logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Archívum
mobile logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
publikálva: 2015.05.08 - 10 éve
Kondor Anna

SZEMÉLYES MÁRKA: A SZERVEZETI KULTÚRA EVOLÚCIÓS LÉPCSŐJE

A személyesmárka-építés irodalma ugyan nem tekint vissza hosszú múltra, gyakorlati megjelenése azonban meghatározó korszakot jelent a menedzsment történelmében. A személyesmárka-építés elterjedése ugyanis a szervezeti kultúra és

Kondor Anna - Beyourbrand - personal brandingA személyesmárka-építés irodalma ugyan nem tekint vissza hosszú múltra, gyakorlati megjelenése azonban meghatározó korszakot jelent a menedzsment történelmében. A személyesmárka-építés elterjedése ugyanis a szervezeti kultúra és a kapitalizmus egészét is alapjaiban változtatta meg az 1970-es években az új munkastruktúra és értékrendszer bevezetésével.

A személyes márka irodalma nem tekint vissza hosszú múltra, hiszen e fogalom eredetét leggyakrabban Tom Peters 1997-es, The Brand Called You című írásához kötik. A személyes márka gyakorlatának történelmi gyökerei azonban Alison Hearn szerint három évtizeddel korábbra, az 1970-es évekig nyúlnak vissza. Ez az úgynevezett posztfordizmus időszaka, amely a fordizmus standardizált, gépies munkafolyamatai helyett jóval rugalmasabb és kreatívabb munkavégzést vezetett be.

Ezt a korszakot David Harvey nyomán a „rugalmas felhalmozás” időszakának is nevezzük, amikor is a termelést a folyamatos belső innováció, a mobilitás és a decentralizáció alapozta meg. Ebben a szisztémában a hierarchia háttérbe szorul, a munkavállalók kisebb, dinamikus csapatokban dolgoznak, amelyek működési feltétele a hatékony és közvetlen kommunikáció. A független termelőegységek közötti gyors és hatékony információáramlás a szervezet számára a változó piaci igényekhez való rugalmas alkalmazkodást tesz lehetővé. A munkastruktúra ilyesfajta átgondolását a ’70-es évek gazdasági válsága is sürgette, elengedhetetlenné vált a kapitalizmus újragondolása.

A rugalmas felhalmozás rendszere ennél fogva jóval inkább hagyatkozik a tudás termelésére és fogyasztására a belső folyamatokban, mint azt a fordizmus tette. A szervezeten belüli tudástranszfer sem működik azonban magától, szükség van egy olyan keretre, amelynek segítségével gyorsan és biztosan tudhatjuk meg, ki rendelkezik az adott feladat ellátásához szükséges tudással. Ebben játszik kulcsszerepet a közgazdaságtanban „jelzés elméletként” elterjedt metódus.

A jelzés mint közgazdaságtani fogalom azt az információt jelenti, amelyet az egyén vagy intézmény magáról közvetít, mintegy garanciát adva a többieknek, hogy az adott kérdéskörben ő jó minőséget képes biztosítani. Mivel a jelzés közlése maga is fáradtságba, időbe vagy akár pénzbe kerül, ezért elvileg a rossz minőséget kínáló szolgáltatóknak nem érdekük ilyen jelet adni magukról.

Ez a jel a közös munka során egymásról felgyülemlő tapasztalatokkal kiegészülve valódi személyes márkát képez a munkavállalókról, ami aztán a csapatok munkaszervezésének alapját fogja jelenteni. Az új rendszerben minden egyes munkavállaló érdekelt abban, hogy jelezze a többiek számára, miben számíthatnak rá, és ő maga is figyeli a többiek jelzéseit, amikor partnerre lesz szüksége egy feladat megoldásában. Ez hívta életre a szervezetek értékrendszerekkel való felruházását, amely a munkavállalók és a vállalatok helyzetét és kapcsolatát is merőben átszabta a következő évtizedekre.

A XX. század második felében a személyes márka ilyetén megjelenésének annál is nagyobb jelentősége volt, mivel ez jelentős mértékben választ adott azokra a marxista kritikákra, amelyek a dolgozók munkájuktól való elidegenedését kárhoztatták. A szervezetekben ugyanis ettől kezdve a munkavállalók elkötelezettsége, önfejlesztése és önkiteljesítése nem csak önmaguk, de az egész vállalat szempontjából kulcsfontosságú elemként jelentek meg. A személyes márka tehát a vállalati kultúra új szintjét hozta el, amely mára világszerte elterjedt, és dinamikusan tovább fejlődő rendszerré nőtte ki magát azzal, hogy a munkavállalókból és vezetőkből egyaránt további értékeket hoz elő, ösztönzi őket képességeik, kvalitásaik és személyiségük kifejezésének fokozására.

Címkék:
Kondor Anna

A szerző összes bejegyzése
Bejegyzések, amik még érdekelhetnek
2025-06-26 11:21:13
Haladékot kapnak a cégek az ESG követelések teljesítésére
2025-06-24 11:27:01
Kreatív életbiztosítás – erről hallottál már?
2025-06-17 08:00:00
Melyek a teljesítménybér legfontosabb tudnivalói?
beyourbrand.hu

egy blog a personal brandingről, szakmai szemmel

A blog összes bejegyzése
Hirdetés
A szerkesztő ajánlja
  • 2024-04-02 16:03:10 | Kaló István

    Informatikusok Magyarországon: Alkalmazott vagy Vállalkozó? - Fókuszban az IT Contracting

Cimkefelhő
hr coaching álláskeresés karrier e-learning vezetés motiváció munkavállaló állásinterjú vezető munkáltató toborzas állás elearning Kocsis és Szabó Ügyvédi Iroda önéletrajz Scotwork tárgyalás Munka Törvénykönyve tárgyalástechnika stressz munka coach Linkedin Dr. Kocsis Ildikó felmondás képzés kiválasztás scotwork szervezetfejlesztés változás vezetőfejlesztés tippek érthető jog online tanulás tanulás szabadság profitárgyaló siker tárgyalásikészség-fejlesztás önismeret
Widget Image

Főszerkesztő: Karácsony Zoltán

E-mail : zoltan.karacsony kukac hrportal.hu

Felelős kiadó: Markovics András

A HR Blog.hu kiadója a HR Portal.hu

A szerkesztőség címe: 1135 Budapest, Petneházy u. 55. I./7.

Telefon: +36 (1) 781 75 96

Gépház

Blogger bejelentkezés

Blogger regisztráció

Adatvédelem

Kiadónk további kiadványai

hrportal.hu

munkaugyi.hu

hrclub.hu

allasportal.hu

edenkert.hu

haziallat.hu