire nem tudjuk a választ.
„A bizalmi kapcsolat kialakításának egyik kulcseleme, hogy vezetőként biztosítjuk az elérhetőségünket a munkatársak számára. Másfelől fontos, hogy igyekezzünk más perspektívából tekinteni a munkavállalókra, hiszen nem tudhatjuk, milyen nehézségeken mentek keresztül az elmúlt időszakban.
Elengedhetetlen a támogató légkör megteremtése, hogy a beosztottak tudják, nyitott ajtóval fogadja őket a vezetőjük, amennyiben kérdéseik merültek fel, szeretnének beszélni a vírus okozta változásokról, vagy elmondanák, ha valamivel kapcsolatban úgy érzik, hátrányos helyzetbe kerültek. Vannak, akik élnek a lehetőséggel, míg másoknak maga a gesztus is sokat számít.” - jegyzi meg a pszichológus.
A vírus megváltoztatja a cégek életét is
„A munkaerő, a lojalitás, a rugalmasság és a munkahelyek emberi kapcsolatai felértékelődtek. A munkáltatók olyan helyzetbe kerültek, hogy kérniük kellett a munkavállalóktól: türelmet, szabadságok kivételét, valamint sok helyen fizetéscsökkentésre is sor került a vállalat fenntarthatósága érdekében.
Hosszútávon a munkáltató kompenzálhatja a vírus kapcsán bevezetett kéréseit, így meghálálja a munkavállaló bizalmát. A megfelelő intézkedések és az empatikus vezetői hozzáállás pedig még jobban összekovácsolhatja a csapatot” - osztotta meg tapasztalatait Juhász Dániel, aki szerint egy cég akkor tud hosszútávon hatékony és virágzó lenni (nem csak gazdasági értelemben véve), ha az emberek jól érzik ott magukat.
Ahogy láthatjuk, a krízis a munkahelyi kötődéseket is próbára teszi. A szakember tapasztalatai szerint ilyen helyzetben érdemes plusz időt és energiát fordítani a kapcsolatok rendezésére. Ehhez mind a munkavállalók, mind a menedzserek, HR-vezetők munkájára szükség van.
A legnagyobb támaszt a munkatársak egymásban és a vezetőikben találhatják meg, ezért érdemes odafigyelnünk munkahelyi kapcsolataink ápolására is. Egymást segítve erősebben jöhetünk ki a válságból és közös munkával talán az egyensúlyi állapot is hamarabb visszaállítható.
- 2024.09.26recruiTECH BLUE konferencia A BLUE konferencia azoknak a kékgalléros toborzásban és foglalkoztatásban érintett HR vezetőknek, toborzási szakembereknek szól, akik napi szinten küzdenek a céljaikért a munkaerőpiacon. Gyere el és tanuljuk, fejlődjünk közösen! Részletek Jegyek
- 2024.10.02Tréning Kerekasztal Konferencia 2024. A 2024-es, őszi Tréning Kerekasztal Konferenciánk célja, hogy a résztvevők sokféle megközelítést kapjanak arról, a technológia hogyan épülhet be a tréningek világába. Részletek Jegyek
- 2024.10.02A duális képzés kihívásai a HR területen ingyenes webinárium A webinárium útmutatást, olyan gyakorlati megoldásokat, hasznos tippeket ad, amivel hatékonyan kezelheti a duális képzés HR kihívásait, miközben maximálisan kihasználja a rendszer nyújtotta előnyöket. Részletek Jegyek
- 2024.11.13Mérlegen a hibrid munkavégzés - Trendek és vállalati jó gyakorlatok a távmunka új korszakában Az esemény célja, hogy összehozza a különböző iparágak vezetőit, legjobb vállalati gyakorlatait, hogy megosszák gondolataikat és megvitassák a rugalmas foglalkoztatás jövőjét és annak vállalati kultúrákra gyakorolt hatásait, úgy mint a távmunka transzformációja, új innovációk és a mesterséges intelligencia hatásai, munkavállalói preferenciák, jogi megoldások, hatékonysági kérdések távolról, valamint vezetői kihívások és vállalati stratégiák a hibrid munka világában. Részletek Jegyek
A távmunka miatt sokaknak egyre nehezebb elválasztani egymástól a munkát és az otthoni életet. Teljes cikk
Japánban a munkaidő lejártával hazamenni vagy szabadságot kérni alapvetően cikinek számít. A felmondás benyújtása pedig a tiszteletlenség végső... Teljes cikk
A 20. század egyik nagy társadalmi előrelépése az volt, hogy nőtt azon munkásosztálybeli családok száma, akik megengedhetik maguknak a nyaralást,... Teljes cikk
- Kortárs bántalmazás, bullying és elvárások szorításában - 2000 gyerek tartozik hozzá: Karikó Rita iskolapszichológus egy napja 7 hónapja
- Lemondott a svéd ruházati cég vezérigazgatója 8 hónapja
- A COVID-19 jelentős veszteségeket okozhat a cégeknek, amelyek azonban elkerülhetőek vagy csökkenthetőek lehetnek 11 hónapja
- Kikelt a vendégmunkások és az akkugyárak ellen a Jobbik 1 éve
- Magyar szakember kapott helyet a Schneider Electric régiós vezetésében 1 éve
- Az Accor kinevezte az idén nyíló első magyarországi Tribe hotel igazgatóját 1 éve
- Verte, éheztette, embertelen körülmények között tartotta idős juhászait 1 éve
- Új elnök a magyar Telekomnál 1 éve
- A vezetők több mint fele kiégettnek érzi magát - de mi lehet az ellenszer? 1 éve
- Szigorításokat szorgalmaz a bérmunkás-import ellen a Jobbik 1 éve
- Felmérés: alapelvárás lett a rugalmas munkaidő, sokakat frusztrál a munkahelyi technika minősége 1 éve