logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Archívum
mobile logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
publikálva: 2012.11.23 - 13 éve
asystems

A felelősségre vonás elhanyagolásának költségei: Miért megy olyan nehezen a vezetőknek a visszajelzés?

Jön az év vége, a teljesítményértékelések időszaka. Most nem saját tollból származó művel, hanem partnerünk, Rob Kaiser írásával jelentkezünk a témában, útmutatásként. Nevezzen meg bármilyen kvalitást, melyet egy jó veze

Jön az év vége, a teljesítményértékelések időszaka. Most nem saját tollból származó művel, hanem partnerünk, Rob Kaiser írásával jelentkezünk a témában, útmutatásként.

Nevezzen meg bármilyen kvalitást, melyet egy jó vezetőtől elvár: felelősségvállalás, stratégiaalkotás, emberek motiválása, feladatok végrehajtásának felügyelése… Mit gondol, ezek közül melyik az, amelyiket leggyakrabban elhanyagolják vagy elkerülik a vezetők? A teljes kép átlátását? A delegálást? A minden részletre kiterjedő terv megalkotását? Nos, egyik sem jó válasz. Bár számos magas szintű vezető nem fordít ezekre elegendő figyelmet, mégis leggyakrabban a beosztottak számonkérésének felelőssége alól bújnak ki. Nem számít, hogy milyen nagy a teljesítmény elvárás, amikor szemtől szembe az embereknek kell szegezniük az elszámoltató kérdést, a legtöbb vezető hajlamos meghátrálni.

2010-ig 5400 amerikai, európai, latin amerikai és ázsiai magas szintű vezető nyilatkozott arról, hogy hogyan számoltatják el beosztottjaikat. A megkérdezettek 46%-a saját bevallása alapján „túl kevéssé” vonja felelősségre a rosszul teljesítő beosztottjait. Érdekes módon az eredmények egyaránt helytállók, ha a főnökök, ha az azonos szinten dolgozók, vagy ha a beosztottak szemszögéből vizsgáljuk a kérdést. A felelősségre vonástól való idegenkedés még inkább jellemző a C-szintű vezetőkre, mint az alsóbb szintűekre. Ha az eltérő kultúrákat vizsgáljuk, akkor is ugyanarra a megállapításra juthatunk: habár a felelősségre vonás egyes országok esetében elterjedtebb gyakorlat, mint máshol, még így is ez a leginkább elkerült magatartás minden általunk tanulmányozott régióban.

Amikor először tanulmányoztuk ezt a tendenciát, értetlenül álltunk a megállapításaink előtt. A trend mely szerint a vezetők nem számoltatják el beosztottjaikat ellentétes a szeniorvezetők olyan típusú gondolkozásmódjával, miszerint csak az eredmények számítanak. A „Mad Men” epizódjainak ellenére a felsővezetőkről alkotott ilyen jellegű sztereotípia meglehetősen elavult. Abraham Zaleznik több mint 20 éve írt erről a megfoghatatlannak látszó dologról a klasszikusnak mondható „Real Work” című HBR cikkében. Zaleznik szerint az amerikai menedzserek a növekvő népszerűségnek örvendő humán erőforrás iskolák irányzatai által befolyásolva elfordulnak a szervezetek tényleges tevékenységétől – termékek és szolgáltatások kifejlesztése, a piac alakulásának figyelemmel kísérése, vásárlói elégedettség elérése, költségcsökkentés – melyet mi úgy hívunk, hogy „pszichopolitika”. Amire ő utalt az nem más, mint, hogy az amerikai menedzserek az 1980-as években a népszerűségük növelésének megszállottjai lettek. Sokkal jobban érdekelte őket a kemény beszélgetések elkerülése és a kedvező imázs fenntartása annál, hogy „kemény szituációkba keveredjenek”. Mindezek következtében a termelékenység helyett a folyamatok és az eljárások kerültek középpontba. Az arról szóló vitákat és konfliktusokat, hogy mit és hogyan kell csinálni felváltotta az udvariasság és a politikai korrektség álarca.

Véleményünk szerint ez a trend folytatódott, és ha lehet, még jobban felerősödött azáltal, hogy a munkaerő diverzebbé, a munkatársak pedig fiatalabbá váltak. Az elmúlt év során a US News, a Daily Finance és a Forbes blogjai és a New York Times cikkei megkérdőjelezték az Y generáció munkához való általános hozzáállását. A munkaerőpiac legfiatalabb tagjai – különösen Amerikában – védett környezetben nőttek fel, melynek köszönhetően dicséretet és elismerést várnak el és könnyen elégedetlenkednek, vagy felháborodnak, ha azokat nem kapják meg. Ezen túl a kritikus visszajelzésekre sem nyitottak. Nem meglepő, hogy azokban az időkben, amikor a munkatársak megtartása és elkötelezése a legfontosabb a vezetők olyan tanácsokat kapnak, mint „ne legyél nagyon számon kérő a beosztottjaid gyengeségeit illetően, inkább dicsérd meg őket erősségeik miatt”.

Azonban van egy még mélyre menőbb megközelítés azt illetően, hogy a vezetők miért tartanak alkalmazottaik felelősségre vonásától. A bizonyíték olyan kísérleteken alapul, ahol azt vizsgálták, hogy milyen egyéni és csapat szintű hatása van annak, hogy a csapat egyes tagjai nem veszik ki részüket a közös munkából, hanem ráakaszkodnak a csapatra és ezzel a közös teljesítményt is rontják. Az első lecke e kutatások alapján azt mutatja, hogy a potyázók és csalók gyakran megelőzhetik a keményen dolgozó csapattagokat, mivel ők anélkül élvezhetik a tagság előnyeit, hogy személyesen áldozatokat kellene hozniuk. Azonban, az együttműködő, keményen dolgozó emberekből álló csapatok túlszárnyalják a csaló, potyázó emberekből álló csoportokat. Így nem meglepetés, hogy az olyan csapatok, ahol a potyázók megkapják a „megérdemelt” büntetésüket viselkedésük miatt, szintén túlszárnyalják azokat a csapatokat, ahol a potyázást nem büntetik. Az egészben a legérdekesebb az, hogy az a személy, aki a büntetést kiszabja személyes árat fizet, ugyanis csökken a szociális támogatottsága a csapaton belül. Dióhéjban elmondható, hogy a megfelelő csoport teljesítmény megkívánja, hogy valaki eljátssza a seriff szerepét, ami viszont egy hálátlan feladat. Ez egy másik példája annak, hogy ami jó a csapatnak, az nem jó az egyénnek.

Ezek fényében könnyen megállapítható, hogy a magas hatalommal járó pozícióban lévő emberek miért engedékenyek sokszor, ha felelősségvonásra kerül a sor. A karrier menedzsment és a „pszichopolitika” korában, amikor a személyes érdekek uralkodnak, ki akarná eljátszani a rossz fiú szerepét? A rövid távú következményei azonban még mindig elhanyagolhatónak tekinthetők annak, hogy az egyébként ambiciózus vezetők nem akarják eljátszani a seriff szerepét ahhoz képest, hogy ez hosszútávon romló szervezeti teljesítményhez és a középszerűséget pártoló vállalati kultúrához vezethet. Nézze meg, hogy az idő múlásával a különböző osztályokra és üzleti egységekre együttesen nézve mekkora aggregált költséget jelent az elszámoltatás elhanyagolása. Az eredmények sokkolóak lehetnek!

Rob Kaiser [email protected]

Darren Overfield [email protected]

Címkék:
asystems

A szerző összes bejegyzése
Bejegyzések, amik még érdekelhetnek
2025-06-17 08:00:00
Melyek a teljesítménybér legfontosabb tudnivalói?
2025-06-16 12:39:24
KvantHumanisztika Kurzus 1
2025-06-16 09:01:37
Sorozatgyilkos a vezetői karrierben: a mikromenedzsment
Assessment Systems

Régiónk legnagyobb teszt és HR tanácsadó vállalkozása rávilágít a lényegre

A blog összes bejegyzése
Hirdetés
A szerkesztő ajánlja
  • 2024-04-02 16:03:10 | Kaló István

    Informatikusok Magyarországon: Alkalmazott vagy Vállalkozó? - Fókuszban az IT Contracting

Cimkefelhő
hr coaching álláskeresés karrier e-learning vezetés motiváció munkavállaló állásinterjú vezető munkáltató toborzas állás elearning Kocsis és Szabó Ügyvédi Iroda önéletrajz Scotwork tárgyalás Munka Törvénykönyve tárgyalástechnika stressz munka coach Linkedin Dr. Kocsis Ildikó képzés felmondás kiválasztás scotwork szervezetfejlesztés vezetőfejlesztés változás érthető jog tippek online tanulás profitárgyaló szabadság tanulás siker tárgyalásikészség-fejlesztás önismeret
Widget Image

Főszerkesztő: Karácsony Zoltán

E-mail : zoltan.karacsony kukac hrportal.hu

Felelős kiadó: Markovics András

A HR Blog.hu kiadója a HR Portal.hu

A szerkesztőség címe: 1135 Budapest, Petneházy u. 55. I./7.

Telefon: +36 (1) 781 75 96

Gépház

Blogger bejelentkezés

Blogger regisztráció

Adatvédelem

Kiadónk további kiadványai

hrportal.hu

munkaugyi.hu

hrclub.hu

allasportal.hu

edenkert.hu

haziallat.hu