logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Archívum
mobile logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
publikálva: 2025.12.09 - 10 órája
leitnerleitner

A bérlő számára kedvező irodabérleti szerződés fő szempontjai

Az irodahelyiségek bérlése a legtöbb vállalkozásnál a kiadások jelentős hányadát teszi ki. Ennek ellenére sok bérlő kevesebb energiát fordít arra, hogy a bérleti konstrukcióval járó költségeket átláthatóvá tegye, illetve hogy azokat kedvező szerződéses feltételek kialkudásával mérsékelje. Cikkünkben összegyűjtjük az irodabérléshez kapcsolódó díjtételeket és kiadásokat, valamint gyakorlati tanácsokkal támogatjuk a bérlőket.

A bérleti díj mint meghatározó költségelem

A bérleti megállapodások általában határozott időtartamra születnek, és a bérlő jellemzően nem léphet vissza egyoldalúan a szerződésből annak lejárata előtt. Ez azt jelenti, hogy a szerződés aláírásakor a teljes futamidőre eső bérleti díjak és járulékos kiadások vállalásra kerülnek, ami a vállalkozás pénzáramlására is komoly hatással lehet. Emiatt célszerű a kiválasztott iroda minden kapcsolódó költségét ilyen szempontból is megvizsgálni.

Nemcsak a díjak, hanem a kapcsolódó feltételek is lényegesek

A havi vagy negyedéves fizetési kötelezettség rendszerint jóval több tételből áll, mint a bérleti díj önmagában. Mielőtt szerződést kötünk, érdemes pontosan feltárni minden olyan költségelemet, amely a bérlőt terhelheti, és a döntést ezek teljes összessége alapján meghozni. A bérleti díjon túl felmerülhetnek kialakítási költségek, üzemeltetési díjak, rezsiterhek, esetenként óvadék vagy garanciák formájában biztosítékot is kell adni, továbbá számolni kell a bérlői biztosítás díjával is.

Előre tisztázandó kérdések, amelyeknek a szerződésben is egyértelműen szerepelniük kell:

  • ki viseli a bérlemény kialakításának költségeit,
  • jár-e bérleti díjkedvezmény, és vis maior esetén hogyan alakul a fizetési kötelezettség,
  • pontosan mit tartalmaz az üzemeltetési díj,
  • mely költségek nem tartoznak az üzemeltetési díj körébe,
  • milyen biztosítékok szükségesek (óvadék, bankgarancia, vállalati garancia),
  • milyen biztosításokat (vagyon- és felelősségbiztosítás) kell megkötni,
  • milyen feltételek mellett lehet megszüntetni a szerződést, vannak-e visszaadási, bővítési vagy hosszabbítási opciók,
  • milyen módon történhet a felmondás,
  • tartalmaz-e a szerződés tulajdonosváltásra vonatkozó (change of control) kikötéseket,
  • milyen módosításokat végezhet a bérlő a helyiségen,
  • engedélyezett-e az al-bérbeadás,
  • elhelyezhető-e céglogó az épületen.

A felsorolt elemek többsége egyértelmű, de van néhány pont, amelyet különös körültekintéssel célszerű kezelni. Elsőként fontos, hogy a szerződésben egyértelműen rögzítsük az opciók – például hosszabbítás, területbővítés – pontos gyakorlási feltételeit, mivel ezek tudatos használata segítheti a vállalkozás növekedését vagy költségeinek optimalizálását. Továbbá nem javasolt a bérbeadó felelősségének olyan mértékű korlátozását elfogadni, amely túlmutat a jogszabályokon. A felmondás szabályainál érdemes többlépcsős felmondási rendszert kérni, hogy a bérlőnek legyen lehetősége a problémák időbeni orvoslására. Ha lehetőség van rá, kerüljük a change of control kikötéseket, amelyek a vállalkozás tulajdonosi szerkezetének változása esetén okozhatnak nehézséget.

Az üzemeltetési díj tartalmát is pontosítsuk: milyen szolgáltatásokat foglal magában, hogyan történik az elszámolás, illetve milyen feltételek mellett és milyen mértékben emelhető egyoldalúan.

Ha a vállalkozás működéséhez valamilyen engedély szükséges – például hangos tevékenység vagy nagy ügyfélforgalom miatt –, erről célszerű előre tájékoztatni a bérbeadót, és ellenőrizni, hogy az ingatlan használata megfelel-e az előírásoknak. A szükséges engedélyeket érdemes még beköltözés előtt beszerezni.

Bérlőbarát tendenciák az irodapiacon

Jelenleg sok helyen jellemző az átlagosnál alacsonyabb kihasználtság, ami jó lehetőséget kínál kedvezőbb feltételek elérésére vagy a meglévő szerződések újratárgyalására. Emiatt a bérbeadók gyakrabban nyitottak kisebb alapterületű helyiségek vagy rövidebb időtartamú, rugalmasabb konstrukciók biztosítására.

Előtérbe kerülhetnek azok az irodaházak, amelyek nagyobb közösségi tereket kínálnak, mivel ezekkel csökkenthető a ténylegesen bérelt terület. Ez ugyan mérsékelheti a bérleti díjat, ugyanakkor az üzemeltetési költséget emelheti. A szolgáltatott irodák és a co-working terek a hagyományos irodabérlésnél jóval rugalmasabbak és teljes körű szolgáltatást nyújtanak, viszont általában magasabb díjjal járnak. Érdemes mérlegelni, hogy az adott vállalkozás számára melyik konstrukció előnyösebb.

A modern, fenntartható irodaházak szerepe is egyre hangsúlyosabb: egyrészt az alacsonyabb energiafelhasználás miatt, másrészt a környezettudatos működés sok vállalkozás számára önálló szempont. Nem meglepő, hogy nő az irodaház-minősítések jelentősége, és a befektetők is előnyben részesítik a tanúsítással rendelkező épületeket, különösen az ESG követelmények miatt. Érdemes tehát rákérdezni az épület üzemeltetésének tudatosságára, a fogyasztásmérés pontosságára és arra, hogy ennek eredményeként alacsonyabbak-e és kiszámíthatóbbak-e a költségek.

Címkék:
fenntarthatóság rezsiköltségek irodabérlés üzemeltetési költségek irodaház LeitnerLaw bérleti szerződés Dr. Rippel-Szabó Péter bérleti díj irodabérlés költségei épületmenedzsment
leitnerleitner

A LeitnerLeitner Közép-Európa egyik legjelentősebb adótanácsadó, könyvelő és könyvvizsgáló vállalatcsoportja. Tizenhárom országban működik irodánk, központunk Ausztriában van, kollégáink magyar, angol, német nyelven adnak tanácsot adózással, bérszámfejtéssel, társadalombiztosítással kapcsolatos kérdésekben. Az expatok, a kiküldetések, a határon átnyúló foglalkoztatás szakértői vagyunk.

A szerző összes bejegyzése
Bejegyzések, amik még érdekelhetnek
2025-12-09 08:08:15
Melyek a munkáltató kötelezettségei munkabaleset esetén?
2025-12-07 20:45:55
Az ösztönzők és szankciók karácsonykor is működnek?
2025-12-05 06:03:15
Mentális jól-lét a gyakorlatban - összefoglaló [ ► Videó ]
Adózásról érthetően

A LeitnerLeitner Közép-Európa egyik legjelentősebb adótanácsadó, könyvelő és könyvvizsgáló vállalatcsoportja. E blogunkban elsősorban a foglalkoztatáshoz kapcsolódó adózási, társadalombiztosítási kérdésekkel, az ösztönzők adózási hátterével foglalkozunk. Mivel a kiküldetések, a határon átnyúló foglalkoztatás szakértői vagyunk, ezért ennek aktuális kérdéseit is igyekszünk kimerítően bemutatni.

A blog összes bejegyzése
Hirdetés
A szerkesztő ajánlja
  • 2024-04-02 16:03:10 | Kaló István

    Informatikusok Magyarországon: Alkalmazott vagy Vállalkozó? - Fókuszban az IT Contracting

Cimkefelhő
hr coaching álláskeresés karrier e-learning vezetés motiváció munkavállaló állásinterjú vezető munkáltató toborzas Kocsis és Szabó Ügyvédi Iroda állás elearning Scotwork tárgyalás Munka Törvénykönyve önéletrajz tárgyalástechnika stressz képzés munka coach Linkedin Dr. Kocsis Ildikó felmondás scotwork vezetőfejlesztés kiválasztás szervezetfejlesztés tippek változás érthető jog tanulás önismeret szabadság online tanulás profitárgyaló siker tárgyalásikészség-fejlesztás
Widget Image

Főszerkesztő: Karácsony Zoltán

E-mail : zoltan.karacsony kukac hrportal.hu

Felelős kiadó: Markovics András

A HR Blog.hu kiadója a HR Portal.hu

A szerkesztőség címe: 1135 Budapest, Petneházy u. 55. I./7.

Telefon: +36 (1) 781 75 96

Gépház

Blogger bejelentkezés

Blogger regisztráció

Adatvédelem

Kiadónk további kiadványai

hrportal.hu

munkaugyi.hu

hrclub.hu

allasportal.hu

edenkert.hu

haziallat.hu