Világos, mint a vakablak, avagy hogyan kommunikáljunk?
A hatékony kommunikáció minden sikeres szervezet központi eleme. Egy olyan korban, amit a folyamatos összekapcsoltság jellemez, azt hihetnénk, hogy a munkahelyi kommunikáció tisztább, mint valaha. Az az igazság, hogy az egyszerű
A hatékony kommunikáció minden sikeres szervezet központi eleme. Egy olyan korban, amit a folyamatos összekapcsoltság jellemez, azt hihetnénk, hogy a munkahelyi kommunikáció tisztább, mint valaha. Az az igazság, hogy az egyszerű és hatékony kommunikáció fogalma egy haldokló műfaj, melyet egyre inkább veszélyeztetnek a felületes, felkapott kifejezések és vállalati szlengek.
Előfordult már, hogy amikor kijöttél egy megbeszélésről, a következőt kérdezted magadtól: „Pontosan miről is beszéltünk most 45 percen keresztül?” Amennyiben a válasz „igen”, biztosan nem vagy egyedül. Elnyújtott beszédek, homályos leírások, és a kívánt üzenetek hatékony kommunikálásának hiánya túl gyakran fordul elő a munkahelyeken.
Hogy el tudjuk képzelni: volt már alkalmad „paradigmaváltásra” vagy „szinergiák keresésére” nemrég? Esetleg sikeresen „visszamentél a probléma gyökeréig” „megkerülve a szabályokat”, hogy „integráld a hozzáadott érték folyamatokat” egy új ügyfél számára? Nem mondhatjuk, hogy az ilyen metaforikus feladatokban teljes megértéssel tudunk részt venni. Az viszont biztos, hogy hallva ezeket a szépítő kifejezéseket, jól ismertek a következő tevékenységek is: „elkalandozás”, „kikapcsolás” vagy „ábrándozás”.
A tartalom nélküli beszéd egyre nagyobb problémává nőtte ki magát az elmúlt évek során. A Forbes nemrégiben közzétett egy cikket a napjainkban uralkodó, leginkább túlhasznált szavak és elvetendő, felkapott kifejezésekről, a vállalati életben. Ezeket rendkívül kreatívan, könnyen megérthető formába varázsolták, szellemes, komikus leírásokkal. Íme, néhány a legjobbak közül:
· Mint azt Önök is tudják – Segítek Önöknek, arra célozgatva, hogy nem tudják, miről beszélek, az által, hogy emlékeztem Önöket, miről beszélek.
· Vágjunk a közepébe – Ki tudnád hagyni a mellébeszélést, és a lényegre törekedni?
· Ássunk a mélyére – Passzív/agresszív javaslat mások felé, amivel tudatjuk, hogy nem végeztek elég kutatást.
· Globalizáció – Próbáljuk eladni a termékünket a világnak, de az „export” nem hangzik elég szexin.
· Jegeljük a témát – Csak fogd már be a szád, ennyi ember előtt…
· Térjünk vissza az elejére – Kezdjük előröl, egy óvodás is tovább jutott volna ennél.
A humort félretéve, vezetők folyamatosan keresik a hatékonyabb kapcsolódási pontokat a munkaerővel. A nap végén, nem csak a legképzettebb, legintelligensebb vezetők különböztetik meg magukat, de azok a vezetők is, akik képesek üzeneteiket tömör és célorientált módon közvetíteni, az eredményre fókuszálva. Ezt szem előtt tartva, a következő alkalommal, amikor egy ügyféllel ülsz szembe, vagy lehetőséged lesz egy projekt vezetésére, határozz meg tiszta elvárásokat és legyél egyértelmű… hacsak nem akarod, hogy homályos legyen a kép.