Bizalom első látásra - Miért fontos része az első benyomásnak az empátia?
Ez az első napod az új munkahelyeden – ahova külső ügynökségen keresztül kerültél be, hogy a kilépő menedzsert helyettesítsd egy közepes méretű cégnél. Még soha nem találkoztál az alkalmazottakkal, akik közül a legtöbben má
Ez az első napod az új munkahelyeden – ahova külső ügynökségen keresztül kerültél be, hogy a kilépő menedzsert helyettesítsd egy közepes méretű cégnél. Még soha nem találkoztál az alkalmazottakkal, akik közül a legtöbben már több, mint egy évtizede a vállalatnál dolgoznak. Hogyan mutatkozol be?
Ha ösztönösen egy agresszív kézfogással és egy értelmetlen kijelentéssel indítanál, akkor érdemes lehet elgondolkodnod. Amy Cuddy, a Harvard Business School szociálpszichológusa szerint az új alkalmazottaid nem az alapján fognak megítélni, hogy mennyire vagy kompetens vagy éppen mennyire tűnsz annak, hanem hogy mennyire közeledsz feléjük és mennyire vagy velük barátságos. "Amikor benyomást formálunk egy másik személyről, többnyire azt ítéljük meg, hogy a személy mennyire megbízható, és közben arra a kérdésre próbálunk választ találni, hogy: "Vajon mi lehet az illető szándéka? - nyilatkozta Cuddy egy interjúban.
Ezt a hajlamot az őseinktől örököltük. "Az ókori emberek csoportokba szerveződtek akár az állatok, mert ez nyújtotta a leghatékonyabb megoldást arra a kihívást jelentő környezetre, amelyben éltek"- állítja Dave Winsborough, a Hogan Innováció alelnöke és a HoganX igazgatója. "Csapatokba verődtünk, hogy élelmet találjunk, megöljük a vadakat, védekezzünk az egyéb törzsek támadása ellen, valamint, hogy a gyermeknevelés terhét megosszuk egymással. A bizalom központi része annak a képességünknek, amellyel életben maradhatunk a komplex környezetben,"- írja Dr. Art Markman, a texas-i egyetem pszichológia professzora."Együtt képesek vagyunk legyőzni bármilyen akadályt. Ez persze bizalmat igényel, nem csak egymás iránt, hanem a vezetők iránt is, akik a csapatot szervezik."
A modern szervezetekben is szükség van a bizalomra. Az emberek függenek attól, hogy a vezetőik, ill. az alkalmazottaik figyelembe veszik-e az érdekeiket és segítenek-e rajtuk. Ezt a nézetet alátámasztották egy, a személyiség és a vezetői teljesítmény metaanalízisével, melynek eredményeit Dr. Jeff Foster, a Hogan tudományos alelnöke és Dr. Baline Gaddis senior menedzser publikálták a Journal of Applied Psychology c. lapban. Gaddis és Foster szoros korrelációt talált a Hogan Personality Inventory (HPI) személyközi érzékenység skálája, és aközött, hogy valakit mennyire értékelnek megbízhatónak.
A személyközi érzékenység meghatározza, hogy valaki mennyire tapintatos, figyelmes és, hogy hogyan képes kapcsolatokat kialakítani és fenntartani. Más szóval, hogy mennyire tudunk megérteni másokat és együtt érezni velük. Tehát a kérdés az, hogy hogyan tűnhetünk empatikusnak első találkozáskor? Könnyed társalgással - állítja Cuddy.
„Úgy gondolom, hogy az emberek - főleg az üzleti életben- elkövetik azt a hibát, hogy alkudozásba kezdenek”, nyilatkozta a Wirednek adott interjúban. „Azt gondolják, hogy ha rögtön a tárgyra térnek, ők dönthetnek a tárgyalás kimeneteléről.” Ezzel az a probléma, hogy a másik fél nem érzi rajtuk a lelkesedést. Ez a lelkesedés valami olyasmit takar, hogy a másik érzi, hogy megértik. Tudni akarják, hogy megérted-e őket. A bizalmat azzal is meg lehet szerezni, hogy információkat gyűjtesz a másik érdeklődési köréről, tehát el kell érni, hogy a másik beszéljen magáról. A beszélgetés rengeteget segíthet. Kutatások alátámasztják, hogy a tárgyalást megelőző 5 perc csevej növeli magának a tárgyalásnak az értékét.