Megjelent: 6 éve

Vetélytársa akadt a magyar szolgáltató központoknak

Magyarországon mintegy 30 nagy, hagyományos értelemben vett szolgáltató központ működik, ezek közül 24 válaszolt a kérdésekre - mondta el a HOA keddi budapesti sajtótájékoztatóján az idén először elvégzett kutatás eredményeit ismertetve Pintér Mónika, a szövetség elnökségi tagja, a felmérés vezetője.

Az SSC-ket (Shared Service Center) általában multinacionális cégek működtetik, lényegük, hogy egyes vállalaton belüli tevékenységeket összehangolnak és földrajzilag is egy helyre gyűjtenek, egy központból szolgálva ki a több országban lévő leányvállalatokat.

A 24 szolgáltató központ hét iparágban működik, a legtöbben a szolgáltatás, az ipari termelés és a telekommunikáció területén. Hét nagyvárosban 14 ezer embert alkalmaznak, nyelveket beszélő, többnyire diplomás, magasan képzett szakembereket.
A felmérés szerint a magyarországi szolgáltató központok alkalmazottainak 83 százaléka a fővárosban dolgozik, emellett Debrecen és Székesfehérvár a két legjelentősebb vidéki helyszín. A válaszokból kiderült az is, hogy az SSC-k 42 százaléka a működéséhez egyáltalán nem vesz igénybe hazai alvállalkozót vagy beszállítót. Amennyiben mégis, akkor leggyakrabban HR, pénzügyi és az IT-szolgáltatásokat. A szolgáltató központoknak csak mintegy fele élt valamilyen támogatási lehetőséggel, amelyet jellemzően a magyar államtól vagy uniós forrásokból kaptak.


A válaszadók magyarországi működésük legnagyobb kockázatai közé egyebek mellett a munkaerő fluktuációját, az elérhető beszélt nyelveket és a megfelelő szakértelmet sorolták. Mivel az SSC-k szolgáltatásaikat offshore nyújtják, a válaszadók 38 százaléka tart az országkockázattól.

A sajtótájékoztatón elhangzott az is: az ágazat dinamikusan növekszik. A 2004-2007-es években tapasztalt hullámmal szemben azonban az utóbbi években új szolgáltató központok alig települnek Magyarországra, többen választják Lengyelországot, amely a legfőbb piaci vetélytárs a régióban - írja az MTI.

Lépéskényszerben a magyar szolgáltató központok

Egy másik felmérés szerint is gyökeres átalakulás zajlik a szolgáltató központok piacán, a cégek szolgáltatásainak köre és minősége is gyorsan változik, a szervezetek minden korábbinál nagyobb mértékben globalizálódnak – mutat rá az EY iparági elemzéséről szóló, lapunkhoz eljuttatott sajtóközlemény.

A tanácsadó cég szerint egyre összetettebb igényekhez kell alkalmazkodniuk a szektorban működő cégeknek. "A Magyarországon működő központok is lépéskényszerben vannak, ha nem kezdenek bele időben az átalakításba, nemcsak egy-egy cég magyarországi jövője kerülhet veszélybe, de az egész iparág hazai sorsa is megpecsételődhet." – véli Seregdy Tamás, a felmérést végző cég egyik vezetője.

2010-ben kezdődött a jelenleg is tartó átalakulási folyamat az SSC-k piacán, amikor az úgynevezett első generációs, vagyis csak egy-egy funkciót ellátó központok aránya csökkenni kezdett. Helyüket a többfunkciós, második generációs és multifunkcionális globális üzleti központok vették át – mutat rá a közlemény.
Az elemzés szerint a közép- és hosszútávú siker érdekében a szolgáltató központoknak hat fontos területre kell koncentrálniuk.

  • Egyrészt határozott és erős vezetésre van szükség annak érdekében, hogy a szükséges egységesítési és integrációs folyamatok sikeresek legyenek, valamint minél kevesebb cégen belüli vita alakuljon ki a felelősségi és költségvetési területek körül.

  • A vezetőségnek fel kell készülnie arra is, hogy egyrészt bővítsék a szolgáltatásaik körét, másrészt magasabb hozzáadott értékű munkára rendezkedjenek be. A különböző szolgáltatási területek egy, világméretű központba való integrálásával nemcsak a párhuzamosságok megszüntetésére, de az egyedi szakterületek erősítésére is lehetőség van.

  • A folyamatban fontos szem előtt tartani, hogy a szolgáltató központoknak sem kell mindent házon belül megoldaniuk, ezeknek a cégeknek is érdemes egyes feladataikat kiszervezniük.

  • Az átalakulás során kiemelt kérdés, hogy egyetlen globális központot hoznak-e létre a vállalatok, vagy szem előtt tartva például a nyelvi és időzónabeli eltéréseket, több helyszínről szolgálják ki a megrendelők igényeit. A mérlegelés során fontos szempont, hogy a túl sok lokáció alááshatja az egységesítési és költségcsökkentési törekvéseket.

  • Fontos szempont a teljesítmény mérése és értékelése, hogy a globálissá váló szervezetek visszajelzést kapjanak arról, a terveknek megfelelően zajlik-e az átalakulás.


  • A HR Portal legjobb írásai minden nap a LinkedInen!
    A HR Portal ezentúl a LinkedInen is megosztja legjobb írásait. Kövesse céges oldalunkon keresztül a HR szakma legújabb trendjeit, és a munka világának legfrissebb híreit.
    • 2019.11.14recruiTECH BLUE Fizikai munkaerő toborzás – van új a nap alatt? Szerintünk igen! recruiTECH BLUE | 2019. november 14-én a kékgalléros toborzásra koncentrálva, még lazy bird áron Részletek Jegyek
    • 2019.11.15Hogyan változnak a nyugdíjszabályok 2020-ban? Mikor jobb nyugdíjba vonulni a nyugdíj összege szempontjából. Még az idén, vagy inkább jövőre? Ki vonulhat nyugdíjba jövőre, mit jelent a munkáltató számára, ha a munkatárs nyugdíjra jogosulttá válik? Nyugdíj mellett hogyan dolgozhatunk? Mit jelent a munkáltató számára, ha nyugdíjas munkavállalót foglalkoztat? Részletek Jegyek
    • 2019.12.05Adatvédelmi Tisztviselő /DPO Képzés – Dr. Kulcsár Zoltánnal /12. 05-06./ Az adatvédelmi tisztviselő képzés célja, hogy a résztvevők pontosan megismerjék az adatkezelők adatvédelmi kötelezettségeit, kialakuljon bennük az a szintű adatvédelmi tudatosság, amely alkalmassá teszi őket a GDPR szerinti adatvédelmi tisztviselői (DPO) feladatok ellátására. Részletek Jegyek
    Follow hrportal_hu on Twitter
    További cikkek
    500 fővel és új irodával indítja az újévet a LogMeIn Magyarországon

    A LogMeIn továbbra is itthon fejleszti legfontosabb távoli elérést, webes kommunikációt és jelszókezelést segítő szoftvereit, ide került a belső... Teljes cikk

    500 munkahelyet teremtett Szegeden a BP Globális Szolgáltató Központ

    Egy évtizede érkezett Magyarországra a BP Globális Szolgáltató Központja, amely budapesti székhelye mellett 2017-ben Szegeden is irodát nyitott. A... Teljes cikk

    Mitől sikeres egy vállalati rendezvény?

    Egy jó rendezvényhelyszín önmagában már kevés a sikerhez. Kreativitás, élmény, törődés, személyre szabottság, ember az emberért - ezek az új... Teljes cikk