Hogyan osszunk meg álláshirdetést a Facebookon?
Múlt heti bejegyzésemben, amiben a jó álláshirdetést a csokipapír első oldalához hasonlítottam, azt ígértem, hogy esettanulmány keretében konkrét példákkal jövök posting témában. Említést tettem arról is, hogy mennyire fonto
Múlt heti bejegyzésemben, amiben a jó álláshirdetést a csokipapír első oldalához hasonlítottam, azt ígértem, hogy esettanulmány keretében konkrét példákkal jövök posting témában. Említést tettem arról is, hogy mennyire fontos egy jó munkaköri leírás ahhoz, hogy megfelelő álláshirdetések születhessenek. Nem véletlen a többesszám! Ugyan nem született még bejegyzés sem az úgynevezett intake session tartalmáról, sem a különböző toborzási csatornákról, abban a szakmabeliek nagy része egyet fog érteni velem, hogy a Facebook és általában a social média külön toborzási csatornaként nőtte ki magát. A Facebookon a következő módokon tudunk hirdetni. (Figyelem! A hirdetés ebben az esetben az, amikor valamilyen formában kirakunk egy posztot, és ülünk a babérjainkon, és várjuk, hogy ránk írjanak a jelentkezők. A Facebook használható közvetlen jelölt-megkeresésre is. Ebben a bejegyzésben csak a hirdetésről lesz szó.)
- Kirakunk egy posztot a saját oldalunkra, esetleg a céges Facebook oldalra, kérjük az ismerőseinket, hogy osszák meg, és reménykedünk a csodában. Szó szerint a csodában:)
- Facebook oldalakról (úgy lehet felismerni, hogy like-olni lehet magát az oldalt, és jellemzően csak az oldal tulajdonosa tud posztolni), meg tudunk hirdetni pozíciókat, amikor a poszt aljára bekerül egy "Jelentkezés" vagy "Apply Now" akciógomb, és a hirdetésünk listázva lesz a https://www.facebook.com/jobs oldalon
- Szponzorált tartalomként jelentetjük meg a hirdetésünket, így be tudunk állítani célcsoportot (életkor - diszkrimináció?- , lakhely, érdeklődési kör alapján), és ennek a körnek a hírfolyamán fog megjelenni (feltéve, hogy elég sok pénzt szánunk marketingre).
- Facebook csoportokban (úgy lehet őket felismerni, hogy csatlakozni kell hozzájuk, és ha az admin másként nem állítja be, minden csoporttag meg tud osztani tartalmat) tudjuk közzétenni őket. Ezeknek a csoportoknak nagyon nagy előnye, hogy általában jól specifikáltak, konkrét érdeklődési kör, végzettségnek megfelelőek, és a toborzó kollégákon kívül a többi tag kifejezetten álláskeresési célból csatlakozik.
Szeretném hangsúlyozni, hogy a különböző típusú megosztások, sőt, sokszor a Facebook csoport jellege, célcsoportja, más-más posztot igényel, ami egy-egy újabb hirdetést jelent a gyakorlatban. Személy szerint nekem a legjobb tapasztalatom a csoportokban való megosztásokkal van, ezért ilyen példákat fogok Nektek mutatni. Esettanulmány #1: Ahogyan sokak első Facebook hirdetése kinéz: Ami jól sikerült ebben a hirdetésben:
- a képen ugyan nem látszik, de egy kifejezetten toborzás/recruitment területen dolgozók számára létrehozott csoportba került be;
- meg van adva egy e-mail cím, amin fel lehet venni a hirdetővel a kapcsolatot;
- tiszta a lokáció - Budapest; és a célcsoport érteni fogja azt is, hogy mivel jár az SSC toborzás.
Kihagyott lehetőségek:
- Nem derül ki a posztból, hogy miért vonzó ez az lehetőség, miért más, mint bármelyik más budapesti SSC toborzói állás;
- Kicsit hanyag megoldás egy linket megosztani ahelyett, hogy kicsit hosszabb, de lényegretörő és vonzó leírást készítettünk volna (és jellemzően kevesebben veszik a fáradtságot az ilyen átkattintós megoldások után menni)
- Nincs szegmentálva senioritás szerint, nem igazán derül ki, hogy kinek szól a lehetőség
- Nincsenek hashtagek (#) vagy kiemelések, amik vezetnék a szemet;
- Ez inkább IT probléma, a weboldalról behúzott logo nem méreteződik bele a Facebook mezőbe megfelelően, ezért a logo két oldal lelóg.
Összességében ez egy jó vonalon elindult Facebook bejegyzés egy jól megválasztott és célzott csoportban, amin ugyanakkor látszik, hogy kb. 3 percet tudott rászánni a feladója. Esettanulmány #2: Ahogy sokan csak szeretnének Facebook hirdetést írni: Ami jól sikerült ebben a hirdetésben:
- gyakorlatilag már a hashtag-ekből megtudjuk a legfontosabb információkat - terület, cégnév, lokáció
- a képről itt sem derül ki, egy olyan csoportban jelent meg a poszt, ahol elsősorban kisgyerekes anyukák vannak, akik rugalmasan végezhető vagy részmunkaidős pozíciókat keresnek;
- folyamatosan visszatérnek a közönséghez szóló kulcsszavak: családbarát, részmunkaidő, minőségbiztosítás
- az első sor megszólítja a csoporttagokat: családbarát, részmunkaidő hívószavak;
- a csoportban szereplők szükségleteivel összhangban lévő értékek jelennek meg felsorolásszerűen: részmunkaidőben is végezhető, van céges ovi és bölcsi;
- remekül használja a poszt szerzője a Facebook nyújtotta emojikat - nem túl sok, nem idegesítő, mindnek van funkciója;
- a képes (és videós) posztok sokkal jobban megragadják a figyelmet, ezt remekül kihasználta a szerző;
- pacsi a rövidített linkért, funkciótlan, amikor sorokon keresztül csak a linket látjuk.
Kihagyott lehetőségek:
- érdemes lett volna egy e-mail címet is megadni, vagy bíztatni az érdeklődőket, hogy kérdés esetén privát üzenetben tudnak érdeklődni;
- egy sorral többet érdemes lett volna megosztani a pozíció szakmai tartalmáról;
- számomra a kép csak részben tükrözi az egyébként szuper leírást - pont a többször megfogalmazott családbarát értékrend megjelenése hiányzik, így kicsit disszonens a kép a szöveghez*
*a kép mindig egy problémás pont, mert nem jogtiszta képet használni megkérdőjelezhető, a legtöbb recruitment csapatnak nincs saját büdzséje stock fotókra, minden létező pozícióhoz profin befotózni saját képet (1) borzasztóan időigényes (2) nagyon drága Összességében: ebből a posztból érdemes tanulni, átlátható, értékeket kommunikál, jól lövi be a célcsoportot, a célcsoportnak megfelelően kommunikál. Az is látszik, hogy időt és energiát szántak ennek a bejegyzésnek a megírására. Egy ilyen poszt elkészítése, akár 1 órát is igénybe vehet (minél nagyobb a gyakorlatod, annál gyorsabban megy). A legnagyobb értéke, hogy a megfelelő platformon szólítja meg a célcsoportot, egy nekik szánt üzenettel. Egy vegyészmérnök csoportban ugyanez a poszt megosztva, kevésbé lett volna ütőképes. Összefoglalva : Érdemes a hirdetési csatornára optimalizált hirdetéssel kijönni, több toborzási csatorna esetén több hirdetésverzió lesz szükséges. Facebook hirdetések esetén (1) a képes, videós tartalmakon lassabban pörgetnek át a felhasználók, ezáltal valószínűbb, hogy beleolvasnak (2) a hashtagek vezetik a szemet, érdemes a főbb információkat azokkal közölni (3) érdemesebb a posztot magát hirdetésként kezelni ahelyett, hogy egy külső linket osztanánk meg.