logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Archívum
mobile logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
publikálva: 2022.03.17 - 3 éve
Borealis

5 gyakorlat az empátia fejlesztéséhez

Az empátia mindig hasznos, kifejezetten a jelen helyzetünkben. Miért olyan fontos az empátia? Mert ez az a képesség, mellyel látni és elfogadni tudunk olyan embereket, akik különbözőek tőlünk, sztereotípiák, előítéletek vagy elfogultság nélkül. Legyen szó faji, generációs vagy ideológiai másságról, egyformán szükség van empátiára.

Mint minden készség, az empátia is fejleszthető, ehhez mutatunk 5 gyakorlatot, mellyel te is empatikusabb lehetsz! 

1. gyakorlat: Erősítsd meg belső erőforrásaidat! 

Gondolj valamire, amivel küszködsz, és az ezzel kapcsolatos érzéseidre. Mit vált ki belőled? Ezután képzeld el, hogy egy barátod/családtagod ugyanilyen problémával fordul hozzád: Hogyan reagálnál rá? Mit mondanál neki? Valószínűleg kevésbé lennél vele könyörtelen, hibáztató, kritikus, mint önmagaddal szemben. Ez segíthet rávilágítani az életünkben élő emberek iránti és a tanúsított kedvesség (vagy annak hiánya) közötti különbségre. e

2. gyakorlat: Kimerültnek érzed magad? Adj másoknak kedvességet! 

Az empátia kiépítése nem feltétlenül a jótékonykodást jelenti. Azokról a mindennapi apró tettekről, kedvességekről szól, amivel másoknak örömet tudunk okozni, amivel mások felé figyelmesek tudunk lenni. Ezen apró cselekedetek, energizáló és élénkítő hatással vannak ránk és segítenek abban, hogy ne befelé forduljunk, önmagunk felé. Ilyen apró cselekedetekre gondolunk ezek alatt mint pl. egy támogató üzenettel gondolni valakire, aki épp vizsgázik, vinni egy kollégának kávét, aki már egy ideje nem tud eljutni kávéhoz.

3. gyakorlat: Vita nélkül ne érts egyet!

Beszélgess valakivel, akivel nem értesz egyet, de ahelyett, hogy vitatkoznál, oszd meg a másikkal annak történetét, hogy hogyan alakult ki a véleményed a vitás dologról, majd te is hallgasd meg a másikét. Ennek a gyakorlatnak a lényege, hogy megmutassa neked, hogy lehetséges egyet nem érteni egy másik személlyel anélkül, hogy ellenszenvet éreznél, vagy ellenségnek tekintenéd. Nem elnézőnek kell lenni, hanem megértőnek, ebből fakadóan az empátia nem elnézést, hanem megértést is jelenthet.

4. gyakorlat: Használj technológiát a kapcsolódáshoz, ne csak kattints és kommentelj!

Gondold át, jelenleg hogyan használod a telefonodat és a közösségi felületeket, ezután gondold át, mit tehetnél másként? Sokszor csak céltalan görgetéssel, pihenésképpen nézünk rá telefonunkra. Legközelebb, amikor a telefonodhoz nyúlsz, vizsgáld meg magad: mit érzel?, miért nyúltál a telefon után?, milyen céllal görgetsz és kattintasz? Ez segíthet megérteni, hogy a technológia milyen hatással van rád és a jóllétedre. Próbáld a technológiát olyan közegként használni, amiben emberi kapcsolatok létezhetnek! A gyakorlat lényege, hogy segítsen emberséget és kedvességet hozni azokra az online platformokra, ahol idődet töltöd. Egy egy posztra való reakció helyett üzenj az ismerősödnek, barátodnak és beszélgess vele! 

5. gyakorlat: Dicsérd mások empátiáját! 

Vegyük észre magunk körül a jót és tegyük szokásunkká kiemelni és dicsérni másokat egy-egy jó cselekedetükért! Ezzel bátoríthatsz másokat is az empatikus viselkedésre és megmutathatod miért is jó ez, ezzel terjeszthetővé is teszed. 

Ezeket a gyakorlatokat, bármilyen sorrendben és bármeddig lehet gyakorolni, amíg szokássá nem válik, hiszen így egy életre szólóvá is tehető, emellett pedig terjeszthető is. Példát mutatva, másokat empátiára, kedvességre ösztökélve tudjuk elérni, hogy többen foglalkozzanak ezzel! Tegyük szebb és támogatóbb hellyé a világot, környezetünket!  

Forrás és TED videó az empátiáról 

 

Címkék:
Borealis

Stratégiai tervezés és végrehajtás úton tartással, szakmai támogatással. Arra inspiráljuk a vállalkozásokat, hogy kihozzák magukból a legjobbat és partnerek lehessünk a hosszú távon is eredményes változások megvalósításában. Cégfejlesztő, szervezetfejlesztő, üzleti stratégiai tanácsadó vállalkozás vagyunk. Munkatársaink több évtizedes vezetői, üzleti, változáskezelési és szervezetfejlesztési tapasztalatával, emberközpontú gondolkodásmódjával illetve újszerű, digitális HR Tech megoldásainkkal járulunk hozzá a Te céged fejlődéséhez is. Fókuszterületeink: >> New Ways of Working megoldáscsomagok : Jövőbiztos szervezet, Változási képesség, Teljesítménymenedzsment, Vezetői képességek, Energizálás és Reziliencia >> Transzformáció menedzsment >> Jövőalkotó program >> Mérnöki és projekt szolgáltatások - Borealis Engineering Solutions >> Digitális megoldások, HR tech: The Journey megoldáscsomag >> Képzés és fejlesztés - programok kicsiben és nagyban >> ACT4YOU - a tudásmegosztó platform A Borealis Group tagja

A szerző összes bejegyzése
Bejegyzések, amik még érdekelhetnek
2025-06-17 08:00:00
Melyek a teljesítménybér legfontosabb tudnivalói?
2025-06-16 12:39:24
KvantHumanisztika Kurzus 1
2025-06-16 09:01:37
Sorozatgyilkos a vezetői karrierben: a mikromenedzsment
Borealis

Célunk, hogy megosszunk Inspiratív, szakmai tartlamakat, tanácsadói munkánk tapasztalataiból nyert legjobb gyakorlatokat, eseményeink összefoglalóit, szakmai cikkeket munkatársaink tollából. Kimelt témáink: Elkötelezettség és bizalom, HR tech megoldások, visszajelzési kultúra, generációk együttműködése, tudásbarát munkahely, tudástranszfer, kiválóság, generációk együttműködése, női vezetők, stb.

A blog összes bejegyzése
Hirdetés
A szerkesztő ajánlja
  • 2024-04-02 16:03:10 | Kaló István

    Informatikusok Magyarországon: Alkalmazott vagy Vállalkozó? - Fókuszban az IT Contracting

Cimkefelhő
hr coaching álláskeresés karrier e-learning vezetés motiváció munkavállaló állásinterjú vezető munkáltató toborzas állás elearning Kocsis és Szabó Ügyvédi Iroda önéletrajz Scotwork tárgyalás Munka Törvénykönyve tárgyalástechnika stressz munka coach Linkedin Dr. Kocsis Ildikó felmondás képzés scotwork kiválasztás szervezetfejlesztés változás vezetőfejlesztés tippek érthető jog online tanulás tanulás profitárgyaló szabadság tárgyalásikészség-fejlesztás önismeret siker
Widget Image

Főszerkesztő: Karácsony Zoltán

E-mail : zoltan.karacsony kukac hrportal.hu

Felelős kiadó: Markovics András

A HR Blog.hu kiadója a HR Portal.hu

A szerkesztőség címe: 1135 Budapest, Petneházy u. 55. I./7.

Telefon: +36 (1) 781 75 96

Gépház

Blogger bejelentkezés

Blogger regisztráció

Adatvédelem

Kiadónk további kiadványai

hrportal.hu

munkaugyi.hu

hrclub.hu

allasportal.hu

edenkert.hu

haziallat.hu