Az álláshirdetés esete a csokipapírral
Még mindig a kiválasztási folyamat első lépéseinél járunk a kiválasztási folyamat lépéseiben. Legutóbbi bejegyzésemben írtam arról, mennyire fontos eleme a toborzásnak a munkaköri leírás annak érdekében, hogy jó álláshirdet
Még mindig a kiválasztási folyamat első lépéseinél járunk a kiválasztási folyamat lépéseiben. Legutóbbi bejegyzésemben írtam arról, mennyire fontos eleme a toborzásnak a munkaköri leírás annak érdekében, hogy jó álláshirdetések szülessenek. (Nem véletlenül használtam többes számban - bár szeretünk spórolni a munkával, különböző platformok más-más álláshirdetéseket igényelnek - erről majd máskor.)
A munkaköri leírás és az álláshirdetés olyan, mint egy csokipapír két oldala.
A munkaköri leírás az, ami részletekbe menően tartalmaz minden információt, ami fontos a jogi elvárások, céges policyk szempontjából. Tehát ez lesz a csokipapír hátsó oldala. Nem véletlen, hogy az üzletek polcain nem a hátoldalukkal előre rakják ki a csokikat a vásárlóknak. A csokipapír első oldala az, ami felhívja magára a figyelmet, ez kelti fel a vásárlók figyelmét, ahogy az álláshirdetésünknek is az a célja, hogy felkeltse az álláskeresők figyelmét.
A figyelemfelkeltés mellett fontos ugyanakkor, hogy hiteles képet kommunikáljunk magunkról. Nézzünk egy egyszerű csokis példát:
Tegyük fel, hogy van egy étcsokoládénk magas kakaótartalommal, egy jól ismert, a fogyasztók széles csoportját megcélzó márkától. Ismerjük az értékeit - hazai márka, sokaknak az étcsoki az igazi csokoládé, megfizethető áron van.
Itt egy csomagolás, amiről pontosan azt tudjuk meg, hogy csokoládé. Nem tudjuk a márkáját, hogy milyen az íze, mitől lesz egyedi. Nem tudom, hogy szeretem-e, mert van olyan csoki, amit szeretek, van olyan, amit nem. Egy nagyon általános álláshirdetés éppen azért nem lesz sikeres, mert nem tudja megkülönböztetni magát a többitől, és nem tudja szegmentálni az álláshirdetés célcsoportját.
Ezzel szemben itt van egy másik csokoládé - karamellás tejcsokoládé. Az egyik kedvencem. Biztos sokan így vannak vele, ezért vonzó lesz a vásárlók számára. Azonban, ha kicsomagolva egy étcsokit találok benne, csalódni fogok, mert nem erre számítottam. Az álláshirdetéseket sem érdemes "túlpozicionálni", nem érdemes többnek eladni egy pozíciót, mint ami, mert csalódás lesz a vége. Szerencsés esetben ez a csalódás már egy következő kiválasztási lépésben kiderül (pl. az interjú során), és csak egy rossz interjúélmény marad mind a jelentkezőnek, mind az interjúztatónak, szerencsétlen esetben a próbaidő alatt derül ki, és akár az összes eddigi erőfeszítésünk kárba vész, újra kell kezdenünk a kiválasztást.
Milyen tehát a jó csokipapír álláshirdetés?
- egyedi;
- figyelemfelkeltő;
- brandingelt;
- tartalmazza a legfontosabb tulajdonságait a csokinak (meghirdetett pozíciónak);
- igazodik az aktuális fogyasztói (álláskeresői) trendekhez;
- nem próbálja magát másnak eladni, mint ami.
Legközelebb két esettanulmánnyal jelentkezem.