Globális mobilitás: mit jelent a világpolgárság az adózásban

Mégha több különböző államból is vannak bevételei, befektetései, vagy világpolgárként utazgat, és távolról dolgozik, akkor sem szabad elfeledkeznie az adózásról! Ahogy azok sincsenek könnyű helyzetben, akik vállalkozásukban külföldieket foglalkoztatnak, vagy nemzetközi kiküldetésbe küldik magyar alkalmazottaikat.
Az ilyen helyzetekben érdemes global mobility szakemberhez fordulni, és vele együtt meghatározni a nehezen eldöntendő kérdéseket:
- Hol van a szóban forgó személyek adóügyi illetősége? Ha Magyarországon, akkor
- milyen formában működjenek?
- hol kell adózniuk bevételeik után?
- hol lesznek biztosítottak?
- ha van jelentős befektetésük, ingatlanjaik külföldön, akkor hogyan adóznak itthon és a forrásállamban ezek után?
Ma már egyre gyakrabban találkozunk ilyen kérdésekkel. A nemzetközi befektetésekkel rendelkező magánszemélyek is tudják, hogy adózniuk kell külföldi befektetéseik után is, ráadásul ez egyáltalán nem egyszerű. A LeitnerLeitner Global Mobility Üzletágánál választ kaphatnak kérdéseikre.
Nemcsak a magánemberek élete, de a vállalkozások működése is átnyúlhat az országhatárokon. Ilyenkor a személyi jövedelemadózás mellett társasági adóval, transzferárazással kapcsolatos és munkajogi, számviteli kérdések is felmerülnek.
Például ha külföldi cégek vesznek részt magyarországi projektekben, és munkavállalóik több különböző országból érkeznek, már a projekt kezdetekor végig kell gondolni ezeket a kérdéseket, de évzáráskor is érdemes még egyszer felülvizsgálni a korábbi döntéseket. A foglalkoztatással és személyi jövedelemadózással kapcsolatos kérdéseket a global mobility szakértők tudják megválaszolni. Felmerül például, hogy szükséges-e tartózkodási, munkavállalási engedély a munkavállalók számára, hogy hol kell a bérek után megfizetni a személyi jövedelemadót és a társadalombiztosítási járulékokat, hogy be kell-e jelenteni a munkavállalókat és a céget a NAV-nál?
Ezek a bonyolult helyzetek azonban gyakran vetnek fel társasági adó, transzferárazás és áfa problémákat is.
- Keletkezik-e a cégnek adójogi és áfa szempontú telephelye Magyarországon?
- Ha igen, hogy szükséges átcsoportosítani a nyereség egy részét ide? Hogyan és milyen mértékben történjen a költségek átszámlázása a telephelyre?
- Ha telephely keletkezik, és a jövőben más projekteket és komolyabb jelenlétet terveznek Magyarországon, akkor kell-e fióktelepet vagy vállalkozást alapítani itthon?
- Vannak-e ezzel kapcsolatos könyvelési kérdések?
A jó tanácsadó komplexen kezeli az ilyen helyzeteket, és a munkavállalók határon átnyúló foglalkoztatásával, a rugalmas, atipikus munkavégzéssel kapcsolatos problémák mellett az összes felmerülő kérdésre felhívja a figyelmet, alternatív megoldásokat vázolva választ keres. Fontos, hogy ne csőlátással, szakbarbárként közelítsünk egy-egy kérdéshez, hogy az ügyfél és a konkrét helyzete álljon a tanácsadó figyelme középpontjában. Szükség esetén a korábban született rossz döntéseket is orvosolni kell, vagy kezelni a már bekövetkezett válsághelyzeteket is.