Forced Ranking:Kinek jó az erőltetett menet?
Nemrégiben felröppent a hÃr, hogy a Yahoo újfent alkalmazza a korábban például a GE-nél is feltűnÅ‘ teljesÃtményértékelési módszert, amit úgy hÃvunk: forced ranking, vagy erÅ‘ltetett fordÃtásban erÅ‘ltetett rangsorolás.
A sok k
Nemrégiben felröppent a hÃr, hogy a Yahoo újfent alkalmazza a korábban például a GE-nél is feltűnÅ‘ teljesÃtményértékelési módszert, amit úgy hÃvunk: forced ranking, vagy erÅ‘ltetett fordÃtásban erÅ‘ltetett rangsorolás.
A sok kérdést felvetÅ‘ teljesÃtményértékelési rendszer lényege, hogy a dolgozókat elÅ‘re meghatározott teljesÃtménysávokba sorolják, a legjobb teljesÃtÅ‘k megnyerik a jutalmat és a legalacsonyabban teljesÃtÅ‘ sávnak mennie kell. (A GE esetében például a legjobban teljesÃtÅ‘ 20 százalék, a közepes 70 százalék és a legalacsonyabban teljesÃtÅ‘ 10 százalékban határozták meg a zónákat.) A leggyengébb láncszem cÃmű vetélkedÅ‘t idézÅ‘ módszer azért hordoz néhány ellentmondást, hiszen nem minden vállalati kultúra, pozÃció és szervezettÃpus esetében használható ez a fajta értékelés. Melyek  a módszer elÅ‘nyei és hátrányai tehát?
Az elsÅ‘ dolog, ami felvetÅ‘dik, hogy ha a teljes szervezet dolgozóinak teljesÃtményét mérjük különféle munkakörökkel és pozÃciókkal, akkor mi az amit mérjünk, mi számÃt teljesÃtménynek és mi alapján rangsorolhatjuk az alkalmazottakat? A módszert két altÃpus szerint strukturálhatjuk. Az egyik esetében a személyek úgy kerülnek besorolásra, hogy hány százalékban teljesÃtették a saját munkakörükhöz rendelt elvárásokat, ekkor tehát egy külsÅ‘ standardhoz mérjük a kollégákat, mÃg a másik esetben tényleges személyközi összehasonlÃtás és rangsorolás történik egy jól megválasztott szempont alapján. Akkor ez most jó vagy rossz? Nem tudjuk, de elsÅ‘ pillantásra nagyon hatékonynak tűnik, hiszen senki sem szeretne az alsó sávba kerülni, Ãgy magas teljesÃtményre ösztönzi a kollégákat és finoman szólva definiálja az alacsony teljesÃtmény következményeit. A másik fontos elÅ‘ny, hogy Ãgy az alkalmazottak objektÃv módon láthatják, hogyan is teljesÃtenek a szervezeten belül.
Az emberek azonban nem ennyire egyszerűek, együttműködésüket tekintve pedig a módszer a Való Világ villa legnézettebb napjait felvillantó hangulatot hozhat bármelyik szervezet számára. Gondoljunk csak bele, hogy mennyire romboló hatással van a morálra, ha nemcsak a piacon, hanem a szervezeten belül is arra van Ãtélve a dolgozó, hogy versenytársakkal küzdjön. Ez az attitűd egyrészt az egyéni teljesÃtményt hangsúlyozza a csapatszellemmel szemben, másrészt a munkahelyi versengés sokban csökkenti a szervezeti klÃma minÅ‘ségét, ezáltal a dolgozók kevésbé elégedettek és nem a megfelelÅ‘ módon és eszközökkel motiváltak.
Az, hogy beválhat –e a forced ranking, alapvetÅ‘en a szervezeti kultúra függvénye: rugalmas, individualista szervezetekben működik, ahol könnyű rangsorolni a személyeket, mert specializált, hasonló pozÃciókban dolgoznak és fontos a hozzáadott érték. Összességében elmondható, hogy szép dolog a verseny és a magas teljesÃtmény, de nem mindegy milyen áron. Minden szervezet számára létezik választás: fenyeget vagy egy komplexebb megközelÃtésben, az egyén belsÅ‘ értékeire és preferenciáira hagyatkozva motivál, humánusabb módon növelve a dolgozók által képviselt hozzáadott értéket. Ha a második, tudunk segÃteni.
Kikilai Andrea